Zásada č. 1
Tento zákon upravuje samosprávnou působnost
vyššího územního samosprávného
celku, kterou vykonává ve svém územním
obvodu. Vyšší územní samosprávný
celek vykonává svou působnost na základě
a v mezích zákona.
Odůvodnění
Zásada stanoví, že ústavní
zákon upravuje pouze samosprávnou působnost
vyšších územních samosprávných
celků, kterou vykonávají ve svých
územních obvodech.
Kompetence může být v souladu s Ústavou
stanovena pouze zákonem a jen v souladu se zákonem
může být vykonávána.
Zásada č. 2
Vyšší územní samosprávný
celek si pro výkon své působnosti vytváří
orgány.
Odůvodnění
Zásada vymezuje působnost vyššího
územního samosprávného celku vytvářet
si orgány pro zajištění svých
úkolů. Soustavu orgánů vyššího
územního samosprávného celku, způsob
jejich vytváření, jejich působnost
a pravomoc, jakož i vztahy mezi nimi upraví zákon.
Zásada č. 3
Vyšší územní samosprávný
celek hospodaří podle vlastního rozpočtu.
Vyšší územní samosprávný
celek
- schvaluje vlastní rozpočet a vyúčtování
hospodaření za uplynulý kalendářní
rok,
- kontroluje finanční hospodaření
právnických osob a zařízení
zřízených vyšším územním
samosprávným celkem,
- přiděluje dotace z vlastních prostředků,
- může se majetkově účastnit
na podnikání právnických osob.
Odůvodnění
Zásada vymezuje působnost vyššího
územního samosprávného celku na úseku
rozpočtového hospodaření. Tvorbu a
funkci rozpočtu vyššího územního
samosprávného celku, vyúčtování
hospodaření, jakož že příjmy
a výdaje tohoto rozpočtu stanoví zvláštní
zákon.
Příjmy vyšších územních
samosprávných celků budou tvořit zejména
vlastní příjmy, jako jsou podíly na
daních stanovené zvláštním zákonem,
příjmy vyplývající z majetkové
účasti vyššího územního
samosprávného celku na podnikání jiných
právnických osob, příjmy z hospodaření
s vlastním majetkem, dotace ze státního rozpočtu,
půjčky, dary.
Výdaje vyššího územního
samosprávného celku budou tvořit ze jména
výdaje spojené se zabezpečováním
úkolů plynoucích z působností
vyššího územního samosprávného
celku, poskytování příspěvků
např. jiným nestátním provozovatelům
sociálních služeb, příspěvků
na rozvoj zásobování pitnou vodou, na rozvoj
čištění a odvádění
odpadních vod, na protipovodňová a protierozní
opatření, příspěvků
obcím na kulturní akce zajišťované
samotnými obcemi či jinými subjekty v případech,
kdy obce nemají dostatečné finanční
zdroje, a dotace poskytované z vlastních prostředků.
Majetková účast vyššího
územního samosprávného celku na. podnikání
právnických osob je jednou z předpokladů
získávání příjmů
pro financování jeho činnosti.
Zásada č. 4
Vyšší územní samosprávný
celek může stanovit své symboly (znak a prapor)
a způsob jejich užívání.
Odůvodnění
Umožňuje se, aby si vyšší územní
samosprávné celky mohly stanovit vlastní
symboly (znak, prapor) a určit způsob jejich užívání.
Zásada č. 5
Vyšší územní samosprávný
celek za podmínek stanovených zákonem o obcích
rozhoduje o připojení obce k jiné obci, a
to po předchozím projednání s Ministerstvem
vnitra a se souhlasem obce, ke které má být
taková obec připojena.
Odůvodnění
Návrh zakládá právo vyššího
územního samosprávného celku rozhodnout
o připojení obce k jiné obci, která
není schopna plnit základní úkoly
samosprávy. Podmínky, za nichž vzniká
potřeba rozhodnout o připojení takové
obce k jiné obci, budou vymezeny v zákoně
o obcích.
Zásada č. 6
Vyšší územní samosprávný
celek se může v souladu s přijatou zahraniční
politikou státu účastnit v mezinárodních
sdruženích místních orgánů
v souladu s mezivládními dohodami a po předchozím
souhlasu Ministerstva zahraničních věcí.
Za stejných podmínek může spolupracovat
se samosprávnými regiony jiných států.
Odůvodnění
Návrh umožňuje, aby vyšší
územní.samosprávné celky, obdobně
jako je tomu u obcí, působily jako členové
v mezinárodních sdruženích místních
orgánů. Může jít např.
o Pracovní sdružení evropských příhraničních
regionů, Stálou konferenci evropských obcí
a regionů při Radě Evropy.
Vzhledem k tomu, že jde o vztahy překračující
hranice státu, a tedy součást zahraniční
politiky.státu, je nezbytné, aby při této
spolupráci bylo zajištěno respektování
státních zájmů České
republiky. Proto.se vyžaduje před navázáním
spolupráce souhlas Ministerstva zahraničních
věcí a soulad s příslušnými
mezivládními dohodami uzavíranými
v této oblasti.
Zásada č. 7
Vyšší územní samosprávný
celek schvaluje územně plánovací dokumentaci
velkého územního celku v rámci svého
územního obvodu s výjimkou závazných
částí schválených vládou.
Vláda si může vyhradit v průběhu
pořizování územně plánovací
dokumentace velkého územního celku jeho schválení.
Odůvodnění
Důležitým nástrojem pro zajištění
rozvoje vyššího územního celku
je územně plánovací dokumentace velkých
územních celků, která řeší
funkční využití území
a stanoví zásady jeho rozvoje. Územně
plánovací dokumentace zahrne i řešení
využití rozvoje regionálních zdrojů
zásobování pitnou vodou a regionálních
systémů odpadních vod. Obsah územně
plánovací dokumentace a postup při jejím
pořizování a schvalování jsou
upraveny zákonem č. 50/1976 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu
(stavební zákon), ve znění pozdějších
předpisů a vyhláškou č. 84/1976
Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Návrh se nedotýká oprávnění
vlády, daného jí zákonem č.
50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (stavební zákon),
vyhradit si schválení územního plánu
velkého územního celku. To je nutné
proto, aby při schvalování územně
plánovací dokumentace velkého územního
celku na úrovni vyššího územního
samosprávného celku byty respektovány zejména
infrastrukturní prvky celostátního významu.
Územně plánovací dokumentaci podle
stavebního zákona pořizují orgány
územního plánování, kterými
jsou obecni úřady okresní úřady
a Ministerstvo hospodářství České
republiky. V odůvodněných případech
si může pořízení územně
plánovací dokumentace vyhradit příslušný
nadřízený orgán územního
plánování. Ministerstvo hospodářství
ČR si může vyhradit pořízení
územně plánovací dokumentace, jestliže
si její schválení vyhradí vláda
ČR.
Podle návrhu přísluší vyššímu
územnímu samosprávnému celku pouze
schvalování územně plánovací
dokumentace velkého územního celku. Pořizování
této územně plánovací dokumentace
zůstává v působnosti státní
správy. Toto řešení zajišťuje
ochranu zájmů státu při využívání
území.
Zásada č. 8
Vyšší územní samosprávný
celek může uzavřít s dopravcem v linkové
osobní dopravě dohodu o plnění závazků
veřejné služby.
Odůvodnění
Oprávnění vyššího územního
samosprávného celku uzavírat dohodu s dopravcem
v linkové osobní dopravě je založena
zákonem o silniční dopravě. Účelem
úpravy je umožnit vznik závazků veřejné
služby mezi vyšším územním
samosprávným celkem u právnickými
osobami státního i soukromého sektoru (závazky
provozní, přepravní a tarifní) ve
prospěch pohybu obyvatelstva daného regionu.
Zásada č. 9
Funkce zřizovatele právnických osob a zařízení
uvedených v příloze k tomuto návrhu
zásad ústavního zákona se přenáší
na vyšší územní samosprávné
celky, ve kterých mají tyto právnické
osoby nebo zařízení sídlo.
V souvislosti s přechodem této funkce zřizovatele
bude převeden majetek, k němuž mají
tyto právnické osoby a zařízení
(státní organizace) právo hospodaření.
Půjde o silnice II. a III. třídy, vybraná
divadla, státní vědecké knihovny,
vybrané galerie a muzea, střední odborné
školy a gymnázia, některá střední
odborná učiliště a školská
zařízení těmto školách
sloužící, vybrané domovy mládeže,
dětské domovy, stálé školy v
přírodě a pedagogicko-psychologické
poradny.
Odůvodnění
V souladu s předchozím vymezením působnosti
se tímto zákonem převádí zřizovatelská
funkce z orgánů státu na vyšší
územní samosprávné celky a to k těm
právnickým osobám a zařízením,
které poskytují veřejné služby,
jež napříště mají spadat
do působnosti vyšších územních
samosprávných celků.
Přehled právnických osob a zařízení,
uvedený v příloze, tvoří nedílnou
součást návrhu ústavního zákona
a je zpracován podle stavu platného ke dni 20. dubna
1994. Nevylučuje se, že do doby přijetí
ústavního zákona bude upraven s ohledem na
změny vlastnických vztahů, k nimž může
do této doby u uváděného majetku dojít.
Současně se druhově vymezuje majetek právnických
osob a zařízení, k nimž mají
právo hospodaření, který bude na vyšší
územní samosprávné celky převeden.
Zásada č. 10
Vyšší územní samosprávný
celek se pro potřeby rozvoje svého územního
obvodu podílí na poskytování veřejných
služeb v oblasti sociální péče,
zdravotnictví, dopravy, školství a kultury
zejména zřizováním právnických
osob a zařízení.
Odůvodnění
Specifikuje se působnost vyššího územního
samosprávného celku při poskytování
veřejných služeb v oblasti zdravotnictví,
sociální péče, školství,
kultury a dopravy.
Zásada č. 11
Vyšší územní samosprávný
celek zřizuj e a ruší ústavy sociální
péče.
Odůvodnění
Zakládá se oprávnění vyšších
územních samosprávných celků
zřizovat podle svého uvážení
ústavy sociální péče např.
domovy důchodců, ústavy sociální
péče pro zdravotně postižené
občany a jiná zařízení podle
§ 45 zákona ČNR č.114/1988 Sb., o působnosti
orgánů ČSR v sociálním zabezpečení
(ve znění pozdějších předpisů).
Půjde zejména o taková zařízení,
jejichž zřízeni přesahuje kapacitní
možnosti jednotlivé obce.
Zásada č 12
Vyšší územní samosprávný
celek povinně zřizuje základní síť
středních odborných škol a gymnázií.
Tato povinnost se nevztahuje na střední zdravotnické
školy.
Vyšší územní samosprávný
celek zřizuje a ruší některá
střední odborná učiliště,
speciální školy, základní umělecké
školy, školská zařízení
těmto školám sloužící, domovy
mládeže, dětské domovy, stálé
školy v přírodě a pedagogicko-psychologické
poradny.
Odůvodnění
Zásada zakládá na úseku vzdělávání
dvojí odlišnou působnost vyššího
územního samosprávného celku:
a) povinnost vyššího územního
samosprávného celku v plném rozsahu zabezpečovat
síť středního odborného školství
a gymnázií, tzn., že vyšší
územní samosprávný celek je povinen
podle potřeb daného území zřizovat
tato vzdělávací zařízení,
b) možnost, tj. podle vlastního uvážení
zakládat jiné školy a školská zařízení,
která jsou uvedena v druhém odstavci zásady.
Zřizování škol a školských
zařízení se řídí. zákonem
č. 29/1984 Sb., o soustavě základních
a středních škol (školský zákon)
a zákonem ČNR č. 76/1978 Sb., o školských
zařízeních, jejichž zřizovatelem
je dosud stát podle zákona ČNR č.
564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě
ve školství.
Zásada č. 13
Vyšší územní samosprávný
celek zřizuje a r.uší právnické
osoby ke správě a údržbě silnic
II. a III. třídy.
Odůvodnění
Návrh počítá s tím, že
vyšší územní samosprávné
celky budou z titulu vlastníka povinně zajišťovat
správu a údržbu.silnic II. a III. třídy.
Pro zajištění této činnosti si
mohou zřizovat právnické osoby, které
budou správu a údržbu silnic vykonávat.
Zásada č. 14
Vyšší územní samosprávný
celek zřizuje a ruší zdravotnická zařízení
a právnické osoby k výkonu odborných
činností v ochraně veřejného
zdraví.
Odůvodnění
Návrh dává vyšším územním
samosprávným celkům možnost zřizovat
v rozsahu stanoveném zvláštním zákonem
zdravotnická zařízení. Právnické
o.soby pro výkon odborné činnosti na úseku
ochrany veřejného zdraví zajišťují
různé druhy činností v oblasti hygienických
služeb.
Zásada č. 15
Vyšší územní samosprávný
celek zřizuje a ruší zařízení
sociální péče pro poskytování
specializovaných poradenských služeb.
Odůvodnění
Vyšším územním samosprávným
celkům se umožňuje zřizovat zařízení
pro poskytování specializovaných poradenských
služeb, jako např. manželské a předmanželské
poradny (45 zákona č.114/1988 Sb.).
Zásada č. 16
Vyšší územní samosprávný
celek zřizuje a ruší divadla,' muzea, galerie,
knihovny, umělecké soubory a další kulturní
zařízení (dále "kulturní
zařízení").
Odůvodnění
V oblasti kultury se může vyšší územní
samosprávný celek podílet na kulturním
rozvoji v rámci svých možností a potřeb
daného územního obvodu i zřizováním
vhodných kulturních zařízení.
Zásada č. 17
Tímto ústavním zákonem se mění
příslušná ustanovení.:
- zákona č. 50/1976 Sb.,o územním
plánování a stavebním řádu
(stavební zákon),
- zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních
a středních škol (školský zákon),
- zákona ČNR č. 564/1990 Sb., o státní
správě a samosprávě ve školství,
- zákona č. 76/1978 Sb., o školských
zařízeních,
- zákona ČNR č. 389/1991 Sb., o státní
správě ochrany ovzduší a poplatcích
za jeho znečišťování,
- zákona č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích
(silniční zákon),
- zákona č. 20 / 196 6 Sb., o péči
o zdraví lidu,
- zákona č. 100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení,
- zákona ČNR č. 114/1988 Sb., o působnosti
orgánů ČSR v sociálním zabezpečení,
- zákona č. 20/1987 Sb., o památkové
péči,
- zákona ČNR č. 33/1978 Sb., o divadelní
činnosti (divadelní zákon),
- zákona č. 53/1959 Sb., o jednotné soustavě
knihoven (knihovnický zákon),
- zákona č. 54/1959 Sb., o muzeích a galeriích,
- zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích
(obecní zřízení),
- zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky a obcí v České
republice (rozpočtová pravidla republiky).
Odůvodnění
Zásada uvádí právní předpisy,
které bude nutno v souvislosti s přijetím
zavrhovaného ústavního zákona měnit.
Upřesněná citace jednotlivých zákonů
a jejich ustanovení bude zahrnuta v návrhu ústavního
zákona. Ústavní zákon bude také
obsahovat změny dotčených právních
předpisů. V dané fázi nejsou v uvedeném
seznamu zmiňovány, protože do doby vypracování
návrhu ústavního zákona se u řady
z nich předpokládají změny, a proto
jejich citace by nyní nemohla být přesná
a musela by být stejné aktualizována.
Zásada č. 18
Tento ústavní zákon nabývá
účinnosti....
| oblast | právnické osoby a zařízení |
| silniční hospodářství | správy a údržby silnic II. a III. třídy (s výjimkou těch, k nimž si Ministerstvo dopravy ponechá funkci zřizovatele) |
| kultura | divadla: |
| Krušnohorské divadlo Teplice | |
| Horácké divadlo Jihlava | |
| Slovácké divadlo Uherské Hradiště | |
| Těšínské divadlo Český Těšín | |
| státní vědecké knihovny: | |
| Hradec Králové, České Budějovice, Kladno, Liberec, Olomouc, Ostrava, Plzeň, Ústí nad Labem, Moravská zemská knihovna v Brně | |
| galerie a muzea: | |
| Galerie Klatovy | |
| Galerie Hradec Králové | |
| Galerie výtvarných umění Olomouc | |
| Horácká Galerie | |
| Oblastní galerie Vysočiny | |
| Oblastní galerie Liberec | |
| Orlická galerie Rychnov n/Kněžnou | |
| Státní galerie Zlín | |
| České muzeum výtvarných umění | |
| Východočeská galerie Pardubice | |
| Západočeská galerie Plzeň | |
| Alšova jihočeská galerie | |
| Galerie výtvarných umění Ostrava | |
| Galerie výtvarných umění Náchod | |
| Galerie výtvarných umění Litoměřice | |
| Oblastní galerie v Roudnici n/Labem | |
| Galerie výtvarných umění Havlíčkův Brod | |
| Galerie výtvarných umění Cheb | |
| Galerie B.Rejta v Lounech | |
| Galerie výtvarných umění Hodonín | |
| Jihočeské muzeum České Budějovice | |
| Muzeum J.A.Komenského | |
| Muzeum loutkářských kultur Chrudim | |
| Muzeum Východních Čech Hradec Králově | |
| Regionální muzeum Teplice | |
| Severočeské muzeum Liberec | |
| Středočeské muzeum Roztoky | |
| Technické muzeum Brno | |
| Valašské muzeum v přírodě | |
| Vlastivědné muzeum Olomouc | |
| Východočeské muzeum Pardubice | |
| Západočeské muzeum Plzeň | |
| Průmyslové muzeum Ostrava | |
| Okresní muzeum Beroun | |
| Okresní muzeum Plzeň-jih, Blovice | |
| Okresní muzeum Praha-východ, Brandýs n.L. - St.Boleslav | |
| Muzeum v Bruntále, Bruntál | |
| Okresní vlastivědné muzeum, Česká Lípa | |
| Okresní vlastivědné muzeum, Český Těšín | |
| Muzeum Těšínska, Český Těšín | |
| Okresní muzeum, Děčín IV | |
| Muzeum Chodska, Domažlice | |
| Muzeum Beskyd, Frýdek-Místek | |
| Okresní vlastivědné muzeum, Havlíčkův Brod | |
| Chebské muzeum, Cheb | |
| Okresní muzeum Chomutov | |
| Okresní muzeum Chrudim | |
| Muzeum skla a bižuterie, Jablonec n.Nisou | |
| Okresní muzeum a galerie Jičín | |
| Muzeum Vysočiny v Jihlavě, Jihlava | |
| Regionální muzeum Jílové u Prahy | |
| Okresní muzeum Jindřichův Hradec | |
| Galerie umění Karlovy Vary | |
| Karlovarské muzeum, Karlovy Vary | |
| Okresní muzeum Kladno | |
| Okresní muzeum Klatovy | |
| Regionální muzeum Kolín | |
| Muzeum okresu Plzeň-sever, Kralovice | |
| Muzeum Kroměřížska, Kroměříž | |
| Okresní muzeum Kutná Hora | |
| Okresní vlastivědné muzeum Litoměřice | |
| Okresní muzeum Louny | |
| Okresní muzeum Mělník | |
| Regionální muzeum Mikulov | |
| Okresní muzeum Mladá Boleslav | |
| Okresní muzeum Most | |
| Okresní vlastivědné muzeum Nový Jičín | |
| Okresní muzeum Náchod | |
| Okresní muzeum Pelhřimov | |
| Prácheňské muzeum v Písku, Písek | |
| Polabské muzeum, Poděbrady | |
| Okresní muzeum Prachatice | |
| Muzeum Prostějovska, Prostějov | |
| Okresní muzeum Brno-venkov, Předklášteří | |
| Okresní vlastivědné muzeum, Přerov | |
| Okresní muzeum Rakovník | |
| Rabasova galerie, Rakovník | |
| Muzeum dr. B. Horáka, Rokycany | |
| Okresní muzeum Orlických hor, Rychnov nad Kněžnou | |
| Okresní muzeum Sokolov | |
| Muzeum středního Pootaví, Strakonice | |
| Muzeum Šumavy, Sušice | |
| Okresní vlastivědné muzeum, Šumperk | |
| Muzeum husitského revolučního hnutí, Tábor | |
| Okresní muzeum Tachov | |
| Muzeum Podkrkonoší, Trutnov | |
| Západomoravské muzeum, Třebíč-Podklášteří | |
| Okresní muzeum Českého ráje, Turnov | |
| Slovácké muzeum, Uherské Hradiště | |
| Muzeum Podblanicka, Vlašim | |
| Okresní vlasti.vědné muzeum Vsetín | |
| Okresní muzeum Vysoké Mýto | |
| Muzeum Vyškovska, Vyškov | |
| Muzeum jihovýchodní Moravy, Zlín | |
| Jihomoravské muzeum, Znojmo | |
| právnické osoby pro správu hradů, zámků a jiných památkových objektů: | |
| Státní zámek Sychrov | |
| Státní hrad Bouzov | |
| Státní zámek Frýdlant | |
| Správa památkových objektů okresu Litoměřice | |
| (Libochovice, Ploskovice, Házmburk) | |
| Památková správa okresu Uh. Hradiště | |
| (Buchlov, Buchlovice) | |
| Státní zámek Náměšť n/O. | |
| Státní zámek Hradec n/Moravicí | |
| (Hradec n/M., Raduň) | |
| školství | střední odborné školy a gymnázia, některá střední odborná učiliště, speciální školy, základní umělecké školy a školská zařízení těmto školám sloužící; domovy mládeže, dětské domovy, stálé školy v přírodě a pedagogicko-psychologické poradny. |
Ústavní zákon o působnosti vyšších
územních samosprávných celků
představuje novou právní. úpravu,
která je jednou z podmínek realizace reformy územní
správy.
Bez přijetí. zákona, který stanoví
působnost vyšších územních
samosprávných celků, by nemohlo být
realizováno jejich právo na samosprávu zaručené
článkem 8 Ústavy. Navrhovaný ústavní
zákon předpokládá vydání
zvláštního zákona, který upraví
orgány vyššího územního
samosprávného celku, jejich působnost a vzájemné
vztahy mezi nimi.
Ústavní zákon o působnosti vyšších
územních samosprávných celků
naváže na ústavní zákon o vytvoření
vyšších územních samosprávných
celků.
Podle předkládaného návrhu zásad
ústavního zákona některé z
působností dosud vykonávaných orgány
státní správy, se stanou samosprávnými
působnostmi vyšších územních
samosprávných celků.
V navrhovaných zásadách není uváděna
působnost vyšších územních
samosprávných celků, která je zakotvena
v Ústavě a v dalších zákonech:
- rozhodnout o názvu vyššího územního
samosprávného celku (čl. 103 Ústavy),
- podávat návrhy zákonů Poslanecké
sněmovně Parlamentu ČR (čl. 41 odst.
2 Ústavy),
- vydávat obecně závazné vyhlášky
(čl. 104 odst. 3 Ústavy),
- předkládat Ústavnímu soudu návrhy
týkající se nezákonnosti právních
předpisů a kompetenčních sporů
mezi státem a samosprávnými celky a samosprávnými
celky navzájem (zákon č. 182/1993 Sb., o
Ústavním soudu - § 64 odst.2 písm. e),
odst.3 a § 12p).
Přijetí navrhovaného ústavního
zákona nevyvolá nároky na zvýšení.
celkového objemu souhrnu státního rozpočtu
a rozpočtů. místních. Převod
působnosti z centra na vyšší územní
samosprávné celky bude provázen přesunem
prostředků do jejich rozpočtů v objemu
nezbytně nutném na výkon této působnosti.
Prostředky rozpočtu vyšších územních
samosprávných celků tedy nebudou získány
zavedení.m nových daní nebo zvýšením
sazeb existujících daní ve prospěch
vyšších územních samosprávných
celků.

