kterým se předkládá
Poslanecké sněmovně Parlamentu České
republiky k vyslovení souhlasu výpověď
Úmluvy o řešení občanskoprávních
sporů vznikajících ze vztahů hospodářské
a vědeckotechnické spolupráce v rozhodčím
řízení, podepsané dne 26. května
1972 v Moskvě.
Za bezvadnost: JUDr. Hana Kodlová |
kterým se předkládá
Poslanecké sněmovně Parlamentu České
republiky k vyslovení souhlasu výpověď
Úmluvy o řešení občanskoprávních
sporů vznikajících ze vztahů hospodářské
a vědeckotechnické spolupráce v rozhodčím
řízení, podepsané dne 26. května
1972 v Moskvě.
Poslanecká sněmovna
Parlamentu České republiky souhlasí
s výpovědí Úmluvy o řešení
občanskoprávních sporů vznikajících
ze vztahů hospodářské a vědeckotechnické
spolupráce v rozhodčím řízení,
podepsané dne 26. května 1972 v Moskvě.
V mezinárodních
hospodářských a obchodních vztazích
má při rozhodování sporů z
nich vznikajících praktický význam
jejich rozhodování v rozhodčím řízeni.
Zákonem č. 98/1963 Sb., o rozhodčím
řízení v mezinárodním obchodním
styku a o výkonu rozhodčích nálezů,
se účastníkům mezinárodního
obchodního styku umožňuje, aby si dohodou určili,
že místa soudu má o jejich materiálních
nárocích rozhodnout rozhodce nebo rozhodčí
soud. Ustanovení tohoto zákona se použijí,
pokud něco jiného nestanoví mezinárodní
smlouva, kterou je Česká republika vázána.
Jedním z takových
smluvních dokumentů je Úmluva o řešení
občanskoprávních sporů, vznikajících
ze vztahů hospodářské a vědeckotechnické
spolupráce v rozhodčím řízení,
uzavřená 26. 5. 1972 v Moskvě, upravující
rozhodování sporů mezi organizacemi členských
států bývalé RVHP[Vyhláška
ministra zahraničních věcí ze dne
15. listopadu 1974 č. 115/1974 Sb., o Úmluvě
o řešení občanskoprávních
sporů vznikajících ze vztahů hospodářské
a vědeckotechnické spolupráci v rozhodčím
řízení]. Úmluva vstoupila v platnost
pro Československou socialistickou republiku po ratifikací
prezidentem republiky dnem 31. 10. 1974. Ratifikační
listina byla uložena v Sekretariátu RVHP, který
byl určen depozitářem Úmluvy.
Touto Úmluvou byla založena
obligatorní pravomoc rozhodčích soudů
při obchodních a průmyslových komorách
členských států bývalé
RVHP, s vyloučením pravomoci státních
soudů. Pravomoc se týká všech sporů,
které vyplynuly ze smluvních a jiných občanskoprávních
vztahů mezi hospodářskými organizacemi,
vznikajících v rámci jejich spolupráce
v hospodářské oblasti a v oblasti vědy
a techniky. Dohoda mezi účastníky mezinárodního
obchodního vztahu je možná
jen co do omezeného výběru rozhodčího
soudu v některém státě bývalé
RVHP.
Úmluva byla uzavřena
v době, kdy se její úprava týkala
jen zahraniční obchodní činnosti a
byla výrazem státní regulace zahraničního
obchodu v členských státech RVHP a celkových
ekonomických vztahů mezi nimi. V současné
době se však obligatorní pravomoc týká
jen v České republice několika tisíc
právnických a fyzických osob, které
jsou nuceny spory předkládat k rozhodnutí
jen určitému okruhu rozhodčích soudů.
Zásadní politické a s nimi
spojené změny v uspořádáni
ekonomik zemí smluvních stran zmíněné
dohody, zejména odstranění centrálního
řízení ekonomik, rozsáhlá privatizace,
liberalizace zahraničního obchodu a další
podstatné změny v hospodářství
vyvolávají potřebu ke zvýšené
smluvní svobodě
právnických a fyzických osob v oblasti ekonomických,
obchodních a vědeckotechnických styků
mezi Českou republikou a druhými bývalými
členskými státy RVHP.
K tomu navíc přistupuje
zánik řady bývalých státních
útvarů účastníků smlouvy
(SSSR, NDR, ČSSR), přičemž nástupnictví
nově vzniklých států není z
hlediska mezinárodně-smluvní a právní
kontinuity zdaleka ve všech případech jednoznačné
a je tudíž značně komplikované.
Rovněž zánik Rady vzájemné hospodářské
pomoci, jejíž sekretariát je stanoven depozitářem
dané Úmluvy, zpochybňuje právní
jistotu v dané oblasti mezinárodních vztahů.
V současné době vykonává funkci
depozitáře vláda Ruské federace.
I z hlediska České
republiky, která se v souvislosti se svým vznikem
přihlásila ke všem právům a závazkům
vyplývajícím z mezinárodních
smluv uzavřených ČSFR (popř. ČSSR),
přetrvávající stav v dané oblasti
vyvolává řadu problémů.
Zmíněná smluvní
úprava zůstává i nadále v platnosti.
Na jejím základě v České republice
o předmětných sporech rozhoduje výhradně
Rozhodčí soud ČSOPK[Vláda ČR
svým usnesením č. 218 z 27. 4. 1994 schválila
návrh zákona o sloučení Československé
obchodní a průmyslové komory s Hospodářskou
komorou České republiky, který připravilo
Ministerstvo hospodářství ve spolupráci
s Ministerstvem průmyslu a obchodu. Návrh byl předložen
Parlamentu ČR k projednání. Proto do doby
vstupu uvedeného návrhu zákona v platnost
se vychází z ustanovení zákon č.
42/1980 Sb. v dosud platném znění, týkajícího
se Rozhodčího soudu Československé
obchodní a průmyslové komory.].
Jeho práce je ztížena velkým množstvím
nuceně předkládaných sporů
a zároveň je tím omezena jeho kapacita pro
ty subjekty, které by chtěly jeho služeb využít.
Navíc, vstupem zahraničního
kapitálu do ekonomiky ČR, ať již přímým
podnikáním zahraničních osob anebo
majetkovou účasti zahraničních osob
v českých právnických osobách,
se dále zvýrazňuje anachronismus existující
mezinárodně smluvní úpravy. Zahraniční
osoby mohou totiž podnikat na území České
republiky za stejných podmínek a ve stejném
rozsahu jako české
osoby. Jsou tudíž v případných
sporech se subjekty druhých zemí - bývalých
členů RVHP - plně vázány platnou
mezinárodně smluvní úpravou České
republiky. To neodpovídá současné
mezinárodně smluvní praxi, z které
zmíněné zahraniční subjekty
běžně vycházejí.
Ze všech zmíněných
důvodů obligatorní vymezení výlučné
pravomoci rozhodčích soudů ve výše
uvedeném rozsahu se jeví v nových podmínkách
jako neúčelné a neodpovídající
mezinárodním podmínkám v dané
oblasti.
Uvolněním rigorózního
postupu stanoveného zmíněnou Úmluvou
se dá možnost českým a zahraničním
hospodářským subjektům, a již
právnickým nebo fyzickým osobám, volit
po vzájemné dohodě vyjádřené
v příslušných smluvních dokumentech,
především kontraktech, projednávání
a rozhodování vzájemných
sporů vznikajících z jejich ekonomických,
především obchodních vztahů způsobem,
který samy považují ze svého hlediska
za nejvhodnější. V úvahu přichází
jak zachování možnosti projednání
a rozhodování těchto sporů u stávajících
rozhodčích soudů (většinou
organizačně přičleněných
k hospodářským komorám), avšak
na základě dobrovolnosti a svobodného výběru,
tak i u rozhodců jako soukromých fyzických
osob. Dále bude dána možnost projednávat
a rozhodovat uvedené spory u věcně příslušných
státních soudů jedné nebo
druhé smluvní strany anebo podle vzájemného
ujednání stran dokonce ve třetím státě.
Ze všech uvedených
důvodů obligatorní vymezení pravomoci
rozhodčích soudů bývalých členských
států RVHP při řešení
občanskoprávních sporů vznikajících
z hospodářských a vědeckotechnických
vztahů je v nových podmínkách zahraničně
ekonomických vztahů (mj. též po výpovědi
základních smluvních dokumentů bývalé
RVHP - zejména Všeobecných dodacích
podmínek RVHP, Všeobecných servisních
podmínek RVHP) věcně neúčelné
a navíc je v rozporu s mezinárodní
smluvní praxí.
Proto se navrhuje, aby Česká
republika vypověděla zmíněnou Úmluvu
na základě jejího článku X
s 12 měsíční výpovědní
lhůtou, obdobně jako to již učinila
Polská republika a Maďarská republika.
Vzhledem k tomu, že pro transformaci
této Úmluvy do čs. právního
řádu byl nutný souhlas Federálního
shromáždění s následující
ratifikací prezidentem, je i pro její vypovězení
nutný souhlas Parlamentu České republiky.
S ohledem k výše uvedenému
vláda předkládá Parlamentu návrh
na vyslovení souhlasu s vypovězením Úmluvy
o řešení občanskoprávních
sporů vznikajících ze vztahů hospodářské
a vědeckotechnické spolupráce v rozhodčím
řízení.
Vlády Bulharské
lidové republiky, Maďarské lidové republiky,
Německé demokratické republiky, Mongolské
lidové republiky, Polské lidové republiky,
Rumunské socialistické republiky, Svazu sovětských
socialistických republik a Československé
socialistické republiky,
vedeny snahou zabezpečit
příznivé právní podmínky
pro další prohloubení a zdokonalení
vzájemné hospodářské a vědeckotechnické
spolupráce,
vycházejíce z toho,
že náležité řešení
sporných otázek vznikajících v průběhu
uskutečňování této spolupráce
napomáhá jejímu úspěšnému
rozvoji, berouce v úvahu, že rozhodčí
soudy v jejich státech se v praxi osvědčily
jako účinný
nástroj pro rozhodování sporů souvisejících
se zahraničně obchodními operacemi, a
usilujíce o ještě
širší využití těchto rozhodčích
soudů jejich pověřením k projednávání
občanskoprávních sporů vznikajících
ze vztahů ohledně všech druhů hospodářské
a vědeckotechnické spolupráce,
dohodly se na tomto:
/1/ Všechny spory mezi hospodářskými
organizacemi vyplývající ze smluvních
a jiných občanskoprávních vztahů,
vznikajících mezi nimi v průběhu hospodářské
a vědeckotechnické spolupráce smluvních
států této úmluvy, budou rozhodovány
v rozhodčím řízení s vyloučením
pravomoci státních soudů v těchto
sporech.
/2/ Za vztahy uvedené v
odstavci 1 se považují vztahy z kupních smluv,
ze smluv o specializaci a kooperaci výroby, ze smluv o
dílo, ze smluv o provedení stavebních, montážních,
projekčních, výzkumných, vědeckobadatelských,
projekčně konstruktérských a experimentálních
prací, ze smluv o poskytování přepravních,
zasílatelských a jiných služeb, jakož
i jiné občanskoprávní vztahy, vznikající
v průběhu hospodářské a vědeckotechnické
spolupráce mezi smluvními státy této
úmluvy.
/3/ Za hospodářské
organizace ve smyslu této úmluvy se považují
podniky, trusty, sdružení, kombináty, hlavní
správy hospodařící podle chozrasčotu,
jakož i vědeckovýzkumné ústavy,
projekčně konstrukční kanceláře
a jiné organizace podobného druhu, které
jsou subjekty občanského
práva a mají sídlo v různých
smluvních státech této úmluvy.
/1/ Spory uvedené v článku
I budou projednávány u rozhodčího
soudu zřízeného při obchodní
komoře ve státě žalované strany
nebo - podle ujednání stran - v třetím
smluvním státu této úmluvy.
/2/ V těch případech,
kdy ve smluvních státech této úmluvy
působí pro projednávání určitých
kategorií sporů specializované rozhodčí
soudy, budou se projednávat takové spory na základě
vzájemné dohody stran těmito rozhodčími
soudy.
/3/ Vzájemná žaloba
a nárok uplatněný k započtení,
které vyplývají z téhož právního
vztahu jako hlavní žaloba, podléhají
projednání u rozhodčího soudu, u něhož
se projednává základní žaloba.
/1/ Rozhodčí soudy
nemají pravomoc projednávat nároky na uzavření
smlouvy nebo na přijetí jednotlivých smluvních
podmínek.
/2/ Ustanovení odst. 1
se netýká pravomoci rozhodčího soudu,
pokud jde o projednávání nároků
poškozené strany na zaplacení penále
stanoveného za porušení smlouvy o uzavření
budoucí smlouvy, nebo na náhradu škod způsobených
takovým porušením.
/1/ Rozhodnutí rozhodčích
soudů uvedených v článku II odst.
1 jsou konečná a závazná. Strany je
plní dobrovolné.
/2/ Tato rozhodnutí se
považují za uznaná bez dalšího
řízení a budou vykonána v kterémkoli
smluvním státu této úmluvy týmž
způsobem jako pravomocná rozhodnutí státních
soudů státu, v němž má být
rozhodnutí vykonáno.
/3/ Pokud jde o smíry,
potvrzené rozhodčím soudem, použije
se přiměřeně ustanovení odstavců
1 a 2 tohoto článku.
/4/ Ustanovení odstavců
1 a 2 tohoto článku se týkají i rozhodnutí
specializovaných rozhodčích soudů
uvedených v článku II odst. 2 této
úmluvy, jakož i smírů potvrzených
specializovaným rozhodčím soudem, pokud se
nepředvídá něco jiného v právním
řádu státu,
kde má sídlo takový rozhodčí
soud.
/5/ Rozhodnutí rozhodčích
soudů uvedených v článku II a smíry
potvrzené těmito soudy, nesplněné
dobrovolně, mohou být předloženy k nucenému
výkonu v průběhu dvouleté lhůty.
Tato promlčecí lhůta se počítá
ode dne doručení rozhodčího nálezu
straně žádající o výkon
a při zaslání nálezu poštou -
od data razítka poštovního úřadu
o přijetí doporučeného dopisu k odeslání.
V případě smíru se uvedená
lhůta počítá ode dne uzavření
smíru.
/1/ Výkon rozhodnutí
rozhodčího soudu může být odepřen
státním soudem země výkonu jedině
v případě:
a) jestliže rozhodnutí
bylo vydáno s porušením předpisů
o pravomoci, stanovených touto úmluvou nebo
b) jestliže strana, proti
které bylo rozhodnutí vydáno, dokáže,
že byla zbavena možností hájit svá
práva v důsledku porušení pravidel rozhodčího
řízení nebo v důsledku jiných
okolností, které nemohla odvrátit a které
jí bránily účastnit se jednání
rozhodčího soudu a uvědomit rozhodčí
soud o těchto okolnostech, nebo
c) jestliže strana, proti
níž bylo vydáno rozhodnutí rozhodčího
soudu, dokáže, že rozhodnutí bylo zrušeno
nebo jeho výkon pozastaven na základě vnitrostátních
předpisů státu, v němž bylo vydáno.
/2/ V případě
odepření výkonu rozhodnutí rozhodčího
soudu z důvodů uvedených v bodech a) a b)
odstavce 1 tohoto článku, je strana, v jejíž
prospěch bylo rozhodnutí vydáno, oprávněna
předložit novou žalobu z téhož důvodu
u příslušného orgánu v tříměsíční
lhůtě, počítané ode dne, kdy
usnesení o odepření nabylo právní
moci.
/1/ Na otázky upravené
touto úmluvou se nepoužije ve vztazích mezi
jejími smluvními státy ustanovení
dvoustranných a mnohostranných úmluv, jimi
dříve uzavřených, s výjimkou
úmluv, podle kterých určité kategorie
občanskoprávních sporů patří
do výlučné pravomoci
určitých orgánů.
/2/ Této úmluvy
se rovněž nepoužije na občanskoprávní
spory, které patří podle vnitrostátního
zákona platného v době podepsání
úmluvy do výlučné pravomoci soudních
orgánů nebo jiných státních
orgánů.
Tato úmluva se netýká
případů, které se projednávají
ke dni, kdy úmluva vstoupí v platnost.
/1/ Tato úmluva bude ratifikována
státy, které ji podepsaly. Ratifikační
listiny se předávají do úschovy sekretariátu
Rady vzájemné hospodářské pomoci,
který je depozitářem této úmluvy.
/2/ Tato úmluva vstoupí
v platnost devadesátý den počítáno
ode dne, kdy byla předána depozitáři
pátá ratifikační listina.
/3/ Pro státy, jejichž
ratifikační listiny budou předány
do úschovy depozitáři po vstupu úmluvy
v platnost, vstoupí úmluva v platnost devadesátý
den ode dne, kdy byly předány ratifikační
listiny depozitáři.
/1/ Se souhlasem smluvních
stran této úmluvy mohou k této úmluvě
po jejím vstupu v platnost přistoupit jiné
státy tím způsobem, že předají
depozitáři listinu o přístupu. Přístup
se považuje za platný po uplynutí devadesáti
dní ode dne, kdy depozitář obdrží
poslední zprávu o souhlasu s přístupem.
/2/ Stát, který
přistoupí k této úmluvě, uvědomí
depozitáře o tom, který rozhodčí
soud v jeho státě, odpovídající
rozhodčímu soudu uvedenému v článku
II odst. 1 bude projednávat spory, uvedené v článku
1 této úmluvy.
Každý smluvní
stát této úmluvy může úmluvu
vypovědět tím, že o tom uvědomí
depozitáře. Výpověď nabývá
účinnosti po 12 měsících ode
dne, kdy depozitář obdržel toto oznámení.
Vystoupení státu z úmluvy se nedotýká
případů, které se projednávají
podle této úmluvy ke dni, kdy výpověď
nabude účinnosti.
Depozitář vyrozumí
neodkladně všechny státy, které tuto
úmluvu podepsaly a které k ní přistoupily,
o datu předání každé ratifikační
listiny nebo každé listiny o přístupu
do úschovy, o datu vstupu úmluvy v platnost, jakož
i o jiných oznámeních podle této úmluvy.
Depozitář této
úmluvy učiní příslušná
opatření k registraci této úmluvy
v sekretariátě Organizace spojených národů
v souladu s její Chartou.
Tato úmluva se předává
do úschovy depozitáři, který rozešle
náležitě ověřené opisy
úmluvy státům, které úmluvu
podepsaly a které k ní přistoupily. Sepsáno
v Moskvě dne 26. května 1972 v jednom vyhotovení
v ruském jazyce.