Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1396 A

ODPOVĚĎ NA OTÁZKU

poslance Jiřího Drápely

na místopředsedu vlády a ministra financí Ivana Kočárníka

ve věci dotací pro občanská sdružení

Místopředseda vlády a ministr financí Ivan Kočárník zaslal odpověď na otázku poslance Jiřího Drápely dopisem ze dne 6. ledna 1995.

Podle § 90 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy vlády a ministra financí Ivan Kočárníka na otázku poslance Jiřího Drápely. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 11. ledna 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY

a ministr financí

Ing. Ivan Kočárník, CSc.
 Praze dne 6. ledna 1995
 Č.j. 142/73 466/1994

Vážený pane poslanče,

k Vašim dotazům ve věci dotací pro občanská sdružení, podaným na podnět Agentury Koniklec, sděluji:

K dotazu "Jakým způsobem jsou rozdělovány dotace pro občanská sdružení a dle jakého klíče?":

Celkový objem dotací ze státního rozpočtu pro občanská sdružení je schvalován Poslaneckou sněmovnou Parlamentu jako závazný ukazatel státního rozpočtu na každý rozpočtový rok, a to ve struktuře dle jednotlivých rozpočtových kapitol. Konkrétní výše tohoto ukazatele, předkládaná Poslanecké sněmovně jako součást vládou schváleného návrhu státního rozpočtu. závisí na řadě faktorů ovlivňujících tvorbu rozpočtu. mimo jiné na řádném zdůvodnění návrhů předkládaných jednotlivými resortními ministry.

Na základě schváleného zákona o státním rozpočtu rozhodují o výši konkrétních dotací jednotlivým občanským sdružením správci rozpočtových kapitol. Přitom se řídí zejména zákonem č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice a Zásadami pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky občanským sdružením, schválenými vládou ČR.

Dotace jsou poskytovány na veřejně prospěšné úkoly a projekty, jejichž výběr je zajišťován především formou konkursu vyhlašovaných příslušnými ústředními orgány státní správy. Na dotaci není právní nárok a s ohledem na různorodost dotovaných činností občanských sdružení není ani možné stanovit jednotný klíč k rozdělování, který by byl vhodný pro všechna dotčená odvětví.

2. K dotazu "...zda existuje vládní koncepce podpor občanských sdružení?":

Vládní koncepce je dána Zásadami pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky občanským sdružením, schválenými usnesením vlády ČR č. 663 ze dne 27.11.1992 a doplněnými usnesením vlády ČR č. 223 ze dne 5. 5. 1993.

Schválením Zásad byla přenesena hlavní odpovědnost rozhodování o přidělování dotací občanským sdružením na jednotlivé ústřední orgán státní správy, do jejichž působnosti spadá konkrétní projekt činnosti občanského sdružení, které se uchází o dotaci. V případě projektů týkajících se ochrany životního prostředí je příslušným orgánem Ministerstvo životního prostředí.

Dotace jsou poskytovány na realizaci úkolů, na kterých má stát zájem. a to přednostně formou konkursů.

3. Dále si dovoluji uvést stanovisko Ministerstva financí k některým názorům obsaženým v dopise sekretáře agentury Koniklec ze dne 28.11.1994, který jste přiložil k interpelaci včetně 1. a 3. strany Tezí:

a) Citát z dopisu: "... podmínky kladené prováděcím předpisem Ministerstva financí jsou byrokratické a nesmyslné."

Stanovisko: Poskytování dotací občanským sdružením není upraveno žádným prováděcím předpisem Ministerstva financí.

b) Citát z Přílohy č. 1, str.l.: "...nebyl zpracován žádný dokument, který by opodstatnil částky přidělované jednotlivým resortům."

Stanovisko: Částky přidělované jednotlivým resortům jsou stanoveny jakožto závazný ukazatel státního rozpočtu České republiky. Jako takové jsou projednávány a schvalovány vládou České republiky a Poslaneckou sněmovnou Parlamentu a jsou uváděny v příloze k zákonu o státním rozpočtu České republiky a zveřejňovány ve sbírce zákonů.

c) Citát z Přílohy č. 1, str. 3: "Prostředky jsou někdy samotnými ministerstvy využívány v rozporu se zákonem o státním rozpočtu. Příkladem je příspěvek MŠMT na tábory pro děti, jejichž rodiče pobírají SVP. O tyto příspěvky se musí dítěti snížit poplatek na tábor, resp. musí být vyplacen rodičům...".

Stanovisko: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy poskytuje příspěvek na dítě na prázdninový tábor nikoliv rodičům, pobírajícím státní příspěvek, nýbrž přímo občanskému sdružení, které hradí část nákladů spojených s pobytem těchto dětí.

d) Pokud se jedná o zahraniční cesty a s nimi spojené použití prostředků státního rozpočtu občanskými sdruženími, Zásady schválené vládou jednoznačně upravují, která občanská sdružení mohou tyto prostředky používat k úhradě nákladů na zahraniční cesty. Úprava vychází ze zásady, že dotace občanským sdružením jsou určeny na podporu činnosti občanských sdružení na území České republiky.

S pozdravem

 
Ivan Kočárník

Vážený pan

Ing. Jiří Drápela

poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR

Poslanecký klub Českomoravské strany středu

Sněmovní 4

11826 Praha



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP