Zásada č. 1
Tento zákon upravuje postavení
příslušníků Bezpečnostní
informační služby (dále jen "příslušník"),
jejich služební poměr, specifické prostředky
získávání informací a jejich
používání. Postavení, úkoly
a kontrolu Bezpečnostní informační
služby, jakož i spolupráci s ostatními
zpravodajskými službami České republiky
a jejich koordinaci upravuje zvláštní
zákon.
Odůvodnění:
Tato zásada vychází
ze zásady č. 16 vládního návrhu
zásad zákona o zpravodajských službách
České republiky,která předpokládá
vydání zvláštního zákona
o Bezpečnostní informační službě.
Zásada č. 2
Úkoly Bezpečnostní
informační služby plní její příslušníci,
kteří jsou k ní ve služebním
poměru.
Příslušníci
jsou povinni při plnění úkolů
dbát cti, vážnosti a důstojnosti osob
i své vlastní, jakož i toho, aby osobám
v souvislosti s jejich činností nevznikla škoda
nebo jiná újma zřejmě nepřiměřená
k charakteru služebního úkolu.
Příslušníci
podléhají ustanovením trestního zákona
o trestných činech vojenských.
Příslušníci
jsou oprávněni držet a nosit služební
střelnou zbraň (dále jen "zbraň").
Odůvodnění:
Zásada přejímá
současnou osvědčenou právní
úpravu, neboť z dosavadní praxe nebyl shledán
důvod pro její změnu.
Zásada č. 3
Úkoly při ochraně
objektů Bezpečnostní informační
služby plní k tomu určení příslušníci,
kteří jsou po prokázání příslušnosti
k Bezpečnostní informační službě
oprávněni vyzvat osobu, která se bezdůvodně
zdržuje v bezprostřední blízkosti těchto
objektů, aby prokázala svou totožnost; osoba
je povinna výzvě vyhovět.
pokud osoba svoji totožnost
neprokáže, určený příslušník
ji vyzve, aby setrvala na místě, než se dostaví
příslušníci Policie České
republiky, kteří dále postupují podle
zvláštního zákona (§ 13 zákona
č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky,
ve znění pozdějších předpisů).
pokud osoba výzvy neuposlechne,
může proti ní určený příslušník
podle okolností použit po předchozím
upozornění zvláštních prostředků,
kterými jsou
a/ hmaty, chvaty, údery a kopy sebeobrany,
b/ slzotvorné prostředky,
c/ obušek,
d/ pouta,
e/ zásahová výbuška,
f/ úder střelnou
zbraní.
Proti zjevně těhotné
ženě, osobě vysokého věku, osobě
se zjevnou tělesnou vadou nebo chorobou a osobě
mladší 15 let může určený
příslušník použít pouze
hmatů a chvatů sebeobrany, vyjma případů,
kdy jednání těchto osob přechází
v útok bezprostředně ohrožující
život nebo zdraví určeného příslušníka
nebo jiné osoby nebo hrozí-li
větší škoda na majetku a nebezpečí
nelze odvrátit jinak. V tomto případě
je určený příslušník oprávněn
použít podle povahy věci i ostatních
zvláštních prostředků.
Jestliže určený
příslušník zjistí, že při
použití zvláštních prostředků
došlo ke zranění osoby, je povinen, jakmile
to okolnosti dovolí, poskytnout zraněné osobě
první pomoc a zajistit lékařské ošetření.
Každé použití zvláštních
prostředků je určený příslušník
povinen bezodkladně písemně hlásit
svému nadřízenému.
Určený příslušník
může použít zbraň v případě,
že nelze jinak odvrátit nebezpečný útok,
který ohrožuje chráněný objekt
nebo uzavřený střežený prostor,
to však po předchozí marné výzvě,
aby bylo od útoku upuštěno a po varovném
výstřelu.
Od výzvy, popřípadě
i varovného výstřelu, může určený
příslušník upustit jen v případě,
že je ohrožen život nebo zdraví jeho nebo
jiné osoby.
Při použití
zbraně je určený příslušník
povinen dbát nutné opatrnosti, aby zejména
neohrozil život nebo zdraví dalších osob
a co nejvíce šetřil život a zdraví
osoby, proti níž použití střelné
zbraně směřuje.
Použít zbraně
podle odstavce 6 této zásady nelze proti zjevně
těhotné ženě, osobě vysokého
věku, osobě se zjevnou tělesnou vadou nebo
chorobou a osobě mladší 15 let; vyjma případů,
kdy útok těchto osob bezprostředně
ohrožuje život a zdraví určeného
příslušníka nebo jiných osob.
Po každém použití
zbraně, při kterém došlo ke zranění
osoby je určený, příslušník
povinen ihned, jakmile to okolnosti dovolí, poskytnout
zraněné osobě první pomoc a zajistit
lékařské ošetření. Dále
je povinen učinit všechny neodkladné úkony
k řádnému objasnění oprávněnosti
použití zbraně. Každé použití
zbraně je určený příslušník
povinen bezodkladně hlásit písemně
svému nadřízenému.
Příslušníci,
kteří neplní úkoly při ochraně
objektů Bezpečnostní informační
služby, mohou použít zbraň pouze v případech
nutné obrany a krajní nouze. Jejich povinnost po
použití zbraně se řídí
podle předchozího odstavce této zásady.
Odůvodnění:
Tato zásada stanoví
Bezpečnostní informační, službě
stejnou povinnost, která je jinými zákony
dána všem ostatním ozbrojeným službám,
Policií České republiky a Armádě
České republiky. Pouze v souvislosti s touto povinností
jsou dána vybranému okruhu příslušníků
oprávnění používat zvláštní
prostředky nebo zbraň. Tato
oprávnění ne jsou takového rozsahu
jako je tomu u ostatních výše uvedených
subjektů a současné obsahují podstatně
větší omezení. Toto vyplývá
ze skutečnosti, že charakter Bezpečnostní
informační služby nevykazuje žádné
známky represe jako je tomu u již zmíněných
subjektů.
Zásada č. 4
Příslušníci
prokazují svou příslušnost k Bezpečnostní
informační službě služebním
průkazem a slovním prohlášením
"Bezpečnostní informační služba".
Příslušník
zabezpečující ochranu objektů Bezpečnostní
informační služby musí být ve
služebním stejnokroji a viditelně označen
identifikačním štítkem s textem "Služba".
Vzor služebního stejnokroje a identifikačního
štítku s textem "Služba" bude uveden
v příloze paragrafovaného
znění tohoto zákona.
Odůvodnění:
Ta to zásada stanoví
prokazování příslušníků
Bezpečnostní informační služby
způsobem postačujícím k identifikaci
příslušníka. Současně
se výslovně stanoví obsah ústního
prohlášení.
Zásada č. 5
Bezpečnostní informační
služba je oprávněna v oboru své působnosti
používat zpravodajské prostředky, kterými
jsou
a) zpravodajská technika,
b) krycí prostředky,
c) sledování.
Bezpečnostní informační
služba je povinna zabezpečit ochranu zpravodajských
prostředků před vyzrazením, zneužitím,
poškozením, zničením, ztrátou
a odcizením.
Odůvodnění:
Tato zásada stanoví
taxativní výčet zpravodajských prostředků
a povinnost jejich ochrany.
Nutnost této ochrany vyplývá zejména
z utajování zpravodajské
činností a vyloučení případného
zneužití nebo poškození zpravodajských
prostředků.
Zásada č. 6
Pro účely tohoto
zákona se zpravodajskou technikou rozumí zejména
elektronické, fototechnické, chemické, fyzikálně
- chemické, radiotechnické, optické, mechanické
a jiné technické prostředky a zařízení
nebo jejich soubory, používané utajovaným
způsobem při
a) vyhledávání, otevírání
a zkoumání dopravovaných zásilek a
jejich vyhodnocování,
b) odposlouchávání,
popřípadě zaznamenávání
telekomunikačního a radiokomunikačního
a jiného obdobného provozu,
c) pořizování
obrazových, zvukových nebo jiných záznamů
v případě, že jejich pořizováním
nebo použitím je zasahováno do základních
práv a svobod občanů,
d) vyhledávání
použití technických prostředků,
které by mohly znemožnit nebo znesnadnit plnění
úkolů v rámci působnosti Bezpečnostní
informační služby, pokud jím je zasahováno
do základních práv a svobod občanů,
e) identifikaci osob nebo předmětů,
popřípadě při zjišťování
jejich pohybu za použití zabezpečovací
a nástrahové techniky, pokud je tím zasahováno
do základních práv a svobod občanů.
Odůvodnění:
Tato zásada stanoví,
jaké prostředky, popřípadě
zařízení nebo je jich soubory se považují
za zpravodajskou techniku a taxativně vymezuje okruh činností,při
kterých má být zpravodajská technika
utajovaným způsobem používána.
Protože se jedná
o činnosti, jimiž může být zasahováno
do základních práv a svobod občanů,
je nezbytné používání zpravodajské
techniky upravit zákonem.
Zásada č. 7
Bezpečnostní informační
služba může používat zpravodajskou
techniku jen v oboru své působnosti po předchozím
písemném povolen í soudce (zásada
č. 9).
Zpravodajskou techniku lze použít
jen za předpokladu, že by odhalování
nebo dokumentování činností, pro než
má být použita, bylo jiným způsobem
neúčinné nebo podstatně ztížené
nebo v daném případě nemožné.
Použití zpravodajské
techniky smí omezit základní práva
a svobody občanů jen v nezbytně nutné
míře.
Bezpečnostní informační
služba může technicky zabezpečit použití
zpravodajské techniky i pro potřeby jiných
oprávněných orgánů, pokud o
to požádají a předloží příslušné
povoleni k použití. zpravodajské techniky vydané
podle zvláštního zákona.
Bezpečnostní informační
služba je oprávněna žádat technické
zabezpečení použití zpravodajské
techniky pro vlastní potřebu i od jiných,
k této činnosti oprávněných
orgánů. V tomto případě je
povinna doložit, že použití zpravodajské
techniky bylo podle tohoto zákona povoleno.
Odůvodnění:
Navrhovaná právní
úprava povolování používán
zpravodajské techniky vychází z dosavadní
osvědčené právní úpravy.
Stanoví se podmínky
pro použití zpravodajské techniky a možnost
poskytovat technické zabezpečení použití
zpravodajské techniky pro jiné oprávněné
orgány, ze strany Bezpečnostní informační
služby a naopak.
Zásada č. 8
Žádost o povolení
k použití zpravodajské techniky předkládá
Bezpečnostní informační služba
soudci (zásada č. 9) písemně a musí
obsahovat
a) druh zpravodajské techniky,
která má být použita, navrhovanou dobu
trvání jejího použití, základní
identifikační údaje o objektu zájmu,
vůči kterému má být zpravodajská
technika použita, číslo telefonní nebo
jiné obdobné stanice, pokud z ní má
být prováděn odposlech,popřípadě
záznam, a je-li známo, i místo použití
zpravodajské techniky; má-li být zpravodajská
technika použita vůči ústavnímu
činiteli, musí být tata informace součástí
žádosti,
b) odůvodnění,
ve kterém se zejména uvedou skutečnosti stanovené
v zásadě č. 7, z nichž je patrné,
že jiný způsob odhalováni nebo dokumentování
činností, pro něž má být
zpravodajská technika použita, by byl neúčinný,
podstatně ztížený nebo nemožný,
c) informaci o jakémkoliv
předchozím požadavku na použití
zpravodajské techniky ve vztahu k osobě uvedené
v písmenu a) včetně rozhodnutí o tomto
požadavku.
Odůvodnění:
Tato zásada stanoví
obligatorně písemnou formu žádosti o
povolení použití zpravodajské techniky
a taxativně vymezuje její obsah. Obsah žádosti
je stanoven v zájmu objektivního posouzení
její důvodnosti soudcem.
Zásada č. 9
Povolení k použití
zpravodajské techniky vydává předseda
senátu vrchního soudu (dále jen "příslušný
soudce").
Příslušný
soudce o žádosti o povolení zpravodajské
techniky rozhodne bezodkladně.
Rozhodnutí o povolení
k použití zpravodajské techniky obsahuje druh
zpravodajské techniky, která může být
použita dobu trvání jejího použití,
základní identifikační údaje
o objektu zájmu, vůči kterému má
být zpravodajská technika použita, číslo
telefonní stanice nebo jiné obdobné stanice,
pokud z ní má být prováděn
odposlech, popřípadě záznam, a je-li
známo, i místo použití zpravodajské
techniky a odůvodnění.
Rozhodne-li příslušný
soudce o povolení k použití zpravodajské
techniky kladně, vydá současně výpis
z tohoto rozhodnutí, který obsahuje nejnutnější
identifikační údaje, nikoli.v však odůvodnění.
Zamítne-li příslušný
soudce žádost o povolení k použití
zpravodajské techniky, obsahuje rozhodnutí odůvodnění.
Proti rozhodnutí o povolení
nebo zamítnutí žádosti o povolení
k použití zpravodajské techniky není
přípustný opravný prostředek.
Použití zpravodajské
techniky lze povolit jen na nezbytně nutnou dobu, nejdéle
však na dobu šesti měsíců.
