Poslanecká sněmovna

Parlamentu České republiky

1994

I. volební období

1380

PROGRAM ČINNOSTI FONDU DĚTÍ A MLÁDEŽE NA ROK 1995

po jeho schválení výborem Fondu dne 26.11.1994

VLÁDĚ ČESKÉ REPUBLIKY A POSLANECKÉ SNĚMOVNĚ PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY K INFORMACI

Předkládá:

Břetislav Verner, CSc.

předseda výboru Fondu dětí a mládeže

PROGRAM ČINNOSTI FONDU DĚTÍ A MLÁDEŽE NA ROK 1995

Obsah:

1. Úvod

2. Správa a využití svěřeného majetku

2.1 Nemovitý majetek

2.2 Movitý majetek

2.3 Majetkové účasti v obchodních společnostech

3. Soudní spory

4. Dohledávaný majetek

5. Podpora činností ve prospěch dětí a mládeže

6. Vztah k veřejnosti

7. Závěr

Příloha č. 1 Hospodářské výsledky obchod. spol.

Příloha č. 2 Stanovisko dozorčí rady Fondu dětí a mládeže

1. Úvod

Fond dětí a mládeže (dále "Fond") byl zřízen zákonem č. 113/1993 Sb. k podpoře činností ve prospěch dětí a mládeže. Od 13.9.1993 má ve své správě majetek bývalého SSM.

Dnem 13.9.1993, t.j. dnem zápisu Fondu do obchodního rejstříku, přešlo z Ministerstva hospodářství ČR na Fond právo nakládat s majetkem bývalého SSM. Současně byl tento majetek Fondu svěřen. podle § 18 zákona č.113/1993 jakož i peněžní prostředky a majetkové účasti na podnikání obchodních společností vzniklých z majetku, bývalého SSM.

Popis a objem převzatého majetku je uveden v Souhrnném protokolu o předání a převzetí majetku a práv bývalého SSM ze dne 22.11.1993. Závěrečný protokol o ukončení procesu předání a převzetí příloh Souhrnného protokolu byl podepsán zástupci MH ČR a Fondu 22.9.1994.

V letošním roce rozdělil Fond dětí a mládeže nemovitý majetek na dvě hlavní skupiny - na majetek dětmi a mládeží využitelný a na majetek dětmi a mládeží nevyužitelný. Ze skupiny nemovitého majetku využitelného pro dětí a mládež vybral výbor Fondu 6 objektů a nabídl je, v rámci programu Střecha pro děti a mládež, sdružením dětí a mládeže, sdružením pracujícím s dětmi a mládeží a fyzickým nebo právnickým osobám, spolupracujícím se sdruženími dětí a mládeže do dlouhodobých pronájmů. Podané projekty byly vyhodnoceny a v prosinci t.r. budou projednány podmínky předání objektů s vítěznými předkladateli.

V současné době Fond přebíraný majetek inventarizuje a zavádí do účetnictví. Převzatý nemovitý majetek bude do účetnictví zaveden ještě v roce 1994. Movitý majetek bude do účetnictví zaváděn postupně na základě fyzických inventur a přecenění jednotlivých položek na reprodukční pořizovací ceny.

Plán činnosti Fondu na rok 1995 navazuje na činnost, kterou Fond prováděl v roce 1994 a současně předkládá další program realizace využívání majetku ČR vymezeného § 2 zákona č.113/1993 Sb.

2. Správa a využití svěřeného majetku.

2.1 Nemovitý majetek

Správy účelových zařízení (SÚZ) zřídil Český ústřední výbor. SSM a státní rozpočet je do 31.12.1989 dotoval částkou přibližně 100 mil. Kč ročně. Po 1.1.1990 byly veškeré dotace zrušeny a jednotlivá zařízení se vypořádávala se zabezpečením provozu sama. Provozovatelé nebylí schopni vytvářet další zdroje příjmů, a do majetku neinvestovali. Hrubý odhad investic potřebných pro rekonstrukce a opravy tohoto majetku dnes činí 200 mil. Kč.

Nemovitý majetek SÚZ převzatý zmocněnci

 
Počet obj.
Pořiz.hodnota

tis. Kč
Odhad rekonstr.

tis. Kč
Převzato Fondem
127
389151
200418
Restituce
6
31926
 
Celkem
133
421077
 

Z tabulky vyplývá, že ze 133 nemovitých objektů převzatých zmocněnci bylo 6 vydáno v restituci a 127 převzal Fond. Převzatý nemovitý majetek rozdělil Fond na dvě hlavní skupiny.

Rozdělení majetku podle dvou hlavních skupin

1. skupina: Majetek nevhodný pro převážné využívání dětmi a mládeží

Počet obj.
Pořizovací hodnota

tis. Kč
Odhad nákladů rekonstr.

tis. Kč
45
149 355
92956

2. skupina: Majetek vhodný pro převážné využívání dětmi a mládeží

Počet obj.
Pořizovací hodnota

tis. Kč
Odhad nákladů rekonstr.

tis. Kč
82
239796
107462

Objekty 1. skupiny:

Majetek nevhodný pro převážné využívání dětmi a mládeží

- 1 objekt je ještě řešen v restitučním řízení

- u 5 objektů se uvažuje o pronájmu pro komerční využití na dobu určitou a v průběhu této doby bude rozhodnuto definitivně o případném budoucím prodeji. Jeden z důvodů je, že prodejní cena by byla v současné době nižší než znalecký odhad.

- u zbývajících 39 objektů, po vyjasnění vlastnických vztahu k pozemkům a jejich ocenění, navrhne Fond vládě podle § 6 odst. 4 písm. b) zák. č. 113/93 jejich odprodej.

Objekt 2. skupiny:

Majetek vhodný pro převážné využívání dětmi a mládeží

Fond uzavře dlouhodobé nájemní smlouvy na jejich využívání pro dětské a mládežnické aktivity. 56 objektů z této skupiny bylo již formou veřejné soutěže vyhodnoceno v roce 1994, další výběrové řízení bude vyhlášeno v roce 1995 na cca 11 objektů a další objekty se uvažuji začlenit do sítě základen, které budou využívány pro mezinárodní výměnnou turistiku dětí a mládeže.

Cíle pro rok 1995 týkající se nemovitého majetku:

- pokračování prací na vyjasnění vlastnických vztahů k pozemkům, aktualizace údajů v katastrech nemovitostí, v nutných případech detailní identifikace vlastnických vztahů k objekt

- oceňování majetku odborným posouzením pro účetní evidencí

- návrh na prodej cca 39 objektů, kde realizací prodeje nevyužitelných objektů pro potřeby dětí a mládeže, dojde k redukci majetku a snížení požadavků na finanční prostředky potřebných k rekonstrukci

- dokončení právně-administrativních prací na uzavření nájemních smluv u objektů vyhodnocených v roce 1994 v programu Střecha pro děti a mládež

- zahájení rekonstrukčních prací na první etapě objektů, formou sponzorské činnosti fyzických a právnických osob vyhodnocených v programu Střecha pro DaM a poskytnutím finančních prostředků z rozpočtu Fondu pro rok 1995

- kontrola dodržování podmínek stanovených Fondem v dlouhodobých nájemních smlouvách, uzavřených podle programu Střecha pro DaM

2. 2 Movitý majetek

Tabulkový soupis objemu movitého majetku převzatého zmocněnci byl předán MH ČR Fondu až ve třetím čtvrtletí 1994. Hodnota majetku podle pořizovacích cen uvedená v tabulkách byla rozdělena v předávacím protokolu na dvě skupiny:

- svěřený movitý majetek ve vlastnictví ČR aktualizovaný soupisy bez provedení řádných inventur v hodnotě 121 699 501,- Kč

- svěřený movitý majetek ve vlastnictví ČR neaktualizovaný soupisy a uvedený podle údajů zmocněnců v hodnotě 57 703 588,- Kč

Poslední fyzické inventury tohoto majetku byly provedeny v roce 7.991. Fond proto bude aktualizovat movitý majetek fyzickými inventurami a zjištěný stav zavede do účetní evidence.

Cíle pro rok 1995 týkající se movitého majetku:

- dokončení fyzických inventur majetku a jeho ocenění odbornou komisí podle metodiky vypracované v roce 1994 odbornou poradenskou firmou

- likvidace resp. vyřazení zničeného majetku

- rozhodnutí o vlastnických a užívacích vztazích k movitému majetku vázanému na objekty spravované formou dlouhodobých nájemních smluv

- prodej nepotřebného majetku

2.3 Majetkové účasti v obchodních společnostech

Přehled hospodářských výsledků obchodních společností je uveden v příloze 1. Z přílohy je zřejmé, že z činností obchodních společností nemůže Fond dlouhodobě očekávat výraznější zdroj příjmů (dividendy) na podporu činností dětí a mládeže.

Z toho důvodu Fond hodlá odprodat akcie obchodních společností Mladá fronta a.s., Junior centrum a. s. a Stavocentral a.s.. U obchodní společnosti CKM a.s. doporučí odprodat neproduktivní hotely. Po této redukci začlení společnost AGM a.s. do společnosti CKM a.s.

Obchodní společnost Junia s.r.o. bude zrušena a správu zbylého majetku bývalých SÚZ uvažuje Fond řešit těmito variantami:

- správu majetku bude vykonávat sloučená společnost AGM a. s. a CKM a. s.

- převedení správy pod jinou organizační strukturu (neziskovou)

- převedení pod přímou správu Fondu

V roce 1994 neměl výbor Fondu dostatek podkladů k určení nejvýhodnějšího způsobu řešení, proto zvolí nejvýhodnější variantu v průběhu prvního pololetí 1995.

3. Soudní spory

Fond dětí a mládeže pokračuje ve sporech o vydání majetku bývalého SSM, které byly zahájeny ministerstvem hospodářství. Z opatrnosti Fond sám zahájil několik sporů, aby zabránil možné námitce promlčení.

Přibližně jedna třetina sporů je vedena u pražských soudů a dvě třetiny u okresních soudů. V současné době je nepravomocně rozhodnuto přibližně deset sporů ve prospěch Fondu. S ohledem na obtížnost právní problematiky a nejasný právní výklad u jednotlivých okresních soudů, Fond došel k závěru, že se pokusí soustředit spornou agendu u Obvodního soudu pro Prahu 1, pokud toto charakteru sporu umožňuje. Právní zastoupení Fondu je prováděno částečně vlastními pracovníky a v určitých odůvodněných případech advokáty na základě mandátní smlouvy.

Zdá se, že vymáhání dosud nevydaného majetku bývalého SSM bude formálně úspěšné, byť toto bude trvat ještě alespoň jeden nebo dva roky. Stále však zůstávají pochybností ohledně faktického získání majetku, či vymožením finančních částek s ohledem na dlouhou dobu od účinnosti zákona a spotřebováním majetku a finančních prostředků povinným občanským sdružením Svazem mladých.

4. Dohledávaný majetek

Ministerstvo hospodářství ČR v příslušné příloze k Souhrnnému protokolu uvedlo některé tituly tzv. dohledaného majetku, bez jakékoliv identifikace a dokumentace. Dále nesprávně označilo za dohledaný majetek některé objekty, které byly v majetku Středočeské správy účelových zařízení a republikového koordinačního centra SSM a které nebyly podle dohody z 23.12.1991 převedeny z.federace do ČR.

Fond dětí a mládeže zajistí v roce 1995 průkaznou identifikaci takto označovaného majetku.

5. Podpora činností ve prospěch dětí a mládeže

Pro podporu činností ve prospěch dětí a mládeže bude mít Fond k dispozici pouze majetek bývalého SSM a výnosy z tohoto majetku. S použitelnou částí majetku bude nakládat výhradně podle ustanovení zákona č.113/1993 Sb.

Finanční prostředky získané transformací hmotného majetku lze očekávat až k 31.12.1995. Z tohoto důvodu Fond v průběhu roku 1995 připraví metodiku na přidělování finančních prostředků účelově vázaných pro činnost dětí a mládeže.

Pro rok 1995 lze uvažovat s těmito formami podpory činnosti dětí a mládeže:

- poskytnutí objektů do nájmu dětským a mládežnickým sdružením

- nabídky výměnných pobytů dětí a mládeže v tuzemsku i v zahraničí

- investice do objektů (opravy a rekonstrukce)

- podpora ediční činnosti vydávání dětských a mládežnických časopisů

6. Vztah k veřejnosti

Fond dětí a mládeže bude v roce 1995 nadále pokračovat v informování veřejnosti o své činnosti.

Tyto informace bude poskytovat prostřednictvím parlamentní komise sdružením dětí a mládeže, jejichž představitelé se zúčastňují zasedání této komise. Kromě toho jsou informace sdružením poskytovány Fondem přímo při jednání s jejich zástupci.

Orgány státní správy a samosprávy Fond informuje o připravovaných akcích předem písemně. Koncepční otázky využívání majetku bývalého SSM projednává v některých případech s těmito orgány přímo. Veřejnost je informována o záměrech Fondu prostřednictvím sdělovacích prostředků.

V roce 1995 bude tento informační systém zachován.

7. Závěr

Fond nepřipravuje pro rok 1995 vlastní podnikatelské aktivity. Minimální finanční výnosy očekává Fond pouze z komerční činnosti v některých pronajatých objektech, kde tato činnost tvoří doplňkovou část nad rámec využívání objektů pro děti a mládež. V průběhu roku 1994 neobdržel Fond žádné finanční dary, lze předpokládat, že v roce 1995 bude situace obdobná.

V průběhu roku 1995 bude Fond pokračovat v nápravě nedostatků, které vznikly na majetku bývalého SSM v důsledku transformace přijaté a prováděné MH ČR v letech 1992 a 1993 před zapsáním Fondu do obchodního rejstříku.

Odstranění těchto nedostatků, vyjasnění majetkoprávních vtahů, prodej nepotřebného majetku a vytvoření finančních zdrojů jsou hlavní cíle Fondu v roce 1995.

Fond bude provádět finanční politiku, podle které dojde k zřetelnému oddělení prostředků určených ke krytí provozních nákladů Fondu od finančních prostředků, které budou zdrojem pro grantovou činnost ve prospěch dětí a mládeže. Příslušné zásady se promítnou do Statutu Fondu.

Pokud se stanovené cíle Fondu v roce 1995 podaří splnit bude mít Fond po 1.1.1996 finanční obnos, který bude moci použít poprvé po přijetí ústavního zákona č.497/1990 Sb. pro přímou podporu činností dětí a mládeže.

Příloha č. 1: Hospodářské výsledky obchod. společností

AGM a. s.
Hosp.výsledek st.podniku ke 11.5.1993 (datum vzniku a. s.) 1,872 tis.Kč
Ztráta a. s. k 31. 12. 1993- 2, 962 tis. Kč
Hosp.výsledek a.s. ke 30.6.1994 6,730 tis.Kč
CKM a. s.
Hosp.výsledek st.podniku k datu vzniku a.s. - 41,977 tis.Kč
Ztráta a.s. k 31.12.1993- 2,434 tis.Kč
Hosp.výsledek a.s. ke 30.6.1994 - 10,500 tis.Kč
JUNIOR centrum a. s.
Hosp.výsledek st.podniku ke 31.12.1992 (datum vzniku a.s.) - 4,337 tis.Kč
Ztráta a.s. k 31.12.1993- 8,251 tis.Kč
Hosp.výsledek a.s. ke 30.6.1994 - 4,472 tis.Kč
Mladá fronta a. s.
Hosp.výsledek st.podniku ke 30.6.1993 (datum vzniku a.s.) - 7,253 tis.Kč
Ztráta a.s. k 31.12.1993- 3,692 tis.Kč
Hosp.výsledek a.s. ke 30.6.1994 - 3,690 tis.Kč
Stavocentral a.s.
Hosp.výsledek st.podniku ke 31.3.1993 (datum vzniku a.s.) 357 tis.Kč
Hosp.výsledek a.s. k 31.12.1993 2,527 tis.Kč
Hosp.výsledek a.s. ke 30.6.1994 58 tis.Kč
Junia s.r.o.
Hosp.výsledek SÚZ k 31.5.1993 není znám
Hosp.výsledek ke 31.12.1993- 5,049 tis.Kč
Hosp.výsledek ke 30.6.1994- 2,800 tis.Kč

Dozorčí rada  
Fondu dětí a mládeže  

 V Praze dne 29. listopadu 1994

Stanovisko

Dozorčí rada Fondu dětí a mládeže projednala dne 29.11.1994 návrh Programu činnosti Fondu dětí a mládeže na rok 1995. K předloženému návrhu nemá dozorčí rada žádné připomínky.

 
Ing. Jiří Strouhal
 
předseda dozorčí rady Fondu




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP