Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Zákon České národní rady č. 62/1992 Sb., o poplatcích za uložení odpadů, se mění takto:
Příloha k zákonu České národní rady č. 62/1992 Sb., o poplatcích za uložení odpadů, zní:
Druhy a kategorie Sazba I Sazba II
odpadů3) (Kč xt-1)
(Kč xt-1)
1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | |||
1. | Zeminy a hlušiny | 0 | 1 | 3 | 6 | 6 | 6 |
2. | Ostatní (mimo zeminy | ||||||
a hlušiny) | 10 | 25 | 70 | 140 | 140 | 140 | |
3. | Tuhý komunální odpad | 20 | 20 | 70 | 210 | 210 | 210 |
4. | Zvláštní odpady mimo | ||||||
nebezpečných a tuhých | 40 | 110 | 320 | 640 | 640 | 640 | |
komunálních odpadů | |||||||
5. | Nebezpečené odpady | 250 | 3000 | 4000 | 5000 | 5000 | 5000 |
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Zákon České
národní rady č. 62/1992 Sb., o poplatcích
za uložení odpadů, vycházel ze zmocnění
stanoveného v § 10 zákona č. 238/1991
Sb., o odpadech. Východiskem pro stanovení výše
poplatku byly projekty nových moderních vyhovujících
skládek a z nich odvozené limitní náklady,
které mají umožnit konkurenceschopnost i u
nových skládek.
Skládky byly rozděleny
do 5 typů a k těmto pěti typům skládek
byly přiřazeny podle katalogu druhy odpadů
včetně jejich vhodnosti pro určitý
typ skládky. Technická úroveň skládek
a výše jejich nákladů byla odvozena
ze zkušeností Spolkové republiky Německo
a Rakouska.
Ustanovení § 15 zákona
č. 238/1991 Sb., o odpadech, počítá
v některých případech s ukládáním
odpadů na skládkách, které nesplňují
všechny povinnosti (především technického
charakteru), dané právními předpisy
i po roce 1994; nejpozději však do 5-ti let ode dne
nabytí účinnosti zákona o odpadech,
tj. do 1.8.1996.
Na tuto lhůtu je třeba upravit i placení
poplatků za uložení odpadů v sazbě
II.
Sazba II má především
stimulační funkci, pro provozovatele skládek
by mělo být proto výhodnější
upravit skládky tak, aby splňovaly podmínky
pro zneškodňováni odpadů. Tato sazba
je v plné výši příjmem Státního
fondu pro životní prostředí a je zpětně
účelově využita v odpadovém hospodářství,
například na dotace a půjčky s nízkým
úrokem na úpravu skládek, sanace starých
skládek, likvidace negativních dopadů skládek
s nebezpečnými odpady na široké okolí
přesahující územní obvod obce,
kde skládka leží apod.
Výše poplatku v sazbě
II pro rok 1995 a 1996 je navržena ve stejné výši
jako pro rok 1994.
Dále se mění
název prvního sloupce přílohy zákona
č. 62/1992 Sb., o poplatcích za uložení
odpadů, který je ve formálním rozporu
s § 2 odst. 1 zákona. Navržená změna
názvu sloupce tento rozpor odstraňuje.
Navrhovaná změna
nevyvolá zvýšení nároků
na státní rozpočet.