poslance Josefa Bejčka a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí.
kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 172/1991 Sb., o přechodech některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, ve znění zákona České národní rady č. 485/1991 Sb. a zákon České národní rady č. 10/1993 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Zákon České národní rady č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, ve znění zákona ČNR č. 485/1991 Sb., a zákona ČNR č. 10/1993 Sb., se mění a doplňuje takto:
Za § 2 se vkládá § 2a, který zní:
1) Ke dni 1. června 1994 přecházejí do vlastnictví obcí též věci uvedené v § 2, které nepřešly do vlastnictví obcí dnem 24. května 1991 proto, že v této době byly majetkem ČSFR a obce s nimi nehospodařily."
2) Ke dni účinnosti zákona přecházejí za podmínek stanovených zákonem /§ 2 odst. 1 písm a) až c)/ do vlastnictví obcí pouze věci, které byly ke dni 31. prosince 1992 ve vlastnictví ČSFR a ke dni 1. června 1994 v majetku České republiky.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. června 1994.
A. Obecná část.
Zákon 172/1991 Sb. umožnil převedení některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, ve znění zákona ČNR č. 485/91 Sb., a zákona ČNR č. 10/1993 Sb. Protože výše uvedený zákon nabyl účinnosti dnem 24. května 1991, nemohla být obcím převedena menší část jejich historického majetku, neboť v té době byla ještě v majetku ČSFR. Po 1. 1. 1993, v důsledku rozdělení ČSFR, stala se i tato část majetku obcí majetkem České republiky.
Účelem této malé novely zákona 172/1991 Sb. je umožnit dokončení procesu navrácení tohoto historického majetku obcím. Aby mohl být rozsah nevráceného majetku obcí kvantifikován a bylo možné posoudit důsledky této navrhované novely, provedlo na žádost pracovní skupiny, která se tímto problémem zabývala, Ministerstvo financí ČR, odbor 12 - územních rozpočtů, šetření prostřednictvím okresních úřadů. Výsledek je sumarizován v informaci z 21. 12. 1993. V souhrnu okresní úřady uvádějí, že by obcím měly připadnout nezastavěné pozemky o rozloze 6855,9 ha. Z této rozlohy je 5882,6 ha lesní půdy. Výrazně největší rozsah nezastavěných pozemků uvádí okresy bývalého Západočeského kraje /4307,2 ha, tj. 62,8% z celku/. Pokud jde o stavby s pozemky tvořícími s nimi jeden funkční celek mělo by být obcím navráceno přibližně 161 objektů, z nichž nejvíce je na území bývalého Jihomoravského kraje /60 tj. 37,3%/ a to především v Brně. Při projednávání návrhu zásad novely zákona 172/1991 Sb. tisk 601, nebylo dvěma výbory PSP ČR doporučeno navrácení historického majetku obcí, který leží v území národních parků. Proto není původně uvažovaná úprava § 4 v této novele uvedena, i když se ani v tomto případě nejedná o příliš velkou rozlohu lesní půdy /12 789 ha/.
Přesné vyčíslení finančních dopadů této navrhované novely není podle informační zprávy MF ze získaných podkladů možné. Vzhledem k malému rozsahu majetku, kterého by se tato novela týkala, by dopad na státní rozpočet ČR nebyl velký.
B. Zvláštní část.
K čl.I:
Za § 2 se navrhuje vložit § 2a ve výše uvedeném znění. Tento doplněk umožní dokončit navrácení historického majetku obcím, přičemž zdůrazňuji, že se jedná pouze o majetek, který obce vlastnily k 31. prosinci 1949. Současné znění § 2a vylučuje z navracení majetek, který byl v období od 1. ledna 1993 do 1. června 1994, to je datu předpokládané účinnosti této novely, již privatizován jiným způsobem.
V Praze 24. března 1994
Josef Bejček
INFORMACE pro poslance PSP ČR o rozsahu historického majetku obcí, který by měl být vrácen v případě schválení poslaneckého návrhu novely zákona ČNR č. 172/1991 Sb., předložené skupinou poslanců dne 24. 3. 1994.
K tomu materiálu sděluji, že byl zpracován MF na základě dotazníkové akce na OÚ. V sumáři podle jednotlivých okrsků je v posledním sloupci zahrnut ještě majetek v "národních parcích" (lesní a půdní fond). Po projednání zásad zákona tisk 601 ve všech výborech, které tyto zásady měly přiděleny k projednání, bylo respektováno usnesení "Výboru pro regionální rozvoj a životní prostředí" a v paragrafovém znění návrhu zákona již není s navrácením dřívějšího majetku obcí v Národních parcích uvažováno.
K vlastnímu sumáři bych chtěl jenom zdůraznit, že v některých okresech se jedná o podstatnou část majetku obcí (převážně v držení Vojenských lesů a statků), které se stává před komunálními volbami velkým politickým problémem, a nevyřešení tohoto problému by mohlo mít nepříznivé důsledky na výsledky voleb do obecních zastupitelstev. Převážně se jedná o okresy bývalého Západočského a Jihočeského kraje a Brna. Naproti tomu jsou okresy, kterých se tato novela již nebude týkat, protože veškerý historický majetek byl obcím vrácen již zákonem č. 172/1991 Sb., protože byl v té době majetkem ČR a ne ČSFR.
V Praze dne 12. 4. 1994 Josef Bejček, v.r.
Výsledky šetření
o rozsahu dotčeného historického majetku
obcí
| Národní parky (lesní půdní fond v ha) | ||||
|
|
| |||
Hlavní m. Praha | |||||
Benešov | 1,5 | ,8 | 10 | 8,9 | ,0 |
Beroun | ,0 | ,0 | 0 | ,0 | ,0 |
Kladno | ,0 | ,0 | 0 | ,0 | ,0 |
Kolín | 57,0 | 52,0 | 1 | ,0 | ,0 |
Kutná Hora | ,2 | ,0 | 4 | 2,8 | ,0 |
Mělník | 37,7 | ,4 | 0 | ,0 | ,0 |
Mladá Boleslav | |||||
Nymburk | 20,0 | ,0 | |||
Praha - východ | |||||
Praha- západ | |||||
Příbram | ,0 | ||||
Rakovník | ,0 | ,0 | 0 | ,0 | ,0 |
celkem | 116,4 | 53,2 | 15 | 11,7 | ,0 |
České Budějovice | ,0 | ,0 | 3 | 10,0 | ,0 |
Český Krumlov | 101,3 | 101,3 | 6 | ,6 | |
Jindřichův Hradec | |||||
Pelhřimov | 2,2 | ,0 | 2 | ,5 | ,0 |
Písek | 6 | ||||
Prachatice | 159,0 | 157,1 | 2 | 2,5 | 1.000,0 |
Strakonice | 1 | ,2 | ,0 | ||
Tábor | 430,0 | 420,0 | 0 | ,0 | ,0 |
celkem | 692,5 | 678,4 | 20 | 13,8 | 1.000,0 |
Domažlice | 10,8 | 47,3 | ,0 | ||
Cheb | 42,0 | 17,0 | 11 | ||
Karlovy Vary | 142,9 | 91,1 | 1 | ,3 | ,0 |
Klatovy | 652,0 | 652,0 | 16 | 48,5 | 5.857,0 |
Plzeň - město | ,0 | ||||
Plzeň - jih | 703,2 | 626,2 | 0 | ,0 | ,0 |
Plzeň - sever | 92,5 | 89,5 | 3 | ,0 | |
Rokycany | 2.586,0 | 2.586,0 | 0 | ,0 | |
Sokolov | 65,0 | 65,0 | 4 | 27,0 | ,0 |
Tachov | 12,8 | 6 | ,0 | ||
celkem | 4.307,2 | 4.126,8, | 41 | 123,1 | 5.857,0 |
Česká Lípa | ,0 | ||||
Děčín | 12 | ,0 | |||
Chomutov | ,0 | ||||
Jablonec n.N. | ,0 | ,0 | 0 | ,0 | ,0 |
Liberec | 210,2 | 168,7 | 11,0 | ,0 | |
Litoměřice | 33,8 | ,0 | |||
Louny | 39,8 | 10,0 | 4 | 2,4 | ,0 |
Most | ,0 | ,0 | 0 | ,0 | ,0 |
Teplice | |||||
Ústí n.Labem | 229,5 | ,0 | 38,7 | ||
celkem | 479,5 | 178,7 | 16 | 85,9 | ,0 |
Havlíčkův Brod | ,0 | ||||
Hradec Králové | 57,1 | ,0 | |||
Chrudim | 29,0 | ,0 | 0 | ,0 | |
Jičín | ,5 | ,0 | 0 | ,0 | ,0 |
Náchod | ,0 | ,0 | 0 | ,0 | ,0 |
Pardubice | ,0 | ||||
Rychnov n.Kněžnou | 9,4 | ,0 | 3,4 | ,0 | |
Semily | 3,0 | ||||
Svitavy | |||||
Trutnov | ,0 | ,0 | 0 | ,0 | 5.551,7 |
Ústí n. Orlicí | 2,0 | ,0 | 1 | ||
celkem | 98,0 | ,0 | 1 | 3,4 | 5.554,7 |
Blansko | 232,1 | 231,9 | ,0 | ,0 | |
Brno - město | 349,0 | 79,0 | 48 | 13,0 | ,0 |
Brno - venkov | 439,0 | 439,0 | 24,0 | ,0 | |
Břeclav | ,0 | ||||
Zlín | ,1 | ,0 | 0 | ,0 | ,0 |
Hodonín | ,0 | ,0 | 0 | ,0 | ,0 |
Jihlava | ,1 | 3 | ,0 | ||
Kroměříž | ,0 | ||||
Prostějov | 20,5 | 20,5 | |||
Třebíč | ,0 | ,0 | 0 | ,0 | ,0 |
Uherské Hradiště | ,0 | ,0 | ,0 | ,0 | ,0 |
Vyškov | |||||
Znojmo | 3,8 | ,0 | 9 | 377,5 | |
Žďár nad Sázavou | 14,8 | ,0 | |||
celkem | 1.044,6 | 770,4 | 60 | 51,8 | 377,5 |
Bruntál | 3,1 | ,0 | 3 | 15,3 | ,0 |
Frýdek - Místek | ,0 | ,0 | 2 | 5,6 | ,0 |
Karviná | ,0 | ,0 | 0 | ,0 | ,0 |
Nový Jičín | 42,0 | 4,1 | 2 | ,1 | ,0 |
Olomouc | |||||
Opava | ,0 | ,0 | 0 | ,0 | ,0 |
Ostava město | ,0 | ,0 | 10,2 | ,0 | |
Přerov | 72,6 | 71,0 | 1 | ,4 | ,0 |
Šumperk | |||||
Vsetín | |||||
celkem | 117,7 | 75,1 | 8 | 31,6 | ,0 |
Úhrn | 6.855,9 | 5.882,6 | 161 | 321,3 | 12.789,2 |