Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Jozefa Wagnera na místopředsedu
vlády a ministra zemědělství Josefa
Luxe. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY
POSLANECKÁ SNĚMOVNA
POSLANEC
JOZEF WAGNER
Vážený pane ministře,
obracím se na Vás se žádostí
o prošetření velmi zvláštního
postupu v privatizaci některých cukrovarů.
Postup, kterým je na základě ust. §
276 a násl. Obchodního zákoníku zmocněna
soukromá akciová společnost k prodeji akcií
ve vlastnictví Podpůrného a garančního
rolnického a lesnického fondu, a.s., se sídlem
Těšnov 17, Praha 1 je jistě zcela zvláštní
metodou privatizace o které zákon 92/91 Sb. nic
nehovoří.
CS First Boston/Praha/, a.s., se sídlem Staroměstské
náměstí 15, Praha 1 na základě
smlouvy o správě cenných papírů
a o poskytování dalších služeb,kterou
dne 3.5.1994 uzavřeli právě CS First Bostonl
/CSFB/ a Podpůrný a garanční rolnický
a lesnický fond,prodává podle dokumentu zvaného
"Příloha 1 PGELF Akcie, které budou
prodány ve veřejné aukci"; statisíce
akcií cukrovarů.
Pane ministře co soudíte o veřejné
aukci a o rovnoprávnosti privatizačních šancí,
když v části III. dokumentu zvaného
"Výzva k podávání návrhů
na uzavření smlouvy o úplatném převodu
akcií" se sděluje:
"6/CSFB je oprávněna upravit nabízený
objem prodávaných akcií nebo rozhodnout o
snížení či vyloučení kterékoliv
objednávky jakéhokoliv navrhovatele. CSFB není
povinna toto své rozhodnutí navrhovateli zdůvodňovat."
Pod dojmem právě citovaného ustanovení
"Výzvy... "považuji za nadbytečné
citovat jiná kontroverní ustanovení textu
svou důkladností vytvářejícího
dojem nositele spravedlnosti. Při podrobnějším
studiu zbyde ze spravedlnosti jen záludnost. Jak jinak
nazvat fakt, že "Smlouva o úplatném převodu
akcií",
je označena jako Příloha 2 a ve svém
textu část X. Jiná ustanovení praví
bod "3. Přílohy této smlouvy tvoří
Výzva k podávání návrhů
na uzavření smlouvy o úplatném převodu
akcií, učiněna CSFB, a seznam nabízených
akcií."
Takže "Smlouva..." je přílohou textu
"Výzva..." a obráceně. Pozoruhodné
řešení. Byl bych Vám, pane ministře,
vděčen kdyby těmto pozoruhodnostem byla věnována
patřičná pozornost ve Vaší odpovědi
na tuto interpelaci.
Zcela zvláštní pozornost musí být
věnována jiným aspektům problému
a to těm, kterým podle převládající
vládní filozofie stát nerozumí. Ten
neumí obchodovat, vyrábět, neboť to
umí jen odpovědný vlastník. Zdá
se, že ano.
Nadvýroba cukru v roce 1993 donutila cukrovary prodávat
za ceny hluboce pod cenami reprodukčními.Důsledkem
byl takový růst zadluženosti cukrovarů,
že české banky jíž odmítají
cukrovary nadále úvěrovat. Touto situací
byli postiženi, kromě cukrovarů, zejména
pěstitelé cukrovky. Řada z nich nemá
dosud zaplacenu řepu za rok 1993. Bohužel zemědělci
nejsou energetické závody, které mohou cukrovaru
otočit vypínačem. Pokud řepa naroste,
nezbývá než ji dodat cukrovaru a modlit se,
aby byla zaplacena.
V cukrovarnickém roce 1993/4 prodávaly české
cukrovary za ceny mírně nad úrovní
300 dolarů za tunu, v podstatě tedy za ceny světové,
určované nabídkou třtinového
cukru ze zemí třetího světa. Západoevropské
cukrovary prodávaly na vnitřním trhu za ceny
pohybující se okolo 900 dolarů za tunu. Pokud
exportovaly dostaly dotace ve výši cca 600 dolarů
na tunu vyrovnávající vnitřní
úroveň cen na ceny světové v současné
době se reprodukční cena českých
cukrovarů pohybuje okolo 450 dolarů za tunu, což
je cca polovina ceny západoevropské.
Rozumně stanovená výše exportní
dotace by nepomohla těm cukrovarům, jejichž
problémy jsou zaviněny nízkou produktivitou
práce, u efektivně vyrábějících
cukrovarů by však došlo k zreálnění
jejich tržní hodnoty pro eventuální
prodej zahraničním investorům. Je spíše
pravděpodobné, že toto zreálnění
by zahraniční investoři neuvítali,
rozhodně by to však byl přínos pro Fond
národního majetku. Podpůrný a garanční
rolnický a lesnický fond, stávající
akcionáře cukrovarů a v konečných
důsledcích pro Českou republiku a její
daňové poplatníky.
Ceny akcií cukrovarů jsou dnes nejen hluboko pod
nominálem ale i hluboko pod tržní hodnotou.
Kampaň 1994 byla pro cukrovary úspěšná
minimálně. V důsledku nedostatku cukrové
řepy pracovaly cukrovary asi na 70% kapacity a výroba
cukru poprvé od jejího zavedení v Čechách
nebude stačit tuzemské spotřebě. Předpokládaným
nedostatkem cukru z tuzemských zdrojů za celkem
solidní celní ochrany došlo k růstu
cen na takovou úroveň, která již nejen
pokrývá náklady,ale umožňuje
již i minimální tvorbu zisku. Tato situace
- nízká cena akcií a růst cen cukru
- přirozeně vzbudila zájem zahraničních,
ale i domácích investorů. Načasování
nabídky prodeje akcií na závěr roku
1994 bylo proto velmi zdařilé. Koupě cukrovaru
ještě neznamená úmysl cukr také
vyrábět. Zejména, je-li cukrovar k dostání
za babku a navíc za podmínek, které vzbuzují
obavu o regulérnost soutěže. Je známo,
že o cukrovary v České republice i Slovenské
se zajímá Eastern Sugar se sídlem v Holandsku.
Jedná se o firmu s účastí Tate &
Lyle a Génerále Sucriéére. Co z následující
nabídky - příloha 1 - koupí Eastern
Sugar /?/:
BIOMA Dřevohostice a.s.
Cukrovar a rafinerie cukru a.s.
Cukrovar Brodek u Přerova
Cukrovar Drahanovice a.s.
Cukrovar Hodonín a.s.
Cukrovar Hrušovany, a.s.
Cukrovar Kojetín, a.s.
Cukrovar Litovel a.s.
Cukrovar Němčice nad Hanou a.s.
Cukrovary Banop a.s.
Cukrspol Praha-Modřany, a.s.
Moravské cukerní sdružení a.s.
UNION CUKR a.s.
Vážený pane ministře, byl bych poctěn
zvláštní laskavostí, kdyby odpověď
na interpelaci mohla obsahovat též seznam cukrovarů
v provozu v sezóně 1994/5, včetně
výkonu v tunách a normovaného výkonu
v tunách, jistě by nebylo nezajímavé
poskytnou seznam cukrovarů uzavřených v posledních
deseti letech, seznam cukrovarů v rekonstrukci a v obou
případech rovněž normovaný výkon.
Zajímavý bude vždy údaj o roce uvedení
do provozu a o poslední velké rekonstrukci, u nových
či nově rekonstruovaných, by bylo zajímavé
znát cenu pořízení nebo rekonstrukce,
snad opět stačí ceny jen z posledních
deseti let.
Zejména, vážený pane místopředsedo
vlády a ministře zemědělství,
bylo by asi záhodno dohlédnout na regulérnost
prodeje akcií cukrovarů z Podpůrného
a garančního rolnického a lesnického
fondu. Tento požadavek mám za tolik naléhavý,
že mít možnost požádal bych o zkrácení
lhůty na odpověď. Protože možnost
nemám, mimo obvyklý způsob posílám
Vám text interpelace též krátkou cestou
a zabývám se hledáním dalších
právních postupů a cest, které by
zaručily úspěch příslušných
spekulací ve prospěch České republiky.
S úctou