Ministr kultury Pavel Tigrid zaslal odpověď na interpelaci
poslanců Jaroslava Sourala a Jaroslava Žižky
dopisem ze dne 10. května 1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
kultury Pavla Tigrida na interpelaci poslanců Jaroslava
Sourala a Jaroslava Žižky. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Ministr kultury
České republiky
Pavel Tigrid
Vážený pane poslanče,
prostřednictvím předsedy Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky pana
Milana Uhdeho jsem obdržel Vaši interpelaci ve věci
ukončení zřizovatelských pravomocí
okresních úřadů k okresním
knihovnám.
K Vaší žádosti o zastavení transformace
a delimitace okresních knihoven na městské
knihovny sděluji, že neshledávám důvod,
aby mnou řízené ministerstvo bránilo
tomuto procesu, který probíhá od roku 1991.
V prvé řadě proto, že ministerstvo kultury
není bezprostředním zřizovatelem knihoven
a jeho závazek k veřejným knihovnám
jako ke kulturním institucím je pouze vágně
formulován archaickým, ač stále platným,
zákonem č. 53/1959 Sb. Podle mého názoru,
který se promítl do stanoviska ministerstva kultury
k návrhu zásad zákona o působnosti
vyšších územních samosprávných
celků, by knihovny v budoucnu měly být zásadně
zřizovány nikoli "zhůry", byrokratickým
rozhodnutím státní správy, ale příslušnou
obcí. Na plnění funkcí přesahujících
její rámec by se měly podílet regiony.
Podmínkou delimitací by vždy mělo být
zachování regionálních funkcí
knihoven ve stávajícím rozsahu. Ostatně
na to se zaměřila i moje letošní výzva
k přednostům okresních úřadů.
K dalšímu bodu Vaší interpelace, požadavku
na vyřešení zřizovatelské pravomoci
státního orgánu pro veřejné
knihovny s regionální působností v
okresních městech, upozorňuji, že gesčním
orgánem zde je ministerstvo vnitra a nikoli ministerstvo
kultury. Zřizování a řízení
knihoven i dalších zařízení okresními
úřady je zakotveno v zákoně č.
425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě
jejich působnosti a o některých dalších
opatřeních s tím souvisejících,
ve znění pozdějších předpisů.
Citovaným zákonem je rovněž dáno
i časové omezení této funkce do 31.
12. 1994. Prodloužení terminu, jakož i jiný
zásah do zákona lze, jak jistě víte,
provést pouze parlamentní cestou - změnou
příslušných ustanovení. Pokud
je mi však známo, novela, jež by zřizování
a řízení knihoven okresními úřady
prodloužila do konce roku 1996, se připravuje.
Vašemu požadavku na předložení nového knihovnického zákona, případně novelizaci zákona dosud platného, zatím není možné vyhovět. Úvahy o koncepci nového zákona, který by upravil veřejné knihovnictví v demokratické společnosti a jehož potřeba je ministerstvu kultury důvěrně známa, jsou však velmi úzce spjaty s další legislativou, mj. s řešením územně správního uspořádání státu a rozdělením působnosti státní správy a samosprávy na různých stupních, jakož i s předpokládanou zákonnou úpravou neziskových právnických osob. V tomto směru od Vás, vážený pane poslanče, očekávám účinnou podporu na parlamentní půdě.
S úctou