Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslance Pavla Hirše
na ministra pro správu národního majetku
a jeho privatizaci Jiřího Skalického. Interpelace
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Vážený pane
ministře,
na Klub poslanců Liberální
strany nár. soc. se obrátili pánové
František a Otta Klápště z Jablonce nad
Nisou a prosbou o pomoc. Dle jejich dopisu, který přikládám,
se jim jedná o vyplacení náhrady za nezákonně
vyvlastněný majetek po únoru 1948.
Vzhledem k tomu, že se v
tomto případě jedná evidentně
o křivdu spáchanou komunistickým režimem
na našich občanech a také vzhledem k tomu,
že případ rodiny Klápštěových
nebude ojedinělý, dovoluji si požádat
laskavě o vyjádření Vašeho názoru,
eventuálně o možnosti jakým způsobem
takové případy řešit.
S úctou
V Praze dne 11. března
1994
Příloha: dopis pánů
Fr. a Otty Klápště
Vážený pan
Jiří Skalický
ministr pro privatizaci a správu nár. majetku.
V Jablonci nN, 26. 11. 1993 |
Podepsaní František Klápště,
bytem v Jablonci n. Nis., r. č. 30 06 01 / 026, a Otto
Klápště, bytem v Železném
Brodě, Smetanovo Zátiší 65, r. č.
34 08 26 / 013, obracejí se na kompetentní orgány
České republiky a podnětem, který
se týká vyplacení finanční
náhrady za nemovitosti v Železném Brodě,
konkretně za dům čp. 526 v Železném
Brodě se stav. parcelou 646 m s pozemkovými parcelami
1333, 1334/9, 1334/7 a
1334/8. Uvedené nemovitosti byly znárodněny
dílčím výměrem ministerstva
průmyslu v Praze ze dne 20. 12. 1950 čj. 161.465/50-V-IV-2,
který byl vydán na podkladě zákona
č. 114/1948 Sb. a vyhlášky č. 1255/1948
Ú.1.I., jimiž byl znárodněn sklářský
podnik - firma otce podepsaných
František Klápště, Železný
Brod. Toto znárodnění
bylo provedeno bez finanční náhrady, znárodnění
bylo protiprávní, což podepsaní jako
oprávněné osoby prokázali - znárodnění
bylo zdůvodněno tím, že firma František
Klápště měla mít v den pro znárodnění
rozhodný 50 zaměstnanců. Tento počet
firma František Klápště nikdy neměla.
Potud tedy neoprávněnost znárodnění
byla prokázána, ovšem objekt čp. 526
v Železném Brodě byl v pozdějších
letech po neoprávněném znárodnění
demolován /údajně
pro novou výstavbu/ a podepsaní byli tedy podle
platných předpisů odkázání
na finanční náhradu.
Samotné prokazování
neoprávněnosti znárodnění v
průběhu několikaletého restitučního
řízení vyžádalo si značného
úsilí zejména administrativního, oprávnění
uplatnili své nároky bezprostředně
po vydání zákona o mimosoudních rehabilitacích
č. 87/1991 Sb. a teprve přípisem ministerstva
financí České republiky ze dne 8. 7. 1993
čj. 225/25162/92 bylo sděleno, že se potvrzuje
oprávněnost jejich nároku na finanční
náhradu, která spočívá
ve vydání cenných papírů prostřednictvím
ministerstva pro správu národního majetku
a jeho privatizaci. Vzhledem k tomu, že oprávnění
jsou dědici osoby /jejich otce Františka Klápště/,
jejíž majetek byl protiprávně znárodněn,
obdrželi náhradu
pouze v cenných papírech /jež nemají
povahu státního dluhopisu/ a ani část
v penězích, jak je konečně uvedeno
v ustanovení § 13 zákona č. 87/1991
Sb. Když po mnoha urgencích, osobních jednáních
/požadované doklady byly předloženy včas
a v kompletním počtu/
oprávnění obdrželi výpis s konta
cenných papírů, projevili zájem o
jejich prodej. A v tom okamžiku zjistili, že obdrželi
vlastně bezcenný kus papíru, které
mají sice nadepsanou hodnotu 318 tis. Kč, ale ve
skutečnosti jsou neprodejné, takže účel
a smysl zákona o
mimosoudních rehabilitacích, totiž alespoň
zmírnit /nikoli nahradit/ následky majetkových
a jiných křivd, nebyl naprosto naplněn ani
z části. Výsledek celého restitučního
řízení je tedy z hlediska oprávněných
nepochopitelný a nevysvětlitelný
- rodinný majetek byl bezdůvodně znárodněn,
po znárodnění byla rodina Klápšťova
z domu vystěhována do podřadného a
svými rozměry zcela nedostatečného
bytu, později byl jejich dům zbourán a po
vydání restitučních předpisů
jako oprávnění nedostali vlastně
ničeho. To se příčí
logice myšlení i logice zákona.
Podepsaní se obracejí
tedy na příslušné orgány republiky
s uvedením vlastního příkladu a rozhodně
v souladu s míněním stejně "odškodněných"
občanů požadují legislativní
změnu v tom, aby restituční náhrada
byla realizována v takové hodnotě, resp.
takovou formou, aby alespoň podle znění zákona
zmírnila následky protiprávního
jednání předchozího totalitního
režimu. Vždyť obdržení cenných
papírů, které nemají naprosto žádnou
cenu, je výsměchem celého restitučního
procesu, zákonodárného i skutečně
podniknutého. Naproti tomu se podařilo bývalým
držitelům moci a aparátu dříve
vedoucí strany, tedy Komunistické strany Československa,
doslova zašantročit na 12 miliard korun, které
by rozhodně postačily bez vydávání
cenných papírů
/nemajících povahu státního dluhopisu/
zmírnit následky protiprávního znárodnění
a majetkových křivd. Tato možnost je již
nepochybně promarněna, ovšem za toto promarnění
jistě je někdo odpovědný, vždyť
v porevoluční době byla tři ministerstva
státní kontroly, byly generální prokuratury
jako strážci zákonů, byly kontrolní
odbory i v nižších orgánech státní
správy a přesto se podařilo vedoucím
komunistům ještě v porevoluční
době zakrýt, zatajit, rozmělnit, rozdat,
protiprávně rozprodat /za fingované
ceny značný majetek někdejší
KSČ. To je jedna z forem a jeden ze zdrojů, z nichž
by bylo možno poskytnouti prostředky na zmírnění
následků majetkových a jiných křivd.
Podepsaní jsou toho názoru,
že účinné zmírnění
následků majetkových křivd je ale
možno poskytnou ještě i nyní, z fondu
národního majetku, který má různorodé
zdroje a v němž se zřejmě realizuje
i část někdejšího majetku KSČ
prostřednictvím peněz, jejichž původ
podle platné legislativy nelze zjistit, ale který
snad v mnoha případech pochází
z uvedeného zdroje.
Tento podnět je podán
i proto, že otec obou podepsaných nejen že byl
postižen majetkově znárodněním,
ale byl po znárodnění navíc v rozporu
s pravdou obviněn z protistátní činnosti
jako člen ilegální skupiny /kterou založil
člen StB a jejíž členy otec podepsaných
ani neznal/ a odsouzen na 25 let odnětí svobody,
z nichž takřka 10 let si odbyl v koncentračních
táborech komunistického režimu. I z tohoto
důvodu se podepsaní cítí vlastně
podvedeni, nikoli odškodněni, zejména když
jsou často svědky
toto, že reprezentanti totalitního režimu jsou
znovu majetkově disponováni v mnoha případech
více než v uplynulém období čtyřiceti
let vlády komunistů.
Z těchto důvodů
předkládají podepsaní tento podnět
ministerstvu financí, ministerstvu pro správu národního
majetku a jeho privatizaci, Fondu národního majetku,
poslaneckým klubům k zamyšlení a k uskutečnění
účinné legislativní změny,
pokud je ještě čas, aby zmírnění
následků majetkových křivd naplnilo
smysl a účel zákona i morální
povinnosti dnešní společnosti
vyrovnat se s pozůstatky nebílé minulosti.
Vydáním cenných papírů bez
ceny uvedený požadavek naplněn rozhodně
není a nikdy nebude. Podepsaní proto podávají
tento podnět v zájmu spravedlnosti a v souladu s
morálními principy naší společnosti,
na nichž jako společnost
demokratická je založena.
Otto Klápště | František Klápště |
Železný Brod | Jablonec nad Nisou |