Odůvodnění:
Zásada stanoví,
kteří soudci jsou oprávněni vydávat
povolení k použití zpravodajské techniky.
Stanoví se postup příslušného
soudce při rozhodování o použití
zpravodajské techniky, který je odlišný
od postupu upraveného obecným předpisem.
Zásada č. 10
Příslušný
soudce je oprávněn požadovat od Bezpečnostní
informační služby informace k posouzení,
zda důvody pro používání zpravodajské
techniky trvají.
Zjistí-li příslušný
soudce, že důvody používání
zpravodajské techniky pominuly, rozhodne o odejmutí
povolení k použití zpravodajské techniky.
O ukončeni používání
zpravodajské techniky Bezpečnostní informační
služba informuje písemně příslušného
soudce.
Ředitel stanoví
vnitřním předpisem podrobnosti o postupu
před povolováním, při používání,
využívání a evidování
použití zpravodajské techniky.
Odůvodnění:
V zájmu ochrany základních
práv a svobod se příslušnému
soudci stanoví povinnost kontrolovat průběh
používání zpravodajské techniky
í po jejím povolení.
Zásada č. 11
Krycí prostředky
slouží k utajení skutečné totožnosti
příslušníka, jeho příslušnosti
k Bezpečnostní informační službě,
nebo k utajení skutečných zájmů
či objektů Bezpečnostní informační
služby a toto utajení je nutné pro plnění
úkolů Bezpečnostní informační
služby.
Krycími prostředky
nesmí být průkaz prezidenta republiky, poslance
nebo senátora Parlamentu, člena vlády; člena
Nejvyššího kontrolního úřadu
anebo guvernéra České národní
banky a služební státního zástupce,
soudce nebo příslušníka jiné
zpravodajské služby České republiky
anebo diplomatický pas.
Krycí prostředky
vydává, zřizuje nebo k jejich zřízení
dává podnět Bezpečnostní informační
služba na základě rozhodnutí ředitele.
Bezpečnostní informační
služba vede evidenci vydaných nebo zřízených
krycích prostředků.
Ředitel stanoví
bližší podrobnosti o vyžadování,
vydávání nebo zřizování,
používání a evidenci krycích
prostředků.
Odůvodnění:
Z praktické činnosti
Bezpečnostní informační služby
vyplynulo, že pod pojem "krycí doklady"
nelze zahrnout pouze listiny a předměty, ale i právnické
osoby, objekty a podobně, které slouží
k utajení skutečné totožnosti příslušníka
nebo jeho příslušnosti k Bezpečnostní
informační službě nebo k utajení
skutečných
zájmů či objektů Bezpečnostní
informační služby, a proto se nahrazuje dosavadní
název "krycí doklady" názvem "krycí
prostředky".
Výslovně se stanoví,
které doklady nemohou být krycími prostředky.
Zásada č. 12
O použití sledování
a jeho dokumentaci rozhoduje ředitel Bezpečnostní
informační služby nebo jím určený
vedoucí organizačního útvaru Bezpečnostní
informační služby.
Ředitel stanoví
podrobnosti o vyžadování, povolování,
průběhu a evidenci sledování.
Odůvodnění:
Tato zásada přejímá
dosavadní právní stav.beze změny.
Zásada č. 13
Osoby jednajících
ve prospěch Bezpečnostní informační
služby Bezpečnostní informační
služba je při plnění svých úkolů
oprávněna využívat poskytovaných
služeb osobami jednajícími v její prospěch.
Osobou jednající
ve prospěch Bezpečnostní informační
služby se pro účely tohoto zákona rozumí
fyzická osoba starší 18 let, která dobrovolně
a utajeným způsobem poskytuje služby Bezpečnostní
informační službě při plnění
jejích úkolů.
Osobu jednající
ve prospěch Bezpečnostní informační
služby je Bezpečnostní informační
služba povinna ochraňovat před vyzrazením,
způsobením újmy na cti, životě,
zdraví nebo majetku, která by jí mohla vzniknout
v souvislosti nebo pro poskytování služeb Bezpečnostní
informační službě.
Ředitel stanoví
bližší podrobnosti o poskytování
služeb osobami jednajícími ve prospěch
Bezpečnostní informační služby
a jejich evidenci.
Odůvodnění:
Vedle zpravodajských
prostředků je Bezpečnostní informační
služba oprávněna využívat služeb
poskytovaných osobami jednajícími v jejich
prospěch. Tento institut se přebírá
z dosavadní úpravy s tím, že u osob
jednajících ve prospěch Bezpečnostní.informační
služby se zavádí dolní věková
hranice 18 let. Tato zásada je odůvodněna
skutečností, že získá vání
informací nelze
uskutečňovat pouze pomocí technických
prostředků, ale i prostřednictvím
lidského faktoru. Tento faktor je v některých
případech zpravodajské činnosti nezastupitelný.
Zásada č. 14
Bezpečnostní informační
služba je oprávněna uchovávat a využívat
údaje o fyzických a právnických osobách,
jestliže je to nutné k plnění úkolů
v její působnosti.
Do evidencí Bezpečnostní
informační služby nelze ukládat údaje
o osobách mladších 15 let.
Bezpečnostní informační
služba je povinna zabezpečit ochranu údajů
obsažených v evidencích před vyzrazením,
zneužitím, poškozením, ztrátou
nebo odcizením.
Osobám, o nichž jsou
v evidencích Bezpečnostní informační
služby uchovávány informace, se tato skutečnost
ani uchovávané informace nesdělují.
Bezpečnostní informační
služba za účelem trvalého zachování
získaných informací zřizuje a spravuje
archiv zvláštního významu.
Odůvodnění:
Bezpečnostní
informační služba při plnění
úkolů v oboru své působností
získává informace, které je nutno
uchovávat, neboť mohou i do budoucnosti sloužit
k plnění jejich úkolů. Proto se navrhuje
možnost uchovávání informací
o fyzických nebo právnických osobách
za účelem uvedeným v prvém odstavci
navrhované zásady.
S ohledem na zásady trestní odpovědnosti
se stanoví, že údaje o osobách mladších
15 let nesmějí být do evidencí Bezpečnostní
informační služby vkládány.
Vzhledem k postaveni Bezpečnostní
informační služby a se zřetelem na zvláštní
povahu získávaných informací se navrhuje
do zákona zakotvit skutečnost, že Bezpečnostní
informační služba zřizuje a spravuje
archív zvláštního významu podle
§ 24 zákona ČNR č. 97/1974 Sb., o archivnictví,
ve znění zákona č. 343/1992 Sb.
Zásada č. 15
Došlo-li u kohokoliv k poškození
zdraví, k jeho smrti nebo k věcné škodě
v souvislosti s pomocí, kterou poskytl Bezpečnostní
informační službě s jejím vědomím,
uhradí škodu tím vzniklou stát obdobně
jako při odškodňování pracovních
úrazů a nemocí z povolání podle
zákoníku práce. Vláda může
nařízením stanovit, ve kterých případech
a v jakém rozsahu náleží poškozenému
i jednorázové mimořádné odškodnění
a kdy se zvyšuje jednorázové odškodnění
pozůstalých.
Stát uhradí i škodu
způsobenou osobou uvedenou v předchozím odstavci
jinému v souvislosti s pomocí poskytnutou Bezpečnostní
informační službě.
Právo státu na náhradu
škody vůči tomu, kdo za ni poškozenému
odpovídá podle občanského zákoníku,
tím není dotčeno. Odpovědnost za škodu
způsobenou nesprávným úředním
postupem podle zvláštního předpisu tím
není dotčena.
Náhradu škody podle
odstavců 1 a 2 poskytuje v zastoupení státu
Bezpečnostní informační služba.
Odůvodnění:
Po zkušenostech z dosavadní
praxe jsou ustanovení o náhradě škody
formulována tak, aby byly kryty všechny možné
případy, kdy by mohlo dojít k poškození
občana jednajícího v celospolečenském
zájmu.
Zásada č. 16
Služební poměr
příslušníků bude v návrhu
paragrafovaného znění zákona upraven
shodně s platnou právní úpravou (§
33 odst. 1, 3 a 4 a § 34 až § 158 zákona
ČNR č. 52?/1992 Sb., o Bezpečnostní
informační službě České
republiky), a to jako samostatná část zákona.
Odůvodnění:
Právní úprava
služebního poměru příslušníků
Bezpečnostní informační služby
bude jako cílové řešení s dlouhodobou
působností nově koncipována v rámci
předpokládané samostatné obecné
zákonné úpravy
V současné době
není proto vhodné, aby tuto zcela novou právní
úpravu předjímaly zásady zákona
o Bezpečnostní informační službě.
Zásada proto beze změny
akceptuje současnou právní úpravu
služebního poměru příslušníků
Bezpečnostní informační služby,
a to v zájmu nezbytnosti zachování právní
jistoty a služebního postavení příslušníků
Bezpečnostní informační služby.
Vychází se přitom z požadavku na stabilitu
právního řádu a faktu ze každá
změna v úpravě služebního poměru
zasahuje do mnoha dalších právních vztahů
a vyvolává tak nepředvídatelný
řetězec dalších změn.
Zásada č. 17
pokud se v obecně závazných
právních předpisech mluví o Bezpečnostní
informační službě České
republiky, rozumí se tím Bezpečnostní
informační služba.
Bezpečnostní informační
služba provádí výcvik a zdokonalování
odborné způsobilosti řidičů
služebních vozidel Bezpečnostní informační
služby, vede jejich evidence a schvaluje technickou způsobilost
služebních vozidel.
Odůvodnění:
Zásadou se provádí
změna názvu Bezpečnostní informační
služby spočívající ve vypuštění
slov "České republiky".
Dále zásada přejímá
osvědčenou právní úpravu v
oblasti výcviku řidičů služebních
vozidel, schvalování technické způsobilosti
těchto vozidel a jejich evidencí.
Zásada č. 18
Zrušuje se zákon České
národní rady č. 527/1992 Sb., c Bezpečnostní
informační službě České
republiky, ve znění zákona č. 316/1993
Sb.
Zásada č.
19
Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 30. června 1994.
Odůvodnění:
Datum nabytí účinnost
vychází z předpokládané účinnosti
zákona a zpravodajských službách České
republiky.
Platná zákonná
úprava činnosti Bezpečnostní informační
služby, právního postavení jejích
příslušníků včetně
zřízení Bezpečnostní informační
služby je zakotvena v zákoně ČNR č.
527/1992 Sb., o Bezpečnostní informační
službě České republiky.
Česká národní
rada citovaný zákon přijala pouze s omezenou
účinností do konce roku 1993 a s předpokladem,
že na něj bude bezprostředně navazovat
nový zákon o Bezpečnostní informační
službě.
Během doby po přijeti
tohoto zákona se však pohled na potřebu a způsob
právní úpravy zpravodajských služeb
vyvíjel a tyto tendence vyústily v návrh
zásad zákona o zpravodajských službách,
kterým vláda definovala základní úkoly
a působnost tří zpravodajských služeb
působících v České republice.
Přitom na uvedený zákon mají navazovat
zákonné úpravy jednotlivých zpravodajských
služeb.
Návrh zásad zákona
o zpravodajských službách byl v listopadu 1993
vládou předložen Parlamentu a v jeho orgánech
byl projednán v únoru 1994, tedy v době,
kdy návrh zásad zákona o Bezpečnostní
informační službě byl již předložen
vládě.
Za této situace nebylo
možné vypracovat návrh nového zákona
o Bezpečnostní informační službě
tak, aby mohl nabýt účinnosti k 1. lednu
1994 a proto vláda předložila Parlamentu návrh
jeho novely, která měla účinnost zákona
prodloužit do 30. června 1994. Parlament zákonem
č. 316/1993 Sb. prodloužil účinnost
zákona do 31. července 1994.
Vzhledem k tomuto uvedenému
časovému nesouladu legislativních prací
na obou zákonech a k nezbytnosti zachování
právní kontinuity existence a činnosti Bezpečnostní
informační služby předkládá
se návrh zásad zákona o Bezpečnostní
informační službě koncipovaný
tak, že vychází ze zásady č.
16 vládního návrhu zásad zákona
o zpravodajských službách České
republiky, která předpokládá jeho
vydání a je s tímto návrhem v souladu.
Vychází také z těch ustanovení
dosavadního zákona o Bezpečnostní
informační službě,
která se při jeho uplatňování
v praxi osvědčila.
Předložený
návrh obsahuje upřesnění celé
řady institutů dosavadního zákona
a návrhy některých nových ustanovení
tak, takže blíže objasněno v odůvodnění
jednotlivých zásad.
Předložený
návrh zásad zákona předpokládá
upravit služební poměr příslušníků
Bezpečnostní informační služby
shodně s dosavadní právní úpravou.
Byl tak respektován požadavek, aby nová právní
úprava služebního poměru příslušníků
byla nově řešena až společně
a jednotně pro všechny ozbrojené
zpravodajské služby.
Předložený
návrh zásad zákona si nevyžádá
zvýšení finančních prostředků
ze státního rozpočtu České
republiky.

