Předseda vlády Václav
Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslance
Michala Krause dopisem ze dne 13. ledna 1995.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď předsedy vlády
Václava Klause na interpelaci poslance Michala Krause.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Václav KLAUS | |
předseda vlády České republiky |
V Praze dne 13. 1. 1995 | |
Č.j.: 33291/94-OVA |
Vážený pane
poslanče,
v úvodu Vaší
písemné interpelace ve věci dodatku smlouvy
o společném podniku Škoda Volkswagen, jste
vyjádřil znepokojení nad skutečností,
že text Dodatku k transakčním dokumentům
o založení společného podniku ŠKODA,
a.a.s. Mladá Boleslav nebyl zveřejněn. Je
tomu tak proto, že
Dodatek váže na dokumenty, které v roce 1991
podepsala vláda premiéra P. Pitharta a o kterých
bylo již tehdy dohodnuto, že nebudou zveřejněny.
Dodatek jako text navazující na dohody z roku 1991
také neměl být (na přání
VW) zveřejněn. Jestliže určité
údaje pronikly do tisku, nemusí se vždy jednat
o důvěryhodné zdroje a rozbory.
Při jednání
o Dodatku bylo nutné respektovat uzavřené
smlouvy o založení společného podniku
Škoda - VW a jeho podpis v dohodnutém rozsahu lze
považovat za úspěch české strany.
Zástupci koncernu VW uznali nedokonalost některých
pasáží původních smluv a jako
solidní partneři souhlasili s jejich úpravou
ve formě citovaného Dodatku.
Ve své interpelaci jste
mi položil několik otázek a dovolte tedy, aby
se k nim postupně vyjádřil.
Pokud jde o Vaši první
otázku, týkající se majoritního
vlastnického podílu, důvodem postoupení
majoritního podílu v a.a.s. ŠKODA koncernu
VW nebyly investiční záměry, ale,
jak jsem uvedl výše, získání
zodpovědného, ekonomicky a obchodně zkušeného
vedení automobilky pro podnikání v systému
tržního hospodářství. Je skutečností,
že došlo k určitému omezení programu
rozvoje a.a.s. ŠKODA, které však nelze charakterizovat
jako ústup od původních investičních
záměrů. Ekonomické rozbory, které
VW doložil, ukazuji,
že by se ŠKODA dostala do ekonomických problémů
a nebyla by schopna splácet rozsáhlé úvěry,
pokud by postupovala dle původních plánů.
Proto byl plán investic na roky 1991 - 20 00 z původního
rozsahu cca 8,7 mld. DM (156 mld. Kč) omeze n. Dodatkem
byl dohodnut úsporný
rozvojový program v rozsahu cca 3,7 mld. DM (66 mld. Kč),
při kterém zatím nebudou likvidovány
(a nahrazeny novými) starší výrobní
haly, ale použijí se pro první etapu zavedení
výroby nové třídy vozů Škoda.
Rozvojový program je zaměřen na
vybudování roční výrobní
kapacity pro 340 tis. vozů dvou typových řad
do konce roku 1997 s možností dalšího
rozšíření na 390 tis. ks za rok podle
původní rozvojové studie, pokud to vývoj
trhu bude vyžadovat.
VW i přes omezení
programu rozvoje svůj vklad do a.a.s. ŠKODA splácí
v původně dohodnuté výši a termínech.
Omezeny byly vzhledem k celosvětové recesi automobilového
průmyslu plánované vlastní vklady
ze zisků automobilky ŠKODA a předpokládané
úvěry evropských. bank. V současné
době investiční činnost v
a.a.s. ŠKODA představuje denně cca 20 mil.
Kč a nynější vklad VW bude rovněž
využit k další investiční činnosti.
V roce 1994 bylo celkem investováno cca 5,5 mld. Kč
a v roce 1995 to bude asi 7,2 mld. Kč.
V případě
automobilky ŠKODA Mladá Boleslav byl původní
smlouvou dohodnut postup převedení majority na koncern
VW, který trval od dubna 1991 do prosince 1994. Uzavřeným
Dodatkem byla kontrola rozvoje ponechána české
straně ve formě práva veta do roku 2000.
Pokud bychom nepovolili VW navýšení kapitálu
a tím získání
majoritního podílu, nedostala by automobilka ŠKODA
prostředky, které jsou na výstavbu v roce
1995 plánovány a investiční proces
by se přerušil. Takový krok by byl také
porušením původních smluv z roku 1991,
které by VW mohl předložit Arbitrážnímu
soudu Mezinárodní
obchodní komory a do doby rozhodnutí blokovat případná
jednání s jinými partnery.
Jako reakci na Vaší
druhou otázku, musím v prvé řadě
odmítnout Vaše tvrzení o nekompetentním
uplatňování majority české
strany. Vedení a.a.s. ŠKODA od roku 1991 prokázalo,
že rozvoj automobilky je jeho prvořadým cílem.
Zavedení výroby vozů Forman a Pick-up a zvýšení
výroby v letech 1992-93 je toho dokladem. Také důraz
na kvalitu výroby a subdodávek při přípravě
Felicie i nového modelu střední třídy
v souladu s celosvětovým
trendem odpovídá záměrům, které
byly s koncernem VW dohodnuty při zakládání
společného podniku. Proto dospěla vláda
ČR k závěru, že a.a.s. ŠKODA bude
po dohodnuté modernizaci a investičním zajištění
výroby nového modelu schopna další úspěšné
existence a dala přednost dohodě se stávajícím
partnerem před konfrontačním postupem, který
by rozvoji automobilky jen uškodil.
Pokud se týká otázky
ochrany minoritního podílu (práva veta) české
strany ve vztahu k budoucnosti, je třeba konstatovat, že
si vyžádalo nemalé úsilí tuto
klauzuli do Dodatku prosadit. VW namítal, že jíž
při původních jednáních v letech
1990 - 1991 bylo právo veta odmítnuto jako podstatný
zásah do kompetence vlastníka. Nakonec bylo jako
kompromis dohodnuto právo veta s časovým
omezením.
Jestliže bude zajištěn
rozvoj a.a.s. ŠKODA do roku 2000 tak, jak Dodatek předpokládá,
t.j. bude vybudována nová moderní linka na
výrobu vozů střední třídy
a stávající výroba modernizována,
nebude již důvod trvat na právu veta, jelikož
nově zavedenou výrobu žádné ekonomicky
myslící vedení nezruší. Automobilka
pak bude mít celkovou výrobní kapacitu 340.000
vozů za rok s moderním vybavením. Pokud bude
vývoj trhu příznivý, bude možno
kapacitu rychle, bez větších nákladů
zvýšit, neboť je projektována s
možností modulového
rozšíření.
Pokud se týká ochrany
subdodavatelů, byla již tato otázka mnohokrát
projednávána. Jedná se o zajištěni
technické úrovně, kvality, ceny a režimu
dodávek komponentů pro montáž osobních
automobilů.
Důrazné působení
a.a.s. ŠKODA na portfolio subdodavatelů zejména
po stránce kvality a požadavků na certifikaci
výrobků způsobilo procitnutí ze sebeuspokojení,
které v minulých letech ovládlo řadu
našich podniků. Výsledkem je rozvoj úrovně
výroby u řady českých výrobců
i mimo obor automobilového
průmyslu. Současná zvýšená
četnost přihlášek o přidělení
certifikací na normy ISO z různých odvětví
průmyslu jsou příznivým signálem,
že dochází ke zlepšení situace
ve kvalitě. To je výhodné nejen pro odběratele,
ale zejména pro zákazníky, kteří
ztrácí méně času opakovanými
návštěvami servisů, což ve srovnání
s dřívějšími zkušenostmi
majitelů automobilů Škoda nelze opomenout.
Kvalitu některých
českých výrobců ocenil i koncern VW
a zařadil je do svého celosvětového
systému zásobování.
V roce 1994 byly uzavřeny
kontrakty na subdodávky pro vozy koncernu VW v hodnotě
cca 9 mld. Kč.
V závěru bych Vás,
pane poslanče, chtěl ujistit, že i Vaše
dřívější interpelace byly bedlivě
posuzovány také z hlediska rizik i prospěchu
pro českou ekonomiku.
Pro uplatnění českých
výrobků na vyspělých trzích
se jeví dosud realizované kroky jako věcně
správné. Bez zkušeností přenesených
z koncernu VW, zejména v oblasti kvality, bychom ještě
dlouhou dobu museli řešit otázku, zda technická
úrovni, vozu Škoda bude dostatečně
stimulující i pro zahraniční odběratele.
Rovněž otázka konsolidace finančních
toků by zřejmě negativně limitovala
rozvoj automobilky ŠKODA, jak jsme tomu svědky u našich
výrobců nákladních automobilů.
Byl jsem informován, že
odpovědi na Vaše předešlé interpelace
jste projednal přímo s ministrem průmyslu
a obchodu panem ing. Dlouhým, CSc. a některé
otázky, týkající se Dodatku k transakčním
dokumentům, byly projednány na zasedání
hospodářského výboru PSP ČR
dne 14. 12. 1994. Doufám proto, že tato doplňující
odpověď na Vaši interpelaci bude dostačující
pro ujasnění postupu, který vláda
ČR v otázce společného podniku ŠKODA,
a.a.s. zvolila.
S pozdravem
Vážený pan
Ing. Michal Kraus
poslanec PSP ČR