Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Miroslava Řezníčka na
ministra pro správu národního majetku a jeho
privatizaci Jiřího Skalického a místopředsedu
vlády a ministra zemědělství Josefa
Luxe. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
POSLANEC
POSLANECKÉ SNĚMOVNY
PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY
na ministra pro správu a privatizaci národního
majetku, ministra zemědělství a přdsedu
Fondu národního majetku
PhDr. Miroslav Řezníček |
V Praze dne 27. 4. 1994
Vážení páni ministři a pane předsedo
FNM,
činitelé této vlády a osobně
předseda FNM několikrát zdůrazňovali,
že podniky patřící mezi tzv. rodinné
stříbro nebudou prodávány cizímu
kapitálu. Mezi tyto podniky patří zcela nepochybně
karlovarská Becherovka. Podnik má pevné postavení
na evropském a světovém trhu, je ziskový
a nemá problémy se získáním
finančních prostředků.
S touto skutečností počítala řada
privatizačních projektů, podaných
českými zájemci. Podle mých informací
však instituce, jimž stojíte v čele, společně
vypracovaly další privatizační projekt
na Becherovku, v němž se počítá
s rozdělením majetku ve výši 472 mil.
účetní hodnoty /včetně ochranné
známky/ takto:
- 29,5 % pro Zdravotní fond
- 29,5 % pro Sociální fond
- 3,0 % pro restituční fond
- 3,0 % pro město
- 1,0 % pro nadační fond
- 34,0 % pro přímý prodej.
Tento projekt údajně schválila rada ekonomických
ministrů a komise ve složení náměstek
ministra privatizace ing. Soukup, náměstek ministra
zemědělství ing. Burda a náměstek
předsedy FNM dr. Kapoun. Schválila firmu, která
bude vybírat účastníky mezinárodního
tendru na podíl přímo prodávaný.
Upozorňuji na skutečnost, že přes opačné
ujišťování vládních míst
již došlo k převodu podniků do rukou zahraničního
kapitálu v takových případech, jako
Nové silnice Plzeň, Obalex Znojmo apod. Privatizační
projekt na Becherovku vytváří vzhledem k
neexistenci fondů, pro které byly majetkové
podíly vyhraženy, ještě lepší
podmínky pro obdobné manipulace, při nichž
není ani nutno sahat k navýšení kapitálu
a podobným metodám.
Žádám proto o odpověď na následující
otázky:
a/ Jsou tyto informace pravdivé a pokud ano, jako hodláte
zajistit zachování Becherovky jako podniku po majetkové
stránce českého?
b/ Jak je možné, že byl majetkový podíl
vyhrazen dosud neexistujícím institucím,
tj. Zdravotnímu a Sociálnímu fondu?
c/ Jak budou chráněny možnosti českých
podnikatelských subjektů prosadit se ve vypsaném
tendru? Vzhledem k tomu žádám především
sdělit, zda bude podle obvyklých zásad při
hodnocení nabídek v mezinárodním tendru
brána jako základní kritérium výše
nabídnuté ceny.
PhDr. Miroslav Řezníček | |
poslanec Poslanecké sněmovny | |
Parlamentu ČR |