Ministr vnitra Jan Ruml zaslal
odpověď na interpelaci poslance Stanislava Grosse
dopisem ze dne 12. září 1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra vnitra Jana
Rumla na interpelaci poslance Stanislava Grosse. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Ministr vnitra České republiky
Jan RUML
V Praze dne 12.9.1994 | |
Č.j.: KM-243/94-PL |
Vážený pane
poslanče,
zasílám Vám
odpověď na Vaši interpelaci ze dne 18. srpna
1994, č.j. 2961/94, kterou jste podal, cituji: " v
souvislosti s materiálem týkajícím
se personálního obsazení řady důležitých
postů jak na ministerstvu vnitra tak i na policejním
prezídiu".
Předtím než
odpovím na Vaše otázky, dovolte mi. Vážený
pane poslanče, vyslovit údiv, nebo lépe řečeno
roztrpčení a zklamání z toho, že
podkladem pro Vaši interpelaci jsou dva anonymní dopisy,
mimochodem již staršího data, které vznosně
nazýváte "materiálem" a k jejichž
mnoha bodům jsme se já i moji kolegové již
opakovaně vyjadřovali ve sdělovacích
prostředcích.
Na některé z Vašich
otázek vznesených pod čísly 1 - 26
Vám nemohu odpovědět, neboť mi to výslovně
zakazuje ustanovení § 19 zákona č. 451/1991
Sb. a § 10 zákona ČNR č. 279/1992 Sb.
Dále sděluj i:
Pan Saveljev byl zařazen na katedře dějin státu a práva VŠ SNB.
Pánové Pikna, Saksa,
Matejčík, Komárek, Skluzáček,
Ergersdorf a paní Vinická nikdy nebyli zařazeni
v útvaru, který patřil ke státobezpečnostním
složkám SNB.
Pánové Balík
a Flekal nestudovali vysokou školu v bývalém
SSSR, nikdy nebyli zařazeni v útvaru, který
patřil ke státobezpečnostním složkám
SNB.
Pan Felcman nebyl dlouholetým kádrovákem
FMV, na FMV nikdy nepracoval.
Pánové Sekyra a
Hanzl byli jako referenti zařazeni v kádrové
správě FMV a MV ČR. Jsou fundovanými
právníky, o které je v současnosti,
jak jistě i Vy sám dobře víte, veliká
nouze.
Pan Pešina nebyl kádrovák, čtyři
roky pracoval v oblasti vzdělávání
policistů, kde spravoval evidence zaměstnanců
studujících ve školách.
Pan Faltus nikdy nebyl členem
CÚV KSČ.
Pan Hron nebyl "dlouholetým
velitelem kádrovky úřadu vyšetřování",
do funkce vedoucího personální skupiny
byl ustanoven v roce 1991.
Pan Karafiát byl politickým
vězněm v padesátých letech a nikdy
nebyl, ani nemohl být spolupracovníkem agenturní
sítě vězeňské služby.
Navíc podotýkám, že tato si se začala
vytvářet až po jeho propuštění
z vězení.
Jak vidíte, Vážený
pane poslanče, 65% Vašich otázek je zcela absurdních.
Pokud jde o ostatní Vámi uváděné
osoby, mohu Vás ubezpečit, že pokud jsou zařazeny
ve funkcích, pro jejichž výkon se posuzují
předpoklady podle zákona č. 451/1991 Sb.
čí podle zákona ČNR č. 279/1992
Sb., pak tyto předpoklady splňují.
Jsem hluboce přesvědčen,
že anonymním dopisům chybí podpis autora
právě proto, že obsahují informace buď
zcela lživé a liché, nebo pouhé polopravdy.
K otázce č. 27.
Ke dni 31.7.1994 bylo z celkového počtu zaměstnanců
resortu Ministerstva vnitra 1,8 % těch, kteří
byl, v minulosti zařazeni v StB. Podotýkám
ovšem, že jde o pracovníky, kteří
byli doporučeni k setrvání v resortu prověrkovými
komisemi a následně obdrželi kladné
vyjádření občanských komisí.
Pro úplnost dodávám,
že od 1.1.1990 bylo uvolněno nebo propuštěno
ze služebního poměru celkem 7590 bývalých
příslušníků StB. Ze stávajícího
celkového počtu zaměstnanců v resortu
(tj. policistů a občanských zaměstnanců)
celých 39 % tvoří ti, kteří
byli do služeb resortu Ministerstva
vnitra přijati po 1.1.1990. Pokud jde o zaměstnance
v pracovním poměru, pak v bezpečnostním
úseku MV tzv. "polistopadoví lidé"
tvoří v současnosti 47 % a v Policejním
prezídiu ČR dokonce 78 % zaměstnanců.
V řídících funkcích na ministerstvu
i v Policii ČR došlo
od roku bylo téměř ke stoprocentní
personální obměně. Považoval
bych za seriózní, Vážený pane
poslanče, kdybyste v budoucnosti informoval veřejnost
rovněž o těchto početních údajích.
K Vaší otázce
č. 28. Krátce po mém nástupu do funkce
ministra vnitra jsem stanovil základní krátkodobé
úkoly pro oblast personální práce.
Šlo zejména o kontrolu dodržování
tzv. lustračních zákonů, důsledné
dodržování doporučení prověrkových
a občanských komisí, zdravou stabilizaci
personální situace v policii (ukončení
období existenční nejistoty ve služebním
poměru po prověrkách odborných a občanských
komisí a lustracích, zlepšení sociálního
zabezpečení a platů), přepracování
kritérií výběru nových policistů,
posouzení personálních zdrojů, vyvinutí
maximálního
úsilí v náboru a výběru nových
policistů i ostatních pracovníků,
změnu obsahu a systému základní odborné
přípravy policistů a zahájení
prací na nové celkové koncepci vzdělávání
v resortu, zahájení prací na nové,
komplexní a dlouhodobé koncepci personální
práce v resortu. To vše
za situace, kdy v důsledku zániku ČSFR došlo
k výraznému rozšíření
kompetencí ministerstva i policie a byl započat
rozsáhlý proces organizačních změn,
který ani v současnosti není zcela ukončen.
Uvedené úkoly byly splněny, resp. se
průběžně
plní. Analýza personálního složení
zaměstnanců v pracovním poměru a policistů
v resortu Ministerstva vnitra, na kterou se dotazujete, je zpracována.
Je součástí analytické části
návrhu nové koncepce personální práce
v mnou řízeném resortu na období
příštích dvou až pěti let.
Návrh této koncepce je v současnosti v připomínkovém
řízení a v měsíci říjnu
bude posouzen poradou vedení Ministerstva vnitra. V této
souvislosti podotýkám, že jedním ze
stěžejních úkolů personální
práce v Ministerstvu vnitra je
a bude kromě výběru nových policistů
a řídících pracovníků,
STABILIZACE POLICIE. Tento záměr je jasně
vyjádřen i v materiálu "Koncepce Ministerstva
vnitra v oblasti vnitřního pořádku
a bezpečnosti a doktrína Policie ČR",
který je Vám znám.
Vaše interpelace, široce
publikovaná ve sdělovacích médiích,
působí zcela protichůdně k uvedenému
koncepčnímu záměru. V situaci, kdy
Policie ČR s úsilím na hranici svých
možností čelí se slušnými
výsledky nebývalé explozi kriminality, bych
od poslance, člena branného a
bezpečnostního výboru, očekával
spíše podporu, než nepodloženou destrukci
uvedeného koncepčního záměru.
Odpovědí na Vaši
otázku č. 29 je můj rozkaz č. 25 ze
dne 11,2.1993 ve znění novel. Uvedený rozkaz
upravuje personální pravomoci služebních
funkcionářů, přičemž rozhodovací
pravomoc při příjímání
nových policistů mají příslušní
funkcionáři podle jednotlivých úrovní
řízení v příslušném
teritoriu (např. ředitelé správ Policie
ČR v krajích, ředitelé okresních
ředitelství PČR apod.). V souladu s citovaným
předpisem výhradně tito policejní
funkcionáři s personální pravomocí
rozhodují o obsazování funkci a doplňování
početních stavů v jimi řízených
útvarech podle konkrétních potřeb
a požadavků policejní služby.
Pokud jde o Vaši otázku
ohledně tzv. personální banky (otázka
č. 30): součástí personálního
informačního systému v resortu ministerstva
vnitra je centrální evidence policistů s
poměrně širokou položkovou skladbou. Na
základě zadaných kritérií (např.
věk, vzdělání, další kvalifikace
- např. absolvování speciálních
kurzů v USA, nebo speciálního studia pro
mladé policisty na Středoevropské policejní
akademii, atd., zvláštní dovedností,
praxe aj.) lze kdykoliv vytipovat skupinu policistů, splňujících
požadované předpoklady. Tento postup je běžně
využíván. Zařazení příslušného
policisty do takovéto skupiny je však pouze jedním
z předpokladů pro rozhodnutí o ustanovení
do uvažované funkce. Častěji než
tento postup je v současné době využíván
institut konkursního, resp. výběrového
řízení. Podotýkám, že
v souladu s výše
uvedenou novou koncepcí personální práce
je již v současné době rozpracováván
nový systém hodnocení policistů a
pracovníků, který bude organicky propojen
se systémem plánování a řízení
profesní dráhy zaměstnanců. Po zavedení
těchto systémů do praxe (což
nemůže být krátkodobou záležitostí),
lze předpokládat další podstatné
zkvalitnění a stabilizaci personální
situace v resortu.
K otázce č. 31 především
sděluji, že současná podoba resortního
školství není ve stacionární
poloze. Počátkem roku 1993 byl zahájen proces
radikální transformace policejního vzdělávání,
což je úkol dlouhodobý nejen z resortního
pohledu,;ale obecně. Školství - a civilní
nebo policejní - je velmi citlivým a složitým
mechanismem, jehož vývoj nemůže probíhat
náhlými, nedostatečně promyšlenými
zvraty. Proto jsme volili Strategii postupných kroků.
Prioritně bylo přikročeno k zásadním
změnám v základní odborné přípravě
příslušníků Policie ČR,
zařazovaných do základních výkonných
funkcí v pořádkové, dopravní,
ochranné, imigrační a pohraniční
službě (dále jen "ZOP"). Jejich cílem
bylo odstranit existující negativa a na základě
"objednávky" policie, vytvořit podmínky
pro kvalitnější výcvik a výchovu
policistů. ZOP byla proto nově koncipována
jako pomaturitní kvalifikační studium, zakončené
maturitní zkouškou z odborných předmětů.
Na základě požadavků výkonných
útvarů policie na kvalitnější
přípravu policistů byla prodloužena
na 18 měsíců, což odpovídá
evropskému standardu. Výrazně se změnila
nejen organizace (byl zaveden modulový systém),
ale i obsah ZOP. Vzdělávání
se zaměřuje na prosazování takových
metod a forem práce, které zefektivňují
přípravu policistů a odstraňují
pouhé memorování a prezentování
teoretických postulátů. Důraz je kladen
na praktickou aplikaci všech nabytých vědomost..
Celý systém Z.OP
je neustále dotvářen ve spolupráci
s výkonnými policejními útvary. Představuje
pružný, variabilní model, schopný rychle
saturovat požadavky policejní praxe, např.
zcela nově budovanou hranici mezi ČR a SR. K základní
odborné přípravě nejsou
zásadní připomínky ze strany policejních
útvarů a tento typ vzdělávání
je pozitivně hodnocen i zahraničními experty.
Vedle relativně samostatné koncepce ZOP byla zpracována
a vedením resortu schválena i komplexní rámcová
koncepce resortního školství, ke které
jsou v současné době dopracovávány
konkrétní projekty jednotlivých stupňů,
druhů a forem vzdělávání. Věřím,
že rozvoj resortního školství ve smyslu
uvedených koncepčních materiálů
povede k efektivnímu řeše,ní zvyšování
profesní způsobilosti policistů v přímém
výkonu služby i v řídících
funkcích všech úrovní.
S pozdravem
Vážený pan
Stanislav GROSS
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky