Ministr vnitra Jan Ruml zaslal
odpověď na interpelaci poslance Jiřího
Vyvadila dopisem ze dne 19. října 1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra vnitra Jana
Rumla na interpelaci poslance Jiřího Vyvadila. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Ministr vnitra České republiky
Jan RUML
V Praze dne 19. října 1994 | |
Č. j.: PPR - 731/NO - 94 | |
Příloha: 1/4 |
Vážený pane
poslanče,
odpovídám na Vaši
interpelaci ze dne 20. září 1994, ve které
popisujete své osobní zkušenosti z návštěvy
v Itálii a žádáte o informaci, jaká
systémová opatření přijalo
MV proti krádežím osobních aut.
Domnívám se, že
jednou z hlavních příčin "nepochopitelné
bezstarostnosti občanů jiných států
při opouštění svého vozidla"
je odlišnost v systému pojišťování
vozidel. Ve většině států přechází
vlastnické právo k vozidlu (po odškodnění
v rámci pojistné události) na danou pojišťovnu
a původní vlastník nemá s krádeží
další starost, což v ČR zatím není.
Neméně důležitou příčinou
bezstarostnosti je hodnota
motorových vozidel pro jednotlivé občany.
Zatímco v zemích Evropské unie lze tuto hodnotu
vyjádřit několika průměrnými
měsíčními platy a auto je prakticky
spotřebním zbožím, tak v dalších
státech mezi které patří i ČR,
je situace podstatně
jiná.
V příloze zasílám
stručnou zprávu o situaci na úseku krádeží
a vykrádání motorových vozidel v České
republice roce 1993 s návrhy na řešení.
Z již realizovaných opatření je možné
uvést úpravy interních norem, vytvoření
specializovaných týmů, které se zabývají
krádežemi motorových vozidel, propojení
databází odcizených motorových vozidel
s informačními systémy na dopravních
inspektorátech, vývoj a výrobu nových
identifikačních karet motorových vozidel
a státních poznávacích značek
s prvky, které znemožňují
jejich falzifikaci. Další opatřeni budou průběžně
plněna v závislosti na materiálních
a technických podmínkách.
S pozdravem
Vážený pan
JUDr. Jiří VYVADIL
Poslanec Poslanecké sněmovny
Parlament České republiky
Praha
Negativní vývoj
trestné činnosti, který je zaznamenáván
od roku 1990 se projede zejména u majetkové trestné
činnosti.
Dynamiku uvedené trestné
činnosti lze dokumentovat při porovnání
stavu roku 1992 a 1993. V roce 1992 bylo spácháno
celkem 87.059 trestných činů, v roce 1993
již 327.183, což představuje nárůst
o 40.124 skutků. Objasněnost v roce 1993 i s nárůstem
tohoto druhu trestné činnosti se zvýšila,
ale pouze v absolutních číslech tj. o 7.040
skutků. Celková objasněnost se snížila
v roce 1993 o 0,5% proti stejnému období 1992. Podíl
majetkové kriminality na celkové kriminalitě
obecné povahy činí 91,39%. U krádeží
prostých, kam je zahrnuta i problematika
motorových vozidel je situace obdobná jako u celkové
majetkové kriminality a nárůst představuje
ve sledovaném období 27.633 trestných činů,
tj. 18,1%.
Problematika motorových
vozidel, která zahrnuje krádeže vozidel,součástek
a věcí z nich se podílí na celkové
majetkové trestné činnosti 25,23%, na krádežích
prostých 45,89%.
1. jednostopá vozidla
Nárůst byl zaznamenán
v letech 1990 a 1992 kdy bylo těchto vozidel odcizeno 2.298
a 3.136. V roce 1993 došle k mírnému poklesu
na 2.800 vozidel. Tato skutečnost byla zapříčiněna
především změnou orientace pachatelů
na drahé, zejména zahraniční motocykly.
Škody v těchto letech představovaly částky
6,8/20,5/41,3 milionů korun. Za prvé čtvrtletí
1994 bylo odcizeno 263 motocyklů, což značí
pokles na třetinu oproti stejnému období
v roce 1993.
V roce 1990 objasněnost výrazně poklesla na 38,5% a tento negativní trend pokračoval i v následujících letech následovně:
1991 (34,14%),
1992 (29,34%).
V roce 1993 se tento negativní
jev podařilo stabilizovat na 29.71%.
2. dvoustopá vozidla
Obdobná situace je i u
krádeží dvoustopých motorových
vozidel i když oproti jednostopým je daleko dramatičtější.
Od roku 1983 do roku 1989 neustále narůstal tento
druh trestné činnosti řádově
po stovkách. Výrazný nárůst
se projevil až v roce 1990 kdy z 4.561 spáchaných
trestných činů v roce 1989 se nápad
zvýšil o 7.097 na 11.658 a od této doby dramaticky
roste. To dokumentuje situace v letech 1992 (20.829 případů)
a 1993 (25.522 případů). Za prvé čtvrtletí
1994 bylo odcizeno 4349 dvoustopých
vozidel (4001 os. aut), což značí pokles téměř
o třetinu proti roku 1993.
Ke značnému nárůstu
škod došlo v roce 1990, kdy dosáhly výše
347,9 milionů korun. V roce 1992, škody přesáhly
1 miliardu korun a dá se říci, že kritická
situace byla v roce 1993, kdy škody dosáhly již
částky 3,7 miliardy korun. Objasněnost se
pohybovala ve sledovaném období okolo 75% a po otevření
hranic prudce poklesla až na 20,0% v roce 1993.
3. krádeže věcí
z motorových vozidel
Situace na úseku krádeží
věcí z motorových vozidel koresponduje s
vývojem u jiné majetkové trestné činnosti.
V letech 1983-1989 vzrostl nápad cca o 2.000 skutků
z 3.956 na 6.172 a škody v této době byly řádově
od 10 do 23 milionů korun ročně. V roce 1990
škody vzrostly 5x na 130 milionů, v roce 1993
již 20x na 494 milionů
a v roce 1993 dosáhly hranice 794,1 milionů korun.
Počet spáchaných skutků odpovídá
i škodám způsobeným v letech 1990 1993.
V roce 1990 bylo spácháno 19.763, 1991 23.034, 1992
32.700 a v roce 1993 47.122 trestných činů.
Příčiny
a podmínky krádeží motorových
vozidel a věcí z nich
Příčiny a
podmínky rozmachu této trestné činnosti
lze spatřovat zejména v tom, že od roku 1990,
došlo k uvolnění hraničního režimu.
Možnosti svobodného pohybu osob jednotlivých
evropských zemí využívají kriminální
živly k internacionalizaci této trestné činnosti.
Dochází k využití převyšující
poptávky po všech druzích zahraničních
vozidel ve východoevropských zemích.
Při porovnání
prvních čtvrtletí roků 1993 a 1994
celkově došlo k poklesu krádeží
osobních aut o téměř třetinu.
U vybraných typů aut však došlo u všech
k nárůstu. BMW 250%, Peugeot 194%, Renault 175%,
Opel 139%, Audi 134%, Volkswagen 126%.
Skupiny pachatelů odcizují
uvedená vozidla na území České
republiky a tato jsou známými cestami dále
distribuována do třetích zemí (jde
o tzv. balkánskou, severozápadní a východní
cestu). Na straně druhé jsou vozidla odcizována
v západních zemích a po vybavení falšovanými
doklady pak distribuována na našem území
a v řadě případů jde o tranzit
do zemí bývalého východního
bloku končící v Turecku, Albánii,
bývalé Jugoslávii a v zemích bývalého
SSSR.
Nezanedbatelný podíl
na krádežích vozidel má také
podvodné jednání ze strany majitelů,
kteří předstírají krádež
a vozidlo prodají zejména zahraničním
zájemcům.
Pozitivním přínosem
řešení problematiky krádeží
motorových vozidel v oblasti pátrání
je zavedení celostátního pátracího
systému, kdy dnem 21. 6. 1993 byla zahájena závěrečná
etapa zkušebního provozu pátracích systémů.
V současné době je prováděno
vyhodnocení účinnosti
uvedeného systému a lze předpokládat,
že rutinní provoz bude zaveden do konce roku 1994.
Stav na úseku krádeží
věcí z motorových vozidel je v současné
době (od roku 1990) ovlivněn změnou sortimentu
skladby převážených věcí
a také souvisí s rozvojem podnikatelských
aktivit při přepravě a distribuci zboží
všeho druhu. V minulosti byly odcizovány převážně
věci osobní potřeby náhodně
odložené ve vozidlech jako fotoaparáty, oděvní
svršky, videotechnika apod. V současné době
pachatelé využívají nepozornosti
majitelů, nebo získaných informací
a odcizují z osobních vozidel finanční
hotovosti (podnikatelé převážejí
i milionové částky na hotovostní platby),
počítačovou techniku, ale i jiné zboží
sloužící jako předmět podnikání
a běžné věci, které i v minulosti
byly v zájmu pachatelů.
Do popředí zájmu
pachatelů přichází vykrádání
odstavených nebo zaparkovaných kamionů a
prioritu má individuálně neidentifikovatelné,
nebo těžce identifikovatelné zboží
jako např. cigarety, alkohol, drogistické zboží
apod.
Činnost kriminální
policie na tomto úseku
A. Odbor obecné kriminality ÚKP:
- analytická, koordinační,
kontrolní a metodická činnost ve vztahu ke
správám jednotlivých krajů,
- úkoly vyplývající
z požadavků národních ústředen
Interpolu ve vztahu ke krádežím motorových
vozidel,
- úkoly při spolupráci
s ostatními subjekty (výrobci vozidel, pojišťovnami
a jejich sdruženími, s jednotlivými pátracími
službami oblastních úřadů cel
s cizineckou a pohraniční policií a pod.).
B. Odbory obecné kriminality jednotlivých
správ a oddělení kriminální
police OŘ PČR
Činnost těchto subjektů
je determinována výší nápadu
majetkové trestné činnosti daného
teritoria a omezených možností určovaných
zejména počtem pracovníků a materiálně
technickým zabezpečením.
Vzhledem k těmto omezeným
možnostem je situace na úseku krádeží
motorových vozidel řešena zejména u
sériově páchané trestné činnosti
zřizováním pracovních týmů
a skupin k realizaci konkrétní trestné činnosti,
což přináší zjevně dobré
výsledky. Nepopiratelnou výhodou takto
ustanovených skupin při jednotlivých odděleních
správ krajů je daleko větší prostor
pro analytickou činnost a možnost na základě
každodenních analýz zřizovat krátkodobé
pracovní skupiny či týmy k řešení
sériové trestné činnosti v omezeném
čase i prostoru
za efektivního využití sil a prostředků.
Tím se i zlepší koordinační činnost
mezi jednotlivými kraji a v návaznosti na zřízení
takovéto skupiny na ÚKP i množnost operativního
řešení sériové trestné
činnosti přesahující více krajů.
Základní teze
směřující k řešení
krádeží motorových vozidel.
1. Legislativní oblast
- novelizace Občanského
zákoníku - posílení práv vlastníků,
- novelizace Policejního
zákona rozšíření pravomocí
při zajišťování vozidel,
- novelizace Celního zákona - úprava individuálního
dovozu aut
- úprava činnosti
všech služeb policie při řešení
této problematiky,
- realizovat právní
i technické možnosti při propojení pátracích
systémů našich a zahraničních.
2. Kriminální
policie ČR (všechny služby)
- na vybraných útvarech kr. policie
ustanovit skupiny k řešení problematiky motorových
vozidel,
- usilovat o vytvoření
one line systému PATRMV, řešit napojení
na hraniční přechody.
3. Kriminalistický ústav
- spolupodílet se na vývoji
a tvorbě identifikačních karet mot. vozidel
(náhrada OTP), jejichž falzifikace by byla podstatně
ztížena.
4. Dopravní služba
- zabezpečit rutinní
provoz úplného a jednotného počítačového
informačního systému evidence motorových
vozidel v ČR,
- podílet se na tvorbě
bezpečné identifikační karty vozidla.
5. Pořádková
služba a Úřad vyšetřování
- ujednocení právní
kvalifikace tr. činnosti na motorových vozidlech.
6. Cizinecká a pohraniční
policie
- vytvoření společného
systému kontroly vozidel na hraničních přechodech
za využití pátr. systémů policie.
7. Ostatní služby
(např. Železniční policie apod.)
- zabezpečit efektivní
kontrolu kontejnerové i jiné přepravy vozidel.
8. Interpol
- zajištění
nepřetržitého a kvalitního servisu při
vytěžování jak pátracích,
tak i evidenčních systémů jednotlivých
národních ústředen z hlediska informací
k motorovým vozidlům
9. "Opatření
ke zlepšení spolupráce"
- zajistit potřebnou součinnost
s ministerstvem financí ČR, pojišťovnami
a jejich sdruženími, výrobci motorových
vozidel, autorizovanými dovozci aut, Generálním
ředitelstvím cel a pod.