Důvod předložení: | Obsah: |
Zákon č. 210/1993 Sb., | I. Usnesení vlády |
kterým se mění a doplňuje | II. Důvodová zpráva |
zákon č. 171/1991 Sb. | III. Návrh Statutu |
Předkládá
Doc. Ing. Václav Klaus, CSc.
předseda vlády České republiky
Vláda
I. zrušuje usnesení vlády z 10. listopadu
1993 č. 632, o projednání návrhu Statutu
Fondu národního majetku České řepubliky;
II. bere na vědomí návrh Statutu Fondu
národního majetku České republiky
uvedený v části III předloženého
materiálu (dále jen "návrh Statutu")
a přijímá k němu stanovisko uvedené
v příloze tohoto usnesení;
III. pověřuje
1. předsedu vlády předložit návrh
Statutu a stanovisko předsedovi Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky ke schválení
Parlamentem České republiky,
2. ministra pro správu národního majetku
a jeho privatizaci a předsedovi prezídia Fondu národního
majetku České republiky, aby návrh Statutu
a stanovisko vlády odůvodnil v orgánech Parlamentu
České republiky.
Provedou: předseda vlády,
ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci
a předseda prezidia Fondu národního majetku
České republiky
Vláda bere na vědomí návrh Statutu
Fondu národního majetku České republiky,
který předložil ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci a předseda prezídia Fondu
národního majetku České republiky.
Vláda doporučuje nahradit v článku
14 slova "obchodních organizací" slovy
"obchodních společností" a v článku
7 odst. 4 první větu textem: "Předseda
jedná samostatně ve všech věcech. První
a druhý místopředseda jednají samostatně
podle svého pořadí ve všech věcech,
zastupují-li předsedu; jinak jednají samostatně
v rozsahu své řídící působnosti
(článek 8 odst. 3 a 4) a mohou se vzájemně
zastupovat."
Vláda doporučuje Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky, aby schválila
Statut Fondu národního majetku České
republiky s uvedenými úpravami.
Předložený návrh Statutu byl upraven
dle stanoviska vlády České republiky ze dne
11. října 1993 č. j. 802/1993 a předložen
dne 1. listopadu 1993 pod č. j. SM 2301/93 (č. j.
Úřadu vlády 967/93) k projednání
vládě České republiky, kterou byl
usnesením ze dne 10. listopadu 1993 č. 632 schválen.
V souladu se shora uvedeným usnesením byl návrh
Statutu předložen spolu s konečným zněním
stanoviska vlády předsedovi Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky, ke schválení
Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky,
která požádala svým usnesením
č. 353 ze dne 23. 3. 1994 předsedu prezídia
Fondu národního majetku České republiky,
ministra pro správu národního majetku a jeho
privatizaci České republiky Ing. Jiřího
Skalického, aby ve smyslu připomínek daných
tímto usnesením a usnesením hospodářského
výboru Parlamentu č. 176 ze dne 3. března
1994 návrh Statutu upravil a v souladu s ustanovením
§ 9 odst. 2 zákona č. 171/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, předložil
prostřednictvím vlády upravený návrh
Statutu znovu ke schválení Poslanecké sněmovně
Parlamentu.
Do připomínek Poslanecké sněmovny
Parlamentu a hospodářského výboru
Poslanecké sněmovny Parlamentu byly zahrnuty i připomínky
ze stanoviska vlády České republiky k návrhu
Statutu Fondu ze dne 15. listopadu 1993 v plném znění,
mimo připomínku k čl. 3 odst. 2, písm.
a) Statutu, kde byla provedena úprava dle usnesení
Poslanecké sněmovny Parlamentu č. 353 ze
dne 23. 3. 1994.
Jedná se o následující úpravy:
1 legislativní zkratka ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci byla přesunuta z čl.
