Obsah:
I. Usnesení vlády
II. Důvodová zpráva
III. Sociální prevence a prevence kriminality
IV. Přílohy
Vláda
I. schvaluje Program sociální
prevence a prevence kriminality obsažený v části
III a IV předloženého materiálu přepracovaný
podle připomínek vlády;
II. ukládá
1. ministru školství,
mládeže a tělovýchovy
a) zřizovat střediska výchovné péče v místech s vyšším výskytem sociálně patologických jevů,
b) zpracovat do 1. září 1995 koncepci nových forem práce výchovného poradenství,
c) vytvořit a realizovat
do 1. září 1996 koncepci právní
a etické výchovy na všech typech státních
základních a středních škol,
2. ministru vnitra ve spolupráci
s ministrem práce a sociálních věcí,
přednosty okresních úřadů a
primátory měst Plzně, Brna a Ostravy a primátorem
hlavního města Prahy
a) i nadále vytvářet podmínky pro zřízení 1000 funkčních míst terénních sociálních pracovníků oddělení péče o rodinu a děti okresních a obvodních úřadů a funkční místa průběžně v Letech 1994 až 1996 naplňovat,
b) i nadále vytvářet podmínky pro zřízení 250 funkčních míst kurátorů pro mládež,
c) v dalších vybraných
lokalitách s výskytem vysoké koncentrace
děti a mládeže ohrožené sociálně
patologickým vývojem experimentálně
zavést funkci sociálního asistenta a po vyhodnocení
experimentu, případně postupně zavádět
tuto funkci do systému sociální práce,
3. ministru spravedlnosti ve spolupráci
s ministrem školství, mládeže a tělovýchovy
ověřit do 31. prosince 1995 možnosti zavedení
systému probace v České republice včetně
zavedení funkce probačních úředníků
v rámci systému trestní justice a institutu
prospěšné práce,
4. ministru práce a sociálních
věcí ve spolupráci s ministrem spravedlnosti
koncipovat do 31. března 1995 systém kontinuálního
resocializačního (průběžně
nápravného) působení ve fázi
výkonu trestu a po výkonu trestu a prohloubit spolupráci
sociálních kurátorů se sociálními
pracovníky vězeňské služby při
vypracovávání individuálních
programů znovuzačlenění propuštěných
do občanského života,
5. přednostům okresních
úřadů, primátorům měst
Plzně, Brna a Ostravy a primátorovi hlavního
města Prahy stabilizovat a rozšiřovat existující
specializovaná pracoviště sociální
prevence a podle potřeby je zřizovat v dalších
městech a okresech (obvodech),
6. ministrům vnitra, spravedlnosti,
práce a sociálních věcí, školství,
mládeže a tělovýchovy, zdravotnictví
a obrany vypracovat do 31. března 1995 resortní
programy činností vztahujících se
k prevenci kriminality,
7. místopředsedovi
vlády a ministru financí vzít v úvahu
realizaci návrhů opatření podle tohoto
usnesení při tvorbě státního
rozpočtu,
8. ministrům spravedlnosti,
vnitra a práce a sociálních věcí
odůvodnit Program sociální prevence a prevence
kriminality v orgánech Parlamentu České republiky;
III. pověřuje
předsedu vlády předložit Program
sociální prevence a prevence kriminality podle bodu
I tohoto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky.
Provedou:
předseda vlády,
ministři vnitra, práce a sociálních věcí, spravedlnosti, školství, mládeže a tělovýchovy, zdravotnictví, obrany,
místopředseda vlády a ministr financí,
přednostové okresních úřadů a primátoři měst Plzně, Brna a Ostravy,
primátor hlavního
města Prahy
Od poloviny 80. let se sociální prevence postupně stává v členských státech Rady Evropy uznávaným instrumentem kontroly nad sociálně patologickým chováním a nad kriminalitou. Je orientována na omezování, blokaci resp. neutralizaci faktorů, vedoucích k sociálně patologickému chování.
Úkolem sociální
prevence je zejména vytvářet příznivé
podmínky pro vznik a fungování optimálních
vztahů jak mezi jednotlivými lidmi navzájem,
ta: mezi člověkem a společností a
tím i zároveň chránit občany
a společnost před sociální patologií.
Významným znakem
sociální prevence je i povaha sociální
politiky a rozsah sociálních redistribucí.
Z pohledu sociální prevence plní sociální
politika významnou stabilizační roli a představuje
důležitý fenomen společenské
a ekonomické transformace. Sociální prevence
je pak za těchto podmínek důležitým
nástrojem působení na sociálně
patologické jevy, jejichž výskyt a šíření
ohrožuje společnost. Jde zejména o alkoholismus,
toxikomanii, prostituci, rasismus a zvláště
o kriminalitu. V tomto kontextu představuje sociální
prevence jeden ze základních prvků realizace
systému prevence kriminality. Současně je
však důležité uvést, že prevence
jako organická součást společenského
procesu se zcela logicky promítá i do oblasti sociální
a vykazuje velmi úzký vztah k problematice rodiny,
školství, zdravotnictví, vězeňství,
práce a zaměstnanosti, volného času,
sociální péče, pomoc a podpory.
Primární odpovědnost za ochranu občanů a jejich majetku před kriminalitou nese stát, a protože represivní přístupy a opatření nevykazují potřebnou účinnost, stává se sociální prevence a prevence kriminality jednou ze základních metod, která spoluvytváří charakter jeho bezpečnostní politiky.
V těchto intencích je Sociální prevence a prevence kriminality pojímána ve dvou rovinách:
1. Stát podporuje a vytváří podmínky pro činnost všech subjektů, jejichž zaměření a aktivity jsou orientovány do oblasti předcházení a zmírňování následků zločinu.
2. Prevence kriminality je realizována ve zcela konkrétních lokalitách, ve zcela konkrétních obcích a ve zcela konkrétních podmínkách na základě vypracovaných zcela konkrétních projektů.
Z uvedeného pojetí je zřejmá potřeba stanovení priorizace nejdůležitějších oblastí, jejichž řešení s realizací preventivního systému bezprostředně souvisí. V rámci činnosti participujících ministerstev (vnitra, obrany, spravedlnosti, práce a sociálních věcí, školství, mládeže a tělovýchovy, zdravotnictví) a státního zastupitelství je potřebné ve smyslu sociální prevence a prevence kriminality věnovat pozornost především:
- výchově a procesu socializace mladé generace,
- dětem a mládeži s výchovnými problémy a skupinám, které vykazují značné předpoklady ke kriminálnímu chování,
- sociálně patologickým jevům jako je alkoholismus, toxikomanie, prostituce, závislost na hracích automatech, rasismus apod.,
- resocializaci kriminálně narušených osob včetně kontinuální sociální práce v průběhu trestního řízení a po jeho skončení,
- potencionálním i skutečným obětem trestné činnosti,
- volbě a realizaci nejrůznějších organizačních a zabezpečovacích opatření zaměřených na zhoršování podmínek pro páchání trestné činnosti a zvyšování míry objasněnosti trestných činů.
Odpovědnost jednotlivých resortů za plnění úkolů v rámci uvedených oblastí koreluje s jejich působností, a proto již v současné době jsou analyzovány koncepce, přehodnocovány a modifikovány metody, hledány formy a způsoby meziresortní spolupráce a to jak ve smyslu sociálně preventivních činností, tak i prevence kriminality. Republikové orgány tak vytváří podmínky pro realizaci preventivních činností v lokalitách a obcích, přičemž jejich úloha je nejen metodologická, ale i aktivizující, koordinační, plánovací, financující a někdy i dozorující.
Republikový výbor pro prevenci kriminality postupně vytváří prostor pro meziresortní spolupráci, koordinaci činností a tím i potřebné podmínky pro práci všech orgánů, organizací, hnutí, občanských iniciativ, církví apod., jejichž činnost je orientována do oblasti prevence.
V současné době
je ve vybraných lokalitách experimentálně
ověřována sociální práce
"na ulici" prostřednictvím činnosti
sociálního pracovníka, který se věnuje
výlučně preventivnímu působení
na děti a mládež, je vytvářen
účinný informační a poradenský
systém pro volbu povolání, jsou realizovány
rekvalifikační kurzy, velká pozornost je
věnována problémovým a disfunkčním
rodinám. Tato a celá řada dalších
opatření a aktivit tvoří součást
připravovaných projektů prevence kriminality
ve městech Most, Ostrava, České Budějovice
apod.
Ve městě Vsetín je již realizován první projekt prevence kriminality na místní úrovni (viz příloha č. 4). Tento projekt vychází ze znalosti místních podmínek, z cíleně zaměřené analýzy trestné činnosti, sociálních a ekonomických specifik a z analýzy činností místních orgánů, organizací, církví, občanských iniciativ apod. Ve spolupráci se starostou a místním zastupitelstvem se podařilo zaktivizovat k realizaci projektu nejen policii, státní zastupitelství, zástupce všech druhů škol, domu dětí a mládeže, pracovníky odboru sociálních věcí a zdravotnictví, úřady práce a odborníků z oblasti poradenství, ale i zástupce nejrůznějších hnutí a občanských iniciativ jako je Junák, tělovýchovné jednoty, kulturní střediska, charita, Červený kříž, Svaz tělesně postižených, občanské sdružení Mládeže v tísni atd. Participující ministerstva a specializovaná pracoviště připravují v rámci své působnosti nejrůznější školení, kurzy a vzdělávací programy nejen pro pedagogy, sociální pracovníky, sociální kurátory a policisty, ale pro všechny občan na nejrůznějších úrovních, kteří jsou zapojení do realizace projektu.
Specificky zaměřený projela prevence je realizován na území Prahy 5.
V oblasti mezinárodní spolupráce jsou navázány kontakty s Velkou Británií, Nizozemím, Finskem, SRN a dalšími zeměmi za účelem odborných konzultací a výměny zkušeností. Naše preventivní přístupy jsou těmito stranami hodnoceny pozitivně a v některých oblastech je zahraničními partnery prezentováno, že je to česká strana, která má dokonalejší metody a formy práce.
Předložený společný materiál Program sociální prevence a prevence kriminality - aktuální stav a východiska do roku 1996 vymezuje cíl a základní metodologická hlediska, specifikuje konkrétní aktivity státu a vytváří podmínky pro realizaci širokého a účinného komplexu preventivních opatření modifikovaných na specifika konkrétních lokalit a obcí. Jako otevřený systém je schopen reagovat na změny ve vývoji zločinnosti a brát zřetel na společenské a zvláště ekonomické podmínky. Tím je naplňován požadavek na postupné, systematické a odborně erudované řešení sociální prevence a prevence kriminality, které představuje již dnes velmi důležitou metodu ochrany občanů a jejich majetku před důsledky trestné činnosti.
Tato koncepce si dle vyjádření
jednotlivých resortů vyžádá v
letech 1995 a 1996 finanční náklady, jejichž
přehled podává následující
tabulka (v mil. Kč):
Resort | |||
Ministerstvo vnitra | |||
Ministerstvo práce a sociálních věcí | |||
Ministerstvo spravedlnosti | |||
Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy | |||
Ministerstvo zdravotnictví | |||
Ministerstvo obrany | |||
Magistrát hl m. Prahy |
Obsah:
1. Popis výchozího stavu - problémy a dosavadní aktivity
2. Příčiny současného stavu kriminality
3. Možnosti řešení
4. Formy a organizace prevence
5. Návrhy opatření
1. POPIS VÝCHOZÍHO
STAVU - problémy a dosavadní aktivity
Od poloviny 80. let se sociální
a situační prevence postupně stává
v evropských státech uznávaným nástrojem
kontroly kriminality a dalších sociálně
patologických jevů, přičemž význam
represivních prostředků se v témže
období významně oslabil.
Česká republika
má v systematické preventivní práci
dosud určitý dluh, jenž je třeba vyrovnat,
aby v nových demokratických podmínkách
mohlo dojít k zastavení nárůstu kriminality
a sociálně patologických jevů. Do
budoucnosti nelze spoléhat na účinnost pouhé
následné represe, nebude-li doprovázena intenzivní
právní a mravní výchovou a preventivními
aktivitami nejrůznějšího druhu, zaměření
a rozsahu.
Na nutnost důsledné
preventivní práce poukazují jednak některé
statistické údaje o stavu naší společnosti,
jednak zkušenosti demokratického světa, jež
dokládají, že zásady, na kterých
jsou budovány preventivní aktivity, patří
k moderním a účinným trendům
sociální a výchovné práce.
Z pohledu statistických
výkazů policie se ukazuje, že - ačkoliv
se strmý nárůst kriminality v roce 1993 poněkud
zpomalil - je počet evidovaných kriminálních
skutků oproti roku 1989 více než trojnásobný.
V této souvislosti vyžaduje pozornost především
údaj, že děti do 15 let, u nichž musí
být trestní řízení zastaveno
z důvodu nedostatečného věku pro trestní
odpovědnost, tvoří cca 7 z počtu všech
známých vyšetřovaných pachatelů,
a že mladiství se na celkovém množství
pachatelů podílejí dalšími 11%.
Podle statistiky Generální prokuratury ČR
bylo v roce 1993 z celkového množství obžalovaných
osob celých 56% obžalováno poprvé. To
znamená, že se na celkové kriminalitě
a jejím vzestupu výrazně podílí
dosud netrestaná populace, jejíž resocializace
cílenými sociálními zásahy
má větší šanci na úspěch.
Navíc vhodné preventivní zásahy mohou
podíl těchto pachatelů trestné činnosti
do budoucna výrazně snížit, a naopak,
zanedbání působení na tuto skupinu
obyvatel by mohlo vést v dlouhodobější
perspektivě k obtížím.
Problémy existují
i v dalších oblastech sociálního života.
V posledních letech se rozvádí ročně
cca 30 tis manželství, čímž je
každoročně připraveno o jednoho vlastního
rodiče cca 35 tis nezletilých dětí.
K tomu je třeba připočíst dalších
více jak 10 tis dětí narozených mimo
manželství. Během roku 1993 bylo v resortu
zdravotnictví nově přijato do kojeneckých
ústavů a dětských domovů státních
i nestátních celkem 2.778 dětí. Ve
školských zařízeních (dětské
domovy, výchovné a diagnostické ústavy
a internátní speciální školy)
bylo umístěno celkem 7 178 dětí a
mladistvých s nařízenou ústavní
nebo uloženou ochrannou výchovou.
Snoubenci vstupují do manželství
často velmi mladí, ve 4% sňatků nedosáhl
alespoň jeden z novomanželů věku 18
let a v 15% sňatků není ani jeden z partnerů
starší 20 let.
Občané ČR
se řadí na jedno z předních míst
ve spotřebě alkoholu. Zákon, který
zakazuje podávání alkoholu osobám
mladším 18 let, je totiž velmi málo respektován.
Stále častěji dochází ke zneužívání
toxických látek. ČR přestává
být pouhou tranzitní zemí pro provážení
tzv. tvrdých drog a díky poměrně
stabilní měně se podobně jako ostatní
země západní Evropy stává postupně
zemí cílovou.
Ve výkonu trestu odnětí
svobody bylo k 19.5.1994 umístěno 9.413 odsouzených
osob (z toho mladistvých 143), ve vazbě bylo dále
8.487 osob (z toho mladistvých 624). V roce 1993 bylo z
výkonu trestu odnětí svobody propuštěno
7470 osob.
Mezi závažné
zdravotní, právní a etické problémy
patří v některých lokalitách
ČR nárůst prostituce. Tento sociálně
patologický jev je těsně svázán
s celou řadou dalších negativních jevů
(výskyt venerických chorob, nezletilé prostitutky,
kuplířství, obchodování se
ženami odložení novorozence atp.).
V některých okresech
dochází k vyostřování interetnického
napětí. Jsou zaznamenávány případy,
kdy část obyvatel vyjadřuje averzi vůči
některým minoritám a dožaduje se dokonce
plošných zákroků proti nim.
Při úvahách
o kriminalitě a sociálně patologické
jevech, které nejsou specialitou pouze ČR, je třeba
vzít v úvahu, že jednotlivé jevy
jsou nerovnoměrně rozloženy po území
ČR. Nejzávažnější problémy
jsou již několik desetiletí zaznamenávány
v Severomoravském kraji, Severočeském
kraji a Praze.
Cílené preventivní
aktivity v ČR jsou již dnes částečně
zajišťovány některými státními
institucemi a orgány
Resort vnitra
je garantem prevence kriminality. Proto je ministr vnitra předsedou
Republikového výboru pro prevencí kriminality
a odpovídá za jeho činnost (zřízen
usnesením vlády ČR č. 617 z 3.11.1993,
statut a jednací řád viz příloha
č.1.). Dále resort řídí Meziresortní
protidrogovou komisí.
Resort navázal spolupráci
se Svazem měst a obcí. Výsledkem spolupráce
se starosty a zástupci participujících subjektů
v konkrétních lokalitách jsou vypracované
a již realizované projekty, např. v městě
Vsetín (viz příloha č. 4). Specificky
zaměřený projekt prevence je realizován
na území obvodu Prahy 5 - Smíchova a Jihozápadního
města.
Resort práce a sociálních
věcí
disponuje sítí sociálních pracovníků
oddělení péče o rodinu a dítě
(přibližně 1.000 pracovníků,
z nichž každý má v péči
ročně na 300 případů). Komise
péče o rodinu a děti okresních úřadů
řeší případy zanedbávání
výchovné péče i dětskou delikvenci,
provádějí výchovné pohovory
a mají možnost ukládat výchovná
opatření. Komise též koordinují
činnost orgánů působících
na úseku péče o děti ve svém
územním obvodu. Resort řídí
činnost kurátorů pro mládež (celkem
122 pracovníků, z nichž každý má
ročně v péči přibližně
200 klientů) a sociálních kurátorů
(celkem 120 pracovníků), kteří zajišťují
specifické sociální služby pro občany,
proti nimž je vedeno trestní řízení,
dále pro osoby propuštěné z výkonu
trestu, a jiné, tzv. sociálně nepřizpůsobené
občany.
Od roku 1994 se experimentálně
ověřuje činnost tzv. sociálních
asistentů. Tento nový typ sociálního
pracovníka (podřízeného přímo
přednostovi příslušného Okresního
úřadu a metodicky vedeného ministerstvem),
se věnuje výlučně preventivnímu
působení na děti a mládež přímo
v terénu, usiluje o navázání kontaktu
s ohroženou mládeží v období jejího
volného času, pozitivně ji ovlivňuje
a je schopen jí poskytnout nebo zprostředkovat okamžitou
radu či pomoc v krizové situaci.
Na základě "Opatření
na řešení problematiky zaměstnanosti
mladistvých a absolventů škol", schválených
vládou ČR v květnu 1993, je vytvářen
informační a poradenský systém pro
volbu povolání, jehož základním
a koordinujícím článkem jsou úřady
práce, respektive Informační a poradenská
střediska jako součásti poradenských
oddělení úřadů práce
v ČR. V první etapě vznikla tato střediska
na 39 úřadech práce, postupně v dalších
etapách budou rozšířena na ostatní.
Pro mladistvé bez kvalifikace
nepokračující v odborné přípravě
a těžko umístitelné na trhu práce
jsou zabezpečovány kursy praktické rekvalifikace
zaměřené na získání
nezbytně nutných pracovních a společenských
návyků a základních pracovních
dovedností. Dalším opatřením
jsou dvouleté učební obory s převažující
praktickou přípravou pro výkon jednoduchých
dělnických povolání.
Resort školství,
mládeže a tělovýchovy
se podílí na realizaci primární prevence
ve školách a školských zařízeních
(nově koncipované učební plány
a osnovy projektů obecná a občanská
škola, vhodné koncipování vzdělávacích
programů pro střední školy).
Dále zajišťuje
preventivní funkce v rámci činnosti výchovných
ústavů pro děti a mladistvé, školí
a řídí výchovné poradce na
školách, zajišťuje chod poraden, organizuje
zájmovou činnost ve školách a mimoškolských
zařízeních pro výchovu mimo vyučování.
Ve školním roce 1993/94
se rozšířila činnost realizovaná
pracovníky dětských domovů, a to v
péči o nezletilé s poruchami chování
a ve snaze o integrování zdravotně postižených
dětí do běžných dětských
domovů. Volná místa v zařízeních
jsou využívána k dobrovolným preventivně
výchovným pobytům nezletilých (realizováno
např. v Dětském diagnostickém ústavu
v Praze). Vedle již existujícího Střediska
výchovné péče pro děti a mládež
(Praha 9 - Klíčov) vzniklo dalších pět
středisek, která též poskytují
odborné konzultační, poradenské nebo
terapeutické služby dětem a mladistvým
s negativními projevy chování. Služby
se poskytují rovněž jejich rodičům,
příp pedagogickým pracovníkům.
V rámci prevence bylo v roce 1992 vytvořeno v rámci
Výchovného ústavu pro mládež
Černovice výchovné oddělení
zřízené pro nezletilé gravidní
matky a jejich děti.
V současné době
disponuje MŠMT kapacitou 763 míst v dětských
výchovných ústavech, 420 míst ve výchovných
ústavech pro děti a mládež, 747 míst
ve výchovných ústavech pro mládež,
402 míst v dětských diagnostických
ústavech a 209 míst v diagnostických ústavech
pro mládež. Kapacita ve všech typech zařízení
je dostačující s výjimkou výchovných
ústavů pro mládež pro chlapce.
Resort rovněž zajišťuje
odbornou přípravu vysokoškolsky vzdělaných
sociálních pracovníků v oboru sociální
práce (v Praze, Brně, Olomouci, Ústí
nad Labem) a sociálních pracovníků
se středoškolským vzděláním.
Navíc se v rámci katedry sociální
práce FF UK v Praze vytváří informační
centrum sociální práce. Pro pedagogické
a další pracovníky dětských domovů,
výchovných a diagnostických ústavů
jsou organizovány psychoterapeutické výcviky.
Resort zdravotnictví
zabezpečuje činnost sítě praktických
lékařů pro dospělé a praktických
lékařů pro děti a dorost, kteří
ve spolupráci s ostatními odborníky zabezpečují
výchovu k odpovědnému manželství
a rodičovství, sexuální výchovu,
včasné odhalení problematických rodin
(afunkční a disfunkční rodiny), boj
proti toxikomanii, alkoholismu a prostituci. Zabezpečuje
edukační zdravotnické programy, působení
poraden AT (kterých je v současné době
včetně nestátních 204). Řídí
meziresortní komisi pro problematiku týraných,
zneužívaných a zanedbávaných
dětí.
Resort spravedlnosti
zajišťuje resocializační aktivity zaměřené
na prevencí recidivy v rámci vězeňství
a aktivity směřující k vytváření
odborné základny prevence zabezpečované
Institutem pro kriminologii a sociální prevenci.
Toto pracoviště ověřuje v městské
části Brno-střed možnosti vytvářeni
preventivního systému na místní úrovni.
Shora uvedené resorty se
na realizaci prevence podílejí přímo.
V této souvislosti však nelze opomenout i nepřímý
vliv dalších ministerstev a jiných správních
úřadů. Lze konstatovat, že zdárný
průběh ekonomické reformy v obecné
poloze rovněž významně ovlivňuje
možnosti efektivního preventivního působení.
Ukazuje se ovšem, že
dosavadní preventivní činnost státních
institucí je dosud, vzhledem k řešeným
problémům, nepostačující a
to jak z hlediska kvantitativního, tak i kvalitativního.
Chybí zejména koordinace a systém výměny
informaci, které jsou pří průřezovém
charakteru preventivních aktivit nezbytné a dostatečné
množství vysokoškolsky vzdělaných
pracovníků s odpovídajícím
vzděláním v oborech sociální
práce.
Moderní preventivní
aktivity jsou ve světě především
uplatňovány na místní úrovni
a jsou financovány obvykle ze tří zdrojů:
státních obecních a sponzorských.
Neexistuje žádný obecně přijímaný
poměr těchto tří složek financování
preventivních projektů, a to ani při srovnání
jednotlivých států, ani, při analýze
financování těchto činností
v rámci státu jednoho.
Poznatky, které má
vláda k dispozici, ukazují, že představitelé
obcí, přes často vyjadřovanou
obavu z některých druhů trestné činnosti
(např. krádeží aut, bytových
krádeží, kriminality mládeže apod.)
a z určitých skupin obyvatel (např. recidivistů),
dosud vždy nepovažují za úkol jednotlivých
obcí zabývat se úkoly spojenými s
uskutečňováním preventivních
aktivit, resp. hradit náklady s nimi spojené.
Rozvoj této činnosti v místech je proto svázán
jednak s pozitivní motivací představitelů
místních orgánů, jednak se zajištěním
prostředků na organizování a koordinaci
preventivních aktivit státních i nestátních
subjektů. Sponzorské příspěvky
na preventivní aktivity jsou u nás - oproti zvyklostem
západní Evropy - dosud zcela ojedinělým
jevem. Z iniciativy Republikového výboru pro
prevenci kriminality jsou již realizovány první
preventivní projekty v některých místech.
Po roce 1989 vznikla či
se obnovila řada občanských charitativních
a církevních organizací, které
ve svém programu usilují o materiální
i duchovní péči o osoby na okraji společnosti
nebo jedince v tísni. Činnost těchto
organizací není ještě dostatečně
rozvinuta, avšak lze je již dnes postupně zapojovat
do systémově založené preventivní
činnosti. Zkušenosti ukazují, že lepší
výsledky mají ty nestátní organizace,
které mohou ve svém úsilí navázat
na kontinuitu činností obdobně zaměřených
spolků či organizací v zahraničí.
Tyto občanské církevní a charitativní
organizace jsou schopné rychleji si osvojit moderní
metody preventivní a charitativní činnosti,
dovedou lépe využít nabízených
možností a v neposlední řadě
jsou mnohdy ve své činnosti dotovány nejen
odbornými metodami práce ale i nezanedbatelnou materiální
pomocí.
Při uskutečňování
systému sociální prevence se lze spoléhat
v podstatě na tři zásadní okruhy jedinců,
kteří mohou tuto činnost uskutečňovat.
Předně vysoce odborné činnosti spojené
s organizováním a řízením preventivních
aktivit musí být zajišťovány profesionálními
pracovníky s odpovídající úrovni
vzdělání. Pozitivní roli mohou dále
sehrát místní autority, které jsou
schopny získávat pro aktivity sociální
prevence občany určité lokality, koordinovat
jejich činnosti a vytyčovat konkrétní
cíle. Posléze, při preventivní práci
lze spoléhat na jedince, kteří pro své
vnitřní přesvědčení
hodlají realizovat konkrétně zadané
úkoly.
2. PŘÍČINY
SOUČASNÉHO STAVU KRIMINALITY
Kriminalita vždy doprovázela
lidskou společnost. Je běžným jevem,
pokud se nevymkne kontrole a nestane se sociálně
destabilizující silou. K enormnímu vzrůstu
kriminality došlo v západním světě
v 50.letech. K příčinám lze především
řadit neobyčejně rychlé společenské
a zejména ekonomické změny vynucující
si stále komplexněji organizovanou a pluralitněji
strukturovanou společnost. V souvislosti s tím pozbyly
své obecné závaznosti tradiční
normy a vzorce chování. Došlo k postupné
ztrátě tradičních hodnot, začala
se projevovat neúcta k právu.
V druhé polovině
20. století byl zaznamenán prudký nárůst
zvláště majetkové kriminality. Tato
kriminalita je obvykle příležitostná,
vyplývající z okamžité situace.
S postupující urbanizací se kriminalita přenesla
především do velkých měst vyznačujících
se vysokou anonymitou a heterogenitou sociálního
prostředí. Strach veřejnosti zvyšuje
i stupňující se brutalita a iracionalita
počínání pachatelů, provázející
zvláště kriminalitu násilnou a mravnostní.
Strach z kriminality je často uměle zvyšován
působením hromadných sdělovacích
prostředků.
Vážné znepokojení
budí zřetelný posun, a to i u nejzávažnější
trestné činnosti, do stále nižší
věkové skupiny pachatelů, včetně
dětí. Souvislost s krizí rodiny, nevyřešeným
okruhem otázek tzv. . volnočasových aktivit,
jakož í profesionální přípravy
a následného trvalého pracovního uplatnění,
je zřejmá. V této souvislosti nelze též
opomenout negativní působení sdělovacích
prostředků (pořady násilného
a pornografického charakteru).
V České republice
dle trestních statistik nastal nárůst kriminality
až po roce 1990. Nabízí se obecné vysvětlení
vzestupu kriminality jako daně z demokracie. Příčiny
jsou však složitější. Existenci podmínek,
příznivých pro vzestup kriminality, bylo
možno zaznamenat již v době dlouhotrvající
totální krize komunistického režimu.
Jde o dosud přetrvávající hodnotové
vakuum, jež bylo způsobeno destrukcí
základních humánních etických
principů, úmyslného ničení
tradičních struktur občanské společnosti,
potlačování výchovných funkcí
rodiny a školy, vmanipulování občanů
do postavení poddaných všemocného státu
a s tím spojenou ztrátu právního vědomí
a vědomí občanské odpovědnosti.
Tyto údaje se vždy váží k osobnosti
jedince v interakci se sociálním prostředím.
Příznakem tohoto
jevu byla rozmáhající se kriminalita majetková,
postihující především anonymní
tzv. . socialistický majetek. Již tehdy byla vnímána
narůstající bezohlednost a brutalita agresivních
útoků, jakož i snižování
věku pachatelů. Problémy se začaly
objevovat i s tzv. . kriminalitou pouliční. Izolace
od okolního světa sice neumožňovala
větší rozvoj mezinárodní organizované
kriminality, ale rozsáhlé a složité
sítě stínové ekonomiky, napojující
se na socialistický hospodářský sektor
a stranickou nomenklaturu, vytvořily pro její nástup
příznivé předpoklady.
Také index uvězněných
osob byl mnohem vyšší, než v demokratických
státech Evropy. Tento rozdíl nelze vysvětlit
pouhou tvrdší trestní politikou socialistického
státu.
Vzestup kriminality, ke
kterému došlo v průběhu minulých
let, svědčí o tom, že je Česká
republika nucena řešit problémy obdobného
rozsahu a povahy jako vyspělé demokratické
státy. Orgány
činné v trestním řízení
jsou zahlceny projednáváním rostoucího
počtu případů, čímž
je rychlost jejich práce negativně poznamenána.
Stoupá počet neobjasněných případů,
protože dopadení pachatelů převažujících
majetkových deliktů je obtížnější,
než je tomu u jiných druhů trestné činnosti.
Přitom vzestup kriminality lze řešit pouze
do určité míry zvyšováním
početního stavu policie, státních
zástupců soudců a vězeňské
služby, jakož i zvyšováním nákladů
na jejich činnost.