Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslance Michala
Krause na ministra vnitra Jana Rumla. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
V Praze dne 21. ledna 1995
Milan Uhde v. r.
Příloha
Vážený pane
ministře,
ve všech odpovědích
na mé předešlé interpelace ve věci
privatizace a transformace (případně restrukturalizace)
české petrochemie mne členové vlády
mimo jiné ujišťovali, že rozhodování
je vedeno pouze ekonomickými a technickými hledisky
a snahou o maximální objektivitu odpovídající
strategickým a ekonomickým zájmům
naší ekonomiky.
Po prostudování
návrhu materiálu, určeného jako podklad
pro rozhodnuti vlády ČR ve věci restrukturalizace
a transformace Rafinérsko Petrochemického Komplexu
(RPK), jsem nicméně nabyl dojmu, že za určitých
okolnosti by mohly být strategické a zejména
ekonomické, ale i ekologické zájmy české
ekonomiky silně ohroženy!!! Dokonce špatně
definovanými smluvními
vztahy je ohrožena sociální situace obyvatel
naší země - České republiky.
Navíc jsou zcela nedostatečně
řešeny ekologické otázky, které
jsou u RPK velmi významné a jejich odpovědné
řešení představuje i rozhodnutí
o úloze státu v ekonomice.
O bezpečnostním
vlivu na Českou republiku se vstupem Konsorcia IOC do české
petrochemie se zřejmé nikdo za Váš resort
dostatečně a odpovědně nezabýval.
Pokud ano, nebyl by možný stávající
stav, který je dokumentován ve zcela nevyhovujícím
návrhu smlouvy (pro
českou stranu) o vstupu IOC do české petrochemie.
Protože závěrečné
rozhodnutí je věcí vlády, obracím
se na Vás s touto interpelací.
Žádám odpovědi
na následující otázky:
1) Jak jsou definovány
strategické zájmy České republiky
ve vztahu k zajištění pohonných hmot
pro naši armádu? Jsou ve smlouvě mezi konsorciem
IOC a českou stranou tyto aspekty dostatečně
smluvně zajištěny?
2) O kolik se zvýší
rozpočet na za,jištění bezpečnostní
situace naší republiky v případě,
že pohonné hmoty budou asi o 30 % dražší?
3) Jak budou smluvně zajištěny
strategické zásoby pohonných hmot pro bezpečnostní
sloky České republiky po vstupu IOC do naši
petrochemie a jsou smluvní záruky dostatečné?
4) Znáte podrobné
návrh smlouvy mezi Konsorciem IOC a českou stranou?
5) Máte možnost za
Váš resort, k tvorbě nových majetko-právních
vztahů v rafinériích a petrochemickém
průmyslu vstupem Konsorcia IOC, vyjednávání
nějak ovlivnit? Pokud ne, tak proč jsou bezpečnostní
otázky zcela opomíjeny?
6) Je možné, že
ve scénáři k vyjednávání
mezi českou stranou a Konsorciem IOC nebyly zásadní
otázky bezpečnosti projednávány? Kdo
připravoval jednotlivé body do smlouvy a je dostatečné
kvalifikován pro tak zásadní rozhodování
o české petrochemii.?
7) Doposud byla petrochemie kontrolována státem,
takže nebylo nutné smluvené garantovat vztahy
k zajištění bezpečnosti. Jak budou tyto
vztahy řešeny po vstupu Konsorcia IOC do petrochemie?
8) Jelikož všechna jednání s IOC probíhají za zřejmého porušení zákona o velké privatizaci (neodůvodněnou změnou privatizačních projektů Chemopetrolu a Kaučuku), a současně jsou ignorována práva kupónových akcionářů vzešlých z druhé vlny KP, domnívám se, že je nanejvýš žádoucí, aby se transformací a restrukturalizací RPK začala zabývat poslanecká sněmovna na svém mimořádném Zasedání, a také aby se rozhodla požádat Nejvyšší kontrolní úřad, aby postup privatizace RPK byl podroben důkladné kontrole. Jedná se ze jména, o a.s. Chemopetrol Litvínov, a.s. Kaučuk Kralupy a také a.s. Benzina. Jste stejného názoru a podpoříte v parlamentu ČR hlasování o provedení kontroly NKÚ v privatizovaném RPK Chemopetrol a.s., a Kaučuk a.s., případně Benzina a.s.?
Víte o porušení
zákonnosti při privatizaci RPK?
9) Bude do budoucnosti suverenita
České republiky po převzetí majority
IOC v českých rafinérií dostatečně
zajištěna? Jak bude smluvně pojištěna
naše suverenita ,která třetí strana
bude rozhodčím místem při neplnění
smluvních povinností mezi IOC a českou stranou?
10) Víte, jak probíhají
privatizace a transformace (případně restrukturalizace)
petrochemie v jiných zemích (např OMV), a
které aspekty jsou při transformaci upřednostňovány?
11) Je Vám známa
kapitálová struktura jednotlivých členů
konsorcia (AGIP, TOTAL, Conoco, Shell) a podíl státem
ovládaných společností?
12) Proč privatizujeme
náš státní majetek de facto ve prospěch
jiného státního majetku? Kdo garantuje, že
jiná státní společnost (AGIP, TOTAL)
dokáže spravovat naše rafinérie a petrochemii
lépe než české subjekty?
Protože chci předejít
situaci, kdy nám poslancům mohou vzkázat
vládní představitelé ústy svých
tiskových mluvčích, že je ve v pořádku
a o veškeré námitