Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1421 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jozefa Wagnera

na místopředsedu vlády a ministra financí Ivana Kočárníka ve věci tvrdosti zákona č. 259/1994 Sb.

Místopředseda vlády a ministr financí Ivan Kočárník zaslal odpověď na interpelaci poslance Jozefa Wagnera dopisem ze dne 23. ledna 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy vlády a ministra financí Ivana Kočárníka na interpelaci poslance Jozefa Wagnera. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 31. ledna 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha


MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY

a ministr financí

Ing. Ivan Kočárník, CSc.

V Praze dne 23. ledna 1995

Čj. 153/2 803/1995

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci, se kterou jste se na mne obrátil ve věci novely zákona o daních z příjmů v části upravující základ daně u poplatníků - fyzických osob - Vám sděluji:

Na základě zkušeností z uplatňování zákona č. 389/1990 Sb., o daních z příjmů v praxi, bylo mj. konstatováno, že poplatníkům účtujícím v soustavě jednoduchého účetnictví způsobuji na přelomu roku především problémy termíny stanovené peněžními ústavy pro prováděni bankovních operaci, což v mnoha případech mělo negativní vliv na stanoveni daňového základu, který pak nezobrazoval reálný stav podnikatelových příjmů a výdajů.

Především z těchto důvodů vyhovělo Ministerstvo financí při přípravě zákona o daních z příjmů připomínkám Sdružení podnikatelských svazů a do zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů bylo proto zakotveno s účinností od 1.1.1993 ustanovení, které mělo tyto negativní důsledky zmírňovat.

Ustanoveni § 5 odst. 4 cit. zákona o daních z příjmů stanovilo v létech 1993 a 1994 u poplatníků - fyzických osob neúčtujících v soustavě podvojného účetnictví, že příjmy, které ji.m plynou v době 15 dnů před začátkem nebo v době 15 dnů po skončení zdaňovacího období (tj. v době od 17.12. do 15.1.), se považují za příjmy toho zdaňovacího období, ke kterému hospodářsky patři. Jedná-li se prokazatelně o příjmy, patřící hospodářsky do obou zdaňovacích období, považují se za příjmy toho zdaňovacího období, do kterého je poplatník přiřadí. Obdobně se postupovalo i při posuzování výdajů.

Teprve praxe při uplatňování tohoto ustanovení opět ukázala, že původně dobré úmysly při jeho koncipování se někdy zcela míjely účinkem a bylo to opět Sdružení podnikatelů, které v důrazném požadavku na úpravu zákona o daních z příjmů konstatovalo, že současný stav "přináší hlavně drobným řemeslníkům a živnostníkům neúměrné zatížení evidování tzv. připočitatelných a odpočitatelných položek od zúčtování běžného roku" a jako první alternativu navrhlo "ponechat daňové období totožné s obdobím účetním, tzn. daňový základ určit z proúčtovaných (realizovaných) daňových příjmů a výdajů v běžném roce" s retroaktivní platností novely "pro danění r. 1994". Ve vládním návrhu zákona bylo tomuto požadavku vyhověno.

Vzhledem k tomu, že vládní návrh byl předložen Parlamentu ČR v záři 1994, byl reálný předpoklad, že novela bude přijata tak, aby se poplatníci měli možnost se změnami seznámit s dostatečným předstihem a podle toho upravit svoje podnikatelské záměry.

Problém však nastal až v té době, když novela zákona byla schválena až 8. prosince 1994 a Sbírka zákonů byl a rozeslána až na přelomu roku, čímž se cítí poškozeni zejména podnikatelé, kteří v dobré víře ponechali např. úhradu faktury vztahující se k roku 1994 na začátek ledna 1995 a až dodatečně ve Sbírce zákonů zjistili, že jim jako výdaj roku 1994 nebude uznán.

K tomu je však třeba znovu poznamenat, že předmětné ustanovení se týká jak posuzování příjmů, tak i výdajů. Proto u některých poplatníků může nastat situace zcela opačná, pro ně výhodnější. Z hlediska pohledu státního rozpočtu se pak tyto případy chovají většinou neutrálně.

Situaci za současného stavu lze řešit tak, že na základě individuálních žádostí poplatníků by bylo povolováno posečkání placení části daně za rok 1994 cca do března roku 1996 a současně by byla prominuta i sankční platba (úrok) z posečkané částky daně.

Jako schůdnější řešení by se jevila novela zákona o daních z příjmů, kde by bylo upraveno přechodné ustanovení 40 odst. 1 cit. novely tak, aby nebyly poškozeni ani ti poplatníci, kteří neměli již možnost zahrnout např. výdaje hospodářsky se vztahující k roku 1994 do tohoto zdaňovacího období, avšak ani ti, kteří již postupovali zcela v souladu s platným zněním novely. Takovéto řešení by Ministerstvo financí podporovalo. Podle mých posledních informací podal již návrh v této věci pan poslanec Vrzal. Zatím jsem však neměl možnost se s jeho textem seznámit.

S pozdravem

Ivan Kočárník

Vážený pan

Jozef Wagner

poslanec Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP