Předkládám Poslanecké sněmovně
přehled ústních interpelací a otázek
vznesených poslanci na členy vlády České
republiky na 21. schůzi Poslanecké sněmovny.
Texty interpelací jsou převzaty ze stenografických
záznamů.
21. 1 01 Interpelace Zdeňka Trojana na ministra práce
a sociálních věcí Jindřicha
Vodičku ve věci předložení Evropské
sociální charty k ratifikaci Parlamentu České
republiky
Vážený pane místopředsedo, vážení
členové vlády, kolegyně a kolegové,
před několika dny to byl právě jeden
rok, co bylo České republice přiznáno
plné členství v Radě Evropy. Náš
stát se tak stal členem evropské organizace,
jejímž úkolem je ochrana demokracie a lidských
práv a péče o zlepšování
životních podmínek a zvyšování
životní úrovně Evropanů.
Svými aktivitami přispívá Rada Evropy
k výstavbě lidštější a spravedlivější
Evropy. K tomu cíli přispívá především
tím, že hledá společná řešení
problémů evropské společnosti. V tomto
hledání hraje primární roli vytváření
systému mezinárodních úmluv, kterými
se smluvní strany zavazují k uplatňování
právních principů uznávaných
demokratickým společenstvím evropských
států.
V současné době existuje více než
150 evropských konvencí a smluv, které se
fakticky rovnají více než 50 000 bilaterálních
smluv, které tvoří základ, podle něhož
modifikují členské státy své
zákony podle evropského měřítka.
Tyto konvence se týkají různých oblastí
a problémů, ať už jde např. o bezpečnost
- Úmluva o potírání terorismu z roku
1977, Úmluva o ochraně osobních dat z roku
1981; nebo o kulturu a vzdělávání
- Evropská a kulturní úmluva z roku 1954,
Úmluva o ochraně architektonického dědictví
z roku 1985; nebo o životní prostředí
- Bernská úmluva o zachování divoké
zvěře a přírody z roku 1979; o místní
samosprávu - Evropská charta z roku 1985; o finance
- Úmluva o praní, vyhledávání
a konfiskaci špinavých peněz z roku 1990, Úmluva
o odhalování finančních operací
vzniklých prozrazením burzovních tajemství
atd. atd.
Mezi nejdůležitější úmluvy
řadí Rada Evropy především Evropskou
úmluvu o ochraně lidských práv, Evropskou
úmluvu proti mučení a Evropskou sociální
chartu.
Evropská úmluva o ochraně lidských
práv, jejíž podepsání je podmínkou
přijetí do Rady Evropy, byla včetně
deseti dodatkových protokolů podepsána a
ratifikována. td České republiky se očekává,
že v brzké době bude ratifikovat i jedenáctý
protokol. U Evropské úmluvy proti mučení
se očekává dokončení ratifikačního
procesu.
Pokud se týká Evropské sociální
charty a jejích dvou dodatkových protokolů=
byly tyto tři části podepsány a zbývá
provést jejich ratifikaci.
Ministerstvo práce a sociálních věcí
se údajně zabývá přípravou
podkladů pro ratifikaci. Tuto činnost by mělo
urychlit nejen pro to, aby otálením neztratila v
Radě Evropy Česká republika svou důvěryhodnost,
ale i proto, že na podzim lze očekávat hodnocení
plnění podmínek a závazků,
které na sebe Česká republika při
vstupu do Rady Evropy vzala. Neprovedení ratifikace sociální
charty se může stát kontroverzním bodem
hodnocení naší republiky.
Neshledávám žádné důvody
pro rozsáhlé posuzování, jak dále
při ratifikačním procesu postupovat. Sociální
charta jednoznačně požaduje, aby se smluvní
strana považovala být vázána pěti
články, a sice čl. 1 - účinně
uplatňovat právo na práci; čl. 5 -zajistit
nebo podporovat svobodu pracovníků a zaměstnavatelů
se organizovat; čl. 6 uplatňovat právo na
kolektivní vyjednávání; čl.
12 - účinně uplatňovat právo
na sociální zabezpečení; čl.
13 - účinně uplatňovat právo
na sociální a zdravotní pomoc; čl.
16 účinně uplatňovat právo
na sociální, právní a hospodářskou
ochranu a čl. 19 uplatňovat právo migrujících
pracovníků smluvních stran na ochranu a pomoc.
Kromě toho se musí považovat za vázanou
dalšími články či odstavci podle
vlastního výběru,
S ohledem na to, že ve výše citovaných
závazcích neshledávám nic, co by bránilo
předložení sociální charty k
ratifikaci Parlamentu, táži se v rámci své
interpelace pana ministra Vodičky.
Za prvé - co brání předložení
sociální charty k ratifikaci.
Za druhé - do kdy budou podklady, potřebné
pro ratifikaci, zpracovány a předloženy Parlamentu.
V souvislosti se sociální chartou byla na počátku
t.r. Česká republika vyzvána, aby do 15.
dubna 1994 oznámila své kandidáty do Výboru
nezávislých expertů Evropské sociální
charty. Této výzvě nebylo ze strany České
republiky vyhověno údajně pro nedostatek
kandidátů.
Dále se tedy v rámci mé interpelace táži
pana ministra Vodičky
Za třetí - zda je má informace po výzvě
experta za Českou republiku do Výboru expertů
Evropské sociální charty pravdivá
a v případě, že ano
Za čtvrté - proč nebyla tato nabídka
ucházet se o tak významnou funkci z naší
strany přijata.
21. I 02 Interpelace Jaroslava Štraita na vládu České
republiky ve věci
restituce majetku osob, které se za války zkompromitovaly
spoluprací s Němci i
Vážený pane místopředsedo, pane
premiére, dámy a pánové, obracím
se s interpelací na vládu České republiky.
Na 14. schůzi Parlamentu dne 11. listopadu 1993 jsem interpeloval
ve věci restituce majetku osob, které se za války
zkompromitovaly spoluprací s Němci.
Upozornil jsem na Karla desFoursa Walderode, který již
část majetku dostal, i když je nade vší
pochybnost, že podmínky oprávněné
osoby nesplnil.
V průběhu poloviny roku 1994 učinil ministr
vnitra pan Ruml další správní rozhodnutí
o oprávněném udělení českého
státního občanství Karlu Walderode
z 25. 8.1992. Jednoznačně prý nedošlo
k porušení zákona.
Pro pořádek shrnuji tehdejší moji argumentaci:
Za prvé - Karel Walderode byl členem Henleinovy
strany a pravděpodobně i NSDAP.
Za druhé - členem svazu německých
velkostatkářů - organizace, která
se velmi aktivně podílela na rozbití republiky.
Za třetí - vlastnoručně podal žádost
o udělení říšsko-německého
státního občanství 4. července
1939 - v tzv. letech nesvobody.
Za čtvrté - sloužil ve wehrmachtu od 15.5.1942
do 25.11.1943.
Za páté - byl vedoucím oddělení
v Brněnských zbrojních závodech, tzv
treuhändlem.
Z pochopitelných důvodů Karel Walderode životopisná
fakta zkresluje a zamlčuje. Např. 4.7.1939 uvádí
své členství v sudetoněmecké
straně, která však neexistovala, protože
5.11.1938 fúzovala s NSDAP a naprostá většina
členů Henleinovy strany přešla do NSDAP.
Stejně Karel Walderode po válce v dokladech neuvádí
službu ve wehrmachtu. Tvrdí, že v armádě
nesloužil.
Zjistit pravdu v historii je věcí pramenů
a jejich kritiky, ničeho jiného. Bud' s panem ministrem
vnitra vycházíme ze stejných dokladů,
a nebo on má k dispozici jiné, které nelze
v běžných archivech získat.
Doklady, které nejsou běžně k dispozici,
by hodně řekli k činnosti Karla Walderodeho
v poválečných letech. Státní
občanství mu bylo uděleno 16. prosince 1947
a teprve potom byl osvědčen jako státně
spolehlivý. Oba dokumenty, které měly být
vydány v souladu se směrnicí ministra vnitra
č. 20/1945 Sb., na předepsaných a zúčtovatelných
formulářích, byly vystaveny na papírech
pražského magistrátu Podobný postup
byl u lidí typu Karla Walderode s takovou válečnou
minulostí a přes nesouhlas z turnovska naprosto
nemyslitelný, pokud nešlo o vysokou intervenci nebo
dokonce podvod.
Opomíjím aktivitu sdělovacích prostředků
v posledních měsících, a to zvlášť
zahraničních, které líčí
zmíněnou osobu - cituji: "pouhého překladatele
v jednotce wehrmachtu, obět' persekuce gestapa, zastánce
židovských obětí, podporovatele květnového
povstání v roce 1945". Píše se
dokonce o něm jako o předválečném
bolševikovi a o příteli komunistického
novináře E.E. Kische.
Jistou tragedií našeho státu, resp. jeho ústavního
systému je, že neexistuje orgán, který
by pochybení, vysokého státního úředníka,
odstranil.
Druhý problém souvisí s vydáním
části majetku Karlu Walderode, které se již
z rozhodnutí semilského pozemkového úřadu
uskutečnilo. Domnívám se, že zde byl
porušen zákon a vydán majetek konfiskovaný
před 25. únorem 1948. Nic na tom nemění
skutečnost, že zákon ČNR č. 243/1992
Sb., je nejasný. Definuje však pět nezbytných
podmínek k vydání majetku a ty splněny
v případě Karla Walderode nebyly.
Státní ústav památkové péče
před nedávnem zpracoval obsáhlý seznam
feudálů, resp. jejich potomků, kteří
se uchází o majetek konfiskovaný po válce
z podobných důvodů, jako u Karla Walderode,
a to před 25. únorem 1948. Uchazečů
je na 500.
Podle tohoto seznamu Státního ústavu památkové
péče žádá Karel Walderode také
o Josefodol na Liberecku, Dřínov na Kroměřížsku,
Křetín na Blanensku a Potštát na Přerovsku.
Nemusím zdůrazňoval, že původ
majetku je povětšině pobělohorský,
stejně jako v případě Hrubého
Rohozce u Turnova. V křetínském zámku
je dnes dětská ozdravovna.
Požadavky dalších restituentů, uvedených
v seznamu, jsou daleko a mnohonásobně vyšší,
než pouhých 3 tisíce hektarů lesa a
hospodářské stavení, byť se zove
zámek Hrubý Rohozec.
Vládě pokládám v závěru
své interpelace dvě otázky.
Za prvé - zda vláda, resp. ministerstvo vnitra,
vlastní doklady jiné než běžně
dostupné, podle kterých se rozhodovalo při
udělování státního občanství
Karlu Walderode a posléze o odvolání proti
udělení státního občanství.
Zda nejde o doklady, které jsou součástí
zvláštních fondů, badatelům nepřístupných
z provenience německé armády, či složek
bývalé poválečné národní
bezpečnosti.
Za druhé - zda byl majetek Karlu Walderode vydán
oprávněně, když došlo ke konfiskaci
před 25. únorem 1948 a podmínky zákona
č. 243/1992 Sb., které musí být splněny
všechny, v uvedeném případě prokazatelně
naplněny nejsou.
21. I 03 Interpelace Jiřího Bílého
na ministra zahraničních věcí Jozefa
Zieleniece ve věci přijetí představitelů
Spolku české menšiny na Slovensku prezidentem
České republiky Václavem Havlem
Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, vládo,
vážené paní poslankyně a páni
poslanci, obracím se s interpelací na ministra zahraničních
věcí pana Zieleniece, a to ve věci, která
se týká události, která se stala v
uplynulém měsíci, kdy prezident republiky
pan Václav Havel přijal představitele Spolku
české menšiny na Slovensku. Ač je představitelem
státu, kde má svoji vlast i moravský národ
žijící více než 11 století
na historickém území Moravy a vytvářející
zde svébytnou státnost, nebyli pozváni také
představitelé Spolku Moravanů na Slovensku.
Připomínám, že ve Slovenské republice
Moravané tvoří významnou a státem
uznanou národní menšinu a že se těší
zde péči a pomoci státu. Například
předseda Spolku Moravanů se sídlem v Nitře
má právo kdykoliv navštívit hlavu slovenského
státu.
Z tohoto důvodu považujeme jednání prezidenta
republiky za hrubé znevážení jak Moravanů
žijících na Slovensku, kteří
usilovně pomáhají odstraňovat třecí
plochy mezi novými státy, tak i moravského
národa, který žije ve své vlasti. Nadutost
totalitního centra se změnila do podoby nadutosti
české státní reprezentace, která
se snad ani ne ve službách českého národa
těmito činy snaží rozbít duchovní
jednotu českoslovanských národů.
Z jednání prezidenta ve smyslu Ústavy činím
odpovědným ministra zahraničních věcí.
Současně ho žádám také
o vysvětlení těchto otázek:
1. První otázka zní, zda ministerstvo zahraničních
věcí informovalo prezidenta republiky o existenci
organizace moravské národní menšiny
Spolku Moravanů na Slovensku.
2. Zda příslušný odbor pro krajany ministerstva
zahraničních věcí obstarává
tyto informace, navazuje s těmito organizacemi kontakty.
" K tomu na vysvětlenou například agilní
skupina Moravanů v Kanadě má podporu kanadské
vlády, vydáváme tam časopis v čele
s panem Kocourkem, který je redaktorem, od české
menšiny tam často zůstávají jen
vybitá okna. Ale myslím, že je potřeba,
aby i organizace moravské národnosti v zahraničí,
našich krajanů, byly podchyceny a byly s nimi navazovány
řádné kontakty, neboť ať chceme
nebo nechceme, tento stát je státem jak Čechů,
tak i Moravanů.
21. I 04 Interpelace Michala Krause na ministra obrany Antonína
Baudyše ve věci hospodaření ministerstva
obrany České republiky s finančními
prostředky
Vážený pane předsedající,
vážená vládo, dámy a pánové,
svou interpelací bych se rád obrátil na pana
ministra obrany Baudyše. Velmi mne proto mrzí, že
zde není přítomen, ovšem předpokládám,
že moje slova se k němu alespoň v písemné
formě dostanou.
V žádném případě nemám
v úmyslu zpochybňovat jeho ujišťování,
velmi vehementně podporovaná i náčelníkem
generálního štábu generálem Nekvasilem,
že armáda hospodaří účelně
a počíná si při nakládání
s penězi daňových poplatníků
maximálně šetrně. Oba to musí
vědět nejlépe, ostatně mají
k takovým tvrzením i potřebné vzdělání
na příslušných školách.
Vůbec nechci zpochybňovat, že pan náměstek
Kalousek, který za ekonomické otázky ministerstva
obrany zodpovídá, je mužem na svém místě.
Jen mne trochu znepokojují některá fakta
a skutečnosti, která budou zřejmě
jen oněmi pověstnými výjimkami, které
potvrzují pravidlo. Nejde jen o diletantský způsob,
jakým se pan náměstek Kalousek zbavil fotbalového
týmu a ještě diletantnější
řeči, které tuto likvidaci provázely,
jde o poněkud závažnější
maličkosti.
Za prvé se chci zeptat, jaká škoda vznikla
prostřelením ministrova letadla při nedávném
letu do Švédska včetně nákladů
na použití hasičských vozů na
letišti ve Švédsku a následné opravy
letounu? Kdo tuto škodu uhradí a z jaké rozpočtové
kapitoly?
Za druhé mezi vojáky se povídá, že
tato ostuda ve Švédsku nebyla v poslední době
první. Tu prý způsobil dnes již bývalý
ředitel hlavního útvaru MTZ generálmajor
ing. Oldřich Bárta tím, že byl v jednom
švédském obchodním domě přistižen
při krádeži hraček. Dokonce prý
byl zatčen a propuštěn až po vyplacení
kauce. Chci se proto zeptat pana ministra, v jaké výši
byla ona kauce, kdo ji vyplatil a z jaké rozpočtové
kapitoly.
Představte si, pane ministře - bohužel tady
není - že se povídá, že onen par
generál už sice není ve funkci ředitele
hlavního útvaru MTZ, ale prý se v rámci
satisfakce chystá na místo vojenského přidělence
do Indie. Je to pravda?
Za třetí, mnoho se také povídá
o nejrůznějších záhadných
nevýhodných nákupech, které armáda
v uplynulých měsících provedla. Jako
příklad mohu uvést jistou finskou firmu,
která sice vůbec nevyhrála vyhlášenou
soutěž pro dodávku několika desítek,
či stovek kusů počítačů
pro armádu, navíc se účastnila pouze
soutěže pro vojenskou zdravotní pojišťovnu,
kde však neobstála, a přesto získala
kontrakt, na jehož základě dodala armádě
více než 100 počítačů
v hodnotě zhruba 90 tisíc za kus. Tyto počítače
jsou však pro armádu v podstatě nevyužitelné,
protože klávesnice jsou uzpůsobeny pro programovací
jazyk Windows, zatímco armáda funguje v 602. Navíc
tiskárny jsou bez podavačů, tedy pro potřeby
armády opět nepoužitelné. Přitom
jen průměrný obchodník s počítači
ví, že obdobné počítače,
navíc s komponenty v armádě vyhovujícími,
je schopen dodat zhruba za 50 % cenu za kus a navíc při
tomto počtu je schopen realizovat i množstevní
rabat až do výše 30 % celkové ceny. Chci
se tedy zeptat pana ministra, kdo je odpovědný za
takto vzniklou škodu, kdo a z jaké rozpočtové
kapitoly vzniklé vícenáklady uhradí?
Kolik takto výhodných nákupů armáda
v letech 1993 - 1994 uskutečnila?
Za čtvrté, už při své interpelaci
ve věci hospodaření Aero holding jsem upozorňoval
na podivné ekonomické praktiky podniků působících
v oblasti vojenského letectva a leteckého opravárenství.
Kromě podniků spadajících do Aera
holding jsem se mimo jiné zmínil i o dvou státních
podnicích, Leteckých opravnách Malešice
a Leteckých opravnách Kbely. Protože Parlament
neodsouhlasil moje opakované návrhy na vytvoření
vyšetřovací komise, která by se zabývala
podivným hospodařením v těchto podnicích,
byl jsem nucen provádět vlastní šetření.
Rád bych se proto pana ministra zeptal na několik
nejasnosti, ke kterým jsem v průběhu zjišťování
pravého stavu věcí dospěl.
Za prvé je pravdou, že obě opravárenské
firmy, tedy LOM i LOK, jak se uvádí v jejich zkratkách,
takto státní podniky, jejichž zřizovateli
je Ministerstvo obrany, hospodařily v průběhu
celého roku 1993 bez platného auditu za rok 1992?
Za druhé je pravdou, že např. s. p. Letecké
opravny Malešice dosáhl v roce 1993 poprvé
v historii ztráty, přestože objem výkonů
firmy se zvýšil?
Za třetí je pravdou, že obě firmy, tedy
LOM i LOK v roce 1993 v každém čtvrtletí
výrazně překročily čerpání
mzdových prostředků a přitom za to
nebyly ani v nejmenším sankcionovány? Údajně
např. v Leteckých opravnách Malešice
jenom za první kvartál činil nárůst
mezd 162,7 %.
Za čtvrté je pravdou, že letecké opravny
v průběhu let 92/93 provedly několik ekonomicky
velmi nevýhodných zakázek tzv. v zájmu
armády, jako např. opravu motorů pro Sýrii
za vysloveně dumpingové ceny, nebo opravu motorů
pro letadla MIG z Polska, které se ukázaly jako
neopravitelné, a tak místo vrácení
zakázky se na náklady české firmy
zakoupily zcela nové motory v Rusku a ty se dodaly Polákům?
Kdo za tyto a podobné ztrátové zakázky
nese odpovědnost?
Je pravdou, že po příletu pana ministra z Izraele
nařídil provést modernizaci letadel MIG 21,
kterou by měla realizovat izraelská firma, pravděpodobně
firma ELBIT, na jejíž podivné působení
v Aero Vodochody jsem upozorňoval v předchozích
interpelacích? Je pravdou, že tato oprava, která
bude rozpočet armády v letech 1995 -97 stát
více než 6,5 miliardy Kč, nebyla nejen vůbec
plánována, ale ani potřebná, a navíc
přidělení zakázky nepředcházelo
vůbec výběrové řízení,
jež bylo údajně provedeno přímo
na místě v Izraeli během návštěvy
pana ministra?
Za šesté je pravdou, že s. p. Letecké
opravny Kbely již v době, kdy byl připraven
pro privatizaci, vytvořil s americkou firmou DUNCAN AVIATION
společnost s ručením omezeným a jako
svůj vklad vložil státní podnik do s.
r. o. dvě haly, přestože působí
na pozemku armády a haly má rovněž od
armády pronajaté?
Za sedmé je pravdou, že funkci ekonomického
náměstka tohoto podniku stále dělá
pan Pernica, čistě jistě shodou okolností
bratr generálního ředitele Aero holding,
který mimo jiné proslul tím, že půjčil
soukromé podnikatelce 2 milióny Kč ze státních
peněz, přičemž tato půjčka
je stále nedobytná?
Za osmé je pravdou, že se v průběhu
několika posledních měsíců
v Leteckých opravnách Kbely vystřídalo
několik náměstků, z nichž většina
se na své židli ani neohřála a všichni
odcházeli s 5 měsíčním odstupným?
Za deváté co víte, pane ministře,
o existenci podnikatelského subjektu jménem LOMEX?
Pokud nic, svědčí to o tom, že nevíte,
co se vám v armádě děje. Pokud alespoň
to, co jsem slyšel já, divím se, že ještě
sedíte tam, kde sedíte. Ptám se proto, je
pravda, že tento subjekt, aniž by byl registrován
v obchodním rejstříku, aniž by mě
l příslušné licence, vstupoval v letech
1992-4 do hospodářských vztahů s armádou,
pro armádu poněkud nevýhodných?
Závěrem dovolte ještě jednu poznámku.
Nový podnikatelský záměr Leteckých
opraven Malešice mimo jiné předpokládal
převzít v první fázi od Ministerstva
obrany formou pronájmu Střední odborné
učiliště leteckoopravárenské
v Malešicích, s cílem zabezpečit výchovu
připravovaných pracovníků pro potřeby
leteckého průmyslu Ministerstva obrany a vnitra.
Je pravdou, že Letecké opravny Malešice vypověděly
smlouvu s učňovským střediskem z důvodu,
že omezováním výdajů na armádu
a vojenskou techniku v rámci České republiky
se zřetelně projevuje právě u vojenského
letectva, potřeby podniku z hlediska zabezpečení
pracovními silami klesají a dochází
k první vlně propouštění zaměstnanců?
Je tedy pravda, že z výše uvedených důvodů
podnik údajně nebude schopen zabezpečit zaměstnání
stávajícím žákům druhého
a třetího ročníku střediska
praktického vyučování?
Byl bych panu ministrovi velmi zavázán, kdyby mohl
na všechny mé dotazy podrobně odpovědět,
případně mi vyvrátit dojem, že
ekonomické rozhodování v naší
armádě je v tom lepším případě
v rukou diletantů.
21. o 01 Otázka Dalibora Matulky na vládu České
republiky ve věci předložení zásad
zákona, kterým by byl nově stanoven systém
platů ústavních činitelů a
státních zaměstnanců
Vážený pane předsedající,
pane předsedo, vážení členové
vády, dámy a pánové, mám před
sebou usnesení Poslanecké sněmovny z 15.
schůze ze dne 9. prosince loňského roku,
usnesení má č. 292.
Pro připomenutí je to usnesení, kde Poslanecká
sněmovna jednak soudila a vyjádřila v něm,
že považuje soustavu platů ústavních
činitelů a státních zaměstnanců
za ucelený závislý systém a jednak
požádala vládu, aby předložila
Poslanecké sněmovně a jejím členům
přehled mzdových předpisů a přehled
o platech státních zaměstnanců v loňském
roce a jejich vývoj a také jsme požádali
tímto usnesením vládu o předložení
návrhu zásad zákona, kterým by byl
nově stanoven systém platů ústavních
činitelů a státních zaměstnanců.
Pikantní na tom usnesení je, že požadavek
na vládu byl adresován do data 31. března
1994.
Pokud mě moje znalosti a smysly nešálí,
datum 31. března 1994 je už poněkud za námi.
Samozřejmě je mi známo, že vláda
České republiky není povinna vyhovět
žádostem Parlamentu. Nicméně patří
mezi dobrý zvyk, že jestliže někdo nechce
vyhovět, tak to druhému alespoň sdělí.
Není mi nic známo o tom, že by vláda
usnesení Poslanecké sněmovny nějakým
způsobem vyřídila, případně,
že by sdělila Poslanecké sněmovně
- alespoň ke mně se takové sdělení
nedostalo - že nehodlá tomuto usnesení vyhovět.
Proto mám otázku na vládu České
republiky, zda se usnesla na tom, že nevyhoví usnesení
Poslanecké sněmovny a žádosti tedy nevyhoví,
anebo zda došlo k nějakému administrativnímu
nedopatření, například se někde
překlepla písařka nebo někde někdo
něco založil. Samozřejmě je také
možné, že do dnešního dne od 9. prosince
1993 usnesení Poslanecké sněmovny na vládu
nedorazilo. To nevím a nemohu to vyloučit. Ale prosím
o náležité vysvětlení.
21. o 02 Otázka Zdeňka Vorlíčka na
ministra pro správu národního majetku a jeho
privatizaci Jiřího Skalického ve věci
výroční zprávy Fondu národního
majetku České republiky za rok 1993 i
Vážený pane předsedající,
vážení členové vlády,
dámy a pánové, projednávání
výroční zprávy FNM je jedinou příležitostí
za rok, kdy sněmovna má možnost splnit svou
kontrolní funkci vůči procesu privatizace
v České republice. Základní podmínkou
pro to, aby věcná analýza privatizační
činnosti mohla ve sněmovně vůbec proběhnout,
je kvalitní výroční zpráva.
Kvalitní výroční zpráva musí
podle mého mínění obsahovat objektivní
analýzu činnosti fondu za rok 1993. Na bilanci úspěchů
a neúspěchů roku 1993 by pak musela navázat
vytipováním největších slabin
činnosti fondu a návrhem opatření
zamezujících, aby se dosavadní nedostatky
dále opakovaly. Ve výroční zprávě
Fondu národního majetku není po analýze
činnosti a návrhu opatření ke zlepšení
práce ani potuchy. Nezasvěcený čtenář
by se mohl domnívat, že privatizace ve Fondu národního
majetku probíhá naprosto dokonale. To se však
dnes už nedomnívá ani česká vláda.
Nebudu zde nedostatky v privatizační činnosti
fondu vypočítávat. Upozorňoval jsem
na ně členy této sněmovny několikrát,
naposledy před měsícem v souvislosti s projednáváním
statutu a rozpočtu FNM na rok 1994. Zatímco mé
hodnocení činnosti fondu se od výroční
zprávy fondu na rok 1992 v podstatě nezměnilo,
zajímavou metamorfózu prodělal názor
české vlády, zejména však pana
ministra Skalického Česká vláda dnes
ve svém stanovisku k výroční zprávě
fondu vyslovuje nepokrytě kritické hodnocení
a vytýká jeho činnosti totéž,
co já zde ve sněmovně říkal
už před rokem a pan ministr Skalický zdůvodňoval
odstoupení předsedy výkonného výboru
Tomáše Ježka nedostatky v činnosti fondu,
které v mé kritice fondu před časem
rezolutně odmítal. Stačí nahlédnout
do stenografických záznamů ze sněmovny.
Je to zajímavý doklad úrovně a morálky
některých vládních činitelů.
Chci zdůraznit, že bez objektivní kritické
analýzy činnosti Fondu národního majetku
předložená zpráva vlastně žádnou
výroční zprávou není. Dostali
jsme jen audit shledávající, že byla
dodržena účetní pravidla a pak suchý
popis, co ve FNM v minulém období proběhlo,
navíc v řadě případů
zamlžený uváděním výsledků
tzv. od počátku privatizace, nikoli jen za rok 1993.
O tom však budu hovořit později.
Přitom ani pouhá deskripce činnosti FNM není
ve zprávě zpracována tak, aby nevzbuzovala
místy pochybnosti.
Za prvé jako zlepšení metodiky veřejných
soutěží v roce 1993 se uvádí,
že se fond přestal jistit vyžadováním
bankovního příslibu od účastníků.
Už před rokem jsem upozorňoval, že tzv.
bankovní příslib je fakticky jen cárem
papíru a fond by měl před podepsáním
smlouvy zjišťovat kredibilitu klienta tak, jak to dělají
seriózní finanční instituce na celém
světě. Místo toho FNM realizuje svůj
experiment vybíráním 10 % kupní ceny
před uzavřením smlouvy. Jak úspěšný
je to nápad je vidět z toho, že počet
dlužníků vzrostl od minulé výroční
zprávy ze 72 na 243 a dluh u FNM z 1,6 miliardy na 6,583
miliardy Kč.
O tom, jak realisticky vidí Fond účinnost
svých opatření do budoucna, svědčí
údaj z důvodové zprávy k rozpočtu
na rok 1994, kdy Fond plánuje dopředu neúspěch
počtem 450 soudních sporů s dlužníky
a dlužnou částku 12 mld. korun.
Za druhé: Již před rokem jsem žádal,
aby Fond s dlužníky a porušovateli smluv naprosto
rázně zatočil a smlouvy s nimi zrušil.
Ptám se pana předsedy prezídia, proč
to učinil jen ve třech případech a
podle jakého výběrového klíče.
Je proti zdravému rozumu, že ve více než
dvou stovkách dalších případů
Fond volí zdlouhavé soudní spory, které
vlastně znamenají, že dlužníci
dále dlouhou dobu podnikají s majetkem, který
nezaplatili a Fond je vlastně úvěruje.
Ptám se, jakým právem Fond postupuje způsobem,
který vyhovuje hrstce "podnikatelů", kteří
si tento název nezaslouží, zatímco tento
postup poškozuje zájmy státu a jeho občanů.
Za třetí: Proč, když už Fond postupuje
proti dlužníkům a porušovatelům
smluv soudní cestou, byla podána žaloba jen
na 71 dlužníků z celkového počtu
243. To jsou čísla řádově odlišná
a těžko věřit, že zbývající
dlužníci měli všichni termín zaplacení
ve čtvrtém čtvrtletí 1993.
Za čtvrté: Jaká byla činnost představenstva
a dozorčí rady Nadačního fondu v roce
1993, čím se ve své činnosti tyto
orgány řídily a jaké finanční
prostředky spotřebovávaly, když zpráva
zdůrazňuje, že se nadále budou ve své
činnosti řídit připravovaným
usnesením vlády.
Za páté: Na straně 11 zprávy jsem
s překvapením zjistil, že Fond národního
majetku uložil 3 mld. korun u Čs. obchodní
banky na pětiletý termínovaný vklad,
a to rozhodnutím prezídia - podtrhuji - bezúročně.
Protože činnost prezídia je ohraničena
statutem Fondu národního majetku a nakládání
s majetkem je vázáno zákonem č. 171
/1991 Sb., zejména jeho § 18, ptám se předseda
prezídia, kdo zplnomocnil prezídium Fondu národního
majetku, aby vybralo právě Čs. obchodní
banku a vzdalo se vůči ní úroků.
Tato velkorysá charitativní činnost vůči
Čs. obchodní bance znamená pro Fond a jeho
činnost do roku 1998 ztrátu podle výše
úroků mezi třetinou a polovinou miliardy
korun každý rok, tedy 1,5 - 2,5 mld korun celkem.
Tento velkorysý dar byl učiněn největšímu
českému podniku, tj. podniku s největším
ročním bilančním ziskem, který
za rok 1993 činil 101 mld. 291 mil. korun. Jaký
smysl pak má po takovýchto rozhodnutích usilovat
v této sněmovně o finanční
efektivnost i v jiných oblastech a hrdlit se zde o každý
ušetřený milión. Na základě
jakých kritérií byly pro další
termínované vklady 150 - 400 mil. vybrány
dvě malé banky a jaká je bezpečnost
vkladu u nich?
Za šesté: Rozsah činnosti Fondu národního
majetku a jeho skutečné pracovní výsledky
jsou, jak už jsem zdůraznil, uměle zamlžovány
tím, že výroční zpráva
udává např. v tabulce na str. 3 výsledky
privatizace ne za rok 1993, jak by bylo přirozené,
ale tzv. od počátku privatizace do 31.12.1993. Chcete-li
ovšem znát pravdu, pak vám v tom ovšem
ani předseda prezídia zabránit nemůže.
Je to jen trochu komplikovanější. Potřebujete
výroční zprávu Fondu národního
majetku za rok 1992 a trochu trpělivosti s počítáním.
Výsledky jsou však docela zajímavé a
rád bych se o ně s vámi podělil. Budu
se zabývat pouze třemi privatizačními
formami: veřejnými dražbami, veřejnými
soutěžemi a zakládáním akciových
společností všeho druhu.
Několik výchozích oficiálních
čísel Fondu národního majetku. Do
konce roku 1992 se Fond národního majetku zabýval
351 dražbami a 174 zcela realizoval, rozuměj zúřadoval
až do konce. Zabýval se 316 veřejnými
soutěžemi a 128 zcela realizoval. Zabýval se
zakládáním 1 210 akciových společností
a realizoval 1 117 akciových společností.
Tzv. od počátku privatizace do 31.12.1993 se Fond
národního majetku zabýval 514 veřejnými
dražbami a 278 jich realizoval. Zabýval se 502 veřejnými
soutěžemi a 285 realizoval. Zabýval se zakládáním
1 777 akciových společností a 1 423 realizoval..
Jestliže pomocí základních aritmetických
úkonů porovnáte tato čísla
a vezmete si k ruce ještě rozpočet Fondu národního
majetku na rok 1993 a jeho důvodovou zprávu, pak
skutečné údaje o činnosti Fondu národního
majetku v roce 1993 lze interpretovat takto:
V roce 1993 si Fond národního majetku nárokoval
finanční prostředky asi na 335 veřejných
soutěží. Skutečně se zabýval
186, tj. 55,5 % a zcela vyřešil 157 případů,
tj. 46,9 %. Fond národního majetku nárokoval
v rozpočtu na rok 1993 prostředky zhruba na 175
dražeb, ve skutečnosti se zabýval 163, tj.
93,1 % a vyřešil až do konce 104 případů,
tj. 59,4 %.
Fond nám při rozpočtu na rok 1993 tvrdil,
že založí ve jmenovaném roce 800 akciových
společností a nárokoval na to prostředky
ze státního rozpočtu.
Ve skutečnosti se zabýval jen 567 případy,
tj. 79,9 % a zcela vyřešil jen 306 akciových
společností, což je 38,3 %. Takto by se dalo
v analýze pokračovat. Pro demonstraci kvality a
vypovídací schopnosti zprávy i posouzení
skutečné činnosti Fondu národního
majetku to snad stačí.
Závěrem: To, že auditorům souhlasí
účetní uzávěrka, nevypovídá
nic o tom, zda rozpočtové prostředky byly
vynaloženy efektivně a Fond pracoval dobře.
Proto měla výroční zpráva obsahovat
objektivní analýzu činnosti. Jestliže
výroční zpráva obsahuje jen suchý
výčet činností bez konfrontace záměrů
na rok 1993 a realizovaných výsledků bez
analýzy slabin v práci Fondu v tomto roce a opatření
k jejich odstranění, pak taková zpráva
nemá ani cenu papíru, na kterém byla vytištěna.
To, co ze zprávy lze vydedukovat, jak jsem předvedl,
podporuje mé tvrzení, že rozpočty Fondu
národního majetku jsou nadsazené a činnost
Fondu národního majetku zdaleka nedosahuje záměrů
proklamovaných v okamžiku, kdy se Fondu schvaluje
rozpočet. Fond prokazuje, že mu chybí zainteresování
na kvalitě a rozsahu práce. Chová se proto
jako typická rozpočtovka, maximalizuje rozpočet
a minimalizuje výkony. Tato instituce rozhoduje o národním
majetku v obrovském finančním rozsahu a nelze
její slabosti a nedostatky velkoryse přehlížet.
Opakuji, co jsem zde řekl v souvislosti s novelou statutu
národního majetku. Je nejvyšší
čas rekodifikovat předpisy pro činnost Fondu
národního majetku, resp. i Ministerstva pro správu
národního majetku a privatizaci a zainteresovat
účinně tyto instituce na skutečné
hospodaření s národním majetkem i
vlastními finančními prostředky.
21. O 03 Otázka Jozefa Wagnera na ministra pro správu
národního majetku a jeho privatizaci Jiřího
Skalického ve věci hospodaření Fondu
národního majetku v roce 1993
Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, dámy a
pánové, mí předřečníci
v podstatě hovořili už i o tom, co málo
jsem si vybral k tomu, že by bylo potřeba tady zmínit
a zmínit tak, aby odpovědný činitel
na tyto otázky zde bud' dnes nebo kdykoliv později
odpověděl ve lhůtách, které
pro to zákon stanoví. Budu proto velmi stručný
a pouze se budu ptát na to, co mně nezodpověděla
předložená zpráva a co si myslím,
že je třeba vědět k posouzení
činnosti instituce, o níž je řeč.
Ve zprávě se říká, že
ve veřejných dražbách bylo prodáno
zhruba za 2,5 mld. Kč. Mám otázku pro pana
ministra a předsedu prezidia Fondu, jakým způsobem
byty tyto dražby organizovány a byly-li organizovány
prostřednictvím zprostředkovatelských
organizací, aby mně byl doručen seznam těchto
organizací a aby s ním byla seznámena i sněmovna,
a to podle § 90 odst. 1. a 2. zákona o jednacím
řádu. Tedy pokládám to formálně
jako otázku. Pokud by ve všech jiných způsobech
prodejů byli použity zprostředkovatelé,
platí tato otázka i na tyto ostatní způsoby.
Dověděl jsem se ze zprávy, že První
slezská a.s. Opava by měla 13. 7. a Podnikatelská
banka 12. 7. vrátit termínované vklady, protože
do té doby byly termínovány nebo ten den
je možno je získat zpět včetně
úroků. Takže bych rád věděl,
zdali ty prostředky jsou k dispozici k tomu, aby případně,
rozhodne-li Fond tak, že se mají vklady po uplynutí
termínu převést jinam, zdali to bude možné.
A rovněž bych si dovolil položit jako otázku,
vše jak jsem citoval podle zákona o jednacím
řádu, i ve vztahu k tomu většímu,
k Československé obchodní bance, což
již jeden z předřečníků
zmínil, kde se půjčily 3 mld. bezúročně
na 5 let; nebyl bych tak shovívavý jako předřečník
a troufl bych si říci, že ušlý
úrok je za těch 5 let bezpečně přes
2 mld. a tedy mně nezbývá než položit
otázku, co vedlo Fond k takto shovívavému
postupu s prostředky, se kterými jen přechodně
hospodaří.
21. P 01 Podnět Svatomíra Recmana na předsedu
vlády Václava Klause k zpracování
podrobné analýzy stavu vývoje ekonomiky za
dva roky, případně od roku 1989
Pane předsedo, pane místopředsedo vlády,
vážená sněmovno, po více než
3 měsících od skončení 1. čtvrtletí
nám vláda v tisku 1014 předložila zprávu
o plnění státního rozpočtu
ČR za 1. čtvrtletí 1994. Vyslechli jsme i
expozé místopředsedy vlády a ministra
financí pana ing. Kočárníka. Já
bych se chtěl s laskavým svolením sněmovny
podělit s vámi o některé názory
na problematiku státního rozpočtu a plnění
1. čtvrtletí, které ve svých závěrech
jsou poněkud jiné, než jak je nám předloženo
vládou.
Přitom bych chtěl upozornit na to, že vycházím
ze stejných prvotních informací, které
měl zpracovatel této zprávy, to znamená
Ministerstvo financí, i předkladatel, to znamená
vláda ČR.
Podle vlády hospodaření státního
rozpočtu v prvních měsících
letošního roku se vyvíjí uspokojivě.
Poznamenává však, že rozpočtový
přebytek ke konci března letošního roku
byl 4,9 miliardy Kč, ke konci dubna 4,2 miliardy a ke konci
května dokonce 9,7 miliardy. Chtěl bych poznamenat,
že v roce 1993 to bylo ke konci března 10,4 miliardy
Kč. Přesto rozpočtový přebytek
z roku 1993 byl větší jenom o něco než
1 miliarda Kč. Myslím si, že tyto výsledky
nelze přeceňovat především s
ohledem na nižší dynamiku rozpočtových
příjmů.
Příjmy za 1. čtvrtletí tvoří
23,4 % ročního úkolu, výdaje pouze
22,1 %. Je zde rovněž vliv clearingového zúčtováni
mezi Českou republikou a Slovenskem, jak zde bylo uvedeno.
Bez aktiva těchto clearingových plateb by byl přebytek
pouze 2,7 miliardy Kč za 1. čtvrtletí.
Uvedený přístup je charakteristický
pro tvorbu i realizaci státního rozpočtu.
Vláda dosahuje vyrovnanosti omezováním výdajů
a příjmy jsou v krajním případě
doplňovány z Fondu národního majetku.
Za 1. čtvrtletí se z roční alikvóty
25 % pln daně z přidané hodnoty pouze 17
%, u spotřební daně pouze 20,7 %. Reálně,
to znamená s přihlédnutím k inflaci,
je to asi 90 % uvedené skutečnosti ve srovnání
se stejným obdobím minulého roku.
Jak je to s pokračováním růstových
tendencí české ekonomiky v 1. čtvrtletí,
tak jak o tom vláda ve zprávě hovoří?
Nedávno premiér označil ta průlomová
čísla o vývoji domácího produktu
v 1. čtvrtletí ve výši 3,5 %. Místopředseda
vlády to potvrdil. Ve zprávě se hovoří
o 0,5 až 2 % růstu. t když je uvedený
růst hrubého domácího produktu značný,
musíme si uvědomit, že je to růst ke
čtvrtletí s nejnižší úrovní
hrubého domácího produktu ve srovnatelných
cenách za celé období transformace, to znamená
od roku 1989.
V 1: čtvrtletí 1993 byl hrubý domácí
produkt na úrovni 93,2 miliardy Kč, v 1. čtvrtletí
1994 pak 96,5 miliardy Kč. Průměrný
čtvrtletní hrubý domácí produkt
v roce 1993 byť 100,6 miliardy Kč. Je tedy objem 1.
čtvrtletí 1994 o 4 % nižší než
objem průměrného čtvrtletí
v roce 1993. Proto až vývoj v dalších
čtvrtletích, upřesněn některých
i náhodných výkyvů může
ukázat vývojové tendence české
ekonomiky i jejich vliv na plnění státního
rozpočtu.
Vývoj výrobní sféry ukazuje doposud
tendenci dalšího mímého poklesu nebo
při nejmenším stagnace. Je uvedeno, že
průmyslová výroba celkem poklesla za 1. čtvrtletí
o 0,7 %, v dubnu o dalších 1,2 %. Přitom průmysl
se podílí na tvorbě hrubého domácího
produktu 42,3 %. Za organizace s více než 25 pracovníky
je pokles za 4 měsíce 3 %. Zde jsou údaje
statisticky a výkazově sledované, a proto
jsou přesnější. U malých organizací
je to odhad, statisticky ukazuje růst za 4 měsíce
o 11,4%.
Ve stavebnictví po extrémně nízké
úrovni roku 1993 byl v 1. čtvrtletí roku
1994 růst o 6,5 %. Podíl stavebnictví na
hrubém domácím produktu byl pouze 4,1 %.
Značně poklesla živočišná
výroba, z nízké úrovně mímě
poklesla i doprava. Celý růst je tedy zaznamenán
v oblastech tržních i netržních služeb,
které tvoří 32,7 % HDP. Jde především
o služby v bankovnictví, pojišťovnictví,
o reklamní agentury, prodej nemovitostí a podobně.
Znamená to, že ekonomický růst, tak
jak je za 1. čtvrtletí prezentován, není
výsledkem reálného růstu ve výrobní
sféře, která nakonec je rozhodující,
nýbrž růstem odvětví, kde dnes
převládá spekulace, snaha o rychlé
zbohatnutí. Banky mají vysoké úroky
na úvěry, které pro podnikatele, jak se obecně
přiznává, nejsou k přežití.
Naopak úroky na vklady drobných střádalů
nekryjí zdaleka ani inflaci. Banky a bankovní instituce
podle současných zákonů mají
možnost odvádět neúměrně
nízké daně. Jako příklad je
možno uvést Českou státní spořitelnu.
V roce 1993 zisk z bankovní činnosti dosáhl
úrovně 16 miliard Kč, v roce 1992 to bylo
13 miliard Kč. Avšak daň z příjmů
poklesla ze 4,6 miliardy v roce 1992 na polovinu, to znamená
na 2,3 miliardy Kč v roce 1993. Je to hlavně v důsledku
obrovského růstu opravných položek,
které se zahrnují do nákladů. Ty vzrostly
z 1,7 miliardy Kč v roce 1992 na úroveň 7,6
miliardy Kč v roce 1993. Zda je to oprávněné,
na to musí odpovědět příslušné
kontrolní orgány.
V této souvislosti bych chtěli uvést, že
nejhorší na současné situaci je, že
nejsou dostatečně vytvářeny předpoklady
pro obnovu ekonomického růstu. Údaje za investiční
výstavbu za poslední léta ukazují,
že ve všech výrobních odvětvích,
s výjimkou energetiky, dochází k dekapitalizaci,
to znamená k žití z podstaty základních
výrobních prostředků, a to podle odhadu
expertů ve výši 30 až 40 miliard Kč
ročně. Markantní je to zejména v bytové
výstavbě, kde končí prakticky výstavba
nájemných bytů.
Vláda ani banky rovněž dostatečně
nepodporují oživení podniků, zejména
drobných a malých podnikatelů. Vytváří
se iluze o bouřlivém rozvoji malého podnikání.
Roste však pouze jejich zadluženost a platební
neschopnost. V tomto roce prudce klesá i počet soukromých
podnikatelů. Od počátku klesl jejich počet
podle údajů ČSÚ - k 20. 5. 1994 -
asi o 281 tisíc, na 763 tisíc.
Dámy a pánové, předložená
zpráva vlády podle mého názoru objektivně
neanalyzuje skutečný stav ekonomiky i hospodaření
státního rozpočtu, zejména z toho
hlediska, jaké se vytvářejí předpoklady
pro reálné oživení ekonomiky. Chtěl
bych proto požádat vládu nebo pana premiéra,
aby po dvou letech od doby, kdy přednesl své programové
prohlášení zde ve sněmovně, zpracovala
podrobnou analýzu stavu vývoje a ekonomiky za dva
roky, popřípadě od roku 1989, i z hlediska
předpokladu pro nejbližší období
a předložila tuto analýzu Poslanecké
sněmovně do konce září t.r.
To znamená na zpracování jsou v podstatě
3 měsíce. Chtěl bych požádat,
aby tato žádost o zpracování této
analýzy a její předložení Poslanecké
sněmovně byla brána jako podnět ve
smyslu § 91, odst. 1 zákona č. 35 z roku 1989
Sb. o jednacím řádu Poslanecké sněmovny
ve znění pozdějších předpisů.