3 odst. 2 písm. a) do čl. 2 písm. k);
2 v čl. 3 odst. 2, písm. a) byla doplněna
na začátku věty slova "po schválení
prezídiem Fondu";
3 v čl. 5 odst. 2, na konec první věty za
slovo "patří" byla doplněna slova
"pokud není tímto Statutem stanoveno jinak";
4. v čl. 5 odst. 2 písm. c) byla věta doplněna
-takto: "a to v souladu se zákonem č. 1/1992
Sb. o mzdě, odměně za pracovní pohotovost
a o průměrném výdělku",
5. v čl. 3 odst. 2 písm. f) bylo vypuštěno
slovo " roční',
6 v čl. 6 odst. 2 bylo vypuštěno slovo "
roční";
7. v čl. 8 odst. písm. e) poslední slovo
" Fondu" bylo nahrazeno slovem " sekce";
8. v čl. 8 odst. písm. f) v pátém
řádku na konci za slovem " restituce"
byla doplněna čárka;
9. název části čtvrté byla
doplněna takto: " a k dalším subjektům
se vztahem k privatizaci v České republice";
10. v čl. 9. odst. 1 byla vypuštěna poslední
věta;
11. v čl. 10 za slova " státní správy"
bylo doplněno " s Pozemkovým fondem', a dále
doplněna věta " při nakládání
se svým majetkem podle čl. 2 písm. j) a podle
čl. 11 písm. b) spolupracuje s Českou národní
bankou;
12. v čl. 11 v úvodní větě
a v názvu části páté byla slova
" peněžní ústavy" nahrazena
slovem " banky";
13 za čl. 13 byl doplněn čl. 14 ve znění:
"Členové prezídia, výboru a rady
nesmějí vykonávat činnost, jež
by byla v rozporu se zájmy Fondu a jsou povinni zachovávat
mlčenlivost o skutečnostech tvořících
výrobní a obchodní tajemství podnikatelských
subjektů (fyzických i právnických
osob), o nichž se dozvěděli při plnění
úkolů a to i po dobu dvou let od skončení
pracovního poměru nebo funkčního období.
Členové výboru mohou být členy
jen těch obchodních organizací, v nichž
zastupují Fond a do nichž jsou delegováni prezídiem.
Členové prezídia a rady mohou být
členy jen těch orgánů obchodních
společností, do nichž jsou delegováni
zakladatelem, pokud je jím orgán státní
správy. Členové prezídia, výboru
a rady nemohou nabývat majetku Fondu, kromě akcií
za kupony";
14 čl. 14 a 15 byly přečíslovány
na čl. 15 a 16.
(1) Fond národního majetku České republiky
(dále jen "Fond") je právnickou osobou,
která se zapisuje do obchodního rejstříku.
(2) Fond byl zřízen zákonem ČNR č.
177/1991 Sb., o působnosti orgánů České
republiky ve věcech převodů majetku státu
na jiné osoby a o Fondu národního maje;.ku
České republiky, ke dni 24. května 1997..
(3) Sídlem Fondu je Praha.
V rámci rozhodnutí o privatizaci uzavírá
Fond svým jménem smlouvy a činí jiné
právní úkony při nakládání
svým majetkem, a to zejména:
a) zakládá akciové a jiné obchodní
společnosti nebo se účastní na jejich
zakládání a vkládá. do nich
majetek podle příslušného rozhodnutí
o privatizaci,
b) nabývá akcie na základě své
účastí na podnikání. akciových
společností a vykonává práva
akcionáře včetně účasti.
na valných hromadách, pokud touto činností
nezmocní jinou právnickou nebo fyzickou osobu,
c) vykonává práva společníka
ve své účasti na jiných než akciových
společnostech,
d) podílí se na hospodářském
výsledku obchodní. společnosti, jejíhož
podnikáni se účastní a nese jeho důsledky
ve formě zisku a ztrát,
e) prodává akcie nebo podíly na jiných
než akciových společnostech,
f) podílí se na likvidačním zůstatku
společnosti v rozsahu své účasti na
jejím podnikání, jestliže dojde k jejímu
zrušení bez právního nástupce,
g) uzavírá smlouvy o prodeji podniků, jejich
organizačních složek a části
jejich majetku, jež tvoří jeho majetek,
h) pronajímá tyto hodnoty na dobu určitou
do doby jejich použití pro privatizací,
i) spravuje prostředky uložené na zvláštním
účtu podle zákona č. 427/1990 Sb.,
o převodech vlastnictví státu k některým
věcem na jiné právnické nebo fyzické
osoby, v rozsahu stanoveném v § 1 zákona ČNR
č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů
České republiky ve věcech převodů
vlastnictví státu k některým věcem
na jiné právnické nebo fyzické osoby,
j) vydává na základě povolení
Ministerstva financí České republiky dluhopisy
Fondu k překlenutí časového nesouladu
mezi příjmy a výdaji a provádí
s nimi operace na finančním trhu,
k) nakládá s majetkem Fondu a jeho majetkovými
účastmi na podnikání jiných
právnických osob, které nebylo možno
z důvodů nezapříčiněných
Fondem privatizovat podle rozhodnutí o privatizaci, způsobem,
s kterým Ministerstvo pro správu národního
majetku a jeho privatizaci České republiky (dále
jen " Ministerstvo") vyjádří předchozí
souhlas,
l) obdobně, jako u pís m. k) postupuje u majetku
Fondu a jeho majetkových účastí na
podnikání jiných právnických
osob, které na Fond přešly odstoupením
od smlouvy v důsledku porušení smluvních
povinností nabyvatele privatizovaného majetku.
(I) Fond používá svůj majetek v souladu
s § 18 zákona č. 7.77./1997. Sb., ve znění
pozdějších předpisů.
(2) Dále Fond používá svůj majetek
a) po schválení prezídiem Fondu k úhradě
nákladů Ministerstva, spojených s projednávání.m
privatizačních projektů, pokud s nimi nebylo
počítáno v rozpočtu Ministerstva.
K úhradě nákladů Fondu, spojených
s realizací privatizačních projektů,
pokud s nimi nebylo počítáno v rozpočtu
Fondu,
b) k úhradě nákladů restitučních
a privatizačních soudních sporů, které
je povinno uhradit Ministerstvo nebo Fond případně
i k úhradě souvisejících škod
způsobených Ministerstvem či Fondem. Ministerstvu
se úhrada nákladů poskytne na základě
žádosti Ministerstva doložené pravomocným
soudním rozhodnutím.
Čl. 4
Orgány Fondu jsou:
a) presidium
b) dozorčí rada
c) výkonný výbor
(1) Nejvyšším orgánem Fondu je presidium,
jež se skládá z devíti členů.
Předsedou presidia je ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci České republiky. Místopředsedu
a dalších sedm členů presidia volí
Poslanecká sněmovna Parlamentu na návrh vlády
na dobu pěti let z řad odborníků.
Místopředsedu a další členy presidia
může Poslanecká sněmovna Parlamentu
odvolat i před uplynutím jejich funkčního
období.
(2) Do výlučné působnosti prezídia,
patří pokud není tím-to Statutem stanoveno
jinak:
a) jmenovat a odvolávat členy výkonného výboru, řídit výkonný výbor a dohlížet na jeho činnost,
b) vypracovat statut Fondu a předložit jej vládě,
c) schvalovat řád odměňování
členů výkonného výboru a odborných
pracovníků Fondu, a to v souladu se zákonem
č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní
pohotovost a o průměrném výdělku,
d) vypracovat návrh rozpočtu Fondu a předkládat
jej k projednání vládě,
e) schvalovat jednací řád presidia a výkonného
výboru,
f) projednávat účetní závěrku
Fondu a předkládat ji k projednání
vládě,
g) projednávat nejpozději do 30. dubna výroční
zprávu o činnosti Fondu za předcházející
rok a předkládat ji k projednání vládě.
(3) Pokud presidium Fondu bude požadovat další
zprávy o činnosti Fondu, je oprávněno
si vyžádat jejich předložení výkonným
výborem Fondu.
(1) Dozorčí rada Fondu (dále jen " rada")
dozírá na činnost a hospodaření
Fondu, jeho presidia a výboru. Podle povahy věci
upozorňuje na zjištěné nedostatky presidium,
ministerstvo, vládu, Poslaneckou sněmovnu Parlamentu,
popř. jiné příslušné orgány
(2) Rada projednává návrh rozpočtu,
účetní závěrku a výroční
zprávu před jejich projednáním v presidiu.
Písemné stanovisko k uvedeným dokumentům
předkládá presidiu Fondu.
(3) Rada se skládá z pěti členů
volených Poslaneckou sněmovnou Parlamentu na dobu
pěti let. Poslanecká sněmovna Parlamentu
může člena rady odvolat i před uplynutím
jeho funkčního období..
(4) Členy rady nemohou být zaměstnanci Fondu.
(7.) Statutárním orgánem Fondu je výkonný
výbor Fondu (dále jen " výbor"),
který též řídí jeho činnost.
(2) Výbor se skládá z předsedy, nejvýše
dvou místopředsedů a dalších
sedmi členů jmenovaných presidiem na dobu
pěti let. Před uplynutím -této lhůty
může presidium člena výboru odvolat,
jestliže porušuje své povinnosti nebo není
schopen řádně vykonávat svou funkci.
(3) Členové výboru jsou zaměstnanci
Fondu.
(4) Předseda a místopředsedové jednají
samostatně ve všech věcech.
Ostatní členové výboru jednají
samostatně v tomto rozsahu:
a) 4. člen ve věcech uvedených v čl.
8 odst. 5 písm. a) -tohoto Statutu,
b) 5. člen ve věcech uvedených v čl.
8 odst. 5 písm. b) -tohoto Statutu,
c) 6. člen ve věcech uvedených v čl.
8 odst. 5 písm. c) -tohoto Statutu,
d) 7. člen ve věcech uvedených v čl.
8 odst. S písm. d) -tohoto Statutu,
e) 8. člen ve věcech uvedených v čl.
8 odst. 5 písm. e) -tohoto Statutu,
f) 9. člen ve věcech uvedených v čl.
8 odst. 5 písm. f) -tohoto Statutu.
g) 10. člen jedná pouze na základě
samostatného zmocnění.
K písemnému jednání ve věcech,
týkajících se uzavírání
smluv, vydávání dluhopisů Fondu, udělování
bankovních příkazů, k poskytování
a přijímání úvěrů
a záruk za úvěry, soudních a správních
podání, udělování plné
moci k zastupování Fondu, se vyžadují
podpisy dvou členů výboru. Jedním
z nich musí být vždy podpis předsedy
nebo místopředsedy.
(1) Organizace Fondu:
1) předseda výboru
a jeho sekretariát
2) I. místopředseda výboru, sekretariát presidia, dozorčí rady a I. místopředsedy výboru
3) II, místopředseda výboru a jeho sekretariát,
4) sekce: a) právní,
b) vnitřní správy,
c) finanční,
d) svodného zabezpečení,
e) majetkových účastí,
f) prodeje majetku a restitucí
(2) Předseda výboru zejména řídí
činnost výboru a rozhoduje o organizačním
uspořádání Fondu.
(3) I. místopředseda výboru řídí
a) oddělení. kontroly,
b) sekci právní,
c) sekci vnitřní správy,
d) sekci finanční
e) sekci svodného zabezpečení
(4) II. místopředseda výboru řídí
a) sekci majetkových účastí a
b) sekcí prodeje majetku a restitucí.
(5) Sekce zabezpečují výkon těchto činností Fondu:
a) Sekce právní zajišťuje pro Fond právní agendu spojenou s výkonem právní služby, včetně zastupování Fondu před soudními, správními a jinými státními orgány.
b) Sekce vnitřní správy zabezpečuje
úkoly operativní správy a ochrany hmotného
majetku, činnost hospodářského, provozně
technického a správního charakteru spojeného
s vnitřním chodem Fondu. Dbá o účelné
a hospodárné vynakládání a
využívání finančních prostředků.
Zabezpečuje personální a mzdovou agendu Fondu.
Zabezpečuje tvorbu návrhů interních
předpisů a norem souvisejících s činností
Sekce.
c) Sekce finanční zabezpečuje vedení
zvláštního a majetkového účtu
Fondu, ekonomické informace a provádění
bankovních operací. Sleduje dodržování
termínů úhrad za majetek prodaný Fondem
a identifikuje došlé platby. Zabezpečuje tvorbu
návrhů interních předpisů a
norem souvisejících s činností sekce.
d) Sekce svodného zabezpečení odpovídá
za včasnou a úplnou realizaci aktualizovaných
privatizačních projektů v souladu s časovým
harmonogramem, za koordinaci metodiky s odborem svodného
zabezpečení a metodiky Ministerstva a vnitřní
metodické vztahy. Dále zabezpečuje projekci
a správu datových souborů a nakládání
s majetkem v případech neprodaného majetku,
majetku v likvidaci a v konkursním řízení.
Zabezpečuje tvorbu návrhů interních
předpisů a norem souvisejících s činností
sekce.
e) Sekce majetkových účastí realizuje
rozhodnutí o privatizaci metodou vyjádřenou
v přílohách 4D a 4E vyhlášky
č. 324/1991 Sb., kterou se stanoví závazná
osnova pro vypracování privatizačního
projektu, ve znění pozdějších
předpisů, včetně příslušného
nakládání s cennými papíry.
Zabezpečuje tvorbu návrhů interních
předpisů a norem souvisejících s činností
sekce.
f) Sekce prodeje majetku a restitucí zajišťuje
realizaci rozhodnutí o privatizaci standardními
metodami privatizace. Odpovídá za transformaci.
privatizovaných jednotek formou bezúplatných
převodů, uspokojování restitučních
nároků a přímých prodejů
v rámci restituce, za pronajímání
majetku, který přešel na Fond, do doby jeho
použití pro privatizaci. Zabezpečuje tvorbu
návrhů interních předpisů a
norem souvisejících s činností sekce.
(1) Vládě České republiky předkládá
Fond Statut, návrh rozpočtu, roční
závěrku, výroční zprávu
a návrh na udělení odměn členům
presidia a rady fondu, udělovaných podle §
16 zákona č. 171/1991 Sb., v platném znění.
(2) Ministerstvu předkládá:
a) výsledky analýz průběhu privatizace,
b) návrhy na změny rozhodnutí o privatizaci
a návrhy na nakládání majetkem Fondu
a jeho majetkových účastí na podnikání
jiných právnických osob, ve smyslu ustanovení
§ 20a zákona č. 171/1991 Sb., ve zněni
pozdějších předpisů.
c) přehled o stavu a pohybu peněžních
prostředků na účtech Fondu, včetně
zvláštního účtu zřízeného
na základě zákona č. 427/1990 Sb.,
o převodech vlastnictví státu k některým
věcem na jiné právnické nebo fyzické
osoby, v platném znění.
(3) Fond poskytuje Nejvyššímu kontrolnímu
úřadu potřebnou součinnost pří
kontrole hospodaření s majetkem Fondu.
Fond spolupracuje v procesu privatizace i s dalšími
orgány státní správy, s Pozemkovým
fondem, mezinárodními organizacemi, právnickými
a fyzickými osobami, pokud je -to nezbytné pro plnění
jeho základních úkolů. Při
nakládání se svým majetkem podle čl.
2, písm. j) a podle čl. 11 písm. b) spolupracuje
s Českou národní bankou.
Fond spolupracuje s bankami zejména při:
a) plnění závazků podniků určených k privatizaci, zejména závazků z úvěrů zajištěných zástavním právem,
b) posilování zdrojů bank v souvislosti s jejich činností v procesu konkursního a vyrovnávacího řízení,
c) poskytování zajištění úvěrů podnikům, u nichž činí majetková účast Fondu alespoň 50 %,
d) financování rozvoje železniční dopravní cesty. jde-li o majetek Fondu získaný privatizací majetku Českých drah,
e) financováni podpory privatizace zdravotnictví.
Předseda výboru zřizuje trvalé nebo
dočasné poradní orgány, komise, pracovní
skupiny, apod., k řešení specifických
problémů spojených s činností
Fondu. Předseda výboru může vydat pro
svoje poradní orgány ' jednací řád.,
Pracovně právní vztahy pracovníků
Fondu se řídí zákoníkem práce,
ostatními pracovně právními předpisy
a pracovní.m řádem, který schvaluje
výbor.
Členové prezídia, výboru a rady nesmějí
vykonávat činnost, jež by byla v rozporu se
zájmy Fondu a jsou povinni zachovávat mlčenlivost
o skutečnostech tvořících výrobní
a obchodní tajemství podnikatelských subjektů
(fyzických i právnických osob), o nichž
se dozvěděli při plnění úkolů,
a to í po dobu dvou let od skončení pracovního
poměru nebo funkčního období. Členové
výboru mohou být členy jen těch obchodních
organizací v nichž zastupují Fond a do nichž
jsou delegováni prezídiem. Členové
prezídia a rady mohou být členy jen těch
orgánů obchodních společností,
do nichž jsou delegováni zakladatelem, pokud je jím
orgán státní správy. Členové
prezídia, výboru a rady nemohou nabývat majetku
Fondu, kromě akcií za kupony.
Tento Statut nabývá účinnosti dnem
schválení Poslaneckou sněmovnou Parlamentu.
Zrušuje se Statut Fondu národního majetku České
republiky, schválený usnesením č.
222 České národní rady ze dne 11.
července 1991.