PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

N á v r h

poslanců Emila Jaroše a dalších

na vydání

zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, ve znění zákona č. 425/1990 Sb.

Z á k o n

ze dne .,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, ve znění zákona č. 425/1990 Sb.

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 37/1990 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi, ve znění zákona č. 425/1990 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. Název zákona zní: "Zákon o ochraně před alkoholismem, kouřením a jinými toxikomaniemi".

2. Ve všech ustanoveních zákona se slova "alkoholismus a jiné toxikomanie včetně kouření" v příslušném pádě nahrazují slovy "alkoholismus, kouření a jiné toxikomanie" v příslušném pádě, slova "národní výbory" se nahrazují slovy "obecní úřady" a slova "ministerstvo zdravotnictví a sociálních věcí České socialistické republiky" se nahrazují slovy "Ministerstvo zdravotnictví".

3. V § 1 odst. 1 větě druhé a v § 13 odst. 1 písm. a) a b) se vypouští slovo "socialistické".

4. V § 1 odst. 4 se vypouští slovo "zvláštní".

5. Nadpis pod § 3 zní: "Prevence".

6. V § 3 se slova "Výchova k ochraně" nahrazují slovem "Prevence".

7. V § 4 odst. 1 se slova "Zakazuje se" nahrazují slovy "Není dovoleno".

8. § 4 odst. 1 písm. e) až g) znějí:

"e) prodávat a podávat tabákové výrobky včetně bezdýmového tabáku osobám mladším 18 let,

f) prodávat tabákové výrobky v prodejních automatech,

g) kouřit

1. v prostředcích osobní železniční a autobusové dopravy s výjimkou vyhrazených vozů a v prostředcích ostatní vnitrostátní a mezinárodní hromadné dopravy osob s výjimkou oddílů vyhrazených pro kuřáky a v uzavřených protorách souvisejících s touto dopravou určených pro cestující,

2. při práci, jestliže v důsledku kouření může dojít k ohrožení zdraví, života osob a majetku,

3. na schůzích, poradách, jednáních, tiskových konferencích, sjezdech a symposiích konaných v uzavřených prostorách s výjimkou prostor určených pro kuřáky,

4. na pracovištích v uzavřených prostorách, kde jsou nekuřáci vystaveni vlivu pasivního kouření,

5. ve všech zdravotnických zařízeních, provozech a místnostech, ve školách všech stupňů, jejich provozech a místnostech a v kulturních a uzavřených sportovních zařízeních s výjimkou prostor určených pro kuřáky,

6. v prostorách společného stravování, zejména v jídelnách, kavárnách, restauracích, hostincích, závodních a školních jídelnách s výjimkou těch, které jsou vyhrazené pro kuřáky; tam, kde není stavebně oddělená jídelna pro kuřáky, nedovoluje se kouřit v době určené pro podávání jídel (snídaně 7-9 hod., obědy 11-14 hod., večeře 17-19 hod.).".

9. V § 4 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:

"(2) Reklama tabákových výrobků musí vždy obsahovat zdravotní varování v rozsahu nejména 10% plochy reklamy napsané zřetelným písmem. Text varování, uvedený v § 7, se pravidelně obměňuje. Reklama tabákových výrobků a alkoholických nápojů v jakékoliv formě a kdekoliv není dovolena s výjimkou míst a prostor určených pouze pro prodej tabákových výrobků a alkoholických nápojů. Není rovněž dovoleno používat názvu, symbolů a logo tabákových výrobků k reklamě jiného zboží.".

Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako odstavce 3 a 4.

10. § 6 odst. 4 zní:

"(4) Vyzvat k vyšetření jsou oprávněni v rámci své působnosti příslušníci Policie České republiky, příslušníci vězeňské služby, příslušníci vojenské policie, obecní policie nebo ošetřující lékař.".

11. V § 7 odst. 2 druhá věta zní: "Na obalech tabákových výrobků vyráběných a dovážených do České republiky je výrobce povinen na přední straně balení, na ploše v rozsahu nejméně 20% přední plochy uvádět zřetelným čitelným 5 mm velkým černým písmem na bílém podkladu zdravotní varování tohoto variabilního znění:

"Ministr zdravotnictví varuje:

Kouření způsobuje rakovinu.

Kouření způsobuje srdeční onemocnění.

Kouření způsobuje předčasnou úmrtnost.

Kouření v těhotenství ohrožuje zdraví plodu.

Nedobrovolné i pasivní kouření ohrožuje zdraví."

Obměnu textu varování je třeba provést u každých 20% vyrobeného množství tabákových výrobků.

Na boční straně obalu tabákového výrobku se uvede množství dehtu v mg a nikotinu v mg.

12. V § 7 odst. 3 se slova "písm.e) a f)" nahrazují slovy "písm. e), f) a g)" a slova "v odstavci 3" se nahrazují slovy "v odstavci 4".

13. § 8 odst. 3 a 5 znějí:

"(3) Protialkoholní záchytná stanice je zdravotnickým zařízením, které podle potřeby zřizuje a spravuje Okresní úřad nebo obec, případně jiná právnická nebo fyzická osoba."

"(5) Dopravu osob uvedených v odstavci 1 do protialkoholní záchytné stanice zabezpečují zdravotnická zařízení, když je to ze zdravotního hlediska potřebné, a v ostatních případech příslušníci policie, kteří v případě potřeby spolupůsobí při zabezpečování ošetření těchto osob.".

Poznámka pod čarou č. 6 se vypouští.

14. § 9 odst. 3, 4 a 5 znějí:

"(3) O povinnosti podrobnit se ambulantní péči rozhoduje Okresní úřad jako správní orgán.

(4) O povinnosti podrobit se ústavní péči, o jejím ukončení, popřípadě o následné ambulantní péči rozhoduje soud.

(5) Zdravotnické zařízení, které je podle rozhodnutí soudu příslušné poskytnout určité osobě ústavní péči, je povinno tomuto soudu oznámit, že tato osoba se ústavní péči nepodrobuje nebo ji maří, nebo že léčení bylo bezúspěšné. Rovněž je povinno oznámit skončení této péče.".

15. § 11 včetně poznámky č. 11 se vypouští.

16. § 12 odst. 1, 2 a 5 znějí:

"(1) Právnické osobě, která porušila zákaz, omezení nebo povinnost uvedené v § 4 odst. 1 písm. a), c), e), f) a g), v § 4 odst. 2 a 3 a v § 7 odst. 1 písm. c), odst. 2 a 3 uloží okresní úřad pokutu až do výše 200 000,-Kč.

(2) Fyzické osobě, která podniká ze zákona a která porušila zákaz, omezení nebo povinnost uvedené v § 4 odst. 1 písm. a), c), e), f) a g), v § 4 odst. 2 a 3 a v § 7 odst. 3, uloží obecní úřad pokutu až do výše 50 000,-Kč."

"(5) Pokuta uložená podle odstavce 1 je příjmem okresního úřadu, který ji uložil. Pokuta uložená podle odstavce 2 je příjmem obce, jejíž obecní úřad pokutu uložil.".

17. § 14 se vypouští.

18. V § 15 odst. 3 se vypouštějí slova "jako své aktivy12)" včetně poznámky č. 12).

19. § 16 včetně poznámky č. 13 zní:

"§ 16

(1) Obecné předpisy o správním řízení13) se nevztahují na řízení podle tohoto zákona s výjimkou § 9 odst. 2, 6 a 7 a § 12 odst. 1 a 2, pokud tento zákon nestanoví odchylky.

(2) Dehtové látky v cigaretách nesmějí překročit hodnotu 17 mg v cigaretě do konce roku 1995 a 15 mg v cigaretě do konce roku 1997.".

Čl. II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.


Důvodová zpráva:

Novelizovaný název zákona a sice "Zákon o ochraně před alkoholismem, kouřením a jinými toxikomaniemi" výrazněji podtrhuje význam ochrany před kouřením a dává alkoholismus, kouření a toxikomanii do jedné hodnotové roviny. Současně je nutné zdůraznit, že nejde o ochranu před alkoholiky a kuřáky, ale před škodami způsobenými používáním těchto látek.

Vesměs jde o látky, které jsou vysoce návykové a ve svých důsleckích poškozují nejen zdraví jednotlivce, ale jsou příčinou i sociálního rozvratu rodin, který je ve svých důsleckích pro společnost daleko závažnější.

Konečné důsledky kouření tabáku jsou velmi vážné. Ročně zemře na nemoci vyvolané kouřením v naší republice téměř 23 tisíc občanů, z toho 16 tisíc ve věku 35 až 69 let. Produktivní život těchto osob je tak zkrácen o 15 až 19 let. Podle SZO způsobuje kouření 90% všech úmrtí na rakovinu plic, 35% na všechny zhoubné nádory, 75% na chronickou bronchitidu, 25% na ischemickou chorobu srdeční a 95% na ischemickou chorobu cév dolních končetin.

Ve všech vyspělých zemích je proto hodnocen dopad kuřáctví na zdravotní stav obyvatelstva a tím i na ekonomiku země a jsou z toho vyvozovány příslušné závěry. Za důležitou zmínku stojí, že v roce 1993 zhodnotila Agentura pro ochranu prostředí Spojených států EPA důsledky pasívního kouření a dospěla k názoru, že se jedná - pokud jde o tzv. tabákový kouř. prostředí - o kancerogen skupiny "A". Je tedy legislativa omezující vliv kouření tabáku a chránící před nedobrovolným kouřením nutná a není v rozporu s omezováním svobody jednotlivce.

Země Evropské Unie téměř všechny řeší svůj postoj k ochraně přede těmito návykovými látkami jednak restriktivními opatřeními a vymezují práva výrobců a práva spotřebitelů. Přesně formulovanými legislativními postoji stanovují zákonodárci svůj postoj k ochraně zdraví jednotlivce a vymezuje exekutivě rozsah pravomocí a zákroků, které musí podniknout v zájmu této ochrany.

Dosavadní znění zákona 37/89 Sb. neodpovídá svou formulací některých názorů současnému poznání vlivů a důsledku užívání návykových látek tak, aby výsledné znění odpovídalo celosvětovému trendu názorů na tuto problematiku.

K bodu č.1 a 4 - Jak vyplývá z úvodního sdělení důvodové zprávy, je kouření tabáku závažnou toxikomanií s výrazným sklonem k návykovosti a se závažnými zdravotními důsledky, takže zařazení "kouření" do názvu zákona a vyčleňuje je pro jeho důležitost ze skupiny toxikomanií, i když tam samozřejmě patří. To je požadováno i ve znění tohoto návrhu zákona.

K bodu č.2 a 3 - Jde o legislativně-technické zpřesnění vycházející z celospolečenských změn po listopadu 89 a lednu 93.

K bodu 5 a 6 - Prevence je účinným nástrojem v boji proti alkoholismu, kouření a jiným toxikomaniím. Nesmírně důležitou součástí prevence je i výchova ke zdravému stylu života.

K bodu 7 a 8 - Forma zákazu má přídech účasti původních tvůrců zákona a doporučuje se proto změnit na formulaci "není dovoleno". Obecné zákazy formulované v původním zákoně byly ponechány, byla zvýšena věková hranice zákazu prodeje tabákových výrobků pro osoby mladší 18ti let, aby byla v souladu s ostatními západoevropskými zeměmi. V zemích jako USA, Japonsko je hranice dokonce 21 let.

Dále upravuje a chrání nekuřáky před účinky pasivního kouření na pracovišti, v dopravě ve společných prostorech, v prostorech veřejného stravování ve školách a zdravotnických zařízeních.

K bodu č. 9 - Reklama tabákových výrobků je předmětem mnohá z protichůdných názorů mezi tabákovými výrobci a reklamními agenturami na jedné a mezi zastánci ochrany zdraví a nekuřáků na straně druhé. Je nutné zde zdůraznit že reklama, její omezení či zákaz, samotnou problematiku kuřáctví či prodeje alkoholu nevyřeší, ale je jednou nedílnou součástí komplexů strategických postupů vedoucích ke snížení vlivu rizikového faktoru užívání alkoholu a tabáku v populaci.

Reklama tabákových výrobků totiž nejen ovlivňuje kuřáky, aby více kouřili, ale ovlivňuje ty, kteří chtějí přestat kouřit, aby kouření nezanechali, ty kteří zanechali kouření, aby opět kouřit začali a především ovlivňuje děti a nekuřáky, aby s kouřením experimentovali. Navíc reklama vyjadřuje jistým způsobem i "oficiální souhlas" exekutivy a zákonodárců s kouřením tabáku.

Vzhledem ke komplikovanosti vztahů kolem reklamy tabákových výrobků a alkoholických nápojů, především ekonomických, doporučuje se v novelizaci postupné omezování vlivu reklamy tak, že reklama, která má největší vliv bude vyloučena nejdříve a to opět tak, aby se ekonomické vazby mohly bez větších otřesů vyřešit. To je také důvod proč v návrhu novely byl reklamě přidělen zvláštní odstavec a proč je reklama definována tak, aby nemohla být zneužívána pro jiné výrobky se stejným názvem či logem jako nepřímá reklama.

K bodu č. 10 - Změna je důsledkem znění zákona o policii a dalších represivních složkách jako je vojenská policie, obecní policie, vězeňská stráž. Postavení ošetřujícího lékaře je nedotčeno.

K bodu č. 11 - Zdravotní varování na tabákových výrobcích jsou požadována prakticky ve všech rozvinutých zemích a stejně jako v zemích EU. Novela zákona doporučuje tzv.rotační způsob zdravotního varování, která jsou právě v zemích EU povinná. Rotací se míní skutečnost, aby texty byly v určitých časových intervalech měněny. Legitimní je i požadavek zřetelnosti textu a velikosti místa, na kterou má být text vytištěn. Tento požadavek je rovněž v souladu s novými trendy, které byly ku př. v Kanadě a i v jiných zemích již zavedeny.

Obdobná situace je i s reklamou na alkoholické nápoje, která též ovlivňuje jeho spotřebu. Přitom spotřeba alkoholu na jednoho obyvatele za rok vyjádřena v litrech 100% lihu byla v roce 1989 8,2 a v roce 1993 9,4 litrů v průměru na jednoho obyvatele naší republiky. Vzestup počtu dopravních nehod způsobených alkoholem ze 4 362 v roce 1989 na 8 793 v roce 1993.

K bodu č. 12 - Jedná se o legislativně-technické zpřesnění.

K bodu č. 13 - Doporučované změny vycházejí ze zákona o obcích, okresních úřadech a ze celospolečenských změn. Je zde přesně stanoveno jakým způsobem lze dopravovat podnapilé osoby na Záchytnou protialkoholní stanici.

K bodu č. 14 - Doporučovaná změna je v souladu s Ústavou ČR a s Listinou základních práv a svobod. Přesně je vyčleněna úloha orgánů státní správa a nedotčenost nezávislosti soudů.

K bodu č. 16 - V souladu s celospolečenskými změnami a účinnosti represivních opatření je nutné změnit výši sankcí v souladu se současným zněním zákona o obcích a okresních úřadech. Jednoznačně stanovit kam bude směřovat výtěžek z pokud.

K bodu č. 19 - Částečně snížení rizika kouření tabáku lze ovlivnit snížením dehtových látek v cigaretách, kde jsou obsaženy kancerogeny, především nitrosaminy, benzpyrény a další. Navrhované snížení těchto látek je opět v souladu s doporučením EU. Pokud se týče nikotinu, je zde naopak požadavek, aby jeho obsah v cigaretě nepřekročil 1 mg, ale naopak příliš neklesl, protože nikotin je právě onou drogou, kterou závislý kuřák požaduje a dokud nedostane "svoji" dávku v časové jednotce, bude kouřit více. Jsou tedy cigarety s nízkým obsahem nikotinu z hlediska ochrany zdraví jedince nevhodné, protože zvyšují množství vykouřených cigaret.

E. Jaroš v. r.

J. Zahradníček v. r.

F. Pluhař v. r.

E. Nováková v. r.

G. Mazalová v. r.

J. Vyvadil v. r.

R. Dostál v. r.

A. Váchalová v. r.

E. Fischerová v. r.

D. Štambera v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP