Předseda vlády Václav
Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslance Jiřího
Vyvadila dopisem ze dne 5. prosince 1994.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď předsedy vlády
Václava Klause na interpelaci poslance Jiřího
Vyvadila. Odpověď je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Příloha
Václav KLAUS
předseda vlády
České republiky
V Praze dne 5. prosince 1994 | |
Čj. 32554/94 - KPV |
Vážený pane
poslanče,
obdržel jsem Vaši písemnou
interpelaci ve věci posouzení funkčnosti
existence Úřadu pro legislativu a veřejnou
správu České republiky s žádostí
o podání informace o počtu návrhu
zákonů připravených od počátku
volebního období jednotlivými ministerstvy,
včetně Úřadu pro legislativu
a veřejnou správu.
Úřad pro legislativu
a veřejnou správu ČR byl zřízen
zákonem ČNR č. 472/1992 Sb. Jeho působnost
na legislativním úseku upravuje ustanovení
§ 28a odst. 1 zákona ČNR č. 2/1969 Sb.,
ve znění zákona č. 474/1992 Sb., podle
něhož úřad "plní úkoly
spojené s legislativní činností vlády
ČR". Ze znění uvedeného ustanovení
vyplývá, že zákon zmíněnému
úřadu nesvěřuje na vymezeném
úseku žádnou pravomoc a ani blíže
nespecifikuje jeho úkoly. Protože obecně vyjádřené
úkoly vztahuje na legislativní činnost
vlády, je zřejmé, že hlavním
posláním úřadu na úseku legislativním
je vytvářet podmínky pro výkon legislativní
činnosti vlády a dbát, aby návrhy
právních předpisů předkládaných
vládě byly po legislativní stránce
způsobilé k jejich projednání a posouzení
vládou.
Za tím účelem
úřad vypracovává pro vládu
stanoviska k návrhům zásad zákonů,
zákonů a nařízení vlády,
které předkládají vládě
k projednání věcně příslušná
ministerstva. V těchto stanoviskách jsou předložené
návrhy posuzovány z hlediska ústavnosti,
souladu s právním řádem a z hlediska
jejich legislativně-technické kvality. Tato stanoviska
vycházejí z obecných právních
principů, což umožňuje korekci případných
úzce resortních přístupů, které
jsou mnohdy do předložených návrhů
promítnuty.
Úřad pro legislativu
a veřejnou správu dále plní funkci
sekretariátu Legislativní rady vlády ČR.
Z titulu této funkce vypracovává návrhy
stanovisek Legislativní rady a na základě
závěrů z jejího jednání
zpracovává její stanoviska pro vládu.
Kromě těchto úkolů
je Úřad pro legislativu a veřejnou správu
vládou pověřován, aby buď sám
anebo ve spolupráci s dalšími ministerstvy
připravil pro vládu návrhy některých
zákonných úprav; zpravidla jde o případy,
kdy věc zasahuje do působnosti více resortů
a s jejím řešením
je spojena náročná právní problematika.
Jedním z pravidelných
úkolů úřadu je také vyjadřovat
s e k návrhu plánu hlavních úkolů
vlády na příslušné období
v zájmu zajistit jeho úplnost a správnost
v legislativní oblasti.
Z uvedeného vyplývá,
že v normotvorném procesu nepůsobí Úřad
pro legislativu a veřejnou správu pouze jako připomínkové
místo. Není však ani legislativním centrem,
které by mělo řídi t a také
plně zodpovídat za normotvornou činnost státních
orgánů. Tuto funkci může plnit pouze
Parlament ve vztahu k zákonné
normotvorbě a vláda na úseku exekutivy a
při přípravě návrhů
zákonů. Posledně zmíněné
návrhy musejí připravit věcně
příslušná ministerstva, neboť pouze
ta jsou vybavena příslušnými odborníky
ve věcných otázkách spadajících
do působnosti těchto úřadů
a mají za jim svěřené úseky
ústavněpolitickou odpovědnost. Představa,
že v jednom orgánu se soustředí teoretické
znalosti a praktické zkušenosti za všechny právem
upravené oblasti, není racionální
již také proto, že takový orgán
by byl nefunkční
a došlo by i k oslabení odpovědnosti ministerstev
za jim svěřené úseky. Ministerstvům
přísluší nejen příprava
návrhu zákonů, ale i zajištění
jejich správné aplikace v praxi. Ve vztahu k Poslanecké
sněmovně nemůže proto žádný
z ústředních úřadů státní
správy, včetně
Úřadu pro legislativu a veřejnou správu,
být nositelem odpovědnosti za vládní
návrhy zákonů. Tuto odpovědnost může
m í t pouze vláda, které podle čl.
41 odst. 2 Ústavy přísluš zákonodárná
iniciativa.
Od počátku volebního
období do 16. listopadu 1994 připravila jednotlivá
ministerstva včetně Úřadu pro legislativu
a veřejnou správu celkem 2.09 vládních
návrhů zákonů a zásad zákonů,
postoupených Poslanecké sněmovně Parlamentu,
z nichž 16 bylo zpracováno Úřadem pro
legislativu a veřejnou správu.
Úřad pro legislativu
a veřejnou správu však plní ještě
další úkoly, o kterých se ve své
interpelaci nezmiňujete.
Ze zákona plní úkoly,
které vyplývají z reformy veřejné
správy.
V této oblasti veřejné
správy vypracoval řadu materiálů,
týkajících se územního členění
státu a organizačního uspořádání
vyšších územních samosprávných
celků, včetně návrhů zásad
ústavních zákonů o vytvoření
vyšších územních samosprávných
celků a o jejich působnosti a vládních
návrhů ústavních zákonů
o vytvoření vyšších územních
samosprávných
celků a o jejich působnosti. Účastnil
se na vypracování zásad zákona a na
přípravě návrhu zákona o státní
službě některých zaměstnanců
a zpracoval návrhy prováděcích právních
předpisů k návrhu tohoto zákona. Připravil
dokument o záměrech vlády v oblasti
reformy veřejné správy do konce r. 1995,
který vláda postoupila Poslanecké sněmovně
29. září t.r.
Úřad pro legislativu
a veřejnou správu se stal také jedním
z garantů zajištění kompatibility našeho
právního řádu s právem Evropské
unie. V rámci svého pověření
v této oblasti zejména prověřuje návrhy
nových právních předpisů z
hlediska jejich slučitelnosti s právem Evropské
unie, metodicky řídí a koordinuje činnost
legislativních útvarů ministerstev a ostatních
ústředních úřadů státní.
správy k dosažení
požadované kompatibility našeho právního
řádu.
Vážený pane
poslanče, když pominu fakt, že jste se ve svých
pochybách o smyslu existence Úřadu pro legislativu
a veřejnou správu zaměřil pouze na
část jeho činnosti, věřím,
že Vás mí odpověď přesvědčila
o tom, že tento úřad není jen připomínkovým
místem, ale potřebným článkem
legislativního procesu. Pokud se týká Vaši
poznámky, že jsou někdy jen hektickou snahou
poslanců odstraňovány některé
nedostatky vládních návrhů zákonů,
myslím, že všichni dobře víme,
čím jsou tyto nedostatky
především způsobeny. Nikoliv nedostatečnou
aktivitou Úřadu pro legislativu, jednotlivých
ministerstev nebo vlády, ale obrovským rozsahem
a počtem právních předpisů,
které vláda připravuje. Pokud př.i
projednávání v Parlamentu poslanci
tyto nedostatky naleznou a odstraní, mohu vyjádřit
jen uspokojení nad tím, že pochopili svou spoluodpovědnost
při tvorbě zákonů. Na druhé
straně si přiznejme, že mnohdy tyto snahy "vylepšovat"
zákony nejsou vedeny upřímnou snahou po odstranění
nedostatků, ale
pod tímto pláštíkem vyjadřují
úzké parciální zájmy určitých
skupin na úkor celku.
S pozdravem
Vážený pan
JUDr. Jiří Vyvadil
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky