Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

871

Zásady zákona

o České televizi předložené poslanci Vladimírem Koronthálym, Markem Bendou a Evou Matouškovou

ZÁSADY ZÁKONA O ČESKÉ TELEVIZI

Zásada 1

Česká televize je veřejně prospěšná nezisková instituce, která samostatně hospodaří se svým majetkem. Jejím sídlem je Praha. Stát neodpovídá za závazky České televize a Česká televize neodpovídá za závazky státu.

Je třeba nově definovat ČTV jako veřejně prospěšnou neziskovou instituci, aby spadala do působnosti nově připravovaného zákona o těchto institucích. Tímto aktem bude možné omezit čas věnovaný reklamě, což povede k posílení soukromých TV společností a posílí velmi potřebný duální model v TV vysílání. Také by tento krok měl vést k posílení vědomí ČTV, že je skutečnou službou veřejnosti.

Zásada 2

ČTV poskytuje službu veřejnosti tvorbou a šířením televizních programů na celém území České republiky. Jejím posláním je zejména:

- poskytovat pravdivé informace o všech důležitých otázkách politických, hospodářských, kulturních, ekologických a sportovních. Při výběru zpráv dodržovat zásadu objektivity a vyváženosti informací a zásadu zveřejňování pouze ověřených zpráv.

- poskytovat informace o činnosti výkonných a zákonodárných orgánů.

- zprostředkovat pro veřejnost podstatné komentáře, stanoviska a kritické postoje tak, aby byla přiměřeně respektována pestrost názorů, zastoupených ve veřejném mínění a aby bylo zcela zřejmé, že se nejedná o názor ČTV.

- vytvářet vlastní komentáře a věcné analýzy při dodržování zásady nezaujatosti a objektivity.

- rozvíjet kulturní identitu českého národa a národních a etnických menšin v České republice a přiměřeně respektovat i potřeby jednotlivých regionů.

- přispívat k duchovní a mravní obrodě národa a přiměřeně zajišťovat i náboženské potřeby diváků.

- přispívat ke vzdělávání diváků se zvláštním zřetelem na výchovu mladé generace.

V zákoně ČNR 483/1991 Sb. o České televizi jsou povinnosti ČTV definovány nepříliš přesně, což v praxi vede k četným sporům zejména o charakter zpravodajství. Pregnantnější vyjmenování povinností veřejnoprávní ČTV by mělo přispět k přesnější definici veřejnoprávního média a předem odstranit mnohá nedorozumění. Současně se vypouští z povinností ČTV vysílání zábavných pořadů, které z povahy věci lze plně svěřit soukromým televizním stanicím.

Zásada 3

1/ V ČTV jsou nepřípustné programy; které:

a) podněcují k rasové, třídní nebo náboženské nenávisti nebo oslavují její protagonisty,

b) líčí hrůzné a násilné činy proti lidem, živým tvorům a přírodě způsobem, který znamená oslavu těchto činů nebo vede k jejich nápodobě,

c) oslavují válku,

d) jsou pornografické.

2/ Programy, které mohou zjevně způsobit mravní újmu u dětí a mládeže, smějí být vysílány jen v časech, kdy děti či mládež zpravidla nesledují televizní programy, tj. mezi 23. a 6. hodinou, a musí být jako takové obvyklým způsobem označeny.

Přestože některé principy obsažené v Zásadě 3 jsou součástí zákona o Rozhlasovém a televizním vysílání, jeví se smysluplným tyto pravidla pro veřejnoprávní médium ještě zpřísnit, protože jeho činnost je především službou obyvatelstvu.

Zásada 4

1/ ČTV naplňuje poslání podle zásady 2 tohoto zákona zejména tím, že:

a) provozuje vysílání na vlastních vysílacích okruzích,

b) zřizuje síť vlastních zpravodajů,

c) vytváří archivní fondy, udržuje je a podílí se na jejich využívání jako součásti národního kulturního bohatství.

2/ Vlastním terestriálním vysílacím okruhem ČTV je okruh označovaný nyní jako ČT 1. ČTV může provozovat i další vysílací okruh šířený přes satelit či kabelovým rozvodem.

Připouští se možnost, aby ČTV rozšířila svoji nabídku i o perspektivní technologie využívající satelitní či kabelové vysílání, bude-li na to mít finanční prostředky. Všechny terestriální vysílací okruhy vyjma ČT 1 se určují pro komerční vysílání, které je vlastní držitelům licencí. To souvisí s tím, že v zásadě 2 se vypouští proti stávajícímu znění povinnost vysílání zábavných pořadů.

Zásada 5

1/ Orgánem, jimž se uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu tvorby a šíření programů ČTV, je Rada České televize (dále jen "Rada"). Rada má 9 členů. Členy Rady volí Poslanecká sněmovna PČR.

2/ Členové Rady jsou voleni na funkční období pěti let, a to i opětovně. V takovém případě však ne na více než na dvě po sobě jdoucí funkční období. Na místa uprázdněná uplynutím funkčního období jsou voleni noví členové na období pěti let, na místa uprázdněná z jiného důvodu jsou voleni noví členové na dobu zbývající do konce funkčního období toho člena, jehož místo se uprázdnilo.

3/ Rada je ze své činnosti odpovědna PČR.

4/ Členství v Radě je veřejnou funkcí. V souvislosti s jejím výkonem přísluší členům Rady odměna, jejíž výši určí svým usnesením Poslanecká sněmovna PČR.

5/ Rada volí ze svého středu předsedu a odvolává ho.

Zásada 6

1/ Člen Rady musí být občanem České republiky a musí splňovat podmínky zákona FS č.45/91 Sb.

2/ Členství v Radě je neslučitelné s funkcí prezidenta České republiky, poslance Parlamentu ČR, senátora Parlamentu ČR, předsedy nebo místopředsedy vlády, ministra, vedoucího jiného ústředního orgánu státní správy nebo jejich náměstků.

3/ Člen Rady nesmí mít funkce v politických stranách nebo politických hnutích, ani nesmi působit v jejich prospěch při výkonu své funkce v Radě, dále nesmí být členem orgánů společností, které působí v oblasti televizního vysílání, ani zastupovat obchodní zájmy, které by mohly být v rozporu s výkonem jeho funkce nebo by mohly nepříznivě ovlivňovat jeho nestrannost a objektivitu rozhodování. Člen Rady nebo osoby jemu blízké nesmějí mít žádný finanční zájem na provozování televizního vysílání daný vlastnictvím či jinak.

V zásadě 6 se stanovují podmínky pro výkon funkce člena Rady, a to tak, aby nemohlo docházet ke střetu zájmů nebo zneužívání postavení člena Rady a vytváření neoprávněného majetkového prospěchu. Nově je upraveno povinné občanství České republiky. Bylo by neobvyklé, aby funkci takové důležitosti zastával cizí státní příslušník.

Zásada 7

1/ Členství v Radě zaniká:

a/ uplynutím funkčního období,

b/ odstoupením z funkce,

c/ odvoláním z funkce,

d/ zbavením nebo omezením způsobilosti k právním úkonům,

e/ úmrtím.

2/ Poslanecká sněmovna PČR člena Rady z funkce odvolá:

a/ zaniknou-li předpoklady pro výkon funkce uvedené v zásadě 6,

b/ byl-li pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin,

3/ Poslanecká sněmovna PČR může odvolat člena Rady z funkce na návrh Rady, klesne-li účast člena Rady na její práci pod 50%. Toto pravidlo se neuplatní v prvních třech měsících po zvolení člena Rady.

4/ PČR může odvolat Radu, neplní-li Rada opakovaně své povinnosti podle zásady 9, anebo Česká televize opakovaně porušuje zásadu 2 a 3, anebo neschválí-li Poslanecká sněmovna zprávu, kdy o činnosti a hospodaření České televize. K odvolání Rady z těchto důvodů je zapotřebí souhlasné usnesení Poslanecké sněmovny a Senátu.

Oproti předchozí právní úpravě se mění režim odvolávání Rady jako celku. Vypouští se nutnost opakovaného usnesení v souvislosti s porušováním programových zásad Českou televizí. Nicméně by zapotřebí přece jen možnost odvolání Rady ztížit (zde navrhovaný požadavek souhlasného usnesení Poslanecké sněmovny a Senátu), aby Rada ve své činnosti nebyla vystavena momentálním politickým tlakům, a to zejména proto, že funkční období Rady se nekryje s funkčním obdobím Poslanecké sněmovny.

Zásada 8

1/ Činnost Rady se řídí jednacím řádem, který Rada přijme do třiceti dnů od začátku funkčního období.

2/ Rada se ke svému zasedání schází minimálně jednou měsíčně.

3/ Rada přijímá rozhodnutí nadpoloviční většinou hlasů všech svých členů.

Považuje se za účelné, aby každá nově zvolená Rada mohla přijmout svůj vlastní jednací řád, který ji umožní co nejefektivnější způsob práce. Nicméně navrhované znění nevylučuje, že nová Rada přijme za vlastní jednací řád Rady předchozí. Nadpoloviční většina všech členů, a ne pouze přítomných, je nutná k tomu, aby nemohlo docházet k účelovým manipulacím v rozhodnutí Rady. Nové se zavádí minimální interval zasedání Rady a to tak, aby byla Rada schopna řešit úkoly, které ji zákon stanoví.

Zásada 9

1/ Do působnosti Rady náleží zejména:

a/ jmenovat a odvolávat generálního ředitele České televize (dále jen "ředitel") a na jeho návrh ředitele televizních studií,

b/ schvalovat rozpočet a závěrečný účet České televize,

c/ schvalovat na návrh ředitele Statut České televize,

d/ schvalovat na návrh ředitele Hlavní programové zásady České televize,

e/ schvalovat na návrh ředitele programové cíle na kalendářní rok,

f/ zřizovat a zrušovat televizní studia České televize.

g/ rozhodovat o stížnostech týkajících se České televize. V otázce stížností týkajících se ředitele je Rada nezastupitelná.

2/ Usnesení Rady jsou pro všechny orgány České televize závazná.

3/ Na kontrolu hospodaření České televize zřizuje Rada Kontrolní odbor, který je ji své činnosti přímo odpovědný.

4/ Rada předkládá Poslanecké sněmovně PČR výroční zprávu o činnosti a hospodaření České televize. Předseda Rady má právo zúčastnit se jednání PČR, pokud se projednávají záležitosti bezprostředně se týkající Rady nebo České televize.

5/ Rada předstupuje minimálně jednou ročně před veřejnost se zprávou o stavu České televize.

6/ Rada hospodaří dle vlastního rozpočtu. Náklady na činnost Rady a odměny jejich členů včetně prostředků na činnost kontrolního odboru se hradí z prostředků České televize.

V této zásadě se nově upravuje přijetí Hlavních programových zásad ČTV, tedy jakéhosi programového kodexu veřejnoprávní televize, a také přijímání programových dnů na kalendářní rok. Spolu s rozhodováním o stížnostech se tak zvyšuje přímý vliv Rady na vysílání ČTV, aby bylo vždy a i v jednotlivostech v souladu s tímto zákonem. Odpovědnost Rady za stav ČTV je dále posílena povinností vystoupit každoročně před veřejnost a konkrétní stav ČTV obhájit. Nově se také zřizuje kontrolní odbor, který je přímo odpovědný Radě. Tato instituce má velký význam pro kontrolu účelnosti vynaložených prostředků televizních koncesionářů. Tento úkol nemůže splnit žádné oddělení spadající přímo pod ředitele ČTV.

Zásada 10

1/ Statutárním orgánem České televize je ředitel. Při jeho jmenování a odvolání se použije zásada 6 obdobně s výjimkou finanční zainteresovanosti na vysílání ČTV. Ředitel nemůže být členem Rady. Ze své činnosti je odpovědný Radě a má právo se zúčastňovat jejího zasedání, pokud o to požádá a Rada jeho žádost neodmítne. Taková žádost musí být uplatněna pro každé jednotlivé zasedáni zvlášť.

2/ K zatížení nebo pronájmu na dobu delší tří měsíců nebo ke zcizení nemovitostí nebo jejich částí potřebuje ředitel předchozí souhlas Rady.

3/ Ředitel je jmenován Radou na funkční období šesti let.

4/ Ředitel může být usnesením Rady odvolán před uplynutím funkčního období. V tomto případě je zapotřebí k platnému usnesení použít tajného hlasování. V případě zjištění střetu zájmů podle odst.l je Rada povinna odvolat ředitele ihned. Do doby jmenování nového ředitele je Rada povinna určit statutárního zástupce.

5/ Pro všechny vedoucí pracovníky ČTV platí zásada 6 obdobně s výjimkou finanční zainteresovanosti na vysílání ČTV a povinného občanství České republiky.

Mění se právo účasti ředitele na schůzích Rady. Praxe ukázala, že Rada musí mít možnost jednat též bez přítomnosti ředitele. Nově se upravuje střet zájmů u vedoucích pracovníků ČTV. Pouze ukázala, že takové zákonné ustanovení je velmi potřebné. Naopak se zjednodušuje mechanismus odvolání ředitele Radou. Vychází se z filosofie, že veřejnosti i parlamentu je za činnost ČTV odpovědna především Rada. Musí mít tedy k dispozici účinné nástroje, aby tuto zodpovědnost mohla prosazovat.

Zásada 11

Finančními zdroji České televize jsou zejména:

a/ výnos ze sazeb za používání televizních přijímačů podléhajících evidenci placených poplatníky s trvalým pobytem nebo sídlem v České republice,

b/ příjem z vlastni podnikatelské činnosti,

c/ výnos z reklam.

Tuto zásadu bude zřejmě zapotřebí dát do souladu se zákonem o neziskových právnických osobách. Je také zapotřebí přijmout zákon o koncesionářských poplatcích.

Zásada 12

1/ Česká televize je oprávněna vykonávat za podmínek stanovených právními předpisy podnikatelskou činnost, která souvisí s předmětem její činnosti a která nesmí ohrozit její poslání. Finanční příjmy získané podnikatelskou činností používá ČTV k financování své činnosti.

2/ Ve vysílání České televize čas vyhrazený reklamě na každém z vysílacích okruhů nesmí přesáhnout 1 % denního vysílacího času na tomto vysílacím okruhu ČT. Čas vyhrazený reklamám nesmí v době mezi 19 a 22 hodinou přesáhnout 3,5 minuty uvnitř libovolně stanovené časové výseče 60ti minut. Na vysílání ČT se přitom nevztahuje ustanovení zásady 9 novely zákona ČNR č.468/91 Sb. umožňující přerušování pořadů reklamními vstupy. Tímto ustanovením není dotčeno právo na uvádění sponzorovaných pořadů.

Stanovený podíl reklamního vysílání vychází z vysílacího plánu České televize na r.1994. Lze předpokládat, že nižší podíl reklamy na vysílacím čase odpovídá skutečným potřebám České televize. Přerušování pořadů reklamními vstupy je postup, který by měl být vyhražen pouze pro komerční televizi; koncesionářským poplatkem vyjadřuje divák svou vůli po poskytnutí kulturního zážitku, aniž by tento byl rušen cizorodými, byť komerčně zdůvodnitelnými prvky.

Zásada 13

1/ Součástí ČTV jsou televizní studia.

2/ Ředitel televizního studia je oprávněn činit jménem ČTV právní úkony týkající se televizního studia, s výjimkou zcizení a zatížení nemovitostí. Ředitel televizního studia je za činnost televizního studia odpovědný řediteli.

3/ Televizní studia mají v rámci své činnosti oprávnění obdobná podle zásady 4 s výjimkou odst.1 /a a odst. 2.

4/ Podíl vysílání mimopražských televizních studií na celostátních vysílacích okruzích musí činit minimálně 20% celkového vysílacího času ČTV v měsíčním úhrnu.

Nově se zavádí zákonem stanovený podíl televizních studií na celkovém vysílacím čase ČTV. Toto opatření má zabránit tomu, aby si ČTV své případné finanční potíže neřešila na úkor televizních studií a tak vlastně porušovala zásadu 2 tohoto zákona a naopak, aby televizní studia byla nucena pracovat opravdu efektivně a za svěřené prostředky odevzdávat skutečné hodnoty.

Zásada 14

1/ Česká televize je povinna vysílat pořady soukromých českých výrobců audiovizuálních děl (odkaz na audiovizuální zákon). Podíl vysílání těchto pořadů musí být minimálně 20% z celkového vysílacího času a to postupně tak, že v prvním roce účinnosti tohoto zákona bude podíl dosahovat 5 %, v druhém roce 10 % ve třetím roce 15 %.

2/ Česká televize plně odpovídá za to, že programy odvysílané podle odst. 1 budou splňovat všechna kritéria tohoto zákona.

3/ Pokud z důvodu naplnění povinnosti ČTV podle odst.2 nelze splnit povinnost podle odst.1, může Rada procento pro běžný rok snížit.

Tato zásada je novým prvkem v dosavadní praxi, ale plně vychází z dobrých zahraničních zkušeností. Tato praxe vytváří pluralitu názorů i uvnitř samotné veřejnoprávní televize s tím, že je ze zákona garantována jejich objektivita a vyváženost.

V. Koronthály v.r.
M. Benda v. r.
E. Matoušková v. r.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP