Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

1184 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jiřího Vyvadila na ministra vnitra Jana Rumla

ve věci systémových opatření proti krádežím osobních vozidel v České republice

Ministr vnitra Jan Ruml zaslal odpověď na interpelaci poslance Jiřího Vyvadila dopisem ze dne 19. října 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra vnitra Jana Rumla na interpelaci poslance Jiřího Vyvadila. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 25. října 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha


Ministr vnitra České republiky

Jan RUML

 V Praze dne 19. října 1994
 Č. j.: PPR - 731/NO - 94
 Příloha: 1/4


Vážený pane poslanče,

odpovídám na Vaši interpelaci ze dne 20. září 1994, ve které popisujete své osobní zkušenosti z návštěvy v Itálii a žádáte o informaci, jaká systémová opatření přijalo MV proti krádežím osobních aut.

Domnívám se, že jednou z hlavních příčin "nepochopitelné bezstarostnosti občanů jiných států při opouštění svého vozidla" je odlišnost v systému pojišťování vozidel. Ve většině států přechází vlastnické právo k vozidlu (po odškodnění v rámci pojistné události) na danou pojišťovnu a původní vlastník nemá s krádeží další starost, což v ČR zatím není. Neméně důležitou příčinou bezstarostnosti je hodnota motorových vozidel pro jednotlivé občany. Zatímco v zemích Evropské unie lze tuto hodnotu vyjádřit několika průměrnými měsíčními platy a auto je prakticky spotřebním zbožím, tak v dalších státech mezi které patří i ČR, je situace podstatně jiná.

V příloze zasílám stručnou zprávu o situaci na úseku krádeží a vykrádání motorových vozidel v České republice roce 1993 s návrhy na řešení. Z již realizovaných opatření je možné uvést úpravy interních norem, vytvoření specializovaných týmů, které se zabývají krádežemi motorových vozidel, propojení databází odcizených motorových vozidel s informačními systémy na dopravních inspektorátech, vývoj a výrobu nových identifikačních karet motorových vozidel a státních poznávacích značek s prvky, které znemožňují jejich falzifikaci. Další opatřeni budou průběžně plněna v závislosti na materiálních a technických podmínkách.

S pozdravem

Jan Ruml



Vážený pan

JUDr. Jiří VYVADIL

Poslanec Poslanecké sněmovny

Parlament České republiky

Praha



Trestní činnost na úseku krádeží a vykrádání motorových vozidel v České republice v roce 1993 s návrhy na řešení

Negativní vývoj trestné činnosti, který je zaznamenáván od roku 1990 se projede zejména u majetkové trestné činnosti.

Dynamiku uvedené trestné činnosti lze dokumentovat při porovnání stavu roku 1992 a 1993. V roce 1992 bylo spácháno celkem 87.059 trestných činů, v roce 1993 již 327.183, což představuje nárůst o 40.124 skutků. Objasněnost v roce 1993 i s nárůstem tohoto druhu trestné činnosti se zvýšila, ale pouze v absolutních číslech tj. o 7.040 skutků. Celková objasněnost se snížila v roce 1993 o 0,5% proti stejnému období 1992. Podíl majetkové kriminality na celkové kriminalitě obecné povahy činí 91,39%. U krádeží prostých, kam je zahrnuta i problematika motorových vozidel je situace obdobná jako u celkové majetkové kriminality a nárůst představuje ve sledovaném období 27.633 trestných činů, tj. 18,1%.

Problematika motorových vozidel, která zahrnuje krádeže vozidel,součástek a věcí z nich se podílí na celkové majetkové trestné činnosti 25,23%, na krádežích prostých 45,89%.

1. jednostopá vozidla

Nárůst byl zaznamenán v letech 1990 a 1992 kdy bylo těchto vozidel odcizeno 2.298 a 3.136. V roce 1993 došle k mírnému poklesu na 2.800 vozidel. Tato skutečnost byla zapříčiněna především změnou orientace pachatelů na drahé, zejména zahraniční motocykly. Škody v těchto letech představovaly částky 6,8/20,5/41,3 milionů korun. Za prvé čtvrtletí 1994 bylo odcizeno 263 motocyklů, což značí pokles na třetinu oproti stejnému období v roce 1993.

V roce 1990 objasněnost výrazně poklesla na 38,5% a tento negativní trend pokračoval i v následujících letech následovně:

1991 (34,14%),

1992 (29,34%).

V roce 1993 se tento negativní jev podařilo stabilizovat na 29.71%.

2. dvoustopá vozidla

Obdobná situace je i u krádeží dvoustopých motorových vozidel i když oproti jednostopým je daleko dramatičtější. Od roku 1983 do roku 1989 neustále narůstal tento druh trestné činnosti řádově po stovkách. Výrazný nárůst se projevil až v roce 1990 kdy z 4.561 spáchaných trestných činů v roce 1989 se nápad zvýšil o 7.097 na 11.658 a od této doby dramaticky roste. To dokumentuje situace v letech 1992 (20.829 případů) a 1993 (25.522 případů). Za prvé čtvrtletí 1994 bylo odcizeno 4349 dvoustopých vozidel (4001 os. aut), což značí pokles téměř o třetinu proti roku 1993.

Ke značnému nárůstu škod došlo v roce 1990, kdy dosáhly výše 347,9 milionů korun. V roce 1992, škody přesáhly 1 miliardu korun a dá se říci, že kritická situace byla v roce 1993, kdy škody dosáhly již částky 3,7 miliardy korun. Objasněnost se pohybovala ve sledovaném období okolo 75% a po otevření hranic prudce poklesla až na 20,0% v roce 1993.

3. krádeže věcí z motorových vozidel

Situace na úseku krádeží věcí z motorových vozidel koresponduje s vývojem u jiné majetkové trestné činnosti. V letech 1983-1989 vzrostl nápad cca o 2.000 skutků z 3.956 na 6.172 a škody v této době byly řádově od 10 do 23 milionů korun ročně. V roce 1990 škody vzrostly 5x na 130 milionů, v roce 1993 již 20x na 494 milionů a v roce 1993 dosáhly hranice 794,1 milionů korun. Počet spáchaných skutků odpovídá i škodám způsobeným v letech 1990 1993. V roce 1990 bylo spácháno 19.763, 1991 23.034, 1992 32.700 a v roce 1993 47.122 trestných činů.

Příčiny a podmínky krádeží motorových vozidel a věcí z nich

Příčiny a podmínky rozmachu této trestné činnosti lze spatřovat zejména v tom, že od roku 1990, došlo k uvolnění hraničního režimu. Možnosti svobodného pohybu osob jednotlivých evropských zemí využívají kriminální živly k internacionalizaci této trestné činnosti. Dochází k využití převyšující poptávky po všech druzích zahraničních vozidel ve východoevropských zemích.

Při porovnání prvních čtvrtletí roků 1993 a 1994 celkově došlo k poklesu krádeží osobních aut o téměř třetinu. U vybraných typů aut však došlo u všech k nárůstu. BMW 250%, Peugeot 194%, Renault 175%, Opel 139%, Audi 134%, Volkswagen 126%.

Skupiny pachatelů odcizují uvedená vozidla na území České republiky a tato jsou známými cestami dále distribuována do třetích zemí (jde o tzv. balkánskou, severozápadní a východní cestu). Na straně druhé jsou vozidla odcizována v západních zemích a po vybavení falšovanými doklady pak distribuována na našem území a v řadě případů jde o tranzit do zemí bývalého východního bloku končící v Turecku, Albánii, bývalé Jugoslávii a v zemích bývalého SSSR.

Nezanedbatelný podíl na krádežích vozidel má také podvodné jednání ze strany majitelů, kteří předstírají krádež a vozidlo prodají zejména zahraničním zájemcům.

Pozitivním přínosem řešení problematiky krádeží motorových vozidel v oblasti pátrání je zavedení celostátního pátracího systému, kdy dnem 21. 6. 1993 byla zahájena závěrečná etapa zkušebního provozu pátracích systémů. V současné době je prováděno vyhodnocení účinnosti uvedeného systému a lze předpokládat, že rutinní provoz bude zaveden do konce roku 1994.

Stav na úseku krádeží věcí z motorových vozidel je v současné době (od roku 1990) ovlivněn změnou sortimentu skladby převážených věcí a také souvisí s rozvojem podnikatelských aktivit při přepravě a distribuci zboží všeho druhu. V minulosti byly odcizovány převážně věci osobní potřeby náhodně odložené ve vozidlech jako fotoaparáty, oděvní svršky, videotechnika apod. V současné době pachatelé využívají nepozornosti majitelů, nebo získaných informací a odcizují z osobních vozidel finanční hotovosti (podnikatelé převážejí i milionové částky na hotovostní platby), počítačovou techniku, ale i jiné zboží sloužící jako předmět podnikání a běžné věci, které i v minulosti byly v zájmu pachatelů.

Do popředí zájmu pachatelů přichází vykrádání odstavených nebo zaparkovaných kamionů a prioritu má individuálně neidentifikovatelné, nebo těžce identifikovatelné zboží jako např. cigarety, alkohol, drogistické zboží apod.

Činnost kriminální policie na tomto úseku

A. Odbor obecné kriminality ÚKP:

- analytická, koordinační, kontrolní a metodická činnost ve vztahu ke správám jednotlivých krajů,

- úkoly vyplývající z požadavků národních ústředen Interpolu ve vztahu ke krádežím motorových vozidel,

- úkoly při spolupráci s ostatními subjekty (výrobci vozidel, pojišťovnami a jejich sdruženími, s jednotlivými pátracími službami oblastních úřadů cel s cizineckou a pohraniční policií a pod.).

B. Odbory obecné kriminality jednotlivých správ a oddělení kriminální police OŘ PČR

Činnost těchto subjektů je determinována výší nápadu majetkové trestné činnosti daného teritoria a omezených možností určovaných zejména počtem pracovníků a materiálně technickým zabezpečením.

Vzhledem k těmto omezeným možnostem je situace na úseku krádeží motorových vozidel řešena zejména u sériově páchané trestné činnosti zřizováním pracovních týmů a skupin k realizaci konkrétní trestné činnosti, což přináší zjevně dobré výsledky. Nepopiratelnou výhodou takto ustanovených skupin při jednotlivých odděleních správ krajů je daleko větší prostor pro analytickou činnost a možnost na základě každodenních analýz zřizovat krátkodobé pracovní skupiny či týmy k řešení sériové trestné činnosti v omezeném čase i prostoru za efektivního využití sil a prostředků. Tím se i zlepší koordinační činnost mezi jednotlivými kraji a v návaznosti na zřízení takovéto skupiny na ÚKP i množnost operativního řešení sériové trestné činnosti přesahující více krajů.

Základní teze směřující k řešení krádeží motorových vozidel.

1. Legislativní oblast

- novelizace Občanského zákoníku - posílení práv vlastníků,

- novelizace Policejního zákona rozšíření pravomocí při zajišťování vozidel,

- novelizace Celního zákona - úprava individuálního dovozu aut

- úprava činnosti všech služeb policie při řešení této problematiky,

- realizovat právní i technické možnosti při propojení pátracích systémů našich a zahraničních.

2. Kriminální policie ČR (všechny služby)

- na vybraných útvarech kr. policie ustanovit skupiny k řešení problematiky motorových vozidel,

- usilovat o vytvoření one line systému PATRMV, řešit napojení na hraniční přechody.

3. Kriminalistický ústav

- spolupodílet se na vývoji a tvorbě identifikačních karet mot. vozidel (náhrada OTP), jejichž falzifikace by byla podstatně ztížena.

4. Dopravní služba

- zabezpečit rutinní provoz úplného a jednotného počítačového informačního systému evidence motorových vozidel v ČR,

- podílet se na tvorbě bezpečné identifikační karty vozidla.

5. Pořádková služba a Úřad vyšetřování

- ujednocení právní kvalifikace tr. činnosti na motorových vozidlech.

6. Cizinecká a pohraniční policie

- vytvoření společného systému kontroly vozidel na hraničních přechodech za využití pátr. systémů policie.

7. Ostatní služby (např. Železniční policie apod.)

- zabezpečit efektivní kontrolu kontejnerové i jiné přepravy vozidel.

8. Interpol

- zajištění nepřetržitého a kvalitního servisu při vytěžování jak pátracích, tak i evidenčních systémů jednotlivých národních ústředen z hlediska informací k motorovým vozidlům

9. "Opatření ke zlepšení spolupráce"

- zajistit potřebnou součinnost s ministerstvem financí ČR, pojišťovnami a jejich sdruženími, výrobci motorových vozidel, autorizovanými dovozci aut, Generálním ředitelstvím cel a pod.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP