PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1994

I. volební období

1190

Vládní návrh

Zákon

ze dne . 1994

o státním rozpočtu České republiky na rok 1995

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

§ 1

(1) Celkové příjmy státního rozpočtu České republiky na rok 1995 (dále jen "státní rozpočet") se stanoví částkou 411 546 000 000 Kč, celkové výdaje státního rozpočtu se stanoví částkou 411 546 000 000 Kč (Příloha č. 1).

(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy finanční vztahy k rozpočtům okresních úřadů pro vyrovnání rozpočtů okresních úřadů a rozpočtů obcí, a to dotacemi v celkové výši 15 760 500 000 Kč (Příloha č. 2). Tyto dotace mohou být zvýšeny až do výše 23 300 000 000 Kč z rezervy rozpočtované v kapitole Všeobecná pokladní správa.

(3) Ve státním rozpočtu je obsažena dotace do Státního fondu tržní regulace v zemědělství ve výši 500 000 000 Kč. Tato dotace může být zvýšena až do výše 850 000 000 Kč z rezervy rozpočtované v kapitole Všeobecná pokladní správa.

(4) Stanovená výše příjmů podle kapitol státního rozpočtu je uvedeno v příloze č. 4 a rozdělení invetičních výdajů kapitol státního rozpočtu v příloze č. 5.

§ 2

Součástí celkové dotace ze státního rozpočtu do rozpočtů okresních úřadů a obcí, jejíž výše je uvedena v příloze č. 2, jsou příspěvky ze státního rozpočtu k částečné úhradě výdajů spojených s výkonem státní správy obcemi. Výše těchto příspěvků je pro rok 1995 uvedena v příloze č. 6, a to v přepočtu na 100 obyvatel s trvalým pobytem na území, v němž obecní úřad vykonává státní správu. O výši příspěvku přiznaného jednotlivé obci rozhoduje přednosta příslušného okresního úřadu, přičemž se může od částek uvedených v příloze č. 6 v odůvodněných případech odchýlit až o 15%.

§ 3

(1) V roce 1995 je 45% celookresního výnosu daně z příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků srážených a odváděných plátcem daně podle § 6 zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, s výjimkou daně připadající na příjmy podle § 6 odst. 4 téhož zákona, příjmem rozpočtu okresního úřadu.

(2) V roce 1995 je podíl z 55% celookresního výnosu daně z příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků srážených a odváděných plátcem daně podle § 6 zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, výjimkou daně připadající na příjmy podle § 6 odst. 4 téhož zákona, příjmem rozpočtu obce. Každá obec se na uvedené části celookresního výnosu podílí procentem stanoveným s přesností na čtyři desetinná místa příslušným okresním úřadem, a to ve výši odpovídající poměru počtu jejího obyvatelstva k celkovému počtu obyvatelstva daného okresu. Hlavnímu městu Praha a městům Brno, Ostrava a Plzeň plyne uvedená daň ve výši 100%.

(3) Daň z příjmů právnických osob [Zákon ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.] za zdaňovací období roku 1995 je příjmem rozpočtu obce v případech, kdy je poplatníkem obec, s výjimkou daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby. [§ 36 zákona ČNR č. 586/1992 Sb.]

(4) Příjmem obce podle odstavce 3 není příslušenství daně [§ 58 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů] a daň, která nebyla přiznána nebo dodatečně přiznána ve stanovené lhůtě. [§ 40 a 41 zákona ČNR č. 337/1992 Sb.]

§ 4

Prostředky státního rozpočtu České republiky na rok 1994 poskytované jako neinvestiční dotace agrokomplexu a lesnímu a vodnímu hospodářství nevyčerpané do 31. prosince 1994 se převádějí do příjmů kapitoly Všeobecná pokladní správa v roce 1995 a budou použity ke stejným účelům, na které byly vyčleněny v roce 1994.

§ 5

Z prostředků státního rozpočtu České republiky na rok 1994 poskytovaných jako investiční dotace podnikům se převádí do příjmů kapitoly Všeobená pokladní správa v roce 1995 částka odpovídající prostředkům nevyčerpaným do 31. prosince 1994, maximálně však do výše 2% rozpočtu těchto dotací, která bude použita na stejný účel, pro který byly dotace v roce 1994 určeny.

§ 6

(1) Státním orgánům, pro které byly zřízeny kapitoly státního rozpočtu, rozpočtovým organizacím v jejich působnosti, soudům a státním zastupitelstvím se pro účely hmotné zainteresovanosti ponechávají úspory neinvestičních výdajů dosažené v roce 1994 mimo úspor mzdových prostředků [§ 6 odst. 5 vyhlášky Federálního ministerstva práce a sociálních věcí č. 145/1991 Sb., o usměrňování mzdových prostředků rozpočtových a příspěvkových organizací.] a to jen úspory nepřevyšující 5% jejich rozpočtu neinvestičních výdajů sníženého o rozpočet mzdových prostředků. Předmětem hmotné zainteresovanosti nejsou úspory těchto výdajů dosažené nesplněním úkolů.

(2) Při posuzování hmotné zainteresovanosti za rok 1994 nepostupují orgány a organizace uvedené v odstavci 1 podle ustanovení § 6 ost. 2 vyhlášky Ministerstva financí č. 205/1991 Sb., o hospdoaření s rozpočtovými prostředky státního rozpočtu České republiky a o finančním hospodaření rozpočtových a příspěvkových organizací.

(3) Přebytek státního rozpočtu za rok 1994 se použije přednostně k úhradě nároků orgánů a organizací uvedených v odstavci 1.

§ 7

Na vrácení části pojistného na sociání zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti [§ 27a zákona č. /1994 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.] se použije přebytek státního rozpočtu za rok 1994 zbývající po úhradách podle § 6 odst. 3.

§ 8

Vláda nebo na základě jejího zmocnění ministr financí může

a) upravit ukazatele státntího rozpočtu podle § 1 v souladu s cenovými, organizačními a metodickými změnami. Těmito opatřeními nesmí dojít ke zhoršení výsledného salda příjmů a výdajů státního rozpočtu,

b) poskytnout provozovateli jaderných zařízení na území České republiky pro pokrytí náhrady prokázaných jaderných škod vzniklých třetím osobám v důsledku jaderné nehody těchto zařízení prostředky ze státního rozpočtu až do výše 6 000 000 000 Kč.

§ 9

Fond národního majetku České republiky v roce 1995 uhradí část úroků státního dluhu České republiky ve výši 10 700 000 000 Kč.

§ 10

(1) Ministerstvo financí může vydat v průběhu roku 1995 státní dluhopisy v rozsahu 38 222 000 000 Kč na úhradu jistin státního dluhu splatných v roce 1995.

(2) Ministerstvo financí může v průběhu roku 1995 přeměňovat přímé úvěry přijaté nebo převzaté Českou republikou před rokem 1994 na státní dluhopisy.

§ 11

Vláda se zmocňuje, aby svým nařízením stanovila podmínky pro poskytování dotací ze státního rozpočtu na tepelnou energii vlastníkům nebo správcům vytápěných domovních objektů a způsob jejich vyúčtování.

§ 12

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1995.



 Příloha č. 1 k zákonu č. …/1994 Sb.



CELKOVÝ PŘEHLED STÁTNÍHO ROZPOČTU

Ukazatel
v mil. Kč
  
DAŇOVĚ PŘÍJMY 241.800
v tom: 
Daň z přidané hodnoty 88.500
Spotřební daně 45.100
Daně z příjmů 77.300
daň z příjmů právnických osob 71.100
daň z příjmů fyzických osob 6.200
Daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí 1.900
Silniční daň 4.200
Clo16.500
Poplatek za užívání dálnic a silnic 1.400
Ostatní daně a poplatky 6.900
  
POJISTNÉ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ A PŘÍSPĚVEK NA STÁTNÍ POLITIKU ZAMĚSTNANOSTI 147.119
  
NEDAŇOVÉ PŘÍJMY 14.708
v tom: 
Příjmy rozpočtových organizací 3.405
z toho: odvody příspěvkových organizací 10
Odvody České národní banky 300
Přijaté úroky 4.400
Ostatní příjmy 6.603
  
PŘÍJMY Z VLÁDNÍCH ÚVĚRŮ 7.919
  
PŘÍJMY CELKEM
411.546
  
NEINVESTIČNÍ VÝDAJE 357.805
  
Výdaje rozpočtových organizací 123.124
Příspěvky a dotace příspěvkovým a podobným organizacím 33.116
Úrokové platby4.200
Dotace, platby a příspěvky 197.365
v tom: dotace podnikatelským subjektům 26.557
dotace jiným rozpočtům 16.261
v tom: územním rozpočtům 15.761
mimorozpočtovým fondům 500
platby a příspěvky obyvatelstvu - sociální zabezpečení

(vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti)

153.133
platby do zahraničí 1.414
  
INVESTIČNÍ VÝDAJE A DOTACE 45.261
  
Výdaje rozpočtových organizací 20.034
Dotace příspěvkovým organizacím 14.630
Dotace podnikatelským subjektům 10.597
  
VLÁDNÍ ÚVĚRY 8,480
  
VÝDAJE CELKEM411.546

 Příloha č. 2 k zákonu č. …/1994 Sb.


Finanční vztahy k rozpočtům okresních úřadů pro vyrovnání rozpočtů okresních úřadů a rozpočtů obcí


v mil. Kč
 Účelové dotace na: *)
Dotace na:
   
okres
domy s pečova-telskou službou
sociální dávky
výkon státní správy
školství
ústavy sociální péče
domovy důchodců
vybraná zdravot-nická zařízení
komplexní bytovou výstavbu
Dotace ve vybraných okresech
Územní vyrovnávací dotace
DOTACE celkem
            
Praha10,0285,0 307,1156,386,5 148,8     993,5
Benešov20,024,0 16,212,7 19,1    40,4132,4
Beroun16,523,0 13,910,24,4 8,8     76,8
Kladno24,090,0 27,519,826,1 27,92,8   218,1
Kolín15,026,0 16,712,39,7 14,22,00,8  1,698,3
Kutná Hora13,8 28,014,510,9 11,712,2   17,0 108,1
Mělník 6,835,017,4 12,94,114,4     90,4
Mladá Boleslav34,0 27,020,715,6 10,916,81,3 11,0   137,3
Nymburk35,035,0 16,312,43,0 21,72,3  19,8145,5
Praha-východ30,0 17,017,212,6 6,212,41,8    97,2
Praha-západ12,3 15,014,110,0 4,712,02,0    70,1
Příbram 30,734,020,0 16,17,130,2    1,7 139,8
Rakovník7,523,0 10,18,25,8 12,5    18,883,8
České Budějovice 30,041,032,5 26,55,238,9     174,1
Český Krumlov 20,524,010,7 9,8 5,6     70,8
Jindřichův Hradec 30,934,017,3 14,218,020,2  17,6  13,5163,7
Pelhřimov 36,520,013,7 10,810,919,2 2,3   25,4138,6
Písek42,029,0 13,110,47,3 10,9     112,7
Prachatice10,020,5 9,58,25,2 11,42,0  28,192,9
Strakonice6,924,0 13,210,518,5 18,4 4,3  38,8135,6
Tábor18,829,0 19,215,12,6 18,9     103,6
Domažlice 25,013,510,8 8,9 4,4    44,0 106,8
Cheb10,021,0 16,213,117,3 12,26,073,7   169,5
Karlovy Vary25,042,0 22,717,621,8 7,83,0    139,9
Klatovy21,533,0 16,512,713,1 13,5    45,9156,2
Plzeň  58,543,5 23,31,620,4 5,4    152,7
Plzeň-jih 12,015,012,5 9,114,65,6    79,1 147,9
Plzeň-sever  14,013,4 10,3 8,4 1,8   69,2117,1
Rokycany 16,5 8,56,128,2   38,5  27,6125,4
Sokolov6,042,0 17,415,04,4 7,6 5,0 38,8 136,2
Tachov17,523,5 9,48,13,4 8,2 105,0 ,12,5187,8
Česká Lípa 27,439,019,2 17,312,011,6     126,5
Děčín 11,580,024,7 19,532,821,8 3,012,229,4  234,9
Chomutov16,375,0 23,020,823.8 33,2   52,0 244,1
Jablonec nad Nisou42,3 30,516,412,8 3,313,1 1,4   119,8
Liberec53,760,0 29,522,08,0 16,33,56,7 16,6 216,3
Litoměřice 4,850,521,1 16,527,610,9   35,6  167,0
Louny5,065,0 18,012,76,5 11,2 41,6 24,09,7191,7
Most 48,5 22,217,514,3 15,66,0 50,4 174,5
Teplice 65,0 23,518,25,3 31,83,50,4 53,6 201,3
Ústí nad Labem 50,021,816,9 10,826,5  49,6  175,6
Havlíčkův Brod 11,827,017,7 14,28,711,0    43,0 133,4
Hradec Králové17,7 45,530,021,8 11,823,0    149,7
Chrudim28,049,0 19,615,419,3 13,1    57,3201,7
Jičín 31,325,514,4 11,3 21,7    28,3 132,5
Náchod46,845,0 20,718,43,4 24,21,5  22,8180,8
Pardubice13,055,5 30,223,28,7 24,24,5   159,3
Rychnov nad Kn.27,532,0 14,611,620,3 14,3 7,0  2,4129,7
Semily53,028,0 14,011,21,9 11,40,5  4,3122,3
Svitavy45,050,0 19,018,015,8 15,21,88,5  70,3239,4
Trutnov11,852,0 22,517,38,1 27,54,410,3   153,9
Ústí nad Orlicí31,5 80,025,520,6 14,027,1   40,5 219,2
Blansko23,539,0 19,918,320,5 21,5    84,9225,8
Brno23,8195,0 98,453,17,0 45,08,038,7   487,0
Brno-venkov58,950,0 28,622,18,5 19,1    215,6398,8
Břeclav 32,565,023,2 19,57,212,1  13,0  78,4248,9
Hodonín54,382,0 29,925,923,5 18,02,0  59,8295,2
Jihlava31,350,0 20,118,53,7 18,32,2  28,7168,8
Kroměříž 21,858,020,1 17,532,528,0    60,2 238,1
Prostějov 30,085,020,6 18,722,433,8 1,9   38,0228,4
Třebíč 9,860,021,7 18,95,826,2  23,5  96,0281,5
Uherské Hradiště 20,550,028,9 22,337,324,4  4,0  84,4289,8
Vyškov39,545,5 16,013,4 21,41,8  80,5218,1
Zlín33,857,0 38,529,68,8 24,11,9   191,7
Znojmo51,059,0 21,018,823,8 34,26,81,6  98,7314,7
Žďár nad Sázavou 32,847,023,2 20,213,118,9  28,5  92,9272,8
Bruntál45,0105,0 20,418,619,9 21,63,515,5  89,2338,7
Frýdek-Místek17,8 131,042,334,3 17,439,4 1,0 3,9 287,1
Karviná10,0250,0 52,741,49,4 28,22,29,0  95,5498,4
Nový Jičín 31,4130,029,8 24,47,021,9    147,4 391,7
Olomouc 96,0 41,733,333,9 27,55,312,2   251,9
Opava19,7112,0 33,829,238,9 30,13,0  81,8348,1
Ostrava 185 82,347,024,0 88,38,910,0   421,5
Přerov 2,081,025,5 21,033,631,7  23,0  59,4277.2
Šumperk21,97,0 30,525,811,7 26,23,8  135,0351,0
Vsetín33,495,0 27,321,97,8 25,82,3  88,3301,8
            
Úhrn ČR 1 688,04 400,02 049,4 1 500,21 023,11648,8 111,0520,0350,0 2 470,015 780,5




*) Účelové dotace na domy s pečovatelskou službou a sociální dávky podléhají finančnímu vypořádání za rok 1995.


 Příloha č. 3 k zákonu č. …/1994 Sb.



CELKOVÉ PŘÍJMY STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY

PODLE KAPITOL
v tisicích Kč
Kapitola
příjmy celkem
v tom
  
příjmy rozpočto-vých organizací
z toho
pojistné sociálního zabezpečení a příspěvek na st.

politiku zaměstna-nosti
   
odvody příspěvko-vých organizací
 
      
Kancelář prezidenta republiky 0    
Parlament5 2005 200   
Úřad vlády 8 4008 400  
Bezpečnostní informační služba 55 00055 000  
Ministerstvo zahraničních věcí 165 000165 00010 000  
Ministerstvo obrany1 979 152 462 100 1 517 452
Ministerstvo hospodářství 166 740166 740  
Ministerstvo financí218 130 218 130  
Ministerstvo práce a sociálních věcí 142 817 80488 554 142 729 250
Ministerstvo vnitra2 898 062 347 062 2 551 000
Ministerstvo životního prostředí 3 6503 650  
Ministerstvo pro správu národního

majetku a jeho privatizaci

1 5501 550  
Grantová agentura0    
Ministerstvo průmyslu a obchodu 43 35043 350  
Ministerstvo dopravy323 206 323 206  
Ministerstvo zemědělství 89 00089 000  
Ministerstvo školství, mládeže a

tělovýchovy

786 674786 674  
Ministerstvo kultury4 100 4 100  
Ministerstvo zdravotnictví154 430 154 430  
Ministerstvo spravedlností466 695 145 291 321 404
Úřad průmyslového vlastnictví 22 92022 920  
Český statistický úřad 7 1727 172  
Český úřad zeměměřický a

katastrální

26 36026 360  
Český báňský úřad 600600  
Ministerstvo pro hospodářskou

soutěž

0    
Ústavní soud0    
Akademie věd 88 98988 989  
Úřad pro legislativu a veřejnou

správu

478478  
Správa státních hmotných rezerv 190 000190 000  
Státní úřad pro jadernou bezpečnost 300300  
Nejvyšší kontrolní úřad 670670  
Všeobecná pokladní správa 261 022 368261 022 368   
      
CELKEM411 546 000 264 427 29410 000147118 706




 Příloha č. 4 k zákonu č. …/1994 Sb.


CELKOVÉ VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY PODLE KAPITOL

Kapitola
neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem
z toho
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím
Dotace občanským sdružením
Ostatní dotace a příspěvky
Investiční výdaje rozpočtových a příspěvko-vých organizací celkem
Dotace a návratné finanční výpomoce podnikatelským subjektům
Dotace okresním úřadům a obcím
Výdaje celkem
  
mzdové prostředky
dávky sociálního zabezpečení
státní vyrovnávací příspěvek
prostředky na státní politiku zaměstna-nosti
       
  
celkem
z toho státní správa
        
neinvestiční
investiční
  
                 
Kancelář prezidenta republiky 52.85726.40926.409     92.744   140.600    286.201
Parlament307.096116.900         373.000   680.096
Úřad vlády 17522658.46659.466        54.900     230.126
Bezpečnostní informační služba 491.915         338.000     829.915
Ministerstvo zahraničních věcí 2.235.443288.736273.645     43.606   921.300    3.200.349
Ministerstvo obrany20.694.600 7.684.089 2.631.200   867.241   6.107.000 73.000  27.741.841
Ministerstvo hospodářství 1.660.799194.259162.537     5.319.3692.500512.389 463.000 300.000  8.258.057
Ministerstvo financí6.361.609 3.094.3953.089.517       2.668.300 5.000.000  14.029.909
Ministerstvo práce a sociálních věcí 150.547.61 B1.382.325 1.298.790139.926.0004.720.000 2.500.00025.604240.000 113.662844.400   151.771.284
Ministerstvo vnitra19.115.885 8.689.94341.4882.197.487   51.604 63.500 1.810.000     21.040.989
Ministerstvo životního prostředí 596.121172.069115.912     497.85411.689264.885 207.900 20.000  1.598.429
Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci 88.55045.27845.278        15.000     103.550
Grantová agentura622.857 6.779        1.000    623.857
Ministerstvo průmyslu a obchodu 978.738172.643168.543     93.5157.000445 62.0005.000.000901.000  7.042.698
Ministerstvo dopravy1.417.415 237.60962.427   4.698.673 3.6803.2008.701.300 6.550.0002.247.600  23.621.868
Ministerstvo zemědělství 2.400.011739.923603.921     1.724.70735.00056.000 215.0005.650.0042.598.400  12.679.118
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 28.940.84718.021.053 117.079    8.971.810538.024 4.427.1123.241.000    46.118.793
Ministerstvo kultury142.399 32.97432.974   1.590.080 57.720446.700570.600     2.807.499
Ministerstvo zdravotnicí1.929.061 381.84841.605   1.773.465 24 1.80019.2933.496.500     7.460.119
Ministerstvo spravedlnosti5.902.233 2.975.6841.766.888 158.000   28.550 107 1.120.400   7.051.290
Úřad průmyslového vlastnictví 86.82038.11738.117        24.200     111.020
Český statistický úřad 428.867244.317245.332       2521.500     450.392
Český úřad zeměměřický a katastrální 1.338.007688.839688.839     13.122   280.900    1.632.028
Český báňský úřad 51.53629.29229.292        2.500     54.036
Ministerstvo pro hospodářskou soutěž 23.98012.28212.282        2.500     26.480
Ústavní soud32.637 13.40613.406       2.600    35.237
Akademie věd 1.262.466639.610     6.6713.4953.221 142.500   1.418.353
Úřad pro legislativu a veřejnou správu 50.63915.53115.531        10.000     60.639
Správa státních hmotných rezerv 1.763.09950.54950.549        56.800     1.219.899
Státní úřad pro jadernou bezpečnost 90.43216.14816.148       8.490 33.200    132.122
Nejvyšší kontrolní úřad 171.51896.425       30027.700     193.518
Všeobecná pokladní správa 41.456.787    1.000.000  291.000 2.708.4004.284.000 4.529.60015.760.50069.030.287
                 
CELKEM290.818.068 46.176.8989.011.975 144.912.687 4.720.0003.500.000 25.798.6151.495.388 5.855.82934.664.00026.557.000 10.536.60015.760.500 411.546.0001



Státní rozpočet Investiční výdaje podle kapitol Příloha č. 5 zákonu č. …/1994 Sb.


Kapitola
Rozpočtové organizace
Příspěvkové organizace
Rozpoč-tové a příspěvko-vé organizace celkem
Podnikatelské subjekty
CELKEM
 
běžná míra
systémo-vé dotace
individuál-ní dotace
systémo-vé dotace
individuál-ní dotace
návratné finanční výpomoce
 
systémo-vé dotace
individuál-ní dotace
návratné finanční výpomoce
 
Kancelář prezidenta republiky    140 600   140 600    140 600
Parlament3 00050 000 320 000   373 000   373 000
Úřad vlády 7 80047 100    54 900    54 900
Bezpečnostní informační služba 3 000135 000200 000    338 000    338 000
Ministerstvo zahraničních věcí 20 000660 900125 000 115 400  921 300   921 300
Ministerstvo obrany25 000 5 349 900 95 000 637 100 6 107 000    6 107 000
Ministerstvo hospodářství 13 00078 000 372 000  463 000150 000 150 000 763 000
Ministerstvo financí12 700 2 157 000498 600   2 668 300    2 668 300
Ministerstvo práce a sociálních věcí 11 000833 400    844 400    844 400
Ministerstvo vnitra25 000 1 540 000245 000   1 810 000    1 810 000
Ministerstvo životního prostředí 14 00053 400 140 500  207 90020 000   227 900
Ministerstvo pro správu národního majetku jeho privatizaci 6 0009 000    15 000    15 000
Grantová agentura1 000      1 000   1 000
Ministerstvo průmyslu a obchodu 3 00056 000 3 000   62 00030 500870 500  963 000
Ministerstvo dopravy91 000 2 416 600830 0001 663 900 3 499 800200 0008 701 300 359 9001 887 700 10 948 900
Ministerstvo zemědělství 13 00072 000 130 000  215 000367 600 1 841 900388 9002 813 400
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 20 0001 891 000288 000 677 600364 400 3 241 000   3 241 000
Ministerstvo kultury10 000   322 600 238 000 570 600    570 600
Ministerstvo zdravotnicí40 000 85 000 206 000 3 165 500 3 496 500    3 496 500
Ministerstvo spravedlnosti11 000 578 400531 000   1 120 400    1 120 400
Úřad průmyslového vlastnictví 2 2003 00019 000    24 200    24 200
Český statistický úřad 2 20019 300    21 500    21 500
Český úřad zeměměřický a katastrální 9 000271 900    280 900    280 900
Český báňský úřad 2 500      2 500    2 500
Ministerstvo pro hospodářskou soutěž 2 500      2 500    2 500
Ústavní soud2 600      2 600   2 600
Akademie věd 5 500137 000    142 500    142 500
Úřad pro legislativu a veřejnou správu 4 0006 000    10 000    10 000
Správa státních hmotných rezerv 1 20055 600    56 800    56 800
Státní úřad pro jadernou bezpečnost 3 20010 00020 000    33 200    33 200
Nejvyšší kontrolní úřad 7 70020 000    27 700    27 700
Všeobecná pokladní správa  50 000  474 5002 183 900 2 708 4003 351 000 1 178 600 7 238 000
            
CELKEM372 100 165855003076600 4 341 10010088700 20000034 664 000 42790005928700 38890045 260 600




 Příloha č. 6 k zákonu č. …/1994 Sb.


Příspěvky státního rozpočtu k částečné úhradě výdajů spojených s výkonem státní správy obcex) (propočet na 100 obyvatel trvale bydlících na území, v němž obecní úřad vykonává státní správu)

skupina obcí
Příspěvek na 100 obyvatel správního obvoduxx)
všechny obce
1 000,- Kč
obce s působností matričního úřadu
2 000,- Kč
obce s působností stavebního úřadu
5 950,- Kč
obce s pověřeným obecním úřadem
9 500,- Kč
(ve smyslu § 60 zákona ČNR č. 36711990 Sb., úplné znění č. 410/1992 Sb.)  



x) Nevztahuje se na magistráty Prahy, Brna, Ostravy a Plzně, neboť o rozdělení dotace na výkon státní správy rozhodují tyto úřady ve své působnosti

xx) Příspěvky se podle působnosti nebo pověření obce sečítají


Důvodová zpráva

k návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 1995

Obecná část

Návrh zákona o státním rozpočtu legislativně zabezpečuje základní dokument finanční a rozpočtové politiky vlády České republiky na rok 1995.

Jeho základním cílem je pokračování v transformaci české ekonomiky, udržení stability hospodářství a zdravé státní finance. Návrh státního rozpočtu na rok 1995 navazuje na principy střednědobé finanční politiky vlády založené v letech 1993 a 1994.

V souvislosti s připravovaným nařízením vlády o usměrňování výše prostředků vynakládaných na platy a odměny za pracovní pohotovost a zákonem o státní službě se nově zavádí limit mzdových prostředků pro státní správu.

Návrh zákona byl v souladu s legislativními pravidly zaslán k zaujetí stanoviska všem ústředním orgánům a okresním úřadům. Všechny věcné připomínky vedoucí ke zkvalitnění návrhu byly zohledněny.

Podle názoru předkladatele není navrhovaná úprava v rozporu s právem Evropských společenství.

Zvláštní část

K § 1:

Státní rozpočet se navrhuje jako vyrovnaný. Vláda vidí v zajištění vyrovnanosti příjmů a výdajů vedle celkového snižování podílu na hrubém domácím produktu jeden ze základních stavebních pilířů odpovědně a racionálně koncipovaných veřejných financí.

Jediným státním fondem, kterému je navrhována pro rok 1995 dotace ze státního rozpočtu, je Státní fond tržní regulace v zemědělství. K zajištění jeho činnosti se navrhuje dotace ve výši 500 mil. Kč, která může být ještě zvýšena z rezervy v kapitole Všeobecná pokladní správa. Z dotace budou hrazeny zejména intervenční nákupy potravinářské pšenice a subvencován vývoz vybraných mlékárenských výrobků.

K § 2 a k příloze č. 6:

Součástí celkové dotace ze státního rozpočtu jsou také příspěvky k částečné úhradě výdajů spojených s výkonem státní správy obcí. Státní správu vykonává obec v rozsahu stanoveném zvláštními zákony, a to jako tzv. přenesenou působnost ve smyslu ustanovení § 21 odst. 1 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů. V § 21 odst. 3 citovaného zákona se počítá se zvláštní zákonnou úpravou způsobu úhrady výdajů, které obcím vznikají v souvislosti s výkonem státní správy.

K § 3:

Ve státním rozpočtu na rok 1995 se navrhuje rozdělení výnosů daně ze závislé činnosti mezi obce a okresní úřady.

K § 4:

Navrhované ustanovení je shodné s ustanovením, které platilo i v letech 1993 a 1994.

K § 5:

Návrh použití úspor roku 1994 k financování investičních potřeb roku 1995 sleduje racionální využití zdrojů státního rozpočtu ve vazbě na kontinuitu přípravy, zabezpečení a realizace výstavby.

K § 6

Navrhuje se upravit hmotnou zainteresovanost za rok 1994 tak, aby byla zvýšena převoditelnost prostředků nespotřebovaných v roce 1994 do roku 1995. Možnost použití úspory rozpočtových prostředků (kromě úspory mezd) se navrhuje omezit 5% částky, z níž se úspora vypočítává. Uznané úspory budou uhrazeny přednostně z přebytku státního rozpočtu za rok 1994.

K § 7:

Novela zákona č. 589/1992 Sb. stanoví vrácení mimořádné zaváděcí platby pojistného na sociální zabezpečení k 8. lednu 1993 uložené § 27 citovaného zákona. Navrhuje se, aby k realizaci vratky této třinácté platby mohl být použit i přebytek státního rozpočtu roku 1994.

K § 8:

Navržená zmocnění pro vládu resp. ministra financí jsou shodná s ustanoveními platnými v roce 1994 a navrhovatel je považuje za nezbytná i pro rok 1995.

V České republice dosud neexistují právní předpisy, které komplexně řeší problematiku jaderné bezpečnosti, jaderných škod, pojištění provozovatelů jaderných zařízení atd. Teprve připravovaný tzv. atomový zákon bude komplexně řešit celou problematiku.

Z Vídeňské úmluvy o občanskoprávní odpovědnosti za jaderné škody, ke které Česká republika přistoupila v červnu t.r., vyplývá mimo jiné povinnost státu vyžadovat od provozovatelů jaderných zařízení jejich pojištění. Současně stát má povinnost poskytnout náhradu za případnou jadernou škodu, která by byla přiznána poškozeným a kterou by nepokrylo pojištění provozovatele, až do limitu stanoveného tuzemskou legislativou. Protože v současné době povinnost pojištění provozovatele neexistuje, je navržen tento způsob řešení.

K § 9:

K zabezpečení výdajů spojených se závazky vzniklými v minulých letech se navrhuje využít i v roce 1995 zdrojů Fondu národního majetku. K úhradě úroků z úvěrů poskytnutých státu by bylo využito 10,7 mld Kč.

K § 10:

Významným předpokladem k udržení rozpočtové rovnováhy v roce 1995 je stabilizace státního dluhu České republiky na současné úrovni 159 mld Kč. Předpokládá se, že ve střednědobém časovém horizontu by se jeho výše neměla měnit. Podíl na hrubém domácím produktu by se měl v důsledku růstu hrubého domácího produktu snižovat z 15,5% v roce 1994 na cca 10,5% v roce 2000. V zájmu zabezpečení tohoto přístupu budou splátky jistin v jednotlivých letech řešeny formou emise dluhopisů. Zmocnění v odstavci 2 umožňuje výhradně změnit formu závazků z přímých úvěrů na dluhopisy. Účinkem schválení tohoto zmocnění bude významná úspora úrokových nákladů státu, neboť státní dluhopisy dosahují na finančním trhu většinou výhodnějších úrokových sazeb, než jsou sazby dříve uzavřených přímých úvěrů od bank.

K § 11:

Vzhledem k tomu, že se nepředpokládá nabytí účinnosti nových rozpočtových pravidel od 1. ledna 1995, navrhuje se zmocnit vládu k vydání předmětné úpravy.

V Praze dne 21. září 1994

předseda vlády České republiky

Doc. Ing. Václav Klaus, CSc. v.r.

místospředseda vlády České reubliky

a ministr financí

Ing. Ivan Kočárník, CSc. v.r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP