Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1419

INTERPELACE

poslance Františka Kačenky

na předsedu vlády Václava Klause

ve věci státního rozpočtu České republiky na rok 1995

Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Františka Kačenky na předsedu vlády Václava Klause. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 12. ledna 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

poslanec

JUDr.František Kačenka

Vážený pan

Ing. Václav Klaus, CSc

předseda vlády České republiky

prostřednictvím

PhDr. Milana Uhdeho

předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky

Nový Jičín 8. ledna 1995

Věc.: Interpelace Františka Kačenky na předsedu vlády České republiky Václava Klause

Vážený pane předsedo vlády,

ve svém vystoupeni před Poslaneckou sněmovnou jste rozdělil opoziční poslance, kteří vyjadřují svůj nesouhlas s politikou vlády formou interpelaci a dotazů, na ty, "kteří tak dělají se zlým úmyslem" a na ty, "kteří nejsou z různých důvodů dnes úspěšní, kteří si nedůvěřuji a cítí proto obavy, nejistotu, jiný strach". Takovéto tvrzeni ve své podstatě zpochybňuje nejdůležitější parlamentní institut, který v každém demokratickém státě opozice k zabezpečeni kontrolní činnosti vlády a tím i k plněni své nezastupitelné úlohy má.

Úloha opozice spočívá zejména v tom, že poukazováním na chyby, omyly a nedostatky, kterých se vládnoucí elita v každém státě dopouští, usměrňuje činnost vlády, jednání politiků popř. zajišťuje nápravu v těch případech, kdy ji k pochybeni došlo. Tím se udržuje skutečné, nikoliv jen proklamovaná demokracie. Právě z těchto důvodů, nikoliv pro senzace, je v zahraničí projednáváni interpelaci ze strany veřejnoprávních sdělovacích prostředků věnována mimořádná pozornost a přímé televizní přenosy z nich mají vyhrazeno pravidelné místo ve vysílacím programu, což na druhé straně vede poslance k tomu, aby své dotazy formulovaly krátce, srozumitelně a přesné. V rozporu s vašim vystoupením si dovolím tvrdit, že ani u nás tomu není jinak a většina interpelaci a dotazů na vládu je podávána ze stejných důvodů, nebo také proto, že poslanci nejsou spokojeni z odbornou úrovní nebo obsahem předkládaných materiálů.

Počet dotazů a interpelací je přímo úměrný tomu, jak kvalitně a odborně vláda vládne, jak kvalitní materiály Parlamentu předkládá nebo jak jsou v souladu s morálkou činy a jednáni jejich členů. Proto zlepší-li se činnost vlády a jiných správních úřadů, sníží se i počet interpelaci.

V souvislosti s projednáváním návrhu státního rozpočtu na rok 1995 jsem i já z obdobných důvodů položil předkladateli několik otázek. Týkaly se těch části a kapitol, u kterých oproti předcházejícím rokem došlo bez řádného zdůvodnění k výrazným změnám, nebo naopak takových nedostatků, kdy na realizaci zákonem nově stanovených úkolů nebyly vyčleněny potřebné finanční prostředky. Velkou pozornost jsem rovně věnoval programům, které mají být financovány prostřednictvím státního rozpočtu, a u nichž dosud nebyla vládou schválena koncepce. Ústní odpovědi a vysvětleni ministra Kočárníka jsem očekával ještě před hlasováním o pozměňovacích návrzích, aby každý poslanec věděl proč a o čem hlasuje. Nestalo se tak. A tak ty otázky, které nepozbyly na své aktuálnosti předkládám nyní znovu formou interpelace.

Státní rozpočet předpokládá, že v roce 1995 bude ve sféře rozpočtových organizací vydáno na mzdové prostředky 48,3 mld Kč, což je téměř 1/10 všech prostředků státního rozpočtu. Již v době projednávání a schvalování rozpočtu se vědělo, že to není částka konečná a bude se ještě zvyšovat v souvislosti s připravovanou změnou vyplácení dávek sociálního zabezpečení, která si vyžádá dalších 3 000 nových pracovních míst na okresních úřadech a MPSV. Počty úředníků se zvyšuji i jinde, a to v rozpočtových organizacích o 670 a ostatních organizacích státní správy o 2667 osob /nejvíce o 1 000, na finančních úřadech/. To vše je v rozporu s usnesením i /doporučením?/, které vláda přijala na jaře minulého roku a týká se snižování počtu pracovníků orgánů statní správy. Nesvědčí o politické prozíravosti, odbornosti a kvalitě vlády jestliže přijímá protikladná usnesení, která se vzájemně vylučuji a kdy např. místo proklamovaného snížení počtu pracovníků se v konečném součtu jejich počet zvýší o více než 6 300 osob.

První otázka zni:

S jakým výsledkem jednotlivá ministerstva a další ústřední orgány státní správy naplnily usneseni vlády týkající se snižováni počtu pracovníků?

Druhá otázka zni:

Jakým podílem a z jakých důvodů se výše uvedené subjekty podílejí na zvyšování počtu nových pracovních míst v rozpočtových organizacích a v ostatních organizacích státní správy?

Třetí otázka zní:

Proč vláda, která v červnu obdržela od ministra J. Vodičky "Návrh organizačního zabezpečeni výplaty dávek státní sociální podpory" nepromítla potřeby finančního krytí nákladů spojených s touto reorganizací do návrhu státního rozpočtu, a naopak v době, kdy státní rozpočet ještě ani nebyl schválen již přijala usnesení č. 702/1994, kterým se ukládá finanční kryti náklad zabezpečit "změnou závazných ukazatel$ schválených rozpočtů příslušných kapitol" nebo také např. "s využitím přebytku rozpočtu za rok 1994"? Tento její postup mimo jiné dokládá, jak nízké vážnosti u ni státní rozpočet používá.

Čtvrté otázka zní:

Kolika důstojníků armády České republiky se skutečně dotkne plánované snižování počtu tabulkových míst vojáků z povolní o 12 900 osob v roce 1995, jaké bude jejich věkové složeni a kterých hodností se bude týkat a kolik finančních prostředků bude uvolněným důstojníkům vyplaceno na odstupném a kolik na důchodech za výsluhu let?

S pozdravem

JUDr. František Kačenka

poslanec PS PČR

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP