Ministr dopravy Jan Stráský zaslal odpověď
na interpelaci poslanců Jana Jegly, Jaroslava Broulíka,
Jiřího Drápely, Františka Kačenky,
Jiřího Macháčka, Rudolfa Opatřila
a Miloše Skočovského dopisem ze dne 14. dubna
1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
dopravy Jana Stráského na interpelaci poslanců
Jana Jegfy, Jaroslava Broulíka, Jiřího Drápely,
Františka Kačenky, Jiřího Macháčka,
Rudolfa Opatřila a Miloše Skočovského.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
V Praze dne 14. dubna 1994 | |
Č.j.: 18 728/94-120 |
Vážení páni poslanci,
dopisem z 23. března 1994, zaslaným prostřednictvím
předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky pana PhDr. Milana Uhdeho, jste uplatnili interpelaci
k dosavadnímu rozvoji vodní dopravy a vodních
cest v ČR.
V úvodu Vašeho dopisu se zmiňujete o tom, že
kvalitní a levná doprava je jedním ze základních
kamenů rozvoje hospodářství státu.
Vřele s touto formulací souhlasím a rovněž
pak se zásadou, zakotvenou v dopravní politice ČR
pro devadesátá léta - ve smyslu účinného
rozvíjení dopravního systému dle zásad
tržní ekonomiky, že o tom, která doprava
je kvalitní a levná, rozhoduje pouze a výlučně
přepravce, který dopravu platí a žádná
nařízení ministerstev a ústředních
orgánů jako v minulosti.
V této souvislosti důrazně připomínám,
že stát má za povinnost vytvářet
rovnocenné podmínky pro všechny dopravce na
dopravním trhu a to:
a) výstavbou a údržbou dopravní cesty
dosahovat kapacit a technických parametrů na úrovni
odpovídající přepravním nárokům,
b) zpoplatněním dopravní cesty, to je zatížením
jednotlivých dopravců takovou částkou
poplatků (daní a pod.), která by odpovídala
nákladům vynakládaným státem
na dopravní infrastrukturu a byla odlišena u jednotlivých
dopravců i podle výše externích nákladů,
které způsobují a které doposud hradí
stát za znečištění životního
prostředí, za následky nehod a pod. Upozorňujete,
že se věnuje ze strany vlády prioritní
pozornost výstavbě dálnic a silnic pro motorová
vozidla, a že rovněž se připravuje materiál
pro modernizaci hlavních železničních
koridorů, kdežto nejasná zůstává
pouze otázka rozvoje vodních cest. V tomto směru
údajně státní orgány vyvíjejí
podstatně menší aktivitu.
Podívejme se na tuto výtku o vodní dopravě
nezaujatě a podrobněji, nejdříve z
hlediska první povinnosti státu - udržení
dostatečné kapacity dopravní cesty.
Kapacita hlavních vodních dopravních cest
v ČR a jejich využití:
dolní Labe (reg.úsek) | ||
Střekov - Mělník | ||
Mělník - Chvaletice | ||
Mělník - Praha |
Kapacity hlavních dopravců:
ČSPL a.s. | ||
Ekotrans a. s. | ||
EVD-Sped | ||
Vltasud |
Objemy přepravy realizované veřejnou nákladní
vodní dopravou:
v mil.tun | ||||
výhledové rok | ||||
v mil.tun |
Z uvedeného je zřejmé, vodní doprava
svým současným objemem přepravy 5,1
mil.tun (v roce 1993) má dostatečné kapacity
k zvládnutí přepravních nároků
a že se podílí na celkové přepravě
zboží v ČR, (která činí
600,6 mil. tun) celkem 0,85%. Další významná
povinnost státu, dosažení propojení
vnitrozemských vodních dopravních cest se
sousedními státy, je intenzivně projednávána,
a to na úrovni ministrů dopravy.
Z vlastního šetření provedeného
MD ČR se neshledávají žádné
stížnosti dopravců ani přepravců
na nedostatečné kapacity vodní dopravy, respektive
že by poptávka přesahovala nabídku ve
vodní dopravě. Stav regulovaného úseku
Labe pod Střekovem, který omezuje v letních
měsících při nízkém
stavu vody lodní provoz, je intenzivně projednávání
s německou stranou, která řeší
obdobný problém v úseku od státní
hranice po Magdeburk.
Pokud jde o vytváření rovnocenných
podmínek pro dopravce na dopravním trhu, má
k tomu ministerstvo dopravy pouze nepřímě
nástroje. Zvýhodnění vodní
dopravy z hlediska nižšího znečišťování
životního prostředí je již v současné
době realizováno tím, že není
zpoplatňována dopravní cesta a i výhledově,
při harmonizování ekonomických podmínek
pro dopravce na dopravním trhu (ve smyslu výše
uvedeného bodu b) je počítáno se zvýhodněním
vodní dopravy. Veškeré další otázky
rozšiřování vodní dopravy jsou
problematikou podnikatelského přístupu.
I přes poměrně malý objem přepravy
uskutečňovaný vodní dopravou v ČR
v současné době, je této dopravě,
právě z hlediska nízkého zatěžování
životního prostředí, věnována
zvýšená pozornost ze strany ministerstva dopravy.
Je však potřebné rovněž vzít
na vědomí, že výrazná část
povinností k vodním tokům a v této
souvislosti i k vodní dopravě je v působností
Ministerstva pro životní prostředí ČR.
Pokud jde o účast ředitele odboru plavby
MD ČR v dozorčích radách všech
pro plavbu rozhodujících Povodí, je potřebné
konstatovat, že k 1.1.1994 došlo ke transformaci stávajících
organizací Povodí na akciové společnosti.
Zakladatelem těchto akciových společností
je MŽP, které zajišťuje vykonávání
působnosti valné hromady. Zdůrazňuji,
že podíl státu na majetku těchto akciových
společností činí 100%. Hlavním
předmětem činnosti společností
je vedle výkonu funkce správce vodohospodářsky
významných vodních toků i vytváření
předpokladů a podmínek pro využívání
vodních toků k plavbě. Společnost
dále zajišťuje i projektové práce
a komplexní inženýrské služby včetně
investorské činnosti. Pro zabezpečení
veřejně prospěšných služeb
a možnost ovlivňování činností
a.s. jsou členy dozorčí rady zástupci
MŽP, MD, MZe a regionálních orgánů
Prvořadým úkolem dozorčí rady
je dohlížet na uskutečňování
výše uvedených činností.
K položeným konkretním otázkám
předávám tato stanoviska:
1) Jak hodlá Ministerstvo dopravy ČR napravit
v evropských podmínkách unikátní
situaci, kdy veřejné přístavy jsou
umístěny vesměs na 100% privatizovaných
pozemcích? (V Evropě jsou běžné
umístěny na státních nebo městských
pozemcích, ostatně ani tuzemské železniční
stanice neleží na soukromých plochách)
Situování veřejných přístavů
v ČR z hlediska práva k pozemkům a možností
státu v období privatizace, ve srovnání
s evropskými podmínkami, se vůbec nepovažuje
za unikátní.
Přístavy určené pro veřejnou
potřebu (dále jen "veřejné přístavy")
spravuje od svého vzniku (dne 6.května 1992) akciová
společnost České přístavy,
a.s. Ve stanovách této společnosti je v čl.
1 odst. 2 uvedeno "poslání společnosti
je především provozovat veřejné
přístavy ve smyslu zákona č.26/1964
Sb., ve znění zákona č.126/1974 Sb.
o vnitrozemské plavbě, při důsledném
respektování zájmů České
republiky".
Ve společnosti jsou akcie se zvláštními
právy (2 jmění), jejichž vlastníkem
je FNM ČR (MD ČR) bez jehož souhlasu nemůže
valná hromada a.s. rozhodnout o převodech a dlouhodobém
pronájmu pozemků na dobu delší než
30 let (ošetřeno ve stanovách). I České
dráhy musí řešit jednotlivé případy
spojené s vlastnictvím pozemků v obvodu dráhy,
které nejsou vždy ve vlastnictví státu,
nebo podléhají restituci.
2) Jaký systém rozvoje o provozování
vodních cest předpokládá MD ČR
po "zprivatizování" podniků Povodí?
(Z péče o vody se totiž tímto způsobem
vytratil prvek veřejného zájmu obsažený
v právních systémech Evropy od římských
dob až po dnešek.)
Správci vodohospodářsky významných
vodních toků tj. 1 vodních cest jsou od 1.1.1994
akciové společnosti jednotlivých povodí,
kde jediným majitelem akcií je MŽP ČR.
Předmět hlavní činnosti těchto
akcíových společnosti je zakotven ve stanovách,
vyplývá ze zákona 138/73 Sb. o vodách,
a stanovuje i jednu z hlavních po vinností - spravovat
a udržovat vodní cesty.
Zřízení akciových společností
umožnilo zastoupení MD ČR v orgánech
společnosti, konkrétně v dozorčích
radách a tím přímo kontrolovat plnění
jednoho z hlavních posláni společnosti ve
vodní dopravě.
3) Kdy a jak hodlá MD ČR dosáhnout stejně
aktivního postoje k rozvoji vodních cest jako k
rozvoji dálnic a železnic?
MD ČR věnuje rozvoji vodních cest stejnou
pozornost jako rozvoji dálnic a železnic. Pro rozvoj
vodních cest je zpracována ucelená koncepce,
včetně vazeb na mezinárodní vodní
cesty. Postup realizace této koncepce je však výlučně
otázkou efektivnosti investic, to je jejich realizování
v časové vazbě na přepravní
výkony. Zvyšování podnikatelské
aktivity a tím i výkonů ve vodní dopravě
považuji za klíčovou otázku. Samostatnou
otázkou však zůstává nárok
na urychlené zlepšení údržby labsko
- vltavské vodní cesty, zanedbané v předchozích
letech. Vzhledem k tomu, že Ministerstvo dopravy předpokládá
rozvoj podnikatelských aktivit ve vodní dopravě,
připravuje materiál zahrnující souhrn
ne zbytných investičních i neinvestičních
prostředků na období let 1995 - 2000 pro
realizaci jednotlivých záměrů na labsko-vltavské
vodní cestě ze státního rozpočtu.
4) Jakou organizaci k tomu účelu MD ČR
ustaví a jakými ji vybaví pravomocemi v rámci
příslušných zákonů?
V návrhu zásad nového zákona o vnitrozemské
plavbě, který jíž schválila vláda
ČR, je navrženo svěřit péčí
o rozvoj vodních cest (jejich výstavbu a modernizací)
do působnosti MD ČR. V dostatečném
předstihu před přijetím a účinností
vlastního zákona zpracuje MD (do 31.10.1994) návrh
na organizační a finanční zabezpečení
této činnosti.
5) Co vykoná MD ČR pro eliminování
časové ztráty v přípravě
podkladů k územním plánům a
v přípravě skutečného rozvoje
vodních cest?
Z hlediska výše uvedených principů nevidím
žádnou časovou ztrátu v přípravě
podkladů pro územní plánování.
Výhledové řešení rozvoje vodních
cest je obdobně jako u jiných druhů dopravy
průběžně uplatňováno do
projednávaných územních plánů.
Nejsložitější problematika ochrany území
pro vodní cestu, pro průplavní spojení
D-O-L byla řešena na několika samostatných
jednáních, naposled 25.3.1994 spolu s Ministerstvem
životního prostředí a Ministerstvem
hospodářství ČR. Závěry
jednání byly přijaty v tom smyslu, že
trasa průplavu D-O-L bude součástí
směrné částí jednotlivých
územních plánů, sporné úseky
budou uzavřeny po projednání krajinářského
hodnocení vodní cesty.
Problematika splavnění Labe do Pardubic je respektována
ve zpracovávaných územních plánech.
Rozsah splavnění řeky Berounky, případně
Ohře je předmětem projednávaných
územních plánů, využití
těchto toků pro velké čluny je však
v současné době z ekonomického hlediska
diskutabilní.
6) Jaké úsilí (konkretně) hodlá
MD ČR vyvinout pro svrchovaně ekologické
řešení nových a existujících
vodních cest?
Vodní cesty ve většině případů
budují vodohospodáři, kteří
ve své historické podstatě se cítí
ochránců přírody, a účelné
a vhodné začlenění každého
vodohospodářského díla do přírody,
a do těchto děl patří i splavňovací
práce na vodních tocích, je jejich prvořadým
úkolem.
V současné době MD ČR naplňuje
zásady hodnocení vlivu budování, resp.
úprav vodních a ostatních dopravních
cest na životní prostředí tak, jak stanoví
zákony č. 17/92 Sb. o životním prostředí
a č. 244/92 Sb. o posuzování vlivu na životní
prostředí. Přitom ve srovnání
s ostatními druhy dopravy provoz vodní dopravy,
spolu s železniční v elektrické trakci,
je z hlediska souhrnného vlivu na stav životního
prostředí hodnocen příznivě.
Konkretně byla v poslední době zpracována
studie krajinářského hodnocení trasy
vodní cesty dolní části Labe v úseku
Střekov - státní hraníce se SRN. Studie
bude v nejbližší
době projednána orgány MŽP ČR
za účasti MD ČR.
Tak závažný problém, jakým je
řešení ekologizace dopravy, lze podle názoru
MD komplexně řešit především
tzv. harmonizací dopravních podmínek včetně
promítnutí externích nákladů
a tím postupně přesouvat přepravní
výkony na ekologicky přijatelnější
druhy dopravy. Obdobný přístup je možné
zaznamenat i v EU např. v tzv. "Bílé
knize" - Budoucí vývoj společné
dopravní politiky a globální pojetí
vytvoření rámce společenství
pro přijatelnou mobilitu.
7) Jaké formy propagace svých nových přístupů
hodlá MD ČR vůči veřejnosti
využít?
Pracovníci MD ČR publikují v odborných
časopisech "Vodní cesty a plavba", vydávaným
EKOTRANS MORAVIA, a.s. ve spolupráci s ČSPL, a.s.
a ve čtvrtletní ekonomicko-technické dopravní
revui "Doprava". V těchto publikacích
byla zveřejněna i "Dopravní politika
České republiky pro devadesátá léta"
s uvedením nových principů a přístupů
k dalšímu rozvoji dopravy v ČR.
V současné době je připravena k distribuci
několikajazyčná publikace o dopravě
vydávaná MD ČR, dále se připravuje
odborné populární videokazeta o dopravě,
kterou finančně dotuje mj. i největší
rejdař ČSPL, a.s. V obou těchto dokumentech
je patřičné místo věnováno
i vnitrozemské plavbě. Musím však znovu
připomenout, že propagace podnikatelské nabídky
dopravců ve vnitrozemské plavbě je aktivitou
hospodářské sféry a nikoli státní
správy.
8) Jakým způsobem chce MD ČR zvýšit
svoji aktivitu v nutných mezinárodních jednáních
ve vztahu k Německu, Slovensku a Rakousku, příp.
k Polsku?
Na úrovni EHK/OSN byla pod vedením MD ČR
vypracována a uzavřena Studie spojení Dunaj-Odra-Labe,
která byla přijata na zasedání Výboru
pro vnitrozemskou dopravu EHK/OSN v lednu 1994.
Pokud jde o spoluprácí s Německem, je MD
ČR v úzkém kontaktu přímo se
Spolkovým ministerstvem dopravy, vzájemná
informovanost je rovněž zajištěna prostřednictvím
Smíšeného výboru v rámci Dohody
o spolupráci ve vodní dopravě.
Se Slovenskou republikou a Rakouskem probíhají jak
bilaterální tak i vícestranná mezinárodní
jednání. Prozatím, z hlediska zaznamenaných
přístupů těchto zemí, nelze
postup výhledového řešení vzájemného
propojení vodních cest ještě uzavřít
ani na úrovni písemné korespondence ministra
dopravy. I pro tyto země je propojení vodních
cest především otázkou ekonomickou.
9) Jaká jednání se předpokládají
pro získání případné
zahraniční pomoci na rozvoj vodních cest
ve smyslu závěrů Pan-Evropské dopravní
konference (Praha 1991)?
Žádná z deklarací z 1. ani z 2. Pan-Evropské
dopravní konference (Praha 1991, Kréta 1994)) ve
svých prohlášeních neuvádí
zdroje zahraniční pomoci pro rozvoj vodních
cest, jak by se dle položené otázky dalo usuzovat.
Finanční politika a finanční zdroje,
které je možné získat na rozvoj dopravní
infrastruktury, platí v tržních podmínkách
a zejména v EU pro všechny dopravní obory v
zásadě stejně. Pro oblast vodní dopravy
bude pravděpodobně navrženo vládě
ČR využít k získání příslušných
zahraničních finančních zdrojů
služeb EBRD se státní zárukou na podkladě
tzv. studie proveditelnosti. Obdobně jsou projednávány
finanční zdroje pro modernizaci 1. hlavního
železničního koridoru. Ministerstvo dopravy
ČR vynakládá veškeré úsilí
pro realizování staveb pro vodní dopravu
v koordinaci se zájmy sektoru životního prostředí,
energetiky i zájmy na koordinaci mezinárodních
vodních cest.
10) Jaký postup bude zvolen k dosažení liberálnějších
podmínek pro naše rejdaře na evropských
vodních cestách?
Rejdaři České republiky mají možnost
plout na mezinárodních evropských vodních
cestách, tj. Rýnu a Dunaji a na základě
uzavřených dvoustranných smluv s Německem,
Holandskem a Lucemburskem i na národních vodních
cestách těchto států. Smlouvy uzavřené
s Holandskem a Lucemburskem jsou z tohoto pohledu velmi liberální.
Pokud jde o smlouvu s Německem, uzavřenou v roce
1988, která má zakotvenou povinnost podílování,
probíhají v rámci Smíšeného
výboru jednání o přijatelném
řešení pro naše rejdaře.
Ujišťuji Vás, vážení pánové,
že k přípravě, sjednávání
i provádění mezinárodních smluv
o vodní dopravě přistupuje Ministerstvo dopravy
se snahou o maximálně liberální pojetí
těchto smluv, již jen z toho důvodu, že
zájem českých provozovatelů vodní
dopravy na užívání zahraničních
vodních cest je nesrovnatelně vyšší
než zájem zahraničních podnikatelů
na užívání cest našich. V této
souvislosti je zcela přirozené, že smluvní
partneři mají tendenci ochraňovat dopravní
trh na svých územích především
pro svoje dopravce a že zejména v současné
situaci recese dopravy a přebytku lodní tonáže
se brání volnému přístupu zahraniční
konkurence. Uzavřené smlouvy jsou vždy oboustranně
přijatelným kompromisem a mohu rovněž
konstatovat, že dvoustranné smlouvy SRN, Nizozemí
či Lucemburska s ostatními státy, které
nejsou členy EU, nemají ani v jednom případě
liberálnější prvky, než je tomu
u smluv s Českou republikou. Po přidružení
ČR k EU budou podmínky pro naše i zahraniční
dopravce ve vodní dopravě pro vstup na dopravní
trh zcela liberalizovány.
11) Jaké kroky se předpokládají
pro možnost většího zapojení vodní
dopravy do systémů kombinovaných přeprav
(na př. na trase Lovosice - Dresden, kde se již podařilo
prohospodařit velice zajímavé nabídky
Spolkové i Zemské vlády SRN před dvěma
léty)?
Již v roce 1991 byla vypracována býv. FMD a
vládou ČSFR schválena (usnesení vlády
č. 670/91) základní opatření
pro Ekologizací dopravy zboží kombinovanou
dopravou. Návazně na tato opatření
byly v roce 1992 vypracovány zásady "Zapojení
vnitrozemské vodní dopravy do systému kombinované
dopravy". Principy jsou rovněž uvedeny v Dopravní
politice ČR pro devadesátá léta.
Pokud jde o vlastní otázku realizace doprovázené
kombinované dopravy silničních vozidel vodní
dopravou v úseku Lovosice (Děčín)
- Drážďany, je podrobně projednávána
a sledována MD ČR od poloviny roku 1992. V červenci
1992 byla provedena zkušební doprovázená
přeprava silničních nákladních
souprav lodním trajektem z Drážďan do
Lovosic a zpět ČSPL a.s. ve spolupráci s
německým rejdařem a německými
silničními dopravci. Na základě této
přepravy bylo vypracováno i ekonomické hodnocení
provozu lodního trajektu. Nezájem silničních
dopravců i přepravců o tuto kombinovanou
dopravu (uskutečněna i jednání u primátora
Ústí nad Labem) se projevil negativně na
realizaci zkušebně zaváděného
projektu.
Formulace v otázce "podařilo se prohospodařit
velice zajímavé nabídky spolkové i
zemské vlády Německa" svědčí
o naprosté neznalosti reálné skutečnosti
i absenci sledování alespoň odborného
tisku.
Po neochotě speditérů využívat
vodní cestu pro odlehčení hraničních
přechodů s Německem byla připravována
ve stejném úseku přeprava kamionů
železniční dopravou. Proti této však
protestoval německý svaz spedice a skladování
v Bonnu, Ministerstvo dopravy SRN pak odmítlo financování
tohoto projektu s upozorněním, že požadované
subvence pro doprovázenou kombinovanou dopravu jsou z hlediska
pohledu Evropské unie právně problematické,
stejně jako uzavření silnic či hraničních
přechodů pro určitá vozidla.
K určitému zlepšení podmínek
pro zapojení vodní dopravy do práce na přepravním
trhu i do systému kombinované dopravy dojde, až
po zlepšení plavebních podmínek v celém
úseku Ústí nad Labem - Magdeburk (v koordinaci
se SRN, která hodlá k tomuto projektu přikročit
okolo roku 2000).
V každém případě zapojování
vodní dopravy do systému kombinované dopravy
se může uskutečňovat jen jako podnikatelský
záměr silničních a vodních
dopravců, a to za podmínek výhodných
pro přepravce. Orgány státní správy
ČR i SRN nemohou tento projekt zavádět a
realizovat direktivně.
Přes některé zcela neoprávněné
výtky na adresu ministerstva dopravy, děkuji Vám
vážení páni poslanci, za zájem
o řešení dopravních problémů
v České republice a mohu Vás ujistit, že
otázkám řešení závažné
problematiky vodní dopravy, zejména pro její
ekologickou přijatelnost, budu nadále věnovat
osobně patřičnou pozornost.
S pozdravem
Vážení pánové
JUDr. Ing. Jan Jegla
Ing. Jaroslav Broulík
Ing. Jiří Drápela
JUDr. František Kačenka
Ing. Jiří Macháček
Ing. Rudolf Opatřil
Ing. Miloš Skočovský, CSc
poslanci
Parlament České republiky