Ministr práce a sociálních věcí
Jindřicha Vodička zaslal odpověď na
interpelaci poslance Jaroslava Nováka dopisem ze dne 29.
dubna 1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
práce a sociálních věcí Jindřicha
Vodičky na interpelaci poslance Jaroslava Nováka.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Ing. Jindřich VODIČKA
ministr práce a sociálních věcí
ČR
V Praze dne 29. dubna 1994 | |
Čj. 211-11458/94 |
Vážený pane předsedo,
postoupil jste mi interpelaci p. poslance MUDr. Jaroslava Nováka
ve věcí zabezpečení důchodců.
V příloze Vám zasílám na vědomí
stanovisko, které jsem zaslal v této věci
přímo panu poslanci Novákovi.
S pozdravem
Příloha
Vážený pan
PhDr. Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Praha
Od počátku zásadních politických
změn vláda i Parlament sledují vývoj
sociálně ekonomické situace jednotlivých
skupin obyvatelstva, zvláštní pozornost je
přitom věnována důchodcům a
osobám s nízkými příjmy. Od
roku 1990 došlo ke zvýšení důchodů
celkem osmkrát. Pří úpravách
důchodů se současně sledovala i nutnost
zajištění odpovídajících
příjmů důchodců ve vztahu k
ostatním skupinám obyvatelstva a odstranění
rozdílu mezi tzv. starodůchodci a důchodci,
kterým je důchod přiznáván
podle současných předpisů. Přitom
je zřejmé, že současná soustava
důchodového zabezpečení stále
ještě odpovídá pokřiveným
představám o rovnosti a sociálních
jistotách, které vedly k široké nivelizaci
v úrovni dávek, k sociálně nespravedlivým
preferencím některých skupin občanů
na úkor všech (viz osobní důchody, pracovní
kategorie) a k diskriminací jiných skupin obyvatelstva
(viz osoby samostatně výdělečně
činné).
Proto součástí transformačního
procesu je i zásadní reforma sociálního
systému. Její realizace vyžaduje značné
legislativní úsilí a důkladnou organizační
přípravu. Cílem je, aby naše sociální
politika odpovídala potřebám demokratického
státu s tržní ekonomikou. Proto MPSV připravilo
v souladu s programovým prohlášením
vlády České republiky návrhy zásad
základních pilířů nového
sociálního systému, které byly v uplynulých
dnech projednány výbory Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky. Nový systém
základního důchodového pojištění
je založen na standardních evropských pojistných
principech a do značné míry tak naváže
na České historické tradice v této
oblasti.
Jednotlivé sociální systémy na sebe
vzájemně navazují a doplňují
se, zohledňují sociální i ekonomický
dopad navrhovaných změn i dlouhodobý charakter
nároků a plnění ze systému.
Návrhy, které jsou obsahem interpelace, však
nejsou v souladu s vládou navrhovanými zásadami
základního důchodového pojištění,
mají populistický charakter, nejsou ekonomicky podložené
a proto k ní MPSV nemůže zaujmout kladné
stanovisko.
Liberalizační krok v oblasti nájemného
z bytu, eliminující sociální úlevy
spojené s bydlením, je v současné
době provázen příspěvkem na
nájemné. V platnosti přitom zůstává
i zákon o sociální potřebnosti. V
rámci zákonů o státní sociální
podpoře se navrhuje poskytovat i příspěvek
na bydlení, který nahradí dnes uplatňovaný
příspěvek na nájemné.
Návrh na snížení nájemného
důchodcům o 25 by byl krokem zpět do období
plošnosti v oblasti poskytovaných úlev. Důchodci
jako celek nejsou homogenní sociální skupinou
s nízkými příjmy, neboť jde o
skupinu značně příjmově diferencovanou.
Návrh opomíjí, že důchodci s
nižšími příjmy nebydlí (spolu
s dalšími sociálně potřebnými
občany) pouze v nájemném sektoru bydlení,
ale i v bytech družstevních a v rodinných domcích.
I těm musí stát zabezpečit solidární
sociální pomoc, pokud ji prokazatelně potřebují.
Návrh se tedy omezuje pouze na nájemný sektor,
který představuje přibližně 40
% všech bytů.
Požadavek na vyčlenění 30 % bytového
fondu pro sociálně slabé vrstvy lze chápat
jako podnět k řešení v rámci
koncepce státní bytové politiky. Sociální
bydlení řeší vyspělé země
Evropy různými formami. Tato otázka u nás
nebyla dosud nastolena nebo celý nájemní
sektor se svým nízkým nájemným
fakticky představoval sociální bydlení.
Sociální bydlení (v užším
smyslu) by mohlo být řešeno v rámci
dalšího vývoje nájemného v nájemním
sektoru. Nelze přitom opomenout, že tento problém
má i svůj aspekt finanční a týká
se především politiky obcí a měst,
které jsou dnes vlastníky převážné
části nájemního bytového fondu.
Rozhodně se MPSV neztotožňuje s požadavky
na finanční zvýhodnění důchodců
žijících v ekologicky postižených
oblastech, naopak je potřebné v zájmu všech
občanů žijících v těchto
oblastech, realizovat opatření vedoucí k
urychlenému odstranění zdrojů ekologického
znečištění. Navrhovaný přístup
byl používán již minulým režimem
a vedl jen ke zhoršování situace a nikoliv
zlepšení stavu. Požadavek je tedy konzervací
minulého vývoje.
Jak již bylo uvedeno skupina důchodců je příjmově
značně diferencovaná a existují i
další skupiny občanů s nízkými
příjmy. MPSV se neztotožňuje ani s požadavkem
na zavedení plošných volných jízdenek
v hromadné veřejné dopravě po dosažení
hranice odchodu do důchodu a zrušení poplatků
za psy pro důchodce. Jde o otázky, jejichž
řešení je v kompetenci měst a obcí
a je věcí místní samosprávy,
jakou politiku budou přitom vůči svým
starším spoluobčanům uplatňovat,
stát by se v této oblasti neměl vůbec
angažovat.
K nárokům z pracovního poměru MPSV
konstatuje, že resortní mzdové předpisy,
které umožňovaly poskytovat pracovníkům
naturální požitky, byly sice zákonem
č. 1/1992 Sb. a zákonem č. 143/1992 Sb. zrušeny,
avšak nic nebrání tomu, aby samostatné
ekonomické subjekty poskytovaly v zájmu povzbuzení
poptávky po zboží a službách, které
nabízejí, různé slevy i důchodcům.