Předseda vlády Václav Klaus zaslal odpověď
na interpelaci poslance Jaroslava Vlčka dopisem ze dne
21. února 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď předsedy
vlády Václava Klause na interpelaci poslance Jaroslava
Vlčka. Odpověď je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Příloha
Václav KLAUS
předseda vlády České republiky
V Praze dne 21.února 1995 | |
Č.j.: 22 268/95 - OVA |
Vážený pane poslanče,
dovolte, abych odpověděl na Vaši interpelaci.,
která se týkal.a usnesena vlády č.
169/1971 o územní ochraně trasy předpokládaného
průplavního spojení Dunaj - Odra - Labe.
V úvodu je třeba říci, že se
vláda uvedenou problematikou dosud nezabývala. Na
toto téma probíhají dosud expertní
jednání na úrovni Ministerstva dopravy a
Ministerstva hospodářství.
Myšlenka na vybudování uvedeného průplavu
není nová, vznikla již na přelomu tohoto
století. S rostoucími nároky na dopravu a
v souvislosti s nedostatkem dopravních kapacit se tato
myšlenka objevila v usnesení vlády z roku 1971,
jehož revokaci nebo z.rušení ve své interpelaci
žádáte.
Je pochopitelné, že trasa průplavu, která
byla navržena již v roce 1971, nemusí plně
respektovat dnešní nároky na rozvoj v regionech,
jimiž prochází a dlouhodobá územní
ochrana předpokládané trasy může
částečně komplikovat racionální
využití území. Jsem také iníormován
o tom, že chráněná trasa průplavu
je kritizována některými ekologickými.
iniciativami.
Avšak celkové odmítnutí projektu, bez
odborného znovuposouzení, považuji v této
fázi za předčasné. Z hlediska dopravního
je totiž vodní doprava stále pokládána
za možnou a ekonomicky výhodnou a proto se i v evropském
měřítku sledují možnosti výstavby
dalších průplavů.
Ze všech výše uvedených důvodů,
byla proto v roce 1993 zpracována nová studie na
vedení průplavu. Tento návrh využívá
asi ze 60-ti% původní trasu a lze ho považovat
za kompromisní řešení, které
je využíváno jako podklad při zpracování
územních plánů velkých územních
celků. Tento postup byl potvrzen i na jednání
mezi zástupci Ministerstva životního prostředí,
Ministerstva hospodářství a Ministerstva
dopravy s tím, že až do vyhodnocení nového
návrhu trasy průplavu, nebude iniciováno
zrušení ochrany trasy předpokládaného
průplavu.
Z jednání vzešlo také rozhodnutí,
že ochrana trasy předpokládaného průplavu
bude uplatňována pouze ve směrné části
územních plánů, nikoli v její
části závazné. Toto rozhodnutí
dovoluje v chráněném území
realizovat investice dočasného charakteru a ochrana
průplavu tak netvoří neprůchodnou
bariéru pro rozvoj dané lokality.
O výše uvedených závěrech byli
následně iníormování též
přednostové vybraných Okresních úřadů,
kterých se rozhodnutí týkají.
Konečné vyhodnoceni nového návrhu
trasy lze očekávat v příštím
roce a zainteresovaní ministři navrhnou vládě
způsob dalšího řešení dané
problematiky.
Ujišťuji Vás, pane poslanče, že si
je vláda dobře vědoma závažností
svého rozhodnutí a v této konkrétní
záležitosti. bude postupovat citlivě a velmi
obezřetně bude posuzovat jakýkoli návrh.
S pozdravem
Václav Klaus |
Vážený pan
RNDr. Jaroslav Vlček
poslanec PSP ČR