Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslance Pavla Seifera
na ministra vlády Igora Němce a ministra zahraničních
věcí Josefa Zieleniece. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Vážený pan
Ing. Igor Němec
ministr vlády České republiky
vedoucí Úřadu vlády ČR
a
vážený pan
Josef Zieleniec
ministr zahraničních věcí
České republiky
prostřednictvím
PhDr. Milana Uhdeho
předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu České
republiky
V Praze dne 30.8.1994 |
Vážený pane
ministře,
protože se nezadržitelně
blíží konec roku, kdy vyprší současná
smlouva s Českým rozhlasem o provozování
rozhlasového vysílání do zahraničí,
a protože je to vláda, která, prostřednictvím
Vámi vedeného úřadu, toto provozování
zadává, dovoluji si Vám položit formou
interpelace několik otázek.
1) Pro provozovatele rozhlasového
vysílání do zahraničí je naprosto
nezbytné, aby bylo o zakázce rozhodnuto s dostatečným
časovým předstihem. Jedině takový
předstih umožní nezbytnou technickou, personální
a finanční přípravu. Některé
smlouvy, např. o používáni vysílačů,
je nutné uzavřít několik měsíců
předem a vláda by měla při zadávání
těchto prací takové skutečnosti respektovat.
Proto by mne konkrétně zajímalo kdy a jakým
způsobem bude vláda tuto zakázku zadávat?
Půjde, jako vloni, o výběrové řízení,
či o přímé rozhodnutí? Bude
o této otázce rozhodovat vláda, nebo záleží
výhradně na rozhodnutí Vašeho úřadu?
Pokud půjde o výběrové řízení,
kdo bude tvořit příslušnou komisi a
pokud půjde o přímé rozhodnutí,
jaké jsou podmínky pro rozhodnutí vlády?
2) V souvislosti s první
otázkou se automaticky nabízí i otázka
druhá. Vláda jako zadavatel a také ten, kdo
z peněz daňových poplatníků
zakázku platí, si už jistě vyhodnotila,
jak současný provozovatel plní podmínky
zakázky pro letošní rok. Rád bych znal
mechanismus, kterým vláda kontroluje vysílání
do zahraničí, kteří odborníci
a s jakou kvalifikací posuzují obsahovou i technickou
stránku vysílání, jak je zabezpečena
zpětná vazba mezi zadavatelem a provozovatelem a
jaké odborné zázemí a kompetence vlastně
má tzv. Konzultační rada pro vysílání
do zahraničí? Pro ucelený obraz je, myslím,
nezbytné vědět, jak často se tato
konzultační rada scházela, zda šlo o
jednání pravidelná či nepravidelná,
jaké konkrétní podněty provozovateli
navrhla, a které z nich a s jakým výsledkem
provozovatel realizoval? Součástí hodnocení
by měla být rovněž informace o rozsahu
spolupráce mezi provozovatelem a Ministerstvem zahraničních
věcí, resp. četnost a rozsah požadavků
ministerstva na Český rozhlas a informace o servisu,
který tvůrci zahraniční politiky v
zájmu propagace a prosazování této
politiky poskytují pro účely vysílání
do zahraničí. Existují pravidelné
kontakty mezi jednotlivými odbory Ministerstva zahraničních
věcí s vedením a redaktory vysílání
do zahraničí? Je vysílán; informováno
přímo, nebo jen z doslechu o prioritách české
zahraniční politiky? Kolik zásadních
stanovisek MZv vysílání do zahraničí
obdrželo a kolik z nich skutečně odvysílalo?
3) Zcela specifickou je otázka efektivity vysílání do zahraničí. Opět by mne zajímal způsob, jakým zadavatel posuzuje efektivitu vysílání, tzn. nakolik jsou analýzy, ze kterých vychází, odborně fundované, prostě věrohodné. Otevřeně řečeno se v této, ani v dalších otázkách nespokojím pouze s konstatací závěrů, ale chci se seznámit i s podklady, na jejichž základě vláda rozhoduje.
Současně bych se
rád co nejpodrobněji seznámil se způsoby,
kterými vláda, Ministerstvo zahraničí
i naše zastupitelské úřady v cílových
zemích napomáhají ke zvýšení
efektivity vysílání do zahraničí.
Jsou naše zastupitelstva vybavena alespoň informačními
tiskovinami se základními údaji, na kterých
vlnových pásmech je vysíláni možno
zachytit? Uvažovalo se, alespoň teoreticky, o propagačních
akcích v zemích, o které máme eminentní
zájem?
4) Poslední, a podle mne
nejdůležitější, je otázka
vlastního smyslu vysílání do zahraničí.
Ve většině evropských zemí se
zahraniční vysílání považuje
za nejefektivnější, nejlacinější
a vzhledem k mnohaleté tradici i nejběžnější
způsob prezentace státu za hranicemi. V době
boje proti nastupujícímu fašismu, během
války i v poválečném bipolárním
světě plnila zahraniční vysílání
specifické ideologické úkoly. Pomineme-li
jistá pnutí mezi severem a jihem a mezi demokratickými
a nedemokratickými režimy, takový ideologický
náboj již toto vysílání nemá.
O to větší význam má propagace
státu, jeho kultury, duchovního bohatství,
hospodářské zdatnosti, schopnosti obchodní
výměny, turistických možností
atd.
Ministerstvo zahraničí
má na rozhlasových vlnách možnost seznamovat
ostatní Země neformálně a pružně
se zahraniční politikou ČR, s jejími
prioritami, cíli, záměry, i konkrétními
kroky. K tomu ale nutně potřebuje definovat kam
chce vysílat, s jakým záměrem, popřípadě
s jakými specifiky. Vycházeje z vládního
programového prohlášení a z výroků
pana ministra Zieleniece předpokládám prioritní
zájem o naše sousedy, tj. o SRN, Rakousko, Polsko
a Slovensko, v širším rozměru pak o Francii,
Velkou Británii, Itálii a USA na straně jedné
a o Rusko, Ukrajinu, Maďarsko a některé balkánské
země, na straně druhé. Poslanci - zejména
ze Zahraničního výboru a ze Stálé
komise pro sdělovací prostředky - by jistě
uvítali informaci, proč chceme např. vysílat
do Jižní Ameriky a proč nechceme např.
oslovit arabský svět.
Abych precizoval poslední
otázku shrnuji: kam, proč a s jakým záměrem
chce vláda vysílat do zahraničí?
S pozdravem