Předkládá:
Návrh rozpočtu Rady
České republiky pro rozhlasové a televizní
vysíláni je předkládáni v souladu
s čl. III., odst. 1 a 3 zákona č. 36/1993
Sb., o některých opatřeních v oblasti
rozhlasového a televizního vysílání.
A. VÝDAJOVÁ STRÁNKA
ROZPOČTU
Investiční výdaje | v tis. Kč | |
5100 | Vybavení kanceláři | 150 |
Výpočetní technika | 190 | |
Radiomagnetofony | 70 | |
TV + video | 90 | |
celkem | 500 | |
Neinvestiční výdaje | ||
5200 | Údržba a opravy | 800 |
5300 | Materiální výdaje | 2 250 |
(energie, PHM, videokazety, magnetof. kazety, diskety, kanc. potřeby, drobný hmotný majetek, software, předplatné novin a časopisů) | ||
5400 | Služby a výdaje nevýrobní povahy | 4 700 |
z toho: - sociální a zdravotní pojištění | 2 340 | |
- expertízy, výzkumy, zahr. cestovné, spojové služby, školení, semináře, pojistné) | 2 360 | |
5500 | Cestovné | 650 |
5600 | Mzdové prostředky | 6 620 |
z toho: - OON (odměny členů Rady) 2 200 | ||
- mzdy (úřad) | 4 420 | |
5700 | Nájemné | 3 200 |
celkem 18 220 | ||
CELKEM INVESTIČNÍ A NEINVESTIČNÍ VÝDAJE | 18 720 |
Odůvodnění:
Rada České republiky
pro rozhlasové a televizní vysílání
byla zřízena zákonem ČNR č.
103/1992 Sb., ve znění zákona ČNR
č. 474/1992 Sb. a zákona ČNR č. 36/1992
Sb.
Rada vykonává státní správu
v oblasti rozhlasového a televizního vysílání.
Zákonodárce seznal účelným
řešení., kdy ústřední
orgán státní správy pro oblast rozhlasového
a televizního vysílání bude samostatnou,
na vládě nezávislou institucí, jež
je ze své činnosti přímo odpovědna
Poslanecké sněmovně
Parlamentu, a to i v oblasti financování.
Do zákonem stanovené
působnosti Rady náleží zejména:
- podílet se svými
stanovisky a návrhy na vytváření zásad
státní politiky České republiky ve
vztahu k vysílání a stanovit koncepci jeho
rozvoje
- udělovat a odnímat
licence k vysílání
- dohlížet na dodržování
zákonů v oblasti vysílání
- stanovovat lhůty k nápravě
a ukládat pokuty držitelům licencí,
provozovatelům vysílání ze zákona
nebo subjektům vysílajícím bez licence
- vykonávat státní správu
v oblasti správy kmitočtového spektra učeného
pro rozhlasové a televizní vysílání
Činnost Rady zajišťuje
v souladu se zákonem č. 103/1992 Sb. úřad
Rady, který se orgánem Rady a je financován
z jejího rozpočtu. Úřad plní
úkoly spojené s odborným, organizačním
a technickým zabezpečením činnosti
Rady.
Úřad je členěn
do pěti odborů a sekretariátu úřadu.
Celkový předpokládaný počet
zaměstnanců se organizačním opatřením
snížil v červnu t. r. na 30.
Odměny členů
Rady jsou stanoveny Statutem, který byl schválen
Českou národní radou 29. dubna 1992. Návrh
rozpočtu předpokládá schválení
novely Statutu, kterým by byly odměny členů
Rady zvýšeny.
Investiční výdaje:
Investiční výdaje
představují převážně dovybavení
jednotlivých pracovišť úřadu výpočetní
technikou a prostředky pro monitorování rozhlasového
a televizního vysílání. Navrhované
prostředky na investiční výdaje jsou
výrazně nižší oproti roku 1994,
a to o 41%.
Neinvestiční výdaje:
Významnou část
neinvestičních výdajů (kromě
mezd) představují služby, z nichž jde
zejména o zadávání nezávislých
expertíz (např. právní a technické
povahy), analytických prací a výzkumů
vztahujících se zvláště k otázkám
poslechovosti rozhlasových a televizních stanic
a k programovým standardům vysílání
(AISA, GfK a jiná
výzkumná pracoviště). Dále jde
o výdaje spojené s pořádáním
seminářů pro provozovatele rozhlasového
a televizního vysílání, školení
pracovníků úřadu, krátkodobé
stáže a studijní pobyty u zahraničních
partnerských organizací a odborných pracovišť.
Tyto výdaje odpovídají
specifice pracoviště a jsou v přímé
souvislosti se sníženým počtem pracovníků
oproti původní představě. Více
než dvouleté zkušenosti prokázaly efektivnost
individuálně zadávaných prací
odborné povahy. Tento postup umožňuje mj. využívat
pro činnost Rady
odborníky, kteří z různých
důvodů nechtějí nebo nemohou být
trvale zaměstnáni v úřadu Rady.
U materiálních výdajů,
služeb a výdajů nevýrobní povahy
vychází návrh rozpočtu především
z úrovně současných cen a z dopadů
zákonů a právních norem (např.
zdravotní a sociální pojištění).
Návrh předpokládá rovněž
dovybavení jednotlivých pracovišť úřadu
Rady drobným hmotným majetkem.
Výše nájemného
vychází z nájemní smlouvy uzavřené
v roce 1992. Nevyužité nebytové prostory v
pronajatém objektu budou pokud možno i nadále
pronajímány dalším subjektům.
B. PŘÍJMOVÁ
STRÁNKA ROZPOČTU
Činnost Rady České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání
a jejího úřadu je, podle zákona č
331/1993 Sb. části sedmé § 15, financována
od 1. ledna 1994 z 0,7% výnosu ze sazeb za používání
rozhlasových a televizních přijímačů
podléhajících evidenci.
Vzhledem: tomu, že se připravují
nové legislativní úpravy vztahující
se mj. ke způsobu financování Rady a k výši
koncesionářských poplatků, lze v návrhu
rozpočtu vycházet
z varianty a) - financování
z koncesionářských poplatků:
Návrh příjmové
stránky rozpočtu nelze podle výše uvedeného
zákon. č. 331/1993 Sb. sestavit, nebo v době
předložení návrhu rozpočtu Rady
do Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky není v České televizi ani v Českém
rozhlasu schválen finanční plán na
rok 1995, ze kterého se vychází.
z varianty b - financování
ze státního rozpočtu:
Jediným zdrojem financování
činnosti Rady jsou prostředky určené
zákonem o státním rozpočtu, případné
příjmy z pronájmu nebytových prostor
v suterénu objektu Rady se odvádí do státního
rozpočtu.