Místopředseda vlády
a ministr financí Ivan Kočárník zaslal
odpověď na otázku poslance Jiřího
Drápely dopisem ze dne 6. ledna 1995.
Podle § 90 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď místopředsedy
vlády a ministra financí Ivan Kočárníka
na otázku poslance Jiřího Drápely.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha

Praze dne 6. ledna 1995 | |
Č.j. 142/73 466/1994 |
Vážený pane
poslanče,
k Vašim dotazům ve
věci dotací pro občanská sdružení,
podaným na podnět Agentury Koniklec, sděluji:
K dotazu "Jakým způsobem
jsou rozdělovány dotace pro občanská
sdružení a dle jakého klíče?":
Celkový objem dotací
ze státního rozpočtu pro občanská
sdružení je schvalován Poslaneckou sněmovnou
Parlamentu jako závazný ukazatel státního
rozpočtu na každý rozpočtový
rok, a to ve struktuře dle jednotlivých rozpočtových
kapitol. Konkrétní výše tohoto ukazatele,
předkládaná Poslanecké sněmovně
jako součást vládou schváleného
návrhu státního rozpočtu. závisí
na řadě faktorů ovlivňujících
tvorbu rozpočtu. mimo jiné na řádném
zdůvodnění návrhů předkládaných
jednotlivými resortními ministry.
Na základě schváleného
zákona o státním rozpočtu rozhodují
o výši konkrétních dotací jednotlivým
občanským sdružením správci rozpočtových
kapitol. Přitom se řídí zejména
zákonem č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České
republiky a obcí v České republice a Zásadami
pro poskytování dotací ze státního
rozpočtu České republiky občanským
sdružením, schválenými vládou
ČR.
Dotace jsou poskytovány
na veřejně prospěšné úkoly
a projekty, jejichž výběr je zajišťován
především formou konkursu vyhlašovaných
příslušnými ústředními
orgány státní správy. Na dotaci není
právní nárok a s ohledem na různorodost
dotovaných činností občanských
sdružení není ani možné stanovit
jednotný klíč k rozdělování,
který by byl vhodný pro všechna dotčená
odvětví.
2. K dotazu "...zda existuje
vládní koncepce podpor občanských
sdružení?":
Vládní koncepce
je dána Zásadami pro poskytování dotací
ze státního rozpočtu České
republiky občanským sdružením, schválenými
usnesením vlády ČR č. 663 ze dne 27.11.1992
a doplněnými usnesením vlády ČR
č. 223 ze dne 5. 5. 1993.
Schválením Zásad
byla přenesena hlavní odpovědnost rozhodování
o přidělování dotací občanským
sdružením na jednotlivé ústřední
orgán státní správy, do jejichž
působnosti spadá konkrétní projekt
činnosti občanského sdružení,
které se uchází o dotaci. V případě
projektů týkajících se ochrany životního
prostředí je příslušným
orgánem Ministerstvo životního prostředí.
Dotace jsou poskytovány na realizaci úkolů,
na kterých má stát zájem. a to přednostně
formou konkursů.
3. Dále si dovoluji uvést
stanovisko Ministerstva financí k některým
názorům obsaženým v dopise sekretáře
agentury Koniklec ze dne 28.11.1994, který jste přiložil
k interpelaci včetně 1. a 3. strany Tezí:
a) Citát z dopisu: "...
podmínky kladené prováděcím
předpisem Ministerstva financí jsou byrokratické
a nesmyslné."
Stanovisko: Poskytování
dotací občanským sdružením není
upraveno žádným prováděcím
předpisem Ministerstva financí.
b) Citát z Přílohy
č. 1, str.l.: "...nebyl zpracován žádný
dokument, který by opodstatnil částky přidělované
jednotlivým resortům."
Stanovisko: Částky
přidělované jednotlivým resortům
jsou stanoveny jakožto závazný ukazatel státního
rozpočtu České republiky. Jako takové
jsou projednávány a schvalovány vládou
České republiky a Poslaneckou sněmovnou Parlamentu
a jsou uváděny v příloze k zákonu
o státním rozpočtu České republiky
a zveřejňovány ve sbírce zákonů.
c) Citát z Přílohy
č. 1, str. 3: "Prostředky jsou někdy
samotnými ministerstvy využívány v rozporu
se zákonem o státním rozpočtu. Příkladem
je příspěvek MŠMT na tábory pro
děti, jejichž rodiče pobírají
SVP. O tyto příspěvky se musí dítěti
snížit poplatek na tábor, resp. musí
být vyplacen rodičům...".
Stanovisko: Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy poskytuje příspěvek
na dítě na prázdninový tábor
nikoliv rodičům, pobírajícím
státní příspěvek, nýbrž
přímo občanskému sdružení,
které hradí část nákladů
spojených s pobytem těchto dětí.
d) Pokud se jedná o zahraniční
cesty a s nimi spojené použití prostředků
státního rozpočtu občanskými
sdruženími, Zásady schválené
vládou jednoznačně upravují, která
občanská sdružení mohou tyto prostředky
používat k úhradě nákladů
na zahraniční cesty. Úprava vychází
ze zásady, že
dotace občanským sdružením jsou určeny
na podporu činnosti občanských sdružení
na území České republiky.
S pozdravem
Vážený pan
Ing. Jiří Drápela
poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
Poslanecký klub Českomoravské strany středu
Sněmovní 4