Ministr hospodářství
Karel Dyba zaslal odpověď na interpelaci poslance
Milana Loukoty dopisem ze dne 9. listopadu 1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra hospodářství
Karla Dyby na interpelaci poslance Milana Loukoty. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
MINISTR HOSPODÁŘSTVÍ
ČESKÉ REPUBLIKY
DOC. ING. KAREL DYBA, CSc.
V Praze dne 9. listopadu 1994
Č.j.: 343 667/94-42
Vážený pane
poslanče,
v odpovědi na Vaši
interpelaci ve věci Radia Sprint v Ostravě Vám
sděluji výsledek prošetření celé
záležitosti.
Úvodem považuji za
nutné poukázat na skutečnost, že plánování
a přidělování kmitočtů
provozovatelům rozhlasového FM vysílání
v pásmu velmi krátkých vln je záležitost
v současné době značně komplikovaná
a technicky i organizačně náročná.
Jak je Vám jistě známo, po zavedení
duálního systému vysílání
na základě zákona č. 468/1991 Sb.,
o provozování rozhlasového a televizního
vysílání, poptávka
žadatelů o licenci na vysílání
převýšila možnosti dané tzv. Ženevským
plánem z r.1985, který bývalému Československu
přidělil kmitočty pro šíření
pěti celoplošných rozhlasových programů
šířených v kmitočtovém
pásmu velmi krátkých vln vysílači
s velkým vyzářeným
výkonem.
Pro rozhlasové vysílání
lokálního významu, mezi které patří
Radio Sprint, jsou kmitočty vybírány nad
rámec tohoto plánu a to na základě
výsledků vnitrostátní a mezinárodní
kmitočtové koordinace, zajišťované
Českým telekomunikačním úřadem.
Přestože se jedná o vysílače
s malým vyzářeným výkonem,
jsou v současné době možnosti přidělené
části kmitočtového spektra ve velkých
městech již téměř nebo zcela
vyčerpány.
Kromě četných
potíží, provázejících
kmitočtovou koordinaci se sousedními zeměmi,
ve kterých panuje obdobná situace, ztěžuje
koordinační proces skutečnost, že určité
kombinace vysílacích kmitočtů působí
rušení leteckého radionavigačního
systému. Tento problém je celosvětový
a přestože se jím řadu let zabývají
i orgány Mezinárodní telekomunikační
unie, jediným možným řešením
je vyloučit takové kombinace kmitočtů
v případech, kdy výsledek letových
zkoušek provedených Státní leteckou
inspekcí je negativní.
Výsledky letových
zkoušek jsou, spolu s předcházejícími
teoretickými výpočty, předkládány
odboru civilního letectví Ministerstva dopravy ke
schválení v rámci vnitrostátní
kmitočtové koordinace. S ohledem na bezpečnost
letecké dopravy není možné rušení
tohoto typu připustit a letové zkoušky je proto
nutné provádět při každé
změně kmitočtového
přídělu, kdy teoretický výpočet
vychází nejistě. V současné
době je jednou a příčin takových
změn uvolnění řady kmitočtů
Ženevského plánu, ke kterému došlo
v září tr. definitivním ukončením
televizního vysílání na kmitočtech
4. TV kanál u (84-92 MHz)
ze stanoviště Praděd, umožňující
uvést do provozu některé nové vysílače
v celoplošných vysílacích sítích.
Změny vyvolávají: více či méně
oprávněné požadavky provozovatelů
lokálních stanic, kteří nejsou spokojeni
s kvalitou příjmu svého programu na územ
stanoveném licencí.
Výsledkem shora uvedených
postupů je zpracovávání seznamů
zkoordinovaných kmitočtů, které Český
telekomunikační úřad předává
Úřadu Rady ČR pro rozhlasové vysílání.
Přidělování kmitočtů
provozovatelům vysílání je výlučné
záležitostí Rady, která v souladu se
zákonem č. 103/1992 Sb., o Radě České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání,
ve znění zákona č. 474/1992 Sb. (Čl.
IV), vykonává státní správu
v oblast kmitočtového spektra určeného
pro rozhlasové a televizní vysílání.
V konkrétním případě
Radia Sprint v Ostravě, je současná situace
následující. Letové zkoušky provedené
v oblast sestupové osy letiště Mošnov
dne 3.10.1994 vedly k závěru, že kmitočet
103,6 MHz/1 kW ERP (=efektivní vyzářený
výkon) Radia Orion je nepoužitelný. Rozhodnutím
Rady ze dne 24.10.1994 byl provoz na tomto kmitočtu ukončen
a Radiu Orion byl přidělen náhradní
kmitočet 96,4 MHz/1 kW ERP.
Co se týká kmitočtu
98,3 MHz/1 kW ERP Radia Sprint, jedna se o kmitočet zkoordinovaný
pro stanovitě Třinec-Javorový vrah a do Ostravy
byl na písemnou žádost Radia Sprint dočasné
přesunut, v dubnu tr., do doby ukončení televizního
vysílaní ve 4.TV kanálu z Pradědu.
Shora citovaným rozhodnutím Rady, kterým
skončila první etapa řešeni kmitočtové
situace v Ostravě, byl km i počet
98,3 KHz/1 kW ERP Radia Sprint vrácen na původní
stanoviště Javorový vrch. Současně
byl Radiu Sprint, na časově omezenou dobu přidělen
kmitočet 92,8 MHz/0,6 kW ERP pro dokrytí města
Ostravy, které nemůže vysílač
na stanovišti Javorový vrch zajistit. Konečné
rozhodnutí o kmitočtu 92,8 MHz Radia Sprint, využívaném
současně Českým rozhlasem Olomouc
na stanovišti Radíkov (0,4 kW ERP), hodlá Rada
vydat po ukončení ověřovacích
měření. Situaci popsanou ve Vaší
interpelaci je tudíž možno považovat za
časově překonanou,
avšak konečné řešení závisí
na dalších rozhodnutích Rady.
Závěrem Vás
chci pane poslanče ujistit, ze celý náročný
proces koordinace kmitočtů pro rozhlasové
vysílání zajišťuje Český
telekomunikační úřad s plnou zodpovědností
a s cílem usnadnit Radě její nelehký
úkol, spočívající v udělování
licencí a kmitočtových přídělů
za situace, kdy nelze vyhovět všem žadatelům.
S pozdravem
Vážený pan
Milan Loukota
poslanec PSP ČR
Parlament České
republiky