Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Jiřího Vyvadila na ministra
spravedlnosti Jiřího Nováka. Interpelace
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
JUDr. JIŘÍ VYVADIL
poslanec PS
Staropramenná 25
150 00 PRAHA 5
Tel./fax: 54 12 72
Vážený pan
JUDr. Jiří Novák
ministr spravedlnosti ČR
Praha, dne 24.10.1994
Vážený pane ministře,
dovoluji si Vás interpelovat ve věci nezbytné
novely vyhlášky č. 270/1990 Sb., o odměnách
advokátů a komerčních právníků
za poskytování právní pomoci. Předznamenávám
zároveň, že jsem advokátem, a proto
by se mohlo, jevit, že jsem ve věci osobně
zainteresován. Důvody, pro které se na Vás
obracím však nespočívají v tom,
žer by tato vyhláška měla být novelizována
z důvodu zájmů stojících na
straně advokátů. Důvod pro novelizaci
vidím naopak na straně oprávněných
občanů, kteří se domáhají
svých nároků u soudu proti těm, kdož
neoprávněně zasahují do jejich práv
a i v případě, že se jim podaří
dovést soudní řízení ke spravedlivému
rozsudku, jeho součástí musí objektivně
vždy být nespravedlivý výrok o nákladech
řízení, neboť z ekonomických
důvodů objektivně nemůže žádný
advokát, komerční právník,
hájit oprávněné zájmy na základě
tzv. mimosmluvní odměny, neboť tato již
v žádném případě neumožňuje
krytí byť i základních nákladů
advokáta. Tím ovšem dochází ke
stále strmějšímu zvýhodňování
těch, kdo zasahují do práv fyzických
či právnických osob, a naopak znevýhodnění
těch, do jejichž práv je zasaženo.
Dovoluji si připomenout, že funkce nákladů
řízení plní dle teorie významnou
funkci preventivní, protože náklady řízení
by měly postihnout nakonec tu ze sporných stran,
která nebyla v právu, a tomu lze předejít
jen včasným a řádným plněním
povinností, vyplývajících z občansko
právních vztahů. Lze tedy rovněž
říci, že náklady řízení
jsou procesní sankcí za porušování
či ohrožování subjektivních práv.
S ohledem na strmý růst cen je zcela zřejmé,
že mimosmluvní odměna, upravená v §
12 - 1 S touto procesní sankcí v žádném
případě nemůže být, neboť
představuje dnes zcela zanedbatelnou položku. Na druhé
straně, strana oprávněně se domáhající
svých práv, které objektivně nezbývá
nic jiného než uzavřít některý
druh ze smluvních odměn s advokátem, či
komerčním právníkem, musí strpět,
že náklady jí budou přiznány
pouze ve výši, předpokládané
pro mimosmluvní odměnu, čili ve výši
zcela zanedbatelné. Tím dochází k
tomu, že účel nákladů řízení,
t.j. procesní sankce, je zcela nenaplněn
a naopak absurdně přechází ze subjektu,
který porušil, či ohrozil právo, na
subjekt, který ve sporu po právu uspěl.
Mám za to, že v době narůstající
nechuti právních subjektů dobrovolně
plnit povinnosti, je třeba hledat všechny prostředky,
čelící tomuto chování. Jedním
z prostředků je nepochybně upravit mimosmluvní
odměnu tak, aby odpovídala průměrné
výši smluvních odměn, vyvolaných
cenovým nárůstem o 200 % oproti době
přijetí vyhlášky, a tím i pod
hrozbou sankce náhrady nákladů řízení,
motivovala strany k plnění.
Podotýkám zároveň, že ve standardních
demokraciích má stanovení pevných
tarifů zcela prioritu, právě s ohledem na
možnost jejich přiznání v soudním
či jiném řízení.
Při nezbytné novele citované vyhlášky
by bylo zároveň vhodné a nezbytné
upravit problematiku, týkající se případů,
kdy advokát či komerční právník
je zároveň plátce DPH.
Děkuji za pozornost, kterou jistě této interpelaci
budete věnovat a zůstávám s úctou