Důvod předložení: | Obsah: |
na základě § 6, odst.2 | Stanovisko vlády ČR |
zákona č. 569/1991 Sb. | Výroční zpráva |
Účetní závěrka | |
Usnesení dozorčí rady PF ČR |
Předkládá:
Doc. Ing. Václav Klaus, CSc.
předseda vlády České
republiky
Vláda České
republiky na svém zasedání dne 4.5.1994 projednala
v souladu s § 6, odst.(2) zákona ČNR č.
569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky,
výroční zprávu o činnosti Pozemkového
fondu České republiky a roční účetní
závěrku Pozemkového fondu České
republiky za rok 1993 a předkládá je Parlamentu
České republiky ke schválení.
I. POSLÁNÍ
POZEMKOVÉHO FONDU ČR
Pozemkový fond byl ustanoven
zákonem č. 229/1991 Sb. o úpravě vlastnických
vztahů k půdě a jinému zemědělskému
majetku ke správě nemovitostí ve vlastnictví
státu uvedených v § 1 odst. (1) téhož
zákona. Ke zřízení Pozemkového
fondu došlo zákonem České národní
rady o Pozemkovém fondu č. 569/1991 Sb. dne 16.
12. 1991. Pozemkový fond je právnickou osobou a
dne 29. července 1992 byl zapsán do obchodního
rejstříku. Sídlem Pozemkového
fondu je Praha.
Posláním Pozemkového
fondu je výkon správy k nemovitostem ve vlastnictví
státu uvedeným v § 1 odst. (1) zákona
č. 229/1991 Sb. v platném znění (dále
jen zákona). Správa nemovitého majetku je
vymezena § 17 zákona, ze kterého vyplývá,
že Pozemkový fond převádí jím
spravovaný majetek státu na jiné osoby v
souladu se zákonem č. 92/1991 Sb. o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby v platném
znění na základě schválených
privatizačních projektů. Do schválení
privatizačního projektu
může Pozemkový fond jím spravovaný
nemovitý majetek dávat do užívání
jiným osobám. Kromě toho může
Pozemkový fond nemovitosti, které spravuje a na
které nebylo řádně uplatněno
právo na vydání, převádět:
a) do vlastnictví oprávněných
osob k uspokojení jejich nároku na náhradu
podle § 14 až 16 nebo § 20,
b) na spoluvlastníky těchto
nemovitostí za cenových a jiných podmínek
platných pro nabyvatele státního majetku
převáděného Pozemkovým fondem
na fyzické osoby postupem podle zákona č.
92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění
pozdějších předpisů, stanovených
podle cenových předpisů platných ke
dni převodu,
c) v naléhavých
případech na osoby, které mají podle
schválené stavební dokumentace uskutečnit
výstavbu,
d) směnou za jiné
nemovitosti,
e) na nabyvatele ze schváleného
privatizačního projektu, pokud pozemky uvedené
v § 1 odst. (1) tohoto zákona byly z privatizačního
projektu vyňaty před jeho schválením
a nelze je použít jako pozemky náhradní.
V případech, kdy
podle § 11 odst. (1) zákona pozemky, na které
bylo uplatněno právo na vydání, nelze
vydat, převádí Pozemkový fond oprávněné
osobě bezúplatně do vlastnictví jiné
pozemky ve vlastnictví státu postupem podle §
8 odst. (4) zákona České národní
rady č. 284/1991 Sb., o
pozemkových úpravách a pozemkových
úřadech, ve znění zákona č.
38/1993 Sb., a to pokud možno v téže obci, ve
které se nachází převážná
část pozemků původních, pokud
s tím oprávněná osoba souhlasí.
Stejným způsobem převádí Pozemkový
fond pozemky podle § 11
odst. (3) zákona, pokud o to oprávněná
osoba požádá.
Na návrh vlastníka
pozemku vyměňuje Pozemkový fond jeho pozemek
za jiný pozemek ve vlastnictví státu v případech
uvedených v § 22 odst. (6) a (8) a § 24 odst.
(7) zákona a v § 2 odst. (3) zákona o Pozemkovém
fondu.
Dále Pozemkový fond
poskytuje náhrady oprávněným osobách
v případech, kdy je povinnou osobou obec nebo okresní
úřad. Poskytla-li náhradu obec před
účinností zákona, poskytne této
povinné osobě náhradu Pozemkový fond.
Náhrada spočívá
v poskytnutí nemovitostí ve správě
Pozemkového fondu nebo v poskytnutí hotovosti ve
výši do 10.000,- Kč, popřípadě
v cenných papírech, které nemají povahu
státních dluhopisů.
V rámci rozhodnutí
o privatizaci Pozemkový fond především:
- zakládá akciové a jiné obchodní
společnosti,
- nabývá akcie na
základě své účasti na podnikání
akciových společností a vykonává
práva akcionáře, včetně účasti
na valných hromadách,
- podílí se na hospodářském
výsledku obchodní společnosti, jejíhož
podnikání se účastní,
- uzavírá smlouvy
o prodeji podniků, jejich organizačních složek
a části jejich majetku; při tom využívá
též veřejné soutěže a veřejné
dražby,
- převádí
majetek státu na obce.
II. ORGANIZAČNÍ
STRUKTURA POZEMKOVÉHO FONDU ČR
Prezidium
Nejvyšším orgánem Pozemkového
fondu ČR je devítičlenné prezidium.
Je voleno Parlamentem ČR a jeho předsedou je ze
zákona č. 569/1991 Sb. o Pozemkovém fondu
v platném znění ministr zemědělství
ČR. Jeho dalšími členy byli na začátku
roku Ing. Karel Burda, místopředseda, JUDr. Slavomír
Mlčoch, Ing. Ondřej Kavla, CSc., Ing. Alois Čaněk,
Ing. Jan Mrázek, CSc., Ing. Karel Mach, Ing. Pavel Hnilica,
CSc. a Otakar Řezáč.
V průběhu roku rezignovali
na členství v prezidiu Ing. Jan Mrázek, CSc.
a Ing. Karel Mach. Usnesením Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR byli z funkcí členů
prezidia odvoláni Ing. Ondřej Kavela, CSc. a Ing.
Pavel Hnilica, CSc. Členy prezidia byli Poslaneckou sněmovnou
Parlamentu ČR zvoleni Ing. Milan Křivohlavý
a Ing. Martin Kocourek.
Základními úkoly prezidia jsou:
- jmenovat a řídit
výkonný výbor a dohlížet na jeho
činnost,
- předkládat vládě
k projednání návrh statutu, rozpočtu,
roční uzávěrky a výroční
zprávy předtím, než jsou předloženy
ke schválení Parlamentu ČR.
Výkonný výbor
Činnost Pozemkového
fondu ČR řídí v rámci pokynů
prezidia devítičlenný výkonný
výbor. Začátkem roku 1993 měl v důsledku
odvolání předsedy a člena výkonného
výboru v prosinci 1992 pouze 7 členů. Tvořili
jej:
Ing. Josef Miškovský | místopředseda |
Ing. Ladislav Kunte | vedoucí sekce hospodářské správy a ekonomiky fondu |
Ing. Miloslav Šabata | vedoucí sekce organizační |
Ing. Jana Holasová | vedoucí sekce personální |
Ing. Marie Šmatláková | vedoucí sekce privatizace |
Ing. Petr Myšák | vedoucí sekce správy nemovitostí |
Ing. Jan Matějka | vedoucí sekce evidence a informatiky |
Dne 11. 1. 1993 byl prezidiem
jmenován do funkce předsedy výkonného
výboru Ing. Jan Mrázek, CSc. a dne 13. 4. 1993 byl
jmenován členem výkonného výboru
Mgr. Zdeněk Zajíček, který byl pověřen
vedením právní sekce.
Na svém zasedání
dne 29. 4. 1993 odvolalo prezidium z funkce předsedy Ing.
Jana Mrázka, CSc. a z funkce člena výkonného
výboru Ing. Janu Holasovou. Do funkce předsedy výkonného
výboru byl dne 31.5. 1993 jmenován Ing. Karel Mach
a členem výkonného výboru byl jmenován
Ing. Petr Javorský, CSc.
V průběhu roku byly
za účelem zkvalitnění činnosti
výkonného výboru zrušeny sekce organizační
a personální a byly zřízeny sekce
nepřímých restitucí a náhrad
a sekce řízení územních pracovišť.
Dozorčí rada
Dozorčí rada dozírá
na činnost a hospodaření Pozemkového
fondu, jeho prezidia a výkonného výboru.
Projednává návrh rozpočtu, roční
účetní uzávěrku a výroční
zprávu před jejich předložením
vládě ČR. Dozorčí rada je pětičlenná
a je volena Parlamentem ČR. Členy dozorčí
rady jsou Jaroslav Kelnar
- předseda, Ing. Jaromír Stibic, CSc. - místopředseda,
Ing. Jan Litomiský, Ing. Vladimír Budínský,
Ing. Josef Maier.
III. ČINNOST POZEMKOVÉHO
FONDU
Činnost Pozemkového
fondu řídí v rámci pokynů prezidia
výkonný výbor Pozemkového fondu. Tato
činnost je zajišťována jednotlivými
sekcemi buď přímo na ústředí
Pozemkového fondu v Praze nebo metodicky na územních
pracovištích.
1) Sekce správy nemovitostí
Zabezpečuje výkon
správy nemovitostí v rozsahu stanoveném §
17 zákona o půdě po stránce metodického
řízení ÚP PF a současně
sekce zajišťuje i přímý výkon
správy v rozsahu stanoveném § 17 odst. 3 písm.
b; c; d; t. j. uzavírání kupních a
směnných smluv.
Do 31. 12. 1993 bylo Pozemkovým fondem:
- uzavřeno nájemních smluv | 14.817 |
celkem pronajato ostatního nemovitého zemědělského majetku v hodnotě | 20.486 mil. Kč |
ve prospěch restituentů | 117 tis. ha |
ostatní nájemci: právnické osoby | 426 tis. ha |
fyzické osoby | 208 tis. ha |
celkem pronajato zemědělské půdy | 751 tis. ha |
- uzavřeno směnných smluv | 49 |
směněno pozemků ve správě PF | 102 ha |
získáno pozemků do správy PF | 115 ha |
získáno na doplatcích | 2.188 tis. Kč |
- uzavřeno kupních smluv | 23 |
prodáno pozemků | 12,6 ha |
cena prodaných pozemků celkem | 18.132 tis. Kč |
O odložení splátek
nájemného požádalo písemně
150 nájemců (zpravidla nájemci větších
hospodářských celků) z titulu druhotné
platební neschopnosti. Zdůvodněné
žádosti o odložení splátek nájemného
se akceptují, v případech kdy nebylo požádáno
o odložení splátky, jsou nájemci vyzváni
upomínkou k úhradě
nájemného. V roce 1993 bylo vyzváno 1200
nájemců, z toho 650 nájemců po upomínce
provedlo úhradu nájemného.
2) Sekce nepřímých
restitucí a náhrad pozemků
Sekce nepřímých
restitucí a náhrad pozemků zabezpečuje
převod nemovitostí k uspokojení nároku
na náhradu podle § 17 odst. 3a zákona o poskytování
náhrad v případech, kdy je povinnou osobou
obec nebo okresní úřad podle § 18a zákona.
Dále zabezpečuje převod náhradních
pozemků podle § 11 odst. (2) zákona v prvé
etapě pouze v těch obcích, kde
má Pozemkový fond k dispozici nesporně větší
výměru pozemků než bude činit
celková potřeba náhradních pozemků.
V roce 1993 bylo Pozemkovým fondem:
uzavřeno převodních smluv | 1.206 |
vydáno nemovitostí jako náhrad | 768 mil. Kč |
poskytnuto náhrad v hotovosti (do 10.000,- Kč) | 595 tis. Kč |
vydáno náhradních pozemků | 78 ha |
Náhrady formou cenných
papírů nebyly v roce 1993 realizovány. Jako
cenné papíry bude Pozemkový fond vydávat
akcie RIF.
3) Sekce privatizace
Zajišťuje realizaci
rozhodnutí o privatizaci majetku státních
subjektů z oblasti zemědělství. Do
31. 12. 1993 byla na PF ČR předána k realizaci
rozhodnutí o privatizaci 191 státních subjektů
nebo jejich částí v následující
struktuře:
strojí a traktorové stanice | 38 |
státní statky | 46 |
zemědělské zásobování a nákup | 46 |
veterinární asanační ústavy | 9 |
projektové podniky | 6 |
Osevy a Sempry | 12 |
stavební podniky | 7 |
podniky rybářství | 15 |
ostatní podniky | 12 |
Přehled o stavu realizace
rozhodnutí o privatizaci je zřejmý z následující
tabulky:
Veřejná dražba | 15 | 57.556 | 1 | 510 | 14 | 57.046 |
Veřejná soutěž | 32 | 750.683 | 9 | 255.586 | 23 | 495.097 |
Přímý prodej | 176 | 2,395.492 | 64 | 977.897 | 112 | 1,417.595 |
Převod s. p. na a. s. | 93 | 8,264.588 | 79 | 8,264.588 | 14 1) | 0 |
Bezúplatný převod | 60 | 36.696 | 5 | 13.321 | 55 | 23.376 |
Celkem | 376 | 11,505.016 | 158 | 9,511.902 | 218 | 1,993.114 |
1) projekty nerealizovány
v důsledku revokace rozhodnutí MSNMP ČR
Sekce privatizace v souvislosti
s nabídkou akcií pro II. vlnu kupónové
privatizace zabezpečila založení akciových
společností a následné přípravné
práce spojené s procesem zaknihování
emisí akcií. V těchto společnostech
vykonává akcionářská práva
Pozemkový fond.
Při uzavírání
převážné většiny kupních
smluv je Pozemkový fondem v závislosti na rozhodnutí
o privatizaci zemědělského majetku aplikován
systém splátek kupní ceny a to:
- splátkový režim pro zemědělskou prvovýrobu (20 let),
- standardní splátkový
režim (4 roky).
Sekce privatizace provádí
převod vlastnictví k pozemkům vyňatých
z privatizačních projektů podle § 17
odst. (3) písm. e) zákona o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku.
4) Sekce evidence a informatiky
Zabezpečuje provozování
informačního systému Pozemkového fondu
ČR. Zajišťuje technickou a programovou podporu
v oblasti provozu výpočetní techniky a následné
zpracování dat vybraných z databáze
a jejich poskytování v požadované úpravě
podle úrovně systému řízení
báze dat a aplikační programové podpory.
Analyzuje získané poznatky a rozpracovává
je ve spolupráci s ostatními sekcemi.
5) Sekce hospodářské
správy a ekonomiky fondu
Sekce hospodářské
správy a ekonomiky fondu zabezpečuje úkoly
operativní správy a ochrany hmotného majetku
a v rámci schváleného
rozpočtu dbá na účelné a hospodárné
vynakládání finančních prostředků
pro vnitřní činnost Pozemkového fondu
na ústředí i na územních
pracovištích.
Dále zabezpečuje
účetní evidenci majetkového a zvláštního
účtu, zabezpečuje účetní
evidenci majetku převzatého fondem k privatizaci,
odpovídá za čerpání finančních
prostředků z majetkového účtu
a za zúčtování stavu o pohybu finančních
prostředků zvláštního účtu.
Tato činnost zahrnuje i evidenci nájmů a
splácení nájemného, evidenci rozhodnutí
o kaucích a sankcích podle zákona č.
39/1993 Sb. a agendu s tím související, vyplácení
finančních náhrad podle § 18a zákona,
evidenci a vymáhání
úvěrů ručených Pozemkovým
fondem.
Pro rok 1993 byl Pozemkovému
fondu schválen Parlamentem ČR rozpočet v
pasivní bilanci -4.016 mil. Kč. Usnesením
vlády ČR č. 662 ze dne 24. 11. 1993 bylo
schváleno vyrovnání rozpočtu Pozemkového
fondu z prostředků FNM ve výši 1.426
mil. Kč. Tento převod prostředků umožnil
realizaci úhrady poskytnutých úvěrů
peněžním ústavům ručených
Pozemkovým fondem na základě usnesení
vlády ČR č. 588 ze dne 14. 10. 1992.
Finanční hospodaření
Pozemkového fondu v roce 1993 je zřejmé ze
současně předkládané roční
účetní závěrky Pozemkového
fondu.
6) Sekce právní
Právní sekce Pozemkového
fondu ČR zabezpečuje právní agendu
pro činnost Pozemkového fondu ČR, zastupuje
fond v jednání s nabyvateli majetku při sporech
a vymáhání
plnění z takových převodů vyplývajících.
Doposud se podařilo narovnat vzniklé spory mimosoudní
cestou.
Právní sekce poskytuje
právní služby i ostatním sekcím
a útvarům fondu zejména v oblastech pracovního
práva, práva občanského, obchodního,
finančního a práva autorského a podílí
se na přípravě nových nebo změnách
stávajících právních předpisů.
Důležitou činností
právní sekce je zastupování fondu
při jednání před soudy. V roce 1993
Pozemkový fond ČR vedl 97 soudních sporů,
z nichž je jich již 25 ukončeno. Většina
soudních sporů, kde fond vystupuje na straně
žalující, jsou spory vyplývající
z nezákonných převodů vlastnictví
k majetku, který má fond ve správě,
nebo spory, týkající se neoprávněné
dispozice s tímto majetkem. Do současné doby
není ani jeden takový spor pravomocně
soudem ukončen. Soudní agenda fondu se po novele
zákona o půdě rozšířila
o spory před soudy, kde se rozhoduje o odvolacím
řízení o rozhodnutích pozemkových
úřadů ve věci o vydání
nemovitosti podle zákona o půdě.
7) Sekce řízení
územních pracovišť
Činnost Pozemkového
fondu ČR v okresech zajišťují územní
pracoviště Pozemkového fondu v rozsahu kompetencí,
které jim byly výkonným výborem uděleny.
K zajištění
jednotného výkonu činnosti jsou pro územní
pracoviště vydávány metodické
pokyny, které jsou systematicky doplňovány.
Vzhledem k velkému počtu
územních pracovišť (72) a stále
narůstající složitosti a objemu řešené
problematiky byla ustavena sekce řízení územních
pracovišť, která zajišťuje systematicky
plynulý tok informací z výkonného
výboru na územní pracoviště a
zároveň zpětnou vazbu, t. j. informovanost
výkonného výboru.
Územní pracoviště
byla úzce navázána na územní
odbory ministerstva zemědělství, které
jim personálně i materiálně pomáhaly.
Do konce roku 1993 ředitelé územních
odborů organizačně řídili územní
pracoviště Pozemkového fondu. Od 1. 1. 1994
dochází k plnému osamostatnění
územních pracovišť a
jejich řízení sekcí územních
pracovišť.
Pozemkový fond na začátku
roku 1993 měl 113 zaměstnanců v hlavním
pracovním poměru, z toho 40 na ústředí
a 73 na územních pracovištích. K 31.
12. 1993 měl Pozemkový fond 285 zaměstnanců,
z toho 66 na ústředí a 219 na územních
pracovištích.
Personální agendu
zajišťuje personální oddělení,
které je řízeno předsedou výkonného
výboru Pozemkového fondu.
Kontrolní činnost
a vyřizování stížností
zajišťuje kontrolní oddělení, které
je řízeno místopředsedou výkonného
výboru Pozemkového fondu.
Činnost Pozemkového
fondu se v roce 1993 rozvinula ve všech hlavních sférách.
Většina spravovaných
nemovitostí je pronajata, na základě dohod
mezi povinnými a oprávněnými osobami
jsou vydávány nemovitosti jako náhrady. V
případě, že oprávněné
osoby vůči obcím či okresním
úřadům projeví zájem, jsou
jim poskytovány náhrady v hotovosti do výše
stanovené zákonem. V obcích,
kde je dostatek státních pozemků se začaly
vydávat náhradní pozemky. Privatizační
projekty jsou vyřizovány poměrně plynule,
plněny byly požadavky spojené s 2. vlnou kupónové
privatizace a navíc se Pozemkový fond vypořádal
s ručením úvěru pro zemědělskou
prvovýrobu.
Existují však také
oblasti činnosti, které dosud neprobíhají
optimálně.
1. Pozemkový fond v roce
1993 neposkytoval jako jednu z forem náhrad cenné
papíry. Pozemkový fond však již dohodl
s FNM, že jako náhrady budou poskytovány akcie
RIF. Aby bylo možno tento proces zahájit, musí
jej odsouhlasit valná hromada RIF a. s., která se
bude konat na přelomu dubna a května 1994.
2. Pozemkový fond nevydával
náhradní pozemky v obcích, kde je více
nároků než státní půdy.
Výkonný výbor zpracoval návrh novely
zákona o Pozemkovém fondu a zákona o půdě,
kde je navrženo řešení tohoto problému.
3. Pozemkový fond dosud
nemá vlastní evidenci nemovitostí, které
spravuje. Naplňování databáze je postupné
a uskutečňuje se ve spolupráci s katastrálními
úřady. S ČÚZK byl dohodnut postup
zapisování správy Pozemkového fondu
na listy vlastnictví. Naplňování databáze
je limitování kapacitními možnostmi
katastrálních úřadů, bez jejichž
podkladů nelze zápisy uskutečňovat.
4. Na účet Pozemkového
fondu jsou finanční prostředky na základě
rozhodnutí okresních úřadů
podle zákona č. 39/1993 Sb. (pokuty a kauce) skládány
pouze v omezené míře. Pozemkový fond
oznamuje příslušným okresním
úřadům, že jejich rozhodnutí
nejsou plněna. Vymáhání pokut a kaucí
je povinností příslušného
správního orgánu, který rozhodnutí
vydal.
Rozšíření
činností Pozemkového fondu, vyplývající
z novely zákona o půdě, očekávaný
masivní převod zakladatelských privatizačních
projektů v roce 1994 vyvolává nezbytnost
personálního posílení Pozemkového
fondu na nejméně 400 pracovníků. Toto
navýšení pracovních míst je nezbytné
pro zajištění činností, kterými
je Pozemkový fond v současné době
pověřen.
Rozpočet Pozemkového
fondu ČR na rok 1993 předpokládal ve svém
návrhu podstatně vyšší objem výdajových
položek, než bylo nakonec zúřadováno.
Tento posun ve snížení výdajů
ovlivnilo několik faktorů, z nichž nejpodstatnějším
faktorem bylo opožděné projednání
a schválení vlastního rozpočtu vládou
a Parlamentem ČR. Předpokládaný rozpočet
byl po několikerém připomínkování
schválen až 9. července 1993. Do tohoto data
nebylo možno uskutečnit platby z titulu pasivního
rozpočtu (-4.016 mld. Kč) a nevyřešeného
vyrovnání
tohoto rozpočtu. Po dalších jednáních
a úpravách rozpočtu na nejrůznějších
úrovních schválila vláda teprve 24.
listopadu 1993 vyrovnání rozpočtu Pozemkového
fondu ČR z majetku Fondu národního majetku
pouze ve výši 1,426 mld. Kč svým usnesením
č. 662.
Z výše uvedených
důvodů nebylo možno v průběhu
roku zúřadovat hlavní položky rozpočtu.
V některých případech tuto situaci
podpořila nemožnost finančních vypořádání
i nepřehledná situace ve zúřadování
nároků z titulu obcí, pozemkových
úřadů a ostatních zainteresovaných
institucí.
V rámci rozpočtu
nebyly tudíž zúřadovány vůbec,
nebo z velmi malé části následující
činnosti, určené Pozemkovému fondu
zákonem č. 569/1991 Sb. o Pozemkovém fondu
ČR a 229/1991 Sb. o půdě v platných
zněních:
1. Finanční náhrady oprávněným osobám, včetně krytí vynaložených náhrad restituentům z rozpočtu obcí a okresních úřadů | 2,600 mld. Kč |
2. Finanční prostředky na úhradu závazků podniků, určených k privatizaci dle usnesení vlády ČR č. 227/1993 odst. 3, písm. b | 2,200 mld. Kč |
3. Finanční prostředky na náklady, spojené s vydáváním náhrad | 0,100 mld. Kč |
Závěrem roku byla
zúřadována v podstatě jediná
větší finanční úhrada
- vyrovnání závazků poskytnutých
překlenovacích úvěrů
nájemcům zemědělské prvovýroby
z titulu ručení Pozemkovým fondem dle usnesení
vlády č. 588/1992 ve výši 1,100 mld.
Kč
Podrobná účetní
uzávěrka je předmětem následujícího
rozboru.
Účetní
uzávěrka Pozemkového
fondu ČR za rok 1993 respektuje zákon č.
563/1991 Sb. o účetnictví
a je sestavena z rozvahy a stavu rozvahových účtů,
stavu podrozvahových účtů, bilancí
malého rozpočtu (nákladů na činnost
instituce) vesměs v tabulkových přehledech
s případným komentářem k jednotlivým
položkám. Součástí uzávěrky
je dále vyúčtování dotace z
Fondu národního majetku a vyúčtování
dotace Meliorační správě pro údržbu
hlavních melioračních zařízení.
Součástí této účetní
uzávěrky je ověření auditorem
(viz audit).
Rozvaha Pozemkového
fondu ČR 1993.
Stav účtu rozvahy
je uveden v tabulce č. 1. Vzhledem k tomu, že je rozvaha
předmětem auditu, jsou komentovány pouze
nejdůležitější účty
rozvahy. V aktivech rozvahy jsou komentovány účty
210 - běžný účet a 217 - účet
zvláštních prostředků. Z účtů
pasiv je komentován účet 941 - fond
majetku PF.
Celkový stav rozvahy je
v aktivech i pasivech vyrovnaný částkou 1
679 822 089,63 Kč.
- Účet 210 -
běžný účet:
Stav finančních
prostředků na běžném účtě
uvádí tabulka 2. Tento účet slouží
k běžnému účtování
hospodářské správy chodu instituce.
- Účet 217 -
účet zvláštních prostředků:
Stav finančních
prostředků na tomto účtě uvádí
tabulka 3. Jedná se o hlavní účet
Pozemkového fondu, ze kterého probíhají
úhrady, související s hlavními výdajovými
činnostmi Fondu. Na analyt. účtě 217
000 jsou pohotové prostředky pro potřeby
Fondu, na analyt. účtě 217 999 jsou termínované
úložky okamžitě nepoužívaných
finančních prostředků (rozdělené
od termínovaných vkladů od 1 měsíce
do 1 roku). Výnosy z úroků jsou vedeny na
výše zmiňovaném běžném
účtě. Účet
217 888 eviduje transakce ručených úvěrů
PF.
Ostatní účty
aktiv Rozvahy:
Nejsou z hlediska významu
komentovány, prověrka je předmětem
auditu.
Účet 941 - Fond
majetku PF:
Stav majetku je evidován
účetně na tomto účtě
- viz tabulka 4.
Zde jsou evidovány veškeré
finanční pohyby jak v tvorbě, tak v čerpání
finančních prostředků.