Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslance Pavla Seifera
na ministra zahraničních věcí Josefa
Zieleniece. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Vážený pan
Josef Zieleniec
ministr zahraničních věcí
České republiky
prostřednictvím
PhDr. Milana Uhdeho
předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu České
republiky
V Praze dne 14.12.1994 |
Vážený pane
ministře,
protože Vaše odpověď
na interpelaci ve věci rozhlasového vyslání
do zahraničí - sněmovní tisk 1128
- z 30.8.1994 nebyla po projednání Poslaneckou sněmovnou
PČR schválená, ale také proto, že
nebylo schváleno ani negativní stanovisko, považuji
za svou povinnost Vám formou nové interpelace
upřesnit otázky. Pouze si dovolím připomenout,
že tyto otázky byly už položeny v předcházející
interpelaci a jsem ochoten připustit, že se pro nezasvěceného
čtenáře mohly zdát nejasné.
To byl asi hlavní důvod, proč jste na ně
s panem ministrem Ing. Igorem
Němcem neodpověděli. Z tohoto důvodu
a také abych nadbytečným komentářem
nezamlžil vlastní otázky, upustím od
vysvětlování proč kterou otázku
kladu a soustředím se pouze na samotné otázky.
Bude to i přehlednější pro Vaše
úředníky.
1) Proč vláda ČR
realizuje prezentaci státu do zahraničí formou
zvláštního rozhlasového vyslání?
(Jde tuším o řádově 50 mil. KČ
ročně ze státního rozpočtu,
tedy z peněz daňových poplatníků.)
2) Kam a s jakým záměrem
chce prostřednictvím rozhlasového vyslání
do zahraničí působit? (Proč např.
chce oslovovat Indiány v Jižní Americe a proč
nechce vyslat pro Polsko - které jako sousední země
patří podle vládního prohlášení
i podle vašeho vyjádření k zemím,
o které máme prioritní zájem? Těch
zemí, o které máme údajně zájem
a kam nevysíláme
je více, a nejde pouze o země sousední.)
3) Jak využívá
MZV ČR možností prezentovat vlastní
záměry a strategii prostřednictvím
rozhlasového vyslání do zahraničí?
(Jak známo, obdobné ministerstvo USA využívá
Hlasu Ameriky ke zveřejňování oficiálních
stanovisek.) Kolik takových oficiálních stanovisek
předalo MZV ČR rozhlasovému vysání
do zahraničí ke zveřejnění
a kolik jich bylo zveřejněno?
4) Jak MZV ČR informuje
rozhlasové vyslání do zahraničí
o svých prioritách, o svých záměrech
a o celkové zahraniční politice státu?
Na jaké úrovni a v jakém časovém
sledu jsou kontakty mezí MZV ČR a rozhlasovým
vysíláním do zahraničí? Zadávají
jednotlivé odbory nebo vedení ministerstva konkrétní
úkoly jednotlivým redakcím a celému
vysílání? (Za plnění těchto
úkolů je
rozhlasové vyslání do zahraničí
financováno a povinností Vašeho ministerstva
je tyto úkoly zadávat.)
5) Jak MZV kontroluje plnění
zadaných úkolů a jakým způsobem
posuzuje kvalitu a efektivitu rozhlasového vyslání
do zahraničí? Jakou kvalifikaci mají členové
tzv. Konzultační rady, jakou kvalifikaci mají
jejich experti - pokud nějaké mají - a jakou
kvalitu mají dobrozdání, na základě
kterých tato rada rozhoduje? (Velice rád bych si
nechal některá "dobrozdání posoudit
odborníky z UK čí jiných institucí.Obávám
se, že to je jedna ze základních podmínek
naší produktivní spolupráce, že
mi nestačí Vaše ujištění,
že se jedná o skutečně kvalifikované
odborníky a o kvalitní studie.)
6) Jak MZV ČR přispívá
ke zvýšení efektivity naší prezentace
v cizině?
Vážený pane
ministře,
na závěr si neodpustím
malý komentář k Vaší odpovědi
na minulou interpelaci z 30.8.1994. Pominu-li skutečnost,
že jste neodpověděl ani na jednu z položených
otázek (a znovu připouštím, že
Vás možná zahltila záplava doprovodného
komentáře) tak se musím pozastavit nad některými
Vámi uváděnými skutečnostmi.
Skutečně si myslíte,
že je normální uzavřít smlouvu
s ČRo o provozování vyslání
do zahraničí
pro rok 1993 až 5.2.1993? Nebo že je v pořádku,
když se smlouva na rok 1994 podepíše až
7.12.1993? (Termín
smlouvy na rok 1995 neznám, ale podle neověřených
informací se vlastní smlouva
měla podepisovat až v měsíci prosinci.)
Jistě je Vám známo, že smlouvy o používání
vysílačů
je nutno podepisovat nejdéle 3 měsíce před
koncem roku. Vůbec už nehodnotím nejisté
postavení redaktorů specializovaných odborníků
- atd.
V odpovědi konstatujete,
že realizace zahraničního vysílání
byla pečlivě monitorována. V této
souvislosti si dovolím jen poznamenat, - zatím bez
ohledu na kvalifikaci tzv. Konzultační rady - že
tato rada se scházela velice sporadicky, nikoliv každý
měsíc a pro legalizaci tohoto stavu se dohodla změnit
měsíční periodicitu jednání
na periodicitu nepravidelnou.
V souvislosti s činností
tzv. Konzultační rady bych Vás rád
upozornil na některé praktiky, o kterých
asi nevíte. Při jednání o slyšitelnosti
rozhlasového vyslání
do zahraničí měla rady dvojí
hodnocení - vlastní, získané dotazem
na některých zastupitelstvích ČR -
a odborné, které dodal ČRo. Nemusím
snad uvádět, že údaje obou byly naprosto
opačné. Dotazem na některá naše
zastupitelstva jsem zjistil, že na podobný průzkum
nejsou vybavena a že nejsou schopna kvalifikovaně
odpovědět. Přesto rada hlasováním
rozhodla, že bude akceptovat to vlastní. Jak
lze o tak čistě
odborné věci hlasovat prostě nepochopím.
Na základě tohoto rozhodnutí pak přijala
usnesení, že ČRo neplní podmínky
smlouvy a navrhla uplatnit smluvní sankci - pokutu. Samotná
vláda však naštěstí
zřejmě nebere práci této rady zcela
vážně, takže pokutu ČRo
neudělila.
O nepochopení odpovědnosti
MZV ČR za způsob státní prezentace
v zahraničí
svědčí také požadavek rady, aby
ČRo připravil variantní návrhy dalšího
vyslání. Na této žádosti není
nic špatného v případě, kdy by
rada měla vlastní koncepci a chtěla se pouze
poradit s odborníky z praxe. Při absenci vlastní
koncepce jde však o přeneseni odborné stránky
problému na někoho jiného.
Zcela na závěr si
dovolím ještě jednu poznámku, která
se vztahuje k poslední otázce této interpelace.
Předpokládám, že MZV ČR má
skutečně zájem na efektivní prezentaci
republiky v zahraničí. Svědčí
o tom i oněch řádově 50 mil. KČ
ročně ze státního
rozpočtu. Jak ale ministerstvo pomáhá ke
zvýšení
této efektivity? Mají naše zastupitelstva dostatek
propagačního materiálu s údaji na
jaké vlnové délce je Radio Praha slyšet?
To bych považoval za minimum. A těch možností,
jak propagovat naše vysílání je celá
řada - od placených informací v místních
novinách po kulturní
akce atd. Tvrzení, že tato propagace je záležitostí
pouze provozovatele, neobstojí. On je povinen vysílat,
ale vláda je odpovědná za kvalitu,
obsah i efektivitu naši prezentace.
S pozdravem
Mgr. Pavel Seifer | |
poslanec PSP ČR |