ZÁSADY ZÁKONA O
ČESKÉ TELEVIZI
Zásada 1
Česká televize je
veřejně prospěšná nezisková
instituce, která samostatně hospodaří
se svým majetkem. Jejím sídlem je Praha.
Stát neodpovídá za závazky České
televize a Česká televize neodpovídá
za závazky státu.
Je třeba nově
definovat ČTV jako veřejně prospěšnou
neziskovou instituci, aby spadala do působnosti nově
připravovaného zákona o těchto institucích.
Tímto aktem bude možné omezit čas věnovaný
reklamě, což povede k posílení soukromých
TV společností a posílí velmi potřebný
duální model v TV vysílání.
Také by tento krok měl vést k posílení
vědomí ČTV, že je skutečnou službou
veřejnosti.
Zásada 2
ČTV poskytuje službu
veřejnosti tvorbou a šířením
televizních programů na celém území
České republiky. Jejím posláním
je zejména:
- poskytovat pravdivé informace
o všech důležitých otázkách
politických, hospodářských, kulturních,
ekologických a sportovních. Při výběru
zpráv dodržovat zásadu objektivity a vyváženosti
informací a zásadu zveřejňování
pouze ověřených zpráv.
- poskytovat informace o činnosti
výkonných a zákonodárných orgánů.
- zprostředkovat pro veřejnost
podstatné komentáře, stanoviska a kritické
postoje tak, aby byla přiměřeně respektována
pestrost názorů, zastoupených ve veřejném
mínění a aby bylo zcela zřejmé,
že se nejedná o názor ČTV.
- vytvářet vlastní
komentáře a věcné analýzy při
dodržování zásady nezaujatosti a objektivity.
- rozvíjet kulturní
identitu českého národa a národních
a etnických menšin v České republice
a přiměřeně respektovat i potřeby
jednotlivých regionů.
- přispívat k duchovní
a mravní obrodě národa a přiměřeně
zajišťovat i náboženské potřeby
diváků.
- přispívat ke vzdělávání
diváků se zvláštním zřetelem
na výchovu mladé generace.
V zákoně ČNR
483/1991 Sb. o České televizi jsou povinnosti ČTV
definovány nepříliš přesně,
což v praxi vede k četným sporům zejména
o charakter zpravodajství. Pregnantnější
vyjmenování povinností veřejnoprávní
ČTV by mělo přispět k přesnější
definici veřejnoprávního média a předem
odstranit mnohá nedorozumění. Současně
se vypouští z povinností ČTV vysílání
zábavných pořadů, které z povahy
věci lze plně svěřit soukromým
televizním stanicím.
Zásada 3
1/ V ČTV jsou nepřípustné
programy; které:
a) podněcují k rasové,
třídní nebo náboženské
nenávisti nebo oslavují její protagonisty,
b) líčí hrůzné
a násilné činy proti lidem, živým
tvorům a přírodě způsobem,
který znamená oslavu těchto činů
nebo vede k jejich nápodobě,
c) oslavují válku,
d) jsou pornografické.
2/ Programy, které mohou
zjevně způsobit mravní újmu u dětí
a mládeže, smějí být vysílány
jen v časech, kdy děti či mládež
zpravidla nesledují televizní programy, tj. mezi
23. a 6. hodinou, a musí být jako takové
obvyklým způsobem označeny.
Přestože některé
principy obsažené v Zásadě 3 jsou součástí
zákona o Rozhlasovém a televizním vysílání,
jeví se smysluplným tyto pravidla pro veřejnoprávní
médium ještě zpřísnit, protože
jeho činnost je především službou
obyvatelstvu.
Zásada 4
1/ ČTV naplňuje
poslání podle zásady 2 tohoto zákona
zejména tím, že:
a) provozuje vysílání na vlastních
vysílacích okruzích,
b) zřizuje síť
vlastních zpravodajů,
c) vytváří
archivní fondy, udržuje je a podílí
se na jejich využívání jako součásti
národního kulturního bohatství.
2/ Vlastním terestriálním
vysílacím okruhem ČTV je okruh označovaný
nyní jako ČT 1. ČTV může provozovat
i další vysílací okruh šířený
přes satelit či kabelovým rozvodem.
Připouští
se možnost, aby ČTV rozšířila svoji
nabídku i o perspektivní technologie využívající
satelitní či kabelové vysílání,
bude-li na to mít finanční prostředky.
Všechny terestriální vysílací
okruhy vyjma ČT 1 se určují pro komerční
vysílání, které je vlastní
držitelům licencí. To souvisí s tím,
že v zásadě
2 se vypouští proti stávajícímu
znění povinnost vysílání zábavných
pořadů.
Zásada 5
1/ Orgánem, jimž se
uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu tvorby
a šíření programů ČTV,
je Rada České televize (dále jen "Rada").
Rada má 9 členů. Členy Rady volí
Poslanecká sněmovna PČR.
2/ Členové Rady
jsou voleni na funkční období pěti
let, a to i opětovně. V takovém případě
však ne na více než na dvě po sobě
jdoucí funkční období. Na místa
uprázdněná uplynutím funkčního
období jsou voleni noví členové na
období pěti let, na místa uprázdněná
z jiného důvodu jsou voleni noví členové
na dobu zbývající do konce funkčního
období toho člena, jehož místo se uprázdnilo.
3/ Rada je ze své činnosti
odpovědna PČR.
4/ Členství v Radě
je veřejnou funkcí. V souvislosti s jejím
výkonem přísluší členům
Rady odměna, jejíž výši určí
svým usnesením Poslanecká sněmovna
PČR.
5/ Rada volí ze svého
středu předsedu a odvolává ho.
Zásada 6
1/ Člen Rady musí
být občanem České republiky a musí
splňovat podmínky zákona FS č.45/91
Sb.
2/ Členství v Radě
je neslučitelné s funkcí prezidenta České
republiky, poslance Parlamentu ČR, senátora Parlamentu
ČR, předsedy nebo místopředsedy vlády,
ministra, vedoucího jiného ústředního
orgánu státní správy nebo jejich náměstků.
3/ Člen Rady nesmí
mít funkce v politických stranách nebo politických
hnutích, ani nesmi působit v jejich prospěch
při výkonu své funkce v Radě, dále
nesmí být členem orgánů společností,
které působí v oblasti televizního
vysílání, ani zastupovat obchodní
zájmy, které by mohly být v rozporu s výkonem
jeho funkce nebo by mohly nepříznivě ovlivňovat
jeho nestrannost a objektivitu rozhodování. Člen
Rady nebo osoby jemu blízké nesmějí
mít žádný finanční zájem
na provozování televizního vysílání
daný vlastnictvím
či jinak.
V zásadě 6 se
stanovují podmínky pro výkon funkce člena
Rady, a to tak, aby nemohlo docházet ke střetu zájmů
nebo zneužívání postavení člena
Rady a vytváření neoprávněného
majetkového prospěchu. Nově je upraveno povinné
občanství České republiky. Bylo by
neobvyklé, aby funkci takové důležitosti
zastával cizí státní příslušník.
Zásada 7
1/ Členství v Radě
zaniká:
a/ uplynutím funkčního
období,
b/ odstoupením z funkce,
c/ odvoláním z funkce,
d/ zbavením nebo omezením
způsobilosti k právním úkonům,
e/ úmrtím.
2/ Poslanecká sněmovna
PČR člena Rady z funkce odvolá:
a/ zaniknou-li předpoklady
pro výkon funkce uvedené v zásadě
6,
b/ byl-li pravomocně odsouzen
pro úmyslný trestný čin,
3/ Poslanecká sněmovna
PČR může odvolat člena Rady z funkce
na návrh Rady, klesne-li účast člena
Rady na její práci pod 50%. Toto pravidlo se neuplatní
v prvních třech měsících po
zvolení člena Rady.
4/ PČR může
odvolat Radu, neplní-li Rada opakovaně své
povinnosti podle zásady 9, anebo Česká televize
opakovaně porušuje zásadu 2 a 3, anebo neschválí-li
Poslanecká sněmovna zprávu, kdy o činnosti
a hospodaření České televize. K odvolání
Rady z těchto důvodů je zapotřebí
souhlasné usnesení Poslanecké sněmovny
a Senátu.
Oproti předchozí
právní úpravě se mění
režim odvolávání Rady jako celku. Vypouští
se nutnost opakovaného usnesení v souvislosti s
porušováním programových zásad
Českou televizí. Nicméně by zapotřebí
přece jen možnost odvolání Rady ztížit
(zde navrhovaný požadavek souhlasného usnesení
Poslanecké sněmovny
a Senátu), aby Rada ve své činnosti nebyla
vystavena momentálním politickým tlakům,
a to zejména proto, že funkční období
Rady se nekryje s funkčním obdobím Poslanecké
sněmovny.
Zásada 8
1/ Činnost Rady se řídí
jednacím řádem, který Rada přijme
do třiceti dnů od začátku funkčního
období.
2/ Rada se ke svému zasedání
schází minimálně jednou měsíčně.
3/ Rada přijímá
rozhodnutí nadpoloviční většinou
hlasů všech svých členů.
Považuje se za účelné,
aby každá nově zvolená Rada mohla přijmout
svůj vlastní jednací řád, který
ji umožní co nejefektivnější způsob
práce. Nicméně navrhované znění
nevylučuje, že nová Rada přijme za vlastní
jednací řád Rady předchozí.
Nadpoloviční většina všech členů,
a ne pouze přítomných, je nutná k
tomu, aby nemohlo docházet
k účelovým manipulacím v rozhodnutí
Rady. Nové se zavádí minimální
interval zasedání Rady a to tak, aby byla Rada schopna
řešit úkoly, které ji zákon stanoví.
Zásada 9
1/ Do působnosti Rady náleží
zejména:
a/ jmenovat a odvolávat generálního
ředitele České televize (dále jen
"ředitel") a na jeho návrh ředitele
televizních studií,
b/ schvalovat rozpočet
a závěrečný účet České
televize,
c/ schvalovat na návrh
ředitele Statut České televize,
d/ schvalovat na návrh
ředitele Hlavní programové zásady
České televize,
e/ schvalovat na návrh
ředitele programové cíle na kalendářní
rok,
f/ zřizovat a zrušovat
televizní studia České televize.
g/ rozhodovat o stížnostech
týkajících se České televize.
V otázce stížností týkajících
se ředitele je Rada nezastupitelná.
2/ Usnesení Rady jsou pro
všechny orgány České televize závazná.
3/ Na kontrolu hospodaření
České televize zřizuje Rada Kontrolní
odbor, který je ji své činnosti přímo
odpovědný.
4/ Rada předkládá
Poslanecké sněmovně PČR výroční
zprávu o činnosti a hospodaření České
televize. Předseda Rady má právo zúčastnit
se jednání PČR, pokud se projednávají
záležitosti bezprostředně se týkající
Rady nebo České televize.
5/ Rada předstupuje minimálně
jednou ročně před veřejnost se zprávou
o stavu České televize.
6/ Rada hospodaří
dle vlastního rozpočtu. Náklady na činnost
Rady a odměny jejich členů včetně
prostředků na činnost kontrolního
odboru se hradí z prostředků České
televize.
V této zásadě
se nově upravuje přijetí Hlavních
programových zásad ČTV, tedy jakéhosi
programového kodexu veřejnoprávní
televize, a také přijímání
programových dnů na kalendářní
rok. Spolu s rozhodováním o stížnostech
se tak zvyšuje přímý vliv Rady na vysílání
ČTV, aby bylo vždy a i v jednotlivostech v souladu
s tímto zákonem.
Odpovědnost Rady za stav ČTV je dále posílena
povinností vystoupit každoročně před
veřejnost a konkrétní stav ČTV obhájit.
Nově se také zřizuje kontrolní odbor,
který je přímo odpovědný Radě.
Tato instituce má velký význam pro kontrolu
účelnosti vynaložených
prostředků televizních koncesionářů.
Tento úkol nemůže splnit žádné
oddělení spadající přímo
pod ředitele ČTV.
Zásada 10
1/ Statutárním orgánem
České televize je ředitel. Při jeho
jmenování a odvolání se použije
zásada 6 obdobně s výjimkou finanční
zainteresovanosti na vysílání ČTV.
Ředitel nemůže být členem Rady.
Ze své činnosti je odpovědný Radě
a má právo se zúčastňovat jejího
zasedání, pokud o to požádá a
Rada jeho žádost neodmítne. Taková žádost
musí být uplatněna pro každé
jednotlivé zasedáni
zvlášť.
2/ K zatížení
nebo pronájmu na dobu delší tří
měsíců nebo ke zcizení nemovitostí
nebo jejich částí potřebuje ředitel
předchozí souhlas Rady.
3/ Ředitel je jmenován
Radou na funkční období šesti let.
4/ Ředitel může
být usnesením Rady odvolán před uplynutím
funkčního období. V tomto případě
je zapotřebí k platnému usnesení použít
tajného hlasování. V případě
zjištění střetu zájmů
podle odst.l je Rada povinna odvolat ředitele ihned. Do
doby jmenování nového ředitele je
Rada povinna určit statutárního zástupce.
5/ Pro všechny vedoucí
pracovníky ČTV platí zásada 6 obdobně
s výjimkou finanční zainteresovanosti na
vysílání ČTV a povinného občanství
České republiky.
Mění se právo
účasti ředitele na schůzích
Rady. Praxe ukázala, že Rada musí mít
možnost jednat též bez přítomnosti
ředitele. Nově se upravuje střet zájmů
u vedoucích pracovníků ČTV. Pouze
ukázala, že takové zákonné ustanovení
je velmi potřebné. Naopak se zjednodušuje mechanismus
odvolání ředitele Radou. Vychází
se z filosofie, že veřejnosti
i parlamentu je za činnost ČTV odpovědna
především Rada. Musí mít tedy
k dispozici účinné nástroje, aby tuto
zodpovědnost mohla prosazovat.
Zásada 11
Finančními zdroji
České televize jsou zejména:
a/ výnos ze sazeb za používání
televizních přijímačů podléhajících
evidenci placených poplatníky s trvalým pobytem
nebo sídlem v České republice,
b/ příjem z vlastni
podnikatelské činnosti,
c/ výnos z reklam.
Tuto zásadu bude zřejmě
zapotřebí dát do souladu se zákonem
o neziskových právnických osobách.
Je také zapotřebí přijmout zákon
o koncesionářských poplatcích.
Zásada 12
1/ Česká televize
je oprávněna vykonávat za podmínek
stanovených právními předpisy podnikatelskou
činnost, která souvisí s předmětem
její činnosti a která nesmí ohrozit
její poslání. Finanční příjmy
získané podnikatelskou činností používá
ČTV k financování své činnosti.
2/ Ve vysílání
České televize čas vyhrazený reklamě
na každém z vysílacích okruhů
nesmí přesáhnout 1 % denního vysílacího
času na tomto vysílacím okruhu ČT.
Čas vyhrazený reklamám nesmí v době
mezi 19 a 22 hodinou přesáhnout 3,5 minuty uvnitř
libovolně stanovené časové výseče
60ti minut. Na vysílání ČT se přitom
nevztahuje ustanovení zásady 9 novely zákona
ČNR č.468/91 Sb. umožňující
přerušování pořadů reklamními
vstupy. Tímto ustanovením
není dotčeno právo na uvádění
sponzorovaných pořadů.
Stanovený podíl
reklamního vysílání vychází
z vysílacího plánu České televize
na r.1994. Lze předpokládat, že nižší
podíl reklamy na vysílacím čase odpovídá
skutečným potřebám České
televize. Přerušování pořadů
reklamními vstupy je postup, který by měl
být vyhražen pouze pro komerční televizi;
koncesionářským poplatkem vyjadřuje
divák svou vůli po poskytnutí kulturního
zážitku, aniž by tento byl rušen cizorodými,
byť komerčně zdůvodnitelnými
prvky.
Zásada 13
1/ Součástí
ČTV jsou televizní studia.
2/ Ředitel televizního
studia je oprávněn činit jménem ČTV
právní úkony týkající
se televizního studia, s výjimkou zcizení
a zatížení nemovitostí. Ředitel
televizního studia je za činnost televizního
studia odpovědný řediteli.
3/ Televizní studia mají
v rámci své činnosti oprávnění
obdobná podle zásady 4 s výjimkou odst.1
/a a odst. 2.
4/ Podíl vysílání
mimopražských televizních studií na
celostátních vysílacích okruzích
musí činit minimálně 20% celkového
vysílacího času ČTV v měsíčním
úhrnu.
Nově se zavádí
zákonem stanovený podíl televizních
studií na celkovém vysílacím čase
ČTV. Toto opatření má zabránit
tomu, aby si ČTV své případné
finanční potíže neřešila
na úkor televizních studií a tak vlastně
porušovala zásadu 2 tohoto zákona a naopak,
aby televizní studia byla nucena pracovat opravdu efektivně
a za svěřené prostředky odevzdávat
skutečné hodnoty.
Zásada 14
1/ Česká televize
je povinna vysílat pořady soukromých českých
výrobců audiovizuálních děl
(odkaz na audiovizuální zákon). Podíl
vysílání těchto pořadů
musí být minimálně 20% z celkového
vysílacího času a to postupně tak,
že v prvním roce účinnosti tohoto zákona
bude podíl dosahovat 5 %, v druhém roce 10 % ve
třetím roce 15 %.
2/ Česká televize
plně odpovídá za to, že programy odvysílané
podle odst. 1 budou splňovat všechna kritéria
tohoto zákona.
3/ Pokud z důvodu naplnění
povinnosti ČTV podle odst.2 nelze splnit povinnost podle
odst.1, může Rada procento pro běžný
rok snížit.
Tato zásada je novým
prvkem v dosavadní praxi, ale plně vychází
z dobrých zahraničních zkušeností.
Tato praxe vytváří pluralitu názorů
i uvnitř samotné veřejnoprávní
televize s tím, že je ze zákona garantována
jejich objektivita a vyváženost.

