Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1447 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jaroslava Vlčka

na předsedu vlády Václava Klause

ve věci revokace usnesení vlády ČSR č. 169/1971

Předseda vlády Václav Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslance Jaroslava Vlčka dopisem ze dne 21. února 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď předsedy vlády Václava Klause na interpelaci poslance Jaroslava Vlčka. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 28. února 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

Václav KLAUS

předseda vlády České republiky

 V Praze dne 21.února 1995
 Č.j.: 22 268/95 - OVA

Vážený pane poslanče,

dovolte, abych odpověděl na Vaši interpelaci., která se týkal.a usnesena vlády č. 169/1971 o územní ochraně trasy předpokládaného průplavního spojení Dunaj - Odra - Labe.

V úvodu je třeba říci, že se vláda uvedenou problematikou dosud nezabývala. Na toto téma probíhají dosud expertní jednání na úrovni Ministerstva dopravy a Ministerstva hospodářství.

Myšlenka na vybudování uvedeného průplavu není nová, vznikla již na přelomu tohoto století. S rostoucími nároky na dopravu a v souvislosti s nedostatkem dopravních kapacit se tato myšlenka objevila v usnesení vlády z roku 1971, jehož revokaci nebo z.rušení ve své interpelaci žádáte.

Je pochopitelné, že trasa průplavu, která byla navržena již v roce 1971, nemusí plně respektovat dnešní nároky na rozvoj v regionech, jimiž prochází a dlouhodobá územní ochrana předpokládané trasy může částečně komplikovat racionální využití území. Jsem také iníormován o tom, že chráněná trasa průplavu je kritizována některými ekologickými. iniciativami.

Avšak celkové odmítnutí projektu, bez odborného znovuposouzení, považuji v této fázi za předčasné. Z hlediska dopravního je totiž vodní doprava stále pokládána za možnou a ekonomicky výhodnou a proto se i v evropském měřítku sledují možnosti výstavby dalších průplavů.

Ze všech výše uvedených důvodů, byla proto v roce 1993 zpracována nová studie na vedení průplavu. Tento návrh využívá asi ze 60-ti% původní trasu a lze ho považovat za kompromisní řešení, které je využíváno jako podklad při zpracování územních plánů velkých územních celků. Tento postup byl potvrzen i na jednání mezi zástupci Ministerstva životního prostředí, Ministerstva hospodářství a Ministerstva dopravy s tím, že až do vyhodnocení nového návrhu trasy průplavu, nebude iniciováno zrušení ochrany trasy předpokládaného průplavu.

Z jednání vzešlo také rozhodnutí, že ochrana trasy předpokládaného průplavu bude uplatňována pouze ve směrné části územních plánů, nikoli v její části závazné. Toto rozhodnutí dovoluje v chráněném území realizovat investice dočasného charakteru a ochrana průplavu tak netvoří neprůchodnou bariéru pro rozvoj dané lokality.

O výše uvedených závěrech byli následně iníormování též přednostové vybraných Okresních úřadů, kterých se rozhodnutí týkají.

Konečné vyhodnoceni nového návrhu trasy lze očekávat v příštím roce a zainteresovaní ministři navrhnou vládě způsob dalšího řešení dané problematiky.

Ujišťuji Vás, pane poslanče, že si je vláda dobře vědoma závažností svého rozhodnutí a v této konkrétní záležitosti. bude postupovat citlivě a velmi obezřetně bude posuzovat jakýkoli návrh.

S pozdravem

 Václav Klaus

Vážený pan

RNDr. Jaroslav Vlček

poslanec PSP ČR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP