Ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci Jiří Skalický
zaslal odpověď na interpelaci poslance Jaroslava Vlčka
dopisem ze dne 19. září 1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra pro správu
národního majetku a jeho privatizaci Jiřího
Skalického na interpelaci poslance Jaroslava Vlčka.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
MINISTR
PRO SPRÁVU NÁRODNÍHO MAJETKU
A JEHO PRIVATIZACI ČESKÉ REPUBLIKY
Ing.Jiří Skalický
V Praze dne 19. září 1994 | |
Č.j. 16141/94 | |
2602/94-SM |
Vážený pane
poslanče,
požádal jste mě
o písemnou vyčerpávající informaci
o převodu nerostných ložisek a práva
těžby nerostných surovin (včetně
kamenolomů), které v procesu privatizace byly prodány
soukromým firmám, kde je významné
procento zahraniční účasti. Dále
jste požádal o aktuální informaci
o privatizaci ložiska zlata v Mokrsku.
Přestože Váš
písemný dotaz je velice stručný, a
že jsem v Poslanecké sněmovně již
dvakrát, při příležitosti konkrétních
interpelací ve věci kamenolomu Dobkovičky
a kamenolomu Zbraslav s. p. Středokámen, vysvětloval
působnost orgánů státní správy
v oblasti privatizace, ochrany a využití nerostného
bohatství a povolování hornické činnosti
a činnosti prováděné hornickým
způsobem, podávám Vám obšírnější
zprávu.
Protože se ptáte na
"převod nerostných ložisek", ale
také na "privatizaci ložiska zlata", dovoluji
si připomenout zákon č. 439/1992 Sb., o ochraně
a využití nerostného bohatství (horní
zákon) a úzce související zákon
č. 440/1992 Sb., o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě.
Jedná se o úplná
znění původních zákonů
po změnách a doplněních.
Horní zákon rozděluje
nerosty na vyhrazené a nevyhrazené a dle uvidí,
že ložiska vyhrazených nerostů, tzv. nerostné
bohatství, jsou ve vlastnictví České
republiky, a že ložiska nevyhrazených nerostů
jsou součástí pozemku. Měl-li jste
tedy převodem nerostných ložisek na mysli převod
jejich vlastnictví, ubezpečuji Vás, že
ložiska vyhrazených nerostů, a tedy i ložisko
zlata v Mokrsku, zůstávají ve vlastnictví
České republiky a ložiska nevyhrazených
nerostů jsou privatizována
v té části, která je umístěna
pod pozemky, k nimž měl právo hospodaření
privatizovaný státní podnik. Pro úplnost
uvádím, že privatizovaný majetek se
zpravidla nekryje s rozsahem chráněných ložiskových
území nebo dobývacích prostorů,
na což však oba citované zákony pamatují.
Tyto zákony rovněž stanoví působnost
orgánů státní správy - Ministerstva
hospodářství, Ministerstva životního
prostředí, státní báňské
správy i Ministerstva financí - v oblasti ochrany
a využití nerostných ložisek, rozhodování
o jejich zařazení, evidenci, vydávání
oprávnění k jejich dobývání,
státního dozoru až po úhradu za dobývání
ložisek.
Úloha mnou řízeného
ministerstva je dána zákonem č.92/1991 Sb.,
o podmínkách převodu majetku státu
na jiné osoby, ve znění pozdějších
předpisů. Ve smyslu tohoto zákona vydáváme
rozhodnutí, případně doporučujeme
vládě ČR k vydání rozhodnutí
o privatizaci majetku státu, případně
rozhodujeme nebo navrhujeme rozhodnutí o privatizaci majetkové
účasti státu na podnikání již
existujících akciových
společností.
Rozhodnutí se týkají
majetku nemovitého (budovy a pozemky) a majetku movitého.
Ve smyslu § 15 zákona s vlastnickým právem
přecházejí na jeho nabyvatele i práva
a závazky související s privatizovaným
majetkem. Lze tedy dovodit, že na nabyvatele přechází
i oprávnění k dobývání
nerostného ložiska.
Veškeré návrhy
na privatizaci majetku státu, které vydává
Ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci ČR, procházejí ve smyslu
příslušných usnesení vlády
ČR od roku 1992 (poslední upřesnění
Zásad postupu při privatizaci bylo vydáno
usnesením vlády ČR č. 393 ze dne 13.
7. 1994) připomínkovým řízením
a jednáním o připomínkách,
jehož se na úrovni náměstků ministrů
zúčastňují všechny státní
orgány, které v oblasti ochrany a využití
nerostného bohatství
mají svoji působnost - Ministerstvo hospodářství,
Ministerstvo životního prostředí a ministerstvo
financí.
Těchto připomínkových
řízení se zúčastňuje
i Ministerstvo pro hospodářskou soutěž,
které má své zvláštní
poslání.Je třeba říci, že
všechny jmenované orgány mají možnost
se k návrhům privatizace vyjádřit,
a z praxe uvádím, že také své
možnosti plně využívají. Lze tak
předejít případným výtkám
vůči vydanému rozhodnutí o privatizaci.
Oprávnění
k dobývání nerostného ložiska
přechází na nabyvatele majetku spolu s ostatními
právy a závazky, tedy při podpisu kupní
smlouvy nabyvatele s Fondem národního majetku ČR.
Jak však vyplývá
ze zákona č. 440/1992 Sb., o hornické činnosti,
výbušninách a o ostatní báňské
správě, je hornická činnost v celém
rozsahu povolována, evidována a kontrolována
orgány státní báňské
správy, těmto orgánům náleží
i vrchní dozor nad dodržováním horního
zákona. Pokud by orgány státní báňské
správy odňaly povolení k hornické
činnosti, vlastník pozemků nebude moci tuto
činnost vykonávat.
Vracím se nyní k
Vašemu dotazu na prodej majetku státu soukromým
společnostem se zahraniční majetkovou účastí.
O majetek, ke kterému náleží ložisko.nevyhrazených
nerostů, např. kamene, je značný zájem
doložený předložením velkého
počtu privatizačních projektů. Českým
společnostem dáváme při výběru
nabyvatele obvykle přednost.
Abychom předešli případným
spekulacím některých podnikatelů,
kteří by chtěli následně pronajmout
nebo prodat majetek podniku zahraniční firmě,
uvádíme do podmínek privatizace omezení
takového nakládání s majetkem, případně
předkupní právo Fondu národního
majetku ČR. Tak jsme postupovali např. při
privatizaci kamenolomu Zbraslav s. p. Středokámen,
Stěrkovny Olbramovice a dalších.
Pokud se týká privatizace majetku státu,
k němuž se vázalo oprávnění
k dobývání některých výhradních
ložisek, byl tento majetek v řadě případů
vložen do nově založené akciově
společnosti a akcie byly privatizovány kupónovou
metodou s případnou kombinací s přímým
prodejem akcií zahraničním nabyvatelům.
Obdobně schválila vláda ČR přímý
prodej akcií u dříve založených
akciových společností, např. cementáren.
Jednalo se však zpravidla o prodej minoritních podílů
akcií. Jejich seznam uvádím v příloze.
Budete-li mít, vážený
pane poslanče, zájem o informaci o privatizaci některého
konkrétního státního podniku, rád
Vám ji samozřejmě poskytnu.
S pozdravem
Jiří Skalický |
Příloha
Vážený pan
RNDr. Jaroslav Vlček
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR
Praha
Teramo Vápená | 49/93 | 20 % | O M Y A | SRN |
Provodínské písky | 361/92 | 5 % | GRANZWERKE | SRN |
Kaolín Hlubany | 602/92 | 51 % | VILLEROY and BOSCH | SRN |
Prům. kamene Příbram | 341/92 | 45 % | STEININDUSTRIE A. ¨FRIEPESS | AUS |
Severokámen Liberec | 323/92 | 17 % | WIMPEY | VB |
Šumavské Vápenice | 104/92 | 95 % | HASIT | SRN |
CEVA Králův Dvůr | 525/91 | 16 % | HEIDELBERG | SRN |
ČERTOVY SCHODY | 525/91 | 8 % | LHOIST | BELG |
CEVA Mokrá | 487/91 | 59 % | CBR | BELG |
CEVA Čížkovice | 523/91 | 12,5 % | LAFARGE COPEE | FR |
CEVA Ostrava | 20/92 | 35 % | ITALCEMENTI | ITAL |
CEVA Prachovice | 524/91 | 24 % | HOLDERBANK | SRN |
CEMENT Hranice | 470/91 | 30 % | ITALCEMENTI | ITAL |
PRAGOCEMENT Radotín | 466/91 | 13 % | HEIDELBERG | SRN |