Parlament České republiky,

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1490

INTERPELACE

poslance Michala Krause na ministra vnitra Jana Rumla

ve věci privatizace a transformace (případně restrukturalizace) české petrochemie

Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Michala Krause na ministra vnitra Jana Rumla. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 21. ledna 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha


 
V Praze 23. 1. 1995

Vážený pane ministře,

ve všech odpovědích na mé předešlé interpelace ve věci privatizace a transformace (případně restrukturalizace) české petrochemie mne členové vlády mimo jiné ujišťovali, že rozhodování je vedeno pouze ekonomickými a technickými hledisky a snahou o maximální objektivitu odpovídající strategickým a ekonomickým zájmům naší ekonomiky.

Po prostudování návrhu materiálu, určeného jako podklad pro rozhodnuti vlády ČR ve věci restrukturalizace a transformace Rafinérsko Petrochemického Komplexu (RPK), jsem nicméně nabyl dojmu, že za určitých okolnosti by mohly být strategické a zejména ekonomické, ale i ekologické zájmy české ekonomiky silně ohroženy!!! Dokonce špatně definovanými smluvními vztahy je ohrožena sociální situace obyvatel naší země - České republiky.

Navíc jsou zcela nedostatečně řešeny ekologické otázky, které jsou u RPK velmi významné a jejich odpovědné řešení představuje i rozhodnutí o úloze státu v ekonomice.

O bezpečnostním vlivu na Českou republiku se vstupem Konsorcia IOC do české petrochemie se zřejmé nikdo za Váš resort dostatečně a odpovědně nezabýval. Pokud ano, nebyl by možný stávající stav, který je dokumentován ve zcela nevyhovujícím návrhu smlouvy (pro českou stranu) o vstupu IOC do české petrochemie.

Protože závěrečné rozhodnutí je věcí vlády, obracím se na Vás s touto interpelací.

Žádám odpovědi na následující otázky:

1) Jak jsou definovány strategické zájmy České republiky ve vztahu k zajištění pohonných hmot pro naši armádu? Jsou ve smlouvě mezi konsorciem IOC a českou stranou tyto aspekty dostatečně smluvně zajištěny?

2) O kolik se zvýší rozpočet na za,jištění bezpečnostní situace naší republiky v případě, že pohonné hmoty budou asi o 30 % dražší?

3) Jak budou smluvně zajištěny strategické zásoby pohonných hmot pro bezpečnostní sloky České republiky po vstupu IOC do naši petrochemie a jsou smluvní záruky dostatečné?

4) Znáte podrobné návrh smlouvy mezi Konsorciem IOC a českou stranou?

5) Máte možnost za Váš resort, k tvorbě nových majetko-právních vztahů v rafinériích a petrochemickém průmyslu vstupem Konsorcia IOC, vyjednávání nějak ovlivnit? Pokud ne, tak proč jsou bezpečnostní otázky zcela opomíjeny?

6) Je možné, že ve scénáři k vyjednávání mezi českou stranou a Konsorciem IOC nebyly zásadní otázky bezpečnosti projednávány? Kdo připravoval jednotlivé body do smlouvy a je dostatečné kvalifikován pro tak zásadní rozhodování o české petrochemii.?

7) Doposud byla petrochemie kontrolována státem, takže nebylo nutné smluvené garantovat vztahy k zajištění bezpečnosti. Jak budou tyto vztahy řešeny po vstupu Konsorcia IOC do petrochemie?

8) Jelikož všechna jednání s IOC probíhají za zřejmého porušení zákona o velké privatizaci (neodůvodněnou změnou privatizačních projektů Chemopetrolu a Kaučuku), a současně jsou ignorována práva kupónových akcionářů vzešlých z druhé vlny KP, domnívám se, že je nanejvýš žádoucí, aby se transformací a restrukturalizací RPK začala zabývat poslanecká sněmovna na svém mimořádném Zasedání, a také aby se rozhodla požádat Nejvyšší kontrolní úřad, aby postup privatizace RPK byl podroben důkladné kontrole. Jedná se ze jména, o a.s. Chemopetrol Litvínov, a.s. Kaučuk Kralupy a také a.s. Benzina. Jste stejného názoru a podpoříte v parlamentu ČR hlasování o provedení kontroly NKÚ v privatizovaném RPK Chemopetrol a.s., a Kaučuk a.s., případně Benzina a.s.?

Víte o porušení zákonnosti při privatizaci RPK?

9) Bude do budoucnosti suverenita České republiky po převzetí majority IOC v českých rafinérií dostatečně zajištěna? Jak bude smluvně pojištěna naše suverenita ,která třetí strana bude rozhodčím místem při neplnění smluvních povinností mezi IOC a českou stranou?

10) Víte, jak probíhají privatizace a transformace (případně restrukturalizace) petrochemie v jiných zemích (např OMV), a které aspekty jsou při transformaci upřednostňovány?

11) Je Vám známa kapitálová struktura jednotlivých členů konsorcia (AGIP, TOTAL, Conoco, Shell) a podíl státem ovládaných společností?

12) Proč privatizujeme náš státní majetek de facto ve prospěch jiného státního majetku? Kdo garantuje, že jiná státní společnost (AGIP, TOTAL) dokáže spravovat naše rafinérie a petrochemii lépe než české subjekty?

Protože chci předejít situaci, kdy nám poslancům mohou vzkázat vládní představitelé ústy svých tiskových mluvčích, že je ve v pořádku a o veškeré námitky je pro českou stranu náležitě pečováno, upozorňuji Parlament ČR, že na majetek a.s. Chemopetrol a a.s.Kaučuk byl podán návrh na předběžné opatření ve věci zamezeni s nakládáním a převodem majetku a akciemi shora uvedených společností z důvodného podezření o porušeni zákona o velké privatizaci. Do rozhodnuti soudu by neměly být prováděny MSNMP jakékoliv majetkové změny.

Jelikož každým dnem probíhají pro celou českou veřejnost neodůvodněně dokonale utajená jednáni o osudu české petrochemie, žádám Vás o zkrácený termín odpovědí. Žádám Vás o konkrétní odpověď i na jednotlivé otázky.

Za Vaše odpovědi předem děkuji.

 
Ing. Michal Kraus
 
poslanec parlamentu ČR

Vážený pan

Jan Ruml

Ministr vnitra ČR


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP