Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Tomáše Štěrby na
místopředsedu vlády a ministra zemědělství
Josefa Luxe. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Vážený pan
Ing. Josef Lux
místopředseda vlády
České republiky
a ministr zemědělství
prostřednictvím
PhDr. Milana Uhdeho
předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
V Praze dne 23.3.1994 |
Vážený pane místopředsedo,
v rámci své poslanecké činnosti se
zabývám především zemědělskou
problematikou. Obracím se na Vás s jedním
konkrétním případem, který
vypovídá o možnostech zemědělského
podnikání, přičemž garancí
takových možností by měl být
zejména stát a jeho právní řád.
V tomto případě se stát ukázal
jako slabý a právní řád jako
neúčinný.
Obrátil se na mne pan Jan Kolomazník, který
dne 21.6.1991 uzavřel s ředitelem státního
Plemenářského podniku Klatovy ing. Václavem
Koželuhem, dohodu o přenechání nemovitostí
k dočasnému užívání. Účinnost
této dohody nastala ode dne 1.7.1991 a byla uzavřena
na dobu deseti let. Návrh dohody byl vypracován
dne 21.6.1991, t.j. tři dny před nabytím
účinnosti zákona č. 229/1991 Sb..
Na základě této dohody byly panu Kolomozníkovi
pronajaty pozemky a hospodářské budovy Zejbišského
Dvora, patřící katastrálně
do k. ú. Javorná v okrese Klatovy. V době
uzavírání nájemní dohody byly
tyto pozemky prokazatelně ve vlastnictví Plemenářského
podniku. Pan Kolomazník byl od samého počátku
ochoten jakýmkoliv způsobem upravit svůj
právní vztah s pronajímatelem či s
jeho právním nástupcem. Toto tvrzení
lze prokázat např. i tím, že se nájemce
obrátil na pozemkový fond s žádostí
o uzavření nové nájemní smlouvy,
ve které by se nově upravovaly podmínky nájmu.
Pozemkový fond jako právní nástupce
původního vlastníka odpověděl
a z této odpovědi plynuly pouze požadavky dokladů,
které je z hlediska pozemkového fondu ještě
nutné dodat. Tím veškeré jednání
skončilo.
Nejpodstatnějším okamžikem je skutečnost,
že Zejbišský Dvůr byl v mezidobí
vydán v rozporu s privatizačním projektem
předloženým nájemcem, nepřímému
restituentovi ing. Augustinovi. Pozemkový fond vyslovil
po zdlouhavých a zbytečných jednáních
svůj souhlas s privatizačním projektem. Tento
projekt nebyl realizován díky novelizaci zákona
č. 229/1991 Sb., na základě které
vstoupil do hry nepřímý restituent. Nepřímý
restituent od počátku nijak neskrýval svůj
záměr, okamžitě prodat vydaný
majetek. K prodeji doposud nedošlo a přesto byl pan
Kolomazník z řádně pronajaté
nemovitosti násilně vystěhován potenciálním
kupcem. Současná situace je taková, že
pozemky a objekty okupuje ochranka najatá potencionálním
kupcem, která protiprávně odklidila chovaná
zvířata, aniž by informovala nájemce
o tom, kde budou umístěna. Nedošlo pouze k
odklizení zvířat, došlo i k tomu, že
pan Kolomazník když se vrátil ze svého
jednání s Vaším poradcem, ing. Hoškem,
nalezl vystěhovaný a dá se říci,
že snad i vykradený byt, ve kterém ve Zejbišském
Dvoře bydlel.
Pan Kolomazník se obrátil neprodleně se stížností
na Okresní úřad v Klatovech. Přednosta
úřadu Mgr. Petrů se vyjádřil
v tom smyslu, že problém vznikl tím, že
regionální odbor ministerstva zemědělství
uzavřel s panem Kolomazníkem nájemní
smlouvu na Zejbišský Dvůr. Tím jak se
zvyšoval zájem o tuto nemovitost rostl tlak regionálního
odboru ministerstva zemědělství na pana Kolomazníka
s tím, že neplní podmínky nájemní
smlouvy. Na základě těchto a panu přednostovi
se zdá, do jisté míry vykonstruovaných
závěrů, regionální odbor MZ
v Klatovech smlouvu vypověděl. Pan Kolomazník
ovšem nedostal soudní výpověď z
bytu, takže bez ohledu na to, zda smlouva byla řádně
vypovězena nebo ne, měl nadále trvalé
bydliště v Zejbišském Dvoře. Posléze
existoval akt, který pan přednosta považuje
za hrubou chybu regionální odboru MZ. Ten ve spolupráci
s nově zřizovaným Pozemkovým fondem
vydal nemovitost jako nepřímou restituci novému
majiteli. Namísto toho, aby nový majitel řádně
a soudně podle platných zákonů dal
panu Kolomazníkovi výpověď, jej takřka
ganksterským způsobem násilně vystěhoval.
Sedmdesátikusové stádo koz bylo přemístěno
do objektu pozemkového fondu, který má pronajatý
pan Aška. Nebudu se podrobně zabývat právními
aspekty samotného umístění odcizeného
stáda v uvedeném objektu, který patří
do ochranného vodárenského pásma.
V celé záležitosti přislíbil
spolupráci i ředitel klatovské policie, který
připustil identifikaci uvedeného jednání
jako trestné činnosti.
Shrnu-li fakta nemohu nedospět k závěru,
že řádnému nájemci byl bez jakéhokoliv
právního důvodu odebrán a poškozen
majetek, a to za pasivní asistence ministerstva zemědělství,
které svým pasivně rezistentním přístupem
v podstatě způsobilo problémy o kterých
hovořím.
Z výše uvedených důvodů se na
Vás, vážený pane místopředsedo,
obracím s touto interpelací a naléhavě
žádám, aby Vaše ministerstvo konečně
využilo svých pravomocí a zabránilo
faktickému znemožňování výkonu
nájemních práv oprávněného
nájemce, a to zejména s přihlédnutím
k tomu, že jakýkoliv nový vlastník předmětné
nemovitosti je evidentně právním nástupcem
vlastníka původního. Přebírá
tedy veškeré právní závazky mezi
které nepochybně patří i závazky
pramenící z uzavřené nájemní
smlouvy.
Celá záležitost byla již před dvěma
roky t.j. v období, kdy ještě tyto nemovitosti
nebyly vydány předmětem stížnosti
podané na Vámi řízené ministerstvo.
Tato stížnost nebyla díky liknavosti Vašich
úředníků doposud vyřízena
a pan Kolomazník se tedy stal obětí právní
zvůle.
Vzhledem k tomu, že dochází k bytostnému
porušování práv nájemce, jemuž
je v této chvíli zabráněno v možnosti
jakéhokoliv podnikání a jak jsem již
uvedl i v možnosti důstojného bydlení,
žádám sněmovnu, aby odsouhlasila tuto
interpelaci jako naléhavou s termínem vyřízení
interpelace stanoveným na sedm dní od jejího
podání.
Ing. Tomáš Štěrba | |
poslanec Poslanecké sněmovny | |
Parlamentu ČR |