Ministr životního prostředí František
Benda zaslal odpověď na naléhavou interpelaci
poslance Jaroslava Broulíka dopisem ze dne 10. května
1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
životního prostředí na naléhavou
interpelaci poslance Jaroslava Broulíka. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 10. května 1994 | |
Č. j.:M/ 1749/94 |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci, týkající
se souladu našich právních předpisů
o odpadech a nařízení Evropské unie
č. 259/1993 pokud se týká dovozu druhotných
surovin ze zemí Evropské unie Vám mohu poskytnout
následující informace.
Pohyb nebezpečných odpadů, včetně
druhotných surovin, přes hranice států
se řídí ustanoveními Basilejské
úmluvy o kontrole pohybu nebezpečných odpadů
přes hranice států a jejich zneškodňování.
ČR je členem Basilejské Úmluvy od
1. ledna 1993, zatímco členské země
Evropské unie přistoupily k Basilejské úmluvě
dnem 6. května t.r. Jedním z principu Basilejské
úmluvy je, že stanoví závazné
minimální požadavky, přičemž
jednotlivé členské země mají
právo stanovit ve své legislativě přísnější
požadavky, které musí ostatní členské
země respektovat. V rámci Basilejské úmluvy
byl v minulém roce připravován materiál,
zabývající se hodnocením vlivu zpracování
jednotlivých druhotných surovin, na jehož základě
měly být definovány druhotné suroviny
pro jejichž pohyb je nutný souhlas dovážející
země, tento materiál však ještě
není dokončen. Proto členěni odpadu
do t.zv. zeleného, žlutého a červeného
seznamu, které je součástí nařízení
Evropské unie č. 259/1993, není v souladu
s kategorizací odpadů, uvedenou v Basilejské
úmluvě. Práce Sekretariátu Basilejské
úmluvy a Evropské unie na jednotném výkladu
nebezpečných odpadů dosud pokračují.
V souladu s ustanoveními Basilejské úmluvy
se na mís v minulém roce obrátilo Generální
ředitelství vnějších ekonomických
vztahů Evropské komise s žádostí
o sdělení, zda a za jakých podmínek
souhlasíme s dalším dovozem druhotných
surovin do ČR. Dotazník OECD k dalšímu
dovozu druhotných surovin ze zemí OECD byl projednán
naším ministerstvem s tím závěrem,
že v současné době je nutno postupovat
v souladu s platnými právními předpisy,
zejména zákonem. 238/1991 Sb., o odpadech, který
v 3 stanoví, že dovoz všech odpadů včetně
druhotných surovin je přípustný jen
se souhlasem příslušného orgánu
státní správy ČR. Ze zákona
tedy vyplývá, že dovoz druhotných surovin
vyžaduje předem písemný souhlas. Konkrétní
postup při schvalování dovozu a vývozu
odpadů včetně druhotných surovin upravuje
nařízení vlády ČR č.
513/1992 Sb., o podrobnostech nakládání s
odpady. Podle 12 vydává souhlas k dovozu a vývozu
odpadů MŽP ČR na základě žádosti
právnické nebo fyzické osoby, předložené
na formulářích, uvedených v příloze
č. 5 tohoto nařízení vlády.
Schvalování dovozu ze zemí OECD bude tedy
v podstatě probíhat stejným způsobem
jako doposud s tím rozdílem, že žadatelem
bude vyvážející organizace. Na MŽP
jsou vytvářeny organizační předpoklady
k tomu, aby zvýšená náročnost
agendy schvalování dovozu, vyplývající
z většího počtu požadovaných
údajů a nezbytnosti cizojazyčné korespondence,
byla plně zabezpečena.
Návrh právní úpravy dovozu, vývozu
a tranzitu odpadů v souladu s předpisy Evropské
unie je již připraven, a tyto úpravy by mohly
být provedeny v rámci novelizace zákona o
odpadech v příštím roce. Předpokládáme,
že pro tuto úpravu již bude k disposici společná
definice nebezpečných odpadů v Basilejské
úmluvě a Evropské unii.
Otázku dalšího dovozu druhotných surovin
pokládám za závažný problém,
zejména pokud jde o sladění požadavků
průmyslu s požadavky ochrany životního
prostředí a odstranění nelegálního
dovozu nebezpečných odpadů do ČR.
Proto na úrovni ředitele odboru odpadů jsou
již vedena jednání s Ministerstvem hospodářství
ČR a Ministerstvem průmyslu a obchodu k vypracování
společného postupu v oblasti dalšího
dovozu druhotných surovin.
S úctou
Benda
Vážený pan poslanec
Jaroslav Broulík
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR