PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1995

I. volební období

1431

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1995,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění zákona č. 190/1993 Sb.

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon České národní rady č.564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění zákona č. 190/1993 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. V § 3 odst. 1 se za slova "školní inspekce a" vkládají slova "přijetí následných opatření,".

2. V § 3 odst. 2 písm. f) se za slova "speciálních základních škol" vkládají slova " základních škol,".

3. V § 5 odst. 1 se za slova "školské úřady" vkládají slova "jako správní úřady ve školství".

4. V § 6 odst. 1 se za slova "zřizuje a zrušuje" vkládají slova "jako příspěvkové nebo rozpočtové organizace anebo své organizační jednotky".

5. V § 6 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který včetně poznámky pod čarou č. 1) zní :

"(2) Majetkové vztahy a hospodaření organizací a jednotek uvedených v odstavci 1 se řídí zvláštními předpisy.1)

__________

1) Zákon ČNR č. 576/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů.".

6. V § 6 se dosavadní odstavec 2 označuje jako odstavec 3, v něm se za slova "doporučení obce" vkládají slova "a rady školy" a za slova "stanoviska obce" se vkládají slova "a rady školy".

Dosavadní odstavec 3 se vypouští.

7. § 8 odst. 2 zní:

"(2) Pro předškolní zařízení, školy a školská zařízení jim sloužící, které zřizuje nebo spravuje obec, školský úřad přiděluje finanční prostředky na platy a náhrady platů, popřípadě mzdy a náhrady mezd, na odměny za pracovní pohotovost, odměny za práci vykonávanou na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr a odstupné, na náklady na zvláštním způsobem stanovené odvody do sociálních a zdravotních fondů a ostatní náklady vyplývající z pracovně právních vztahů, na výdaje na učební pomůcky a dále na výdaje na učebnice a školní potřeby, pokud se žákům poskytují bezplatně, a kontroluje jejich využití.".

8. § 8 odst. 3 zní :

" (3) Školský úřad přiděluje finanční prostředky na nezbytné zvýšení nákladů spojených s výukou dětí zdravotně postižených".

9. § 10 odst. 2 včetně poznámky pod čarou č. 2) zní :

" (2) Školský úřad přiděluje soukromým předškolním zařízením, školám a školským zařízením zařazeným do sítě škol, předškolních zařízení a školských zařízení ministerstvem finanční dotaci v rozsahu a za podmínek stanovených zvláštním předpisem, kontroluje efektivnost hospodaření s přidělenou dotací a provádí její finanční vypořádání.2)

__________

2) Zákon č. 24/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

Zákon ČNR č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.

Nařízení vlády České republiky č.245/1993 Sb., kterým se stanoví podmínky a výše poskytování dotací soukromým předškolním zařízením a soukromým školským zařízením.

Nařízení vlády České republiky č. 379/1990 Sb., o poskytování dotací soukromým školám.".

10. V § 12 odst. 3 písm. a) se za slovo "sloužící" doplňují slova "a vyšší odborné školy".

11. V § 12 odst. 5 se vypouštějí ustanovení písmen a) a b). Dosavadní ustanovení písmen c) a d) se označují jako ustanovení písmen a) a b).

12. V § 12 odst. 5 písm. b) se za slovo "jejich" vkládají slova "zpracování a".

13. Za část druhou se vkládá část třetí, která včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 3 zní :

"ČÁST TŘETÍ

Zařazování škol, předškolních zařízení a školských zařízení do sítě škol, předškolních zařízení a školských zařízení

§ 13a

(1) Ministerstvo vede síť škol, předškolních zařízení a školských zařízení (dále jen "síť") na základě údajů poskytnutých do 31. prosince ústředními orgány státní správy a školskými úřady, kterou každoročně zveřejňuje. Školy, předškolní zařízení a školská zařízení zařazují do sítě orgány státní správy, kterým se podle § 13a odst. 3 tohoto zákona předkládá žádost o zařazení do sítě.

(2) V síti se pro každou školu, předškolní nebo školské zařízení uvádí:

a) název, sídlo, právní forma a identifikační číslo,

b) název a adresa zřizovatele; jméno a příjmení a trvalý pobyt zřizovatele, je-li jím fyzická osoba,

c) všechny druhy a typy školy, které škola zahrnuje,

d) seznam studijních a učebních oborů, popřípadě zaměření,

e) seznam předškolních zařízení a školských zařízení, které škola sdružuje,

f) datum zařazení do sítě.

U předškolních a školských zařízení se uvádí předmět činnosti.

(3) Žádost o zařazení do sítě u škol, předškolních zařízení a školských zařízení,

a) které zřizuje obec, předkládá obec příslušnému školskému úřadu,

b) které zřizuje školský úřad nebo ministerstvo, předkládá školský úřad ministerstvu,

c) které jsou soukromými školami, předškolními zařízeními a školskými zařízeními nebo školami, předškolními zařízeními a školskými zařízeními zřízenými státem uznanými církevními nebo náboženskými společnostmi, předkládá zřizovatel ministerstvu,

(4) Žádost o zařazení do sítě u

a) středních odborných učilišť, učilišť, pracovišť praktického vyučování a středisek praktického vyučování, předkládá zřizovatel ministerstvu hospodářství,

b) středních a vyšších zdravotnických škol a školských zařízení jim sloužících, předkládá zřizovatel ministerstvu zdravotnictví.

(5) Žádost o zařazení do sítě se předkládá nejpozději do 30. listopadu kalendářního roku, který předchází kalendářnímu roku, v němž má zahájit činnost. Ministerstvo nebo jiný orgán státní správy může v závažných případech rozhodnout o předložení žádosti v pozdějším termínu před zahájením činnosti školy, školského zařízení nebo předškolního zařízení.

§ 13b

(1) Žádost o zařazení předškolních zařízení, škol a školských zařízení do sítě obsahuje:

a) název školy, předškolního zařízení nebo školského zařízení,

b) jméno a příjmení, trvalý pobyt a rodné číslo zřizovatele popřípadě datum narození, je-li zřizovatelem školy, předškolního zařízení nebo školského zařízení fyzická osoba,

c) název, sídlo, právní formu organizace a její identifikační číslo, jméno a příjmení, trvalý pobyt a rodné číslo osoby nebo osob, které jsou statutárním orgánem, je-li zřizovatelem školy, předškolního zařízení nebo školského zařízení právnická osoba,

d) doklad osvědčující užívací právo zřizovatele k objektu, nemovitosti nebo prostorám, v nichž bude probíhat výuka nebo činnost,

e) zřizovací nebo zakládací listinu školy, předškolního a školského zařízení podle zvláštního zákona, kromě případu, kdy návrh na zřízení školy, předškolního nebo školského zařízení spolu s návrhem zřizovací listiny podává příslušný územní orgán státní správy nebo samosprávy ve školství,

f) kladný závazný posudek příslušného orgánu hygienické služby a příslušného orgánu státní správy k užívání příslušného objektu popřípadě nemovitosti pro navrhovaný účel odpovídající ustanovení stavebního zákona,3)

g) v případě základních škol, předškolních zařízení a školských zařízení, jejichž zřizovatelem je fyzická nebo právnická osoba, rovněž vyjádření obce, v jejímž územním obvodu bude škola, předškolní nebo školské zařízení působit; pokud zřizovatel požaduje prostředky z rozpočtu obce, popřípadě jiná materiální zvýhodnění, musí jít o kladné vyjádření obce,

h) v případě středních škol, speciálních škol a školských zařízení jim sloužících, s výjimkou středních a vyšších zdravotnických škol, vyjádření školského úřadu podle příslušné územní působnosti,

i) v případě škol jejich vzdělávací koncepci včetně učebních plánů, rámcově stanoveného obsahu vzdělání jednotlivých vyučovacích předmětů a profilů absolventa pro jednotlivé studijní nebo učební obory,

j) způsob hospodaření a financování školy, předškolního nebo školského zařízení,

k) personální zabezpečení provozu školy, předškolního nebo školského zařízení nebo jeho závazný popis,

1) materiální zabezpečení výuky nebo provozu anebo jeho závazný popis,

m) výpis z trestního rejstříku zřizovatele, pokud je zřizovatel fyzická osoba, a ředitele školy nebo vedoucího školského zařízení,

n) osobní data ředitele školy nebo vedoucího školského zařízení a doklady o vzdělání osvědčující jeho pedagogickou a odbornou způsobilost, doklady o předchozích zaměstnáních a životopis ředitele školy nebo vedoucího školského zařízení,

o) datum zahájení činnosti,

p) předpokládaný počet žáků a počet tříd v nadcházejícím školním roce a předpokládaný celkový počet žáků a tříd nebo údaje o předpokládané kapacitě školského zařízení.

(2) Zřizovatel může po dohodě s ministerstvem nebo jiným příslušným orgánem státní správy předložit dodatečně údaje nebo doklady uvedené v odstavci 4 ustanoveních písmen d),f) a n), vždy však před zahájením činnosti školy, školského zařízení nebo předškolního zařízení.

(3) Ministerstvo nebo jiný příslušný orgán státní správy zkontroluje úplnost předložené žádosti, popřípadě nechá žádost žadatelem doplnit. Ministerstvo nebo jiný příslušný orgán státní správy posoudí, zda žádost splňuje požadavky tohoto zákona a dalších předpisů a o žádosti rozhodne.

(4) Dojde-li ke změnám v údajích, které zřizovatel uvedl v žádosti podle odstavce 1, oznámí to zřizovatel ministerstvu nebo jinému příslušnému orgánu státní správy nejpozději do čtrnácti dnů ode dne, kdy ke změně došlo a doloží příslušné doklady. Ministerstvo nebo jiný příslušný orgán státní správy o změně rozhodne podle odstavce 3.

__________

3) Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.

§ 13c

(1) Ministerstvo nebo jiný příslušný orgán státní správy vyřadí školu, předškolní nebo školské zařízení ze sítě:

a) na základě písemné žádosti zřizovatele,

b) při zjištění závažných nedostatků v činnosti školy, předškolního nebo školského zařízení anebo zřizovatele ve věci vzdělávání,

c) při neplnění podmínek zařazení do sítě,

d) při závažném porušení obecně závazných právních předpisů nebo platných technických a hygienických norem.

Při vyřazování ze sítě se vychází zejména ze zpráv České školní inspekce a dalších kontrolních a inspekčních orgánů.

(2) Před vyřazením školy, předškolního nebo školského zařízení ze sítě ministerstvo nebo jiný příslušný orgán státní správy rozhodne o opatřeních, která zamezí nehospodárnému využití státem poskytovaných finančních prostředků.

(3) Dojde-li k vyřazení školy, předškolního nebo školského zařízení ze sítě, musí zřizovatel vypořádat s ohledem na rozsah a kvalitu poskytnutého vzdělávání nebo péče dotace, které byly škole, předškolnímu nebo školskému zařízení poskytnuty ze státního rozpočtu nebo obecního rozpočtu anebo z obou rozpočtů, a majetek, který byl z těchto dotací pořízen. Zároveň musí zřizovatel navrátit státu nebo obcím majetek, který mu byl svěřen do užívání.

(4) Při vyřazení základní školy nebo speciální školy ze sítě je povinna obec, v níž se škola nachází, ve spolupráci se školským úřadem zajistit plnění povinné školní docházky v jiné základní škole nebo speciální škole. Zřizovatel je povinen zajistit předání výsledků klasifikace za nedokončený školní rok.

§ 13d

(1) Rozhodnutí o zařazení nebo nezařazení školy, předškolního nebo školského zařízení do sítě nebo vyřazení ze sítě doručí ministerstvo nebo jiný příslušný orgán státní správy zřizovateli.

(2) Rozhodnutí uvedené v odstavci 1 oznámí ministerstvo školskému úřadu příslušnému podle sídla školy a České školní inspekci. Pokud rozhoduje školský úřad, oznámí toto rozhodnutí ministerstvu a České školní inspekci.".

14. V § 14 odst. 5 se za slova "personální zabezpečení" vkládá čárka a slova "které nepřiděluje školský úřad podle §8 odst. 2" a za slovo "ředitele" se vkládají slova "a pokud se týká středních a vyšších zdravotnických škol se souhlasem ministerstva zdravotnictví".

15. Poznámka pod čarou č. 2) se nahrazuje poznámkou č. 5), která zní :

__________

"5) Zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů.".

16. Nadpis nad § 16 zní: "Okresní školská rada". Slova "školská rada" se nahrazují slovy "okresní školská rada" ve všech ustanoveních zákona.

17. Dosavadní část třetí se označuje jako část čtvrtá. Za část čtvrtou se vkládá část pátá, která včetně nadpisu a poznámky pod čarou č.6 zní :

" ČÁST PÁTÁ

Rada školy

§ 17a

Ve škole může být zřízena rada školy. Rada školy je orgánem školy umožňujícím zákonným zástupcům nezletilých žáků, zletilým žákům, občanům obce a dalším osobám podílet se na správě školy.

§ 17b

(1) Radu školy zřizuje zřizovatel školy. Ve škole se zřizuje pouze jedna rada školy.

(2) Rada školy se zřizuje bezodkladně na základě písemné žádosti

a) alespoň třetiny zákonných zástupců nezletilých žáků nebo třetiny zletilých žáků školy v případě vyšších škol a konzervatoří,

b) ředitele školy,

c) alespoň poloviny zaměstnanců školy.

(3) Radu školy zrušuje zřizovatel školy

a) na základě písemné žádosti nadpoloviční většiny zákonných zástupců nezletilých žáků nebo v případě vyšších odborných škol nadpoloviční většiny zletilých žáků; žádost se podává formou petice ke zřizovateli školy,

b) v případě nečinnosti rady školy delší než jeden školní rok.

§ 17c

(1) Rada školy má šest až dvacetjedna členů. Pokud se jedná o školy zřizované státem, obcí nebo státem registrovanou církví nebo státem registrovanou náboženskou společností

a) třetinu členů rady jmenuje zřizovatel;

b) třetinu členů rady školy volí

1. v případě základní a střední školy zákonní zástupci nezletilých žáků ze svých řad,

2. v případě vyšší odborné školy s výjimkou konzervatoře žáci ze svých řad,

3. v případě konzervatoře zletilí žáci a rodiče tak, že alespoň jeden člen do rady školy je volen žáky a další členové do rady školy rodiči;

c) třetina členů rady školy je složena z ředitele, zástupce zvoleného zaměstnanci školy, popřípadě dalších osob jmenovaných ředitelem.

(2) Pokud se nejedná o školy zřizované ústředním orgánem státní správy, školským úřadem, obcí nebo státem registrovanou církví nebo státem registrovanou náboženskou společností, volí nejméně nadpoloviční většinu členů zákonní zástupci nezletilých žáků ze svých řad a zřizovatel jmenuje zbývající část členů rady školy.

§ 17d

O zřízení rady školy vydává zřizovatel zřizovací listinu. Zřizovací listina obsahuje tyto podstatné náležitosti:

a) název a sídlo školy, u níž je rada školy zřízena,

b) počet členů rady školy,

c) datum zřízení rady školy.

§ 17e

Rada školy

a) schvaluje výroční zprávu školy, návrh rozpočtu školy, zprávu o hospodaření školy; tím plní také funkci veřejné kontroly školy,

b) vyjadřuje se ke studijním a učebním oborům, které škola připravuje, ke koncepčním záměrům rozvoje školy, k jmenování a odvolání ředitele,

c) může podat v odůvodněných případech zřizovateli školy nebo v případě základní školy příslušnému orgánu státní správy ve školství návrh na odvolání ředitele školy,

d) může požádat Českou školní inspekci o inspekci a školský úřad o kontrolu hospodaření školy, pokud jde o střední a vyšší zdravotnické školy, může požádat ministerstvo zdravotnictví o provedení inspekce a kontrolu hospodaření a pokud jde o odborný výcvik, může požádat ministerstvo hospodářství o provedení inspekce a kontrolu hospodaření.

§ 17f

(1) O schválení výroční zprávy o činnosti školy, návrhu rozpočtu a zprávy o hospodaření školy, o výběru studijního nebo učebního oboru, které předkládá ředitel, rada školy rozhodne do dvou týdnů po jejich předložení. Pokud rada školy zprávu neschválí, její neschválení odůvodní a přizve k dalšímu projednávání nově předložené zprávy školního inspektora. V případě, kdy rada školy neschválí zprávu o hospodaření školy, přizve k jejímu novému projednávání školního inspektora a zaměstnance příslušného školského úřadu. Pokud jde o výroční zprávu o činnosti střední a vyšší zdravotnické školy nebo o zprávu o jejím hospodaření, přizve rada školy k dalšímu projednávání zástupce ministerstva zdravotnictví. Ředitel školy předloží zprávu k novému projednání do jednoho měsíce po neschválení předchozí zprávy. O výsledcích projednávání zpracovává vlastní písemnou zprávu školní inspektor nebo jiný přizvaný pracovník státní správy; tuto zprávu předkládá zřizovateli.

(2) Není-li předložená zpráva schválena ani při druhém projednávání, musí se k důvodům neschválení zprávy do třiceti dnů vyjádřit zřizovatel, který následně rozhodne o dalším postupu. V případě soukromých škol si rada školy může vyžádat posouzení výsledků hospodaření školy auditorem. Náklady s tím spojené hradí škola. K návrhu studijních a učebních oborů a dalším koncepčním záměrům rozvoje školy se rada školy vyjadřuje do tří týdnů po jejich předložení.

(3) Pokud rada školy neprojedná dokumenty předkládané ředitelem do jednoho měsíce od jejich předložení, předkládá je ředitel po uplynutí této lhůty zřizovateli. Ředitel umožní radě školy přístup k informacím o škole. Tyto informace ředitel není povinen poskytnout, pokud tak stanoví zvláštní zákon.6)

__________

6) Např. zákon č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech.

§ 17g

Pokud není zřízena rada školy, projednává ředitel výroční zprávu o činnosti, návrh rozpočtu školy a výsledky hospodaření školy na poradě zaměstnanců školy, které se případně účastní zástupce zřizovatele.".

§ 17h

Podrobnosti o postupu ustavení rady školy a její činnosti stanoví ministerstvo vyhláškou.

18. Dosavadní část čtvrtá zákona se označuje jako část šestá, část pátá jako část sedmá, část šestá jako část osmá a část sedmá jako část devátá.

19. V § 18 odst. 3 zní:

"(3) Česká školní inspekce v předškolních zařízeních, školách a školských zařízeních kontroluje

a) výsledky vzdělávání a jeho průběh vzhledem k platným učebním plánům a učebním osnovám, popřípadě k jiným schváleným učebním dokumentům, které zahrnují alespoň nejvýznačnější cíle vzdělávání, celkovou strukturu učiva, výčet a stručný popis jednotlivých předmětů nebo jiných strukturních obsahových celků a podmínky, omezující přijetí uchazečů ke studiu, a které byly schváleny ministerstvem (dále jen učebním dokumentům),

b) personální a materiálně technické podmínky vzdělávací činnosti,

c) efektivnost využívání finančních prostředků přidělených ze státního rozpočtu,

d) dodržování obecně závazných právních předpisů.".

20. § 18 odst. 4 :

" (4) V předškolních zařízeních, školách a školských zařízeních, ve střediscích praktického vyučování a pracovištích praktického vyučování zřizovaných jinými ústředními orgány, organizacemi, církvemi a občany. Česká školní inspekce kontroluje

a) výsledky vzdělávání a jeho průběh vzhledem k platným učebním plánům a učebním osnovám, popřípadě k jiným schváleným učebním dokumentům,

b) personální a materiálně technické podmínky vzdělávací činnosti,

c) efektivnost využívání finančních prostředků přidělených ze státního rozpočtu,

d) dodržování obecně závazných právních předpisů.".

21. V § 18 se doplňuje odstavec 5, který zní:

"(5) Česká školní inspekce

a) předkládá příslušnému orgánu státní správy ve školství návrh na vyřazení školy ze sítě škol a na vyřazení školského zařízení ze sítě školských zařízení,

b) účastní se opakovaného projednávání výroční zprávy ředitele o činnosti školy v radě školy,

c) účastní se zjišťování, zpracování a zveřejňování výsledků vzdělávání a přípravy pro účely souhrnné zprávy o stavu vzdělávání.".

22. § 19 odst. 3 zní :

" (3) Pro střední zdravotnické školy vykonává školní inspekci ministerstvo zdravotnictví svými školními inspektory, pro odborný výcvik ministerstvo hospodářství svými inspektory.".

23. V § 19 se za odstavec 3 vkládají nové odstavce 4, 5 a 6, které znějí :

"(4) Výsledky kontrolní činnosti školních inspektorů jsou zaznamenány formou inspekčních zpráv. Inspekční zprávy jsou uloženy ve škole nebo školském zařízení a u územně příslušného orgánu České školní inspekce. Inspekční zprávy jsou veřejně přístupné u územně příslušného orgánu České školní inspekce a ve škole nebo školském zařízení od data vydání po dobu deseti let.

(5) V inspekční zprávě se uvádí označení inspekčního orgánu a inspektorů na inspekci zúčastněných, označení kontrolovaného předškolního zařízení, školy nebo školského zařízení, místo a čas provedení inspekce, předmět inspekce, zjištění inspekce, označení dokladů a ostatních materiálů o které se zjištění inspekce opírá. Inspekční zprávu podepisují inspektoři, kteří se inspekce zúčastnili a ředitel kontrolovaného předškolního zařízení, školy nebo školského zařízení.

(6) Návrh inspekční zprávy jsou povinni zaměstnanci inspekce projednat s ředitelem předškolního zařízení, školy nebo školského zařízení. Písemnou inspekční zprávu jsou povinni zaměstnanci inspekce bez zbytečného odkladu zaslat zřizovateli, školskému úřadu, řediteli předškolního zařízení, školy nebo školského zařízení a radě školy, pokud je zřízena. Připomínky k obsahu inspekční zprávy lze podat České školní inspekci do čtrnácti dnů po jejím obdržení. Připomínky k obsahu inspekční zprávy jsou její součástí.".

24. V § 19 se dosavadní odstavec 4 označuje jako odstavec 7.

25. V § 22 se za slovo "§ 4,"vkládají slova "§ 7 písm. b) a c), § 13a až 13d," a za slova "podle § 19 odst. 2" se vkládají slova "a § 13a až 13d".

26. § 23 odst. 1 zní :

"(1) Ministerstvo zdravotnictví vůči středním a vyšším zdravotnickým školám a ministerstvo práce a sociálních věcí v oblasti sociálního školství vykonávají působnosti ministerstva uvedené v § 12 odst. 3 písm. a), odst. 4 písm. d) a v § 14 odst. 5. Ministerstvo zdravotnictví stanoví příspěvek zřizovatele na činnost a dotace na investice pro střední a vyšší zdravotnické školy a školská zařízení jim sloužící, které zřizuje. Soukromým a církevním středním a vyšším zdravotnickým školám a školským zařízením jim sloužícím stanoví ministerstvo zdravotnictví dotaci na činnost a kontroluje účelnost využití uvedených prostředků. Ministerstvo hospodářství stanoví soukromým středním odborným učilištím dotaci na činnost a kontroluje účelnost využití přidělených prostředků.".

27. V § 24 se doplňuje odstavec 2, který zní :

"(2) Školy, předškolní a školská zařízení zařazené do sítě podle dosavadních předpisů se považují za zařazené do sítě, pokud do šesti měsíců od nabytí účinnosti tohoto zákona předloží podle § 13a žádost o zařazení do sítě ministerstvu nebo příslušnému školskému úřadu anebo jinému příslušnému orgánu státní správy uvedenému v § 13a odst. 3 a 4.".

Dosavadní znění paragrafu se označuje jako odstavec 1.

Čl. II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

A. Obecná část

Předkládaný návrh ve školství je dílčí novelou zákona o státní správě a samosprávě, která se zaměřuje na tyto oblasti :

1. Legislativní zakotvení rady školy jako orgánu, který umožňuje vhodnou formou účast veřejnosti na správě školy. Ředitel školy v České republice má již významné pravomoci, rozhoduje o čerpání rozpočtu, o výběru učebních plánů školy a o způsobu výuky. V současné době nemá ředitel školy vhodného partnera z řad rodičů, resp. starších žáků, se kterým by svá rozhodnutí konzultoval a který by účinně mohl ovlivňovat zásadní rozhodnutí ředitele o činnosti školy. Tuto roli by měly plnit právě rady škol. Jsou místem, kde lze přímo řešit základní problémy školy za účasti zástupců všech hlavních partnerů vzdělávání: rodičů, (starších žáků), obce (zřizovatele), státní školské správy a zaměstnanců školy. Institut rady školy se s úspěchem uplatňuje ve školství většiny zemí. Právní postavení a kompetence rady školy jsou stanoveny zákonem a v jednotlivých zemích se liší. Např. v Itálii, Skotsku, Spolkové republice Německo mají charakter poradního orgánu ředitele školy, v některých školách v Dánsku, Anglii, Walesu charakter správní rady. Trend v zemích EU směřuje k posilování pravomocí rady školy. Kompetence rady školy jako správní rady podniku nejsou v Evropě převládající.

Rada školy podle předkládaného návrhu posuzuje a schvaluje činnost školy a její hospodaření, nezasahuje však přímo do výkonných a rozhodovacích pravomocí ředitele, sporné otázky projednává za účasti orgánů, které vykonávají státní správu ve školství. Současná právní úprava umožňuje vznik různých sdružení, nadací, poradních sborů, které jsou partnery předškolních zařízení škol a školských zařízení. Dosavadní zkušenosti s dobrovolně zřízenými radami škol v České republice vedou k potřebě definovat rady školy a jejich kompetence zákonem.

2. Upřesnění podmínek činnosti České školní inspekce a vymezení jejích úkolů v souvislosti se zařazováním škol a školských zařízení do sítě školských zařízení a jejich vyřazováním ze sítě. Dále navrhuje změny při jmenování školních inspektorů a odborných inspektorů, úpravu jejího vztahu k radě školy, upřesnění náležitostí inspekční zprávy, způsobu projednání inspekční zprávy a uplatnění námitek proti zprávě.

Návrhem se odstraňují některé překážky ve výkonu školní inspekce vyplývající ze současného rámcového pojetí zákona, neboť současný text zákona vymezuje činnost České školní inspekce velmi obecně. Současně dikce zákona zavádí k výkladu umožňujícímu České školní inspekci kontrolovat pouze výsledky vzdělávání v závěru studia. Navrhovanou úpravou se doporučuje rozšířit text zákona tak, aby byla zaručena možnost kontrolovat průběžnou práci školy, zejména s ohledem na schválené učební dokumenty, a dodržování podmínek podle nichž byla škola zařazena do sítě škol a tím efektivněji dbát na kvalitu vzdělávání poskytovaného školou. Jako konkrétní východiska pro hodnocení úrovně vzdělávání se stanovují schválené učební dokumenty.

České školní inspekci se zejména upřesňují konkrétnější východiska pro hodnocení úrovně vzdělávání na školách v podobě učebních dokumentů. Dále se upřesňují povinnosti školním inspektorům a ředitelům v průběhu inspekce a po jejím ukončení. Česká školní inspekce získává pravomoc navrhovat v odůvodněných případech vyřazení školy nebo školského zařízení ze sítě.

3. Upřesnění právního postavení školských úřadů jako orgánů státní správy ve školství a upřesnění jejich kompetencí v návaznosti na zákon o rozpočtových pravidlech České republiky při zřizování rozpočtových a příspěvkových organizací.

V dosavadním systému státní správy vykonávají školské úřady státní správu v jednotlivých okresech. Jejich postavení jako orgánů státní správy ve školství však bývá v některých výkladech tohoto zákona zpochybňováno. To komplikuje a brzdí postup správních aktů při zřizování škol a školských zařízení, jejich zařazování do sítě i financování regionálního školství a neúměrně zatěžuje ministerstvo. Navrhuje se proto do zákona výslovně uvést, že školské úřady jsou orgány státní správy.

4. Zmocnění zřizovat vyšší odborné školy ministerstvem školství mládeže a tělovýchovy.

Vyšší odborné školy zaváděné do soustavy škol a školských zařízení není dosud zmocněn žádný orgán státní správy řádně zřizovat. Zřizovatelem těchto škol (státních) obdobně jako škol středních by mělo být ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky.

5. Postup při zřizování škol, předškolních a školských zařízení a náležitosti žádosti o zařazení do sítě.

Předškolní zařízení, školy a školská zařízení mohou být v současné době zřizovány různými zřizovateli. Zařazením do sítě získává škola nebo školské zařízení nárok na státní dotaci. Současně s tím stát přebírá garanci za kvalitu poskytovaného vzdělání a tedy i celostátní platnost vydávaných certifikátů o vzdělání (vysvědčení). Podmínky pro zařazení do sítě nejsou v současné době řešeny dostatečně závazným a jednoznačným způsobem. To znesnadňuje účinnou kontrolu vynakládání státních prostředků do školství a hodnocení kvality vzdělávání a služeb v jednotlivých školách a školských zařízeních. Návrh proto zpřísňuje podmínky zařazení do sítě škol a školských zařízení bez rozlišení zřizovatele. Stanovuje se, jaké doklady a údaje se uvádějí v žádosti o zařazení do sítě, a který správní úřad na jejich základě rozhoduje o zařazení do sítě a vyřazení ze sítě, což vytváří předpoklady pro účelnou regulaci sítě škol a školských zařízení.

6. Vymezení inspekce odborného výcviku.

Působnost inspekce odborného výcviku nebyla po změnách v kompetencích ústředních orgánů státní správy konkrétně upravena. Návrhem se uvádí do souladu se kompetencemi ministerstva hospodářství České republiky.

7. Financování dotací soukromých a církevních středních a vyšších zdravotnických škol.

Financování těchto škol a školských zařízení se uvádí do souladu s kompetencemi ministerstva zdravotnictví, které odpovídá za zdravotnické školy a školská zařízení.

Z novely zákona neplynou nároky na zatížení státního rozpočtu.

Zřizování rady školy nevyžaduje prostředků ze státního rozpočtu, neboť úhrada nákladů na jízdné pro členy rad školy ve výši cca 2.7 mil. Kč ročně není pro školu povinná a jiné nároky se zřizováním rady školy nejsou spojeny. Nároky spojené se zřizováním vyšších škol byly promítnuty již do návrhu novely školského zákona. Navrhované úpravy v oblasti České školní inspekce, a kompetenční úpravy působnosti školského úřadu a další navrhované změny nejsou spojeny s novými nároky na státní rozpočet.

B. Zvláštní část

K §3 odst. 1 - Ustanovením se upřesňují ředitelům škol povinnosti v souvislosti se školní inspekcí. Ředitel dosud není povinen přijmout na základě inspekce odpovídající opatření, což snižuje účinnost školní inspekce.

K §3 odst. 2 - Zde se rozšiřuje pravomoc ředitele školy při písm. f) zařazování žáků do základní školy. Dosavadní znění zákona neřešilo, kdo za zařazení žáka do základní školy odpovídá.

K §5 odst.1 - Stanovuje se, že školské úřady jsou orgány státní správy ve školství a nikoli subjektem odlišným od státu. Dosavadní znění zákona v některých výkladech postavení školského úřadu jako orgánu státní správy zpochybňuje.

K §6 odst.1 - Ustanovení zpřesňuje dosavadní znění zákona, okruh organizací zřizovaných školským úřadem rozšiřuje o příspěvkové organizace a výslovně uvádí rozpočtové organizace a jeho organizační jednotky. Doposud školský úřad zřizoval vybrané školy a školská zařízení pouze jako své organizační jednotky. Tato praxe neumožňuje získávat školám v odůvodněných případech právní subjektivitu a nepřiměřeně zatěžuje správními výkony ministerstvo.

K §6 odst. 2 - Upřesňuje se, že majetkové vztahy organizací zřizovaných školským úřadem jako rozpočtové popř. příspěvkové organizace se řídí zákonem ČNR č.576/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech České republiky. Hospodaření předškolních zařízení, škol a školských zařízení bylo doposud věcí školského úřadu, který je zřizoval jako své organizační jednotky. Navrhovaná úprava s ohledem na změnu postavení škol zřizovaných školským úřadem jako rozpočtové nebo příspěvkové organizace se provádí v souladu s rozpočtovými pravidly České republiky. K §8 odst. 2 - Dosavadní právní úprava svým původním zněním odst. 3 způsobovala výkladové problémy, z tohoto důvodu se přikročilo k jejímu upřesnění. V době přijetí původního zákona bylo odlišným způsobem řešeno odměňování zaměstnanců, daně z příjmu fyzických a právnických osob, nemocenské a sociální pojištění. Proto se upřesňuje znění zákona s ohledem na uvedené změny.

K §10 odst. 2 - Doposud školský úřad pouze přiděloval finanční prostředky soukromým školám zařazeným do sítě podle školského zákona.Ustanovením se upřesňují podmínky poskytování dotace a kontrola hospodaření s přidělenou dotací. Návrhem se také doplňují odkazy na později vydané obecně závazné právní předpisy, které původní zákon nemohl postihnout.

K § 12 odst.5 - Umožňuje se ministerstvu účelně objasňovat, písm. b) sjednocovat a koordinovat postupy zpracování a evidence vysvědčení a ostatních školních tiskopisů. Zmocnění k těmto aktům doposud ministerstvo nemělo. Pro účely získávání informací i ze soukromých škol je toto opatření potřebné.

K §13a - 13d - Ustanovení upravuje zařazování školských zařízení do sítě. Stanoví zřizovateli termín pro předkládání žádosti na zřízení školského zařízení a náležitosti, které musí žádost obsahovat. Náležitosti zařazení školského zařízení do sítě jsou obdobné jako při zařazování školy do sítě. Stejné jsou i podmínky vyřazení ze sítě. Dosavadní právní úprava vyhláškou není dostatečně závazná pro všechny školy bez ohledu na jejich zřizovatele. Podmínky zařazení a vyřazení ze sítě se pojí s uplatňováním státní moci ve školství konkrétně s financováním škol a hodnocením jejich úrovně a proto v souladu s Ústavou České republiky musí být stanoveny zákonem. Vzhledem k povaze aktů zařazení do sítě a vyřazení ze sítě se na ně vztahuje správní řád.

K §14 odst. 5 - Správa předškolních zařízení, základní školy a školského zařízení obcí nově zahrnuje zabezpečování neinvestičních nákladů s využitím finančních prostředků přidělených školským úřadem.

K §16 a §17 - Navrhovaná změna názvu "okresní školská rada" se zavádí na rozlišení od pojmu "rada školy".

K §17a - Ustanovení obecně charakterizuje poslání rady školy. Nejdůležitějším prvkem, který charakterizuje radu školy, je možnost mít vliv na rozhodovací a řídící procesy ve škole. Složení rady školy je upraveno v § 17c. Dalšími osobami se zde rozumí například příznivci školy, významné osobnosti obce či regionu, zástupci profesních sdružení, živnostenských společenstev, úřadu práce apod.

K §17b - Zde je určena zřizovateli povinnost zřídit radu školy, pokud o to požádají zákonní zástupci alespoň jedné třetiny nezletilých žáků, jedna třetina žáků školy starších 18 let v případě vyšších škol a konzervatoří nebo jedna polovina pracovníků školy. Rada školy může být zrušena pokud o to požádá nadpoloviční většina zákonných zástupců nezletilých žáků školy nebo nadpoloviční většina zletilých žáků školy, tím je sledováno posílení stability rady školy.

K §17c - Stanovuje se složení rady s poměrným třetinovým zastoupením osob jmenovaných zřizovatelem, zákonných zástupců nezletilých žáků a zástupců školy s výjimkou případů rady školy u zřizovatele, který je právnickou nebo fyzickou osobou, kde je požadováno nadpoloviční zastoupení rodičů. Zřizovatel může do rady školy jmenovat i osoby, které k němu nejsou v pracovně právním vztahu. Dále je určen způsob naplnění počtu členů rady školy volbou nebo jmenováním. Stanovený počet členů umožňuje zřídit radu školy i u škol s menším počtem žáků. Objektivní projednávání rozporů mezi školou a radou školy u škol, kde se za vzdělávání platí, je umožněno zakotvením nadpoloviční většiny členů z řad rodičů v příslušné radě školy.

K §17d - Zřizovatel má povinnost vydat dokument o zřízen rady školy s patřičnými údaji.

K §17e - V tomto ustanovení se vymezují působnosti rady školy ve vztahu k řediteli a zřizovateli, které jí umožní uplatňovat vliv na školu a dohlížet na výsledky její činnosti a hospodaření. Rada školy se bude podílet na rozhodování zejména v otázkách zásadního koncepčního významu pro rozvoj školy,jako je orientace školy na nové vzdělávací programy, příprava vlastních vzdělávacích programů apod.

K §17f - Zde se ukládá radě školy povinnost projednat předložené zprávy o činnosti školy a o hospodaření školy. V případech, kdy dojde k rozporům při projednávání mezi radou školy a ředitelem a rada školy s předloženou zprávou nesouhlasí, je k projednávání nové nebo upravené zprávy přizván jako nezávislý odborník pracovník České školní inspekce. Řediteli se ukládá povinnost zpřístupnit radě školy informace, které se týkají činnosti a hospodaření školy, pokud je rada školy potřebuje pro posouzení zpráv. Zvláštním zákonem se zde rozumí zejména Ústavní listina základních práv a svobod, občanský zákoník (jeho příslušná ustanovení) a zákon č. 256/1992 Sb., o ochraně osobních údajů v informačních systémech.

K §17g - Upravují se povinnosti ředitele v případech, kdy nedojde ke zřízení rady školy.

K § 17h - Ministerstvo se zmocňuje k vydání vyhlášky o postupu při ustavení rady školy.

K §18 odst. 3 - Zde je upřesněn způsob kontroly výsledků vdělávání Českou školní inspekcí vzhledem ke schváleným učebním dokumentům. Skutečně dosahované výsledky vzdělávání na jednotlivých školách ani průběh vzdělávání neumožňoval dosud zákon porovnávat a kontrolovat se schválenými učebními dokumenty, což významně snižovalo účinnost školní inspekce a přijímání nápravných opatření.

K §18 odst. 4 a odst. 5 - V těchto ustanoveních se České školní inspekci upřesňují některé povinnosti v oblasti kontroly.

K §19 odst. 3 - Zde se zmocňuje ministerstvo hospodářství, aby provádělo školní inspekci odborného výcviku v učebních a studijních oborech středních odborných učilišť, středisek praktického vyučování a pracovišť praktického vyučování.

K §19 odst. 4 - Ustanovení hovoří o způsobu záznamu výsledků inspekční čnnosti školních inspektorů, určuje místo a dobu uložení inspekčních zpráv. Dále se stanoví povinnost územně příslušnému orgánu České školní inspekce a škole nebo školskému zařízení veřejně zpřístupnit, zejména zákonným zástupcům nezletilého žáka, materiály o provedených kontrolách České školní inspekce.

K §19 odst. 5 - V ustanovení jsou vyjádřeny podstatné náležitosti inspekčních zpráv.

K §19 odst. 6 - Zde se stanoví způsob řešení a další postup po skončení inspekční činnosti.

K §22 - Ustanovením se upravuje rozhodování o odvolán proti rozhodnutí ředitele podle § 3 odst. 2, proti rozhodnutí obce podle § 4 a proti rozhodnutí §13a až 13d při zařazování škol, předškolních zařízení a školských zařízení do sítě škol, předškolních zařízení a školských zařízení.

K §23 odst. 1 - Navrhovanou úpravou se vymezuje,které působnosti ministerstva vykonává vůči vyšším zdravotnickým školám ministerstvo zdravotnictví včetně financování státních, církevních a soukromých středních a vyšších zdravotnických škol a které působnosti vykonává vůči soukromým středním odborným učilištím ministerstvo hospodářství.

K §24 odst. 2 - Školám a školským zařízením zařazeným do sítě podle dosavadních předpisů se stanovuje termín předložení žádosti o zařazení do sítě podle §13a až 13d.

V Praze dne 7. prosince 1994

Předseda vlády České republiky :

Klaus v. r.

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy

České republiky :

Pilip v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP