Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1414

INTERPELACE

poslance Jiřího Vyvadila

na místopředsedu vlády a ministra financí Ivana Kočárníka

ve věci likvidace firem, provozujících taxislužbu v důsledku novely zákona o dani z přidané hodnoty

Ve smyslu § 9 odst. 1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Jiřího Vyvadila na místopředsedu vlády a ministra financí Ivana Kočárníka. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 9. ledna 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

JUDr. JIŘÍ VYVADIL

poslanec PS

Staropramenná 25

150 00 PRAHA 5

Tel./fax: 54 12 72

 Vážený pan
 PhDr. Milan Uhde
 předseda Poslanecké sněmovny
 Parlamentu ČR
 Sněmovní 4
 Praha 1

Praha, dne 3.1.1994

Vážený pane předsedo,

v příloze Vám zasílám naléhavou interpelaci na ministra financí pana Ivana Kočárníka ve věci likvidace firem, provozujících taxislužbu v důsledku novely zákona o dani z přidané hodnoty.

S pozdravem

JUDr. Jiří Vyvadil

poslanec PS

Příloha dle textu

JUDr. JIŘÍ VYVADIL Vážený pan
poslanec PSIng. Ivan Kočárník, CSc.,
Staropramenná 25ministr financí ČR
150 00 PRAHA 5cestou předsedy Poslanecké sněmovny
Tel./fax: 54 12 72 


Praha, dne 2.1.1995

Vážený pane ministře,

vždy jsem byl přesvědčen, že základní podmínkou stability nového politického systému je mimo jiné i vytváření podmínek pro existenci středního stavu, přičemž tento střední stav bych chápal v měřítku co nejširším a platí, že ve vyspělých demokraciích střední stav, nebo chcete-li střední vrstvy, představují více než 60 % populace. Součástí těchto středních vrstev jsou pochopitelně též podnikatelé a krvi nového ekonomického systému by měli být především drobní a střední podnikatelé. Mám pocit, že tyto podmínky se rok od roku zhoršují. Otřesným příkladem je novela zákona č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, která změnila rázem podmínky firem, provozujících autodopravu a to tak, že jsou-li plátci daně, mění se tato daň z 5% na 22%.

Přiznávám, že prvotní můj dojem byl takový, že ve své podstatě se jedná pouze o jakýsi omyl, nebo jinak řečeno o celkový záměr snížení daně o 1 % kompenzovat zvýšením daně z 5 na 22 % v jednotlivých položkách. Bohužel mnohé indicie mne vedou k tomu, že zřejmě nejde o omyl, ale nelze vyloučit přímo záměr likvidovat postavení těchto firem. O likvidaci půjde v každém případě, neboť přijetí novely daňových zákonů v prosinci prakticky znemožňovalo jakoukoli možnou přípravu a přizpůsobení se změněným.tvrdým podmínkám. V běžných demokraciích platí, že pokud zákonodárce chce změnit pravidlo chování, umožní adresátům, t.j. právním subjektům, aby se přizpůsobili a proto účinnost zákona je zpravidla víceměsíční. Situace, která byla provedena tímto způsobem, dle mého soudu, nemá obdoby a nelze ji chápat než jako zřejmý úmysl záměrně likvidovat tyto firmy. V této souvislosti mi tane na mysli razantní a navíc silně populistická aktivita primátora hlavního města Prahy pana dr. Koukala, zaměřená proti taxikářům, která vycházela z faktu, že občané Prahy si neuvědomují, že základní problém taxislužby nejsou taxikáři sami, ale neexistence komplexního přístupu k této problematice ze strany radnice. Nemohu se ubránit dojmu, že toto je patrně onen impuls, který podmínil změnu zákona v tomto bodu.

Dovolím si Vám nyní vyčíslit předpokládané důsledky tohoto kroku, a prosím Vás o poctivou odpověď, zda tento stav jste si přáli.

Především lze mít za to, že, s ohledem na tzv. regulované ceny, nemohou firmy - plátci daně z přidané hodnoty, zabývající se provozováním taxislužby, navýšení o 12 % promítnout do zvýšení ceny. Pod tlakem magistrátu a jeho podmínek pro provozování taxislužby P, byly tyto firmy donuceny uzavřít úvěrové a leasingové smlouvy na získání nových automobilů a lze mít za to, že leasingovým společnostem se bude muset vrátit řádově 1.000 vozů během dvou měsíců. Finanční rozdíl pak bude přirozeně naúčtován nájemci. Navíc vzniká pochybnost, zda leasingové firmy vůbec připustí odstoupení od leasingových smluv. Pokud jde o vozy, získané na úvěry, tyto budou muset být prodány, nicméně jejich hodnota nikdy nemůže dosáhnout nedoplatku úvěru. Na doplnění úvěru bude nutno si vzít nový úvěr a zpravidla propadně zástava na původní úvěr, což jsou většinou rodinné domky. Je třeba si rovněž uvědomit, že tyto firmy zaměstnávají zaměstnance, kterým bude nutné okamžitě dát výpověď.

V této souvislosti je třeba poznamenat, že tyto firmy rovněž uzavřely celou řadu smluv pro své zaměstnance, týkající se rozvozu tisku, reklamy na vozidlech, reciproční jízdy novinářů a reportérů zdarma, přičemž v objemu ceny je zahrnuto 5 % DPH a není možné tyto ceny zvýšit směrem nahoru, neboť jde o smlouvy na jeden rok.

Domnívám se, vážený pane ministře, že moudrý vládce nad daněmi musí dbát o to, aby daně byly únosné. Z tohoto úhlu pohledu však stát nepochybně ztratí daň z přidané hodnoty u těchto firem, neboť jejich zánik je neodvratný.

Sečteno a podepsáno - změna DPH z 5 na 22 % u provozovatelů taxislužby bude mít tyto důsledky:

1) likvidace majitelů firem - finanční, majetková, existenční a možná i lidská;

2) zvýšení nezaměstnanosti obyvatel;

3) vrácení aut leasingovým společnostem;

4) nesplacení úvěrů;

5) při rozpadu firem totální anonymita řidičů taxislužby - soukromníků;

6) nabourání ekonomické rozvahy prodejcům vozů pro taxislužby (úvěry, obrat aj.);

7) žádný přínos do státního rozpočtu - nebude nikoho, kdo by mohl platit daň;

8) větší čerpání prostředků pro nezaměstnané, leasing apod.

Vážený pane ministře, žádám Vás, abyste pokládal tuto interpelaci za naléhavou a sdělil mi, zda jste ochoten v rámci případné novely se osobně zasadit o změnu tohoto nedobrého stavu. Zároveň Vás žádám o sdělení, zda jste ochoten využít možností, daných § 60 o posečkání daně a § 55 a) o prominutí příslušenství, ohledně těchto plátců, kteří se nepochybně dostanou do katastrofické situace bez vlastního zavinění.

V Praze dne 3.1.1995

JUDr. Jiří Vyvadil

poslanec PS

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP