Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

1257 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jaroslava Nováka

na předsedu vlády Václava Klause

ve věci životního prostředí, zdravotnictví, školství, vědy a kultury

Předseda vlády Václav Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslance Jaroslava Nováka dopisem ze dne 21. listopadu 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď předsedy vlády Václava Klause na interpelaci poslance Jaroslava Nováka. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 27. listopadu 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

Václav KLAUS

předseda vlády České republiky

Praze dne 21. listopadu 1994

Čj.: 31 246/94 - KPV

Vážený pane poslanče,

v souvislosti s Vaší interpelací na téma životního prostředí, zdravotnictví, školství, vědy a kultury mi dovolte sdělit následující.

Životní prostředí bezesporu patří mezi úkoly, kterými se vláda seriózně a pravidelně zabývá. Mezi hlavní aktivity v tomto resortu patří - dobudování a optimalizace systému právních nástrojů ochrany životního prostředí. Mezi konkrétními zákony byl např. zákon č. 211/1993 Sb., o zákazu výroby a užívání látek poškozujících ozónovou vrstvu Země; novela zákona o ovzduší, právní předpisy o nakládání s odpady. Další legislativní normy jsou připravovány.

Výše zmíněné zákony a dále nařízeni vlády, týkající se ochrany životního prostředí již přinášejí konkrétní výsledky. V poslední době došlo prokazatelné ke snížení procenta výskytu znečišťujících látek v ovzduší, stejně tak poklesla spotřeba látek, poškozujících ozónovou vrstvu Země.

Existuje racionální systém kontroly kvality ovzduší, vod (stejně jako pitné vody a půdy).

Za nejvýznamnější pokládám systémovou změnu v přístupu vlády k životnímu prostředí a nastoupený trend jeho postupného zlepšování, jehož příčinou je kromě nápravných opatření a přímých výdajů také proces restrukturalizace národního hospodářství, změna struktury základních energetických zdrojů, útlum výrob s nepříznivým dopadem na životní prostředí a transformace zemědělství, včetně zavádění pokročilých technologií.

Celkové výdaje na ochranu životního prostředí činily v roce 1993 více než 20 mld. Kč (z toho státní rozpočet 8,1 mld. Kč a státní fond životního prostředí 3,4 mld. Kč). Nejvýznamnější podíl investic byl realizován v oblastech ochrany vod a ovzduší. V roce 1994 je předpokládán značný nárůst investic do této oblasti, zejména v nestátním sektoru v souvislosti s náběhem účinnosti právních předpisů (ochrana ovzduší, nakládání s odpady atd.).

Pokud se týká zdravotnictví, chci Vás ujistit, že patří tato oblast skutečně k prioritám vlády. Dokazují to následující údaje.

Od r. 1991 do r. 1994 došlo k nárůstu výdajů na zdravotnictví z veřejných rozpočtů z 38,2 mld. na předpokládaných 72 mld.

Transformace v tomto resortu probíhá bez výpadků v dostupnosti zdravotní péče a v mnoha případech vedla ke zvýšení její kvality.

Za poslední 3 roky vzniklo více než 20 000, v naprosté převaze privátních zdravotnických zařízení, která poskytují péči na základě svobodné volby občana v systému zákonného pojištění.

Podle platných i připravovaných zákonů, garantuje stát dostupnost péče bez ohledu na vlastnický charakter subjektu, který ji poskytuje.

Oddělení fondu zdravotního pojištění od státního rozpočtu bylo dokončeno v roce 1992. Po jeho vybudování se vláda dále soustředí na zvýšení jeho efektivity a zamezení neodůvodněného růstu nákladů.

Pokud se týká obnovy důstojného postavení lékařů a ostatních pracovníků ve zdravotnictví, vláda vytvořila obecně podmínky pro vznik nových privátních praxí, postupně se zlepšující systém odměňování a nový systém postgraduálního vzdělávání, který umožňuje lékařům další zvyšování jejich kvalifikace.

Proces transformace ve školství otevřel prostor pro vznik různých druhů nestátních škol (zatím s výjimkou vysokého školství). Stát zajišťuje všem těmto školám srovnatelné podmínky rozvoje. Podařilo se uvolnit uniformitu učebních plánů a osnov a učitelé mají větší svobodu volby pedagogických metod postupů a mohou uplatňovat i alternativní přístupy ve výuce.

Vláda v těchto dnech projednala legislativní úpravy zákonů o soustavě základních a středních škol (školský zákon), o státní správě a samosprávě ve školství, o předškolních a školských zařízeních. Dalšími návrhy, vedoucími mj. k prohloubení spoluúčasti rodičů, žáků, pracovníků školy a dalších osob na řízení školy, se bude v blízké době vláda znovu zabývat.

Mezi úspěchy školství v posledních dvou letech patří výrazné rozšíření možností studia především na středních, ale i na vysokých školách a větší míra uspokojování vzdělávacích aspirací mladých lidí v souladu s jejich poptávkou po vzdělání.

Poslední oblastí, do které směřovaly Vaše otázky, je oblast kultury. V této souvislosti je třeba konstatovat, že celkové úsilí vlády směřuje v této oblasti k zásadnímu přehodnocení role centrální státní moci. Základním principem je výrazný přechod kompetencí v oblasti kultury na samosprávu, a to jak na úrovni obecní, tak na připravovanou úroveň vyšších územně správních celků. Tento přechod kompetenci je postupně promítán do legislativy a rovněž do způsobu alokace rozpočtových prostředků. Již dnes je podíl financování kultury z místních a obecních rozpočtů podstatné vyšší než podíl výdajů z centrálních zdrojů (cca 1,8:1). Tento trend chce vláda do budoucna dále posilovat. V návrzích zákonů, které vláda předkládá Parlamentu, v souvislosti s územně správní reformou, je připravena výrazná transformace sítě kulturních institucí, veřejně přístupných památkových objektů, knihoven, muzeí, galerií, atd., dosud zřizovaných státem, na vyšší územně správní celky, nebo na obce.

Vláda přijala zákon o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty a byla předložena též novela památkového zákona. Obě tyto normy reagují především na zásadní změnu vlastnických vztahů ve sféře kulturního dědictví, kde ve vlastnictví státu zůstává pouhých 7 % kulturních památek movité i nemovité povahy.

Byla prakticky dokončena privatizace tzv. kulturního průmyslu. Nakladatelská, vydavatelská činnost, kinematografie, umělecké agentury, tedy ty oblasti, které mají obchodně-podnikatelský charakter jsou již plně privátní.

Demokratická pluralita šířeni informací je dnes již nezpochybnitelným faktem jak v oblasti tisku, který je dnes již zcela privátní, tak i v oblasti rozhlasového a televizního vysílání, kde funguje duální systém.

Vláda je připravena do konce tohoto roku projednat zásady nového zákona o hromadných sdělovacích prostředcích (tiskový zákon).

Na závěr mi dovolte, pane poslanče, poznámku. Jsem si vědom, že moje odpovědi na Vaši tematicky velice rozsáhlou interpelaci není a nemůže být stoprocentně vyčerpávající. Obsahuje však zásadní body vládní politiky ve výše zmíněných oblastech.

S pozdravem

Václav Klaus

Vážený pan

MUDr. Jaroslav Novák

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP