Předseda vlády Václav Klaus zaslal odpověď
na interpelaci poslance Petra Kavana dopisem ze dne 4. července
1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď předsedy
vlády Václava Klause na interpelaci poslance Petra
Kavana. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
V Praze dne 1. července 1994 | |
Č. j. 27370/94-OVA |
Vážený pane poslanče,
odpovídám na Vaši interpelaci, kterou jste
vznesl na 19. schůzi Poslanecké sněmovny
na vládu ve věci časového harmonogramu
realizace projektů Nové huti a. s. a Třineckých
železáren a. s. na výstavbu minihutě
na ploché výrobky. K věci uvádím:
Modernizace a rozšíření výroby
plochých ocelářských výrobků
se staly v průběhu let 1992 a 1993 předmětem
zájmu a. s. Nová huť Ostrava (dále NH)
a a. s. Třinecké železárny (dále
TŽ). Uvedený zájem je v souladu se studií
restrukturalizace českého hutnictví, zpracované
v roce 1992, kde bylo doporučeno nahradit zastaralé
výrobní zařízení v NH výstavbou
minihutě na výrobu plochých výrobků
o kapacitě cca 1 mil. tun ročně. Zájem
NH je motivován požadavkem na obnovu a modernizaci
provozovaných výrobních kapacit, zájem
TŽ snahou udržet diverzifikací výrobního
programu plné využití kyslíkokonvertorové
ocelárny v případě poklesu odbytu
dlouhých výrobků.
O projektech obou společností byla informována
porada ministrů materiálem "Výstavba
minihutě na výrobu plochých výrobků
v severomoravském regionu", který připravilo
MPO ve spolupráci s FNM (majoritním vlastníkem
obou hutních společností). Porada projednala
materiál dne 22. února 1994 a mimo jiné přijala
následující závěry a doporučení:
- porada se shodla, že z kapacitních důvodů
je možné realizovat pouze jeden projekt minihutě
a doporučila preferovat výstavbu minihutě
v Nové huti, a. s. před výstavbou minihutě
Třineckých železárnách, a. s.
- porada uložila předsedovi FNM Ježkovi vyjasnit,
zda je FNM schopen nést záruky za leasingové
splátky
- porada vyslovila s projektem předběžný
souhlas, zároveň však konstatovala, že
pro definitivní rozhodnutí není dosud dostatek
informací. Uložila ministrům Dlouhému
a Dybovi a předsedovi FNM Ježkovi pokračovat
spolu s vedením Nové huti v jednáních
se zahraničními partnery. Poradě ministrů
budou výsledky jednání předloženy
ke schválení.
Za účelem realizace uvedených závěrů
z porady ministrů vlády ČR byla, po dohodě
mezi MPO a FNM, sestavena pracovní skupina, složená
ze zástupců FNM, MPO, MH, ČNB, NH a poradců
MSNMP US AID. Úkolem této skupiny bylo vyjasnit
s předkladateli projektu všechny problémy spojené
s navrhovanou formou financování. Hlavním
úkolem bylo vyjasnit konkrétní formu garanci,
které podle doporučen porady ministrů může
FNM na realizaci projektu poskytnout.
Vzhledem k tomu, že podle platné legislativy nemůže
FNM poskytnout záruky za leasingové splátky,
bylo vypracováno řešení, přijatelné
pro českou stranu, podle kterého za leasingové
splátky poskytne garance NH. Pro tento účel
by NH zajistila u některé domácí nebo
zahraniční banky příslib na poskytnutí
úvěru, který by čerpala v případě,
že bude nutno převzít splácení
leasingových splátek za společnost ISC NH.
Tento časově rozložený úvěr
by FNM garantoval akciemi NH a to do výše počtu
akcií, který bude v držení FNM, tj.
maximálně do částky, rovnající
se podílu 64.4% základního jmění
této společnosti, což odpovídá
8.67 mld Kč (cca 300 mil. USD).
Z jednání se zahraničními partnery
vyplynulo, že garance, které může FNM
poskytnout na financování projekt u Sears-Fischer,
nemohou zajistit efektivní financování tohoto
projektu v původním rozsahu. Realizace uvedeného
projektu je i nadále podmiňována poskytnutím
státní garance na financování a proto
není v této podobě pro českou stranu
přijatelná.
Současně s probíhajícím jednáním
s předkladateli původního projektu, skupinou
Sears-Fischer, projevila zájem o výstavbu minihutě,
jak v Nové huti, a. s. tak v Třineckých železárnách,
a. s., řada dalších zahraničních
investorů. Nové projekty počítají
s využitím stávajících oceláren
a s kapacitou výroby pásu válcovaného
za tepla cca 1 mil. tun ročně, přičemž
náklady na realizaci nepřesahují cca 350
mil. USD. Realizace takového projektu by vyřešila
v původním projektu nedořešené
problémy:
- k zabezpečení výstavby postačí garance FNM
- nevznikne napětí ve zdrojích šrotu, které by mohlo nastat při realizaci výstavby elektroocelárny s kapacitou 2,2 mil. tun
- odpadnou rizika zabezpečování konkurenceschopnosti exportu na mimoevropské trhy (vysoké přepravní náklady)
- ČR nebude vystavena kritice ze strany EU, že zvyšuje
výrobní kapacity v hutnictví.
Většina nově předložených
nabídek je v základních parametrech podobná.
Současný stav jednání se zahraničními
partnery, kde jsou zatím známy pouze rámcové
záměry bez bližších ekonomických
a finančních údajů, neumožňuje
detailní posouzení navrhovaných projektů.
Kvalifikovaný výběr nejvhodnějšího
projektu lze očekávat v průběhu června
1994. Bezprostředně po vyhodnocení nabídek
bude poradě ministrů vlády ČR předložen
materiál s doporučením poskytnutí
garance FNM tomu projektu, který bude z hlediska efektivnosti
navrhovaného řešení nejpříznivější.
V daném případě se již jedná
pouze o garance na standardní úvěry (např.
firma ICF Kaiser předpokládá garanci na půjčku
ve výši 150 mil. USD).
Nelze se ztotožnit s názorem, že při rozhodování
o restrukturalizačních akcích hutnictví
v severomoravském regionu, včetně problematiky
výstavby minihutě na ploché výrobky,
není bráno v potaz kriterium životního
prostředí, i když není tato problematika
vždy výslovně uváděna.
Východiskem pro rozhodovací procesy v českém
hutnictví zůstává materiál
"Postup privatizace a strukturálních změn
v českém hutnictví železa" projednaný
poradou ministrů vlády ČR 1. prosince 1992,
který uvažuje, vedle strukturálních
změn, i s celkovým poklesem hutní výroby.
Ochrana životního prostředí je v první
fázi strukturálních změn hutnictví
v severomoravském regionu řešena zejména
postupným omezováním hutni výroby
v a. s. Vítkovice. Jedná se především
o postupné omezování a zastavování
koksovny a vysokých pecí včetně aglomerací.
K omezování těchto výrob, které
jsou mezi hutními technologiemi největším
zdrojem ekologické zátěže, dochází
i v dalších hutních společnostech. Dokončení
rozestavění kontilití ve všech třech
rozhodujících podnicích, jako prvních
vládou schválených restrukturalizačních
akcí, se rovněž kladně promítne
do životního prostředí regionu.
Pokud se týká vlastního projektu minihutě
na ploché výrobky, na vládní úrovni
se posuzuje především strategický záměr,
jeho finanční zabezpečení a celková
efektivnost. Kterýkoliv z vládou preferovaných
projektů podléhá při realizaci platným
předpisům a to včetně ekologického
auditu. Přitom je zřejmé, že doporučovaná
náhrada zastaralého zařízení
na výrobu plochých výrobků v NH moderním
zařízením minihutě povede i ke zlepšení
ekologie.
S pozdravem
Vážený pan
Ing. Petr Kavan
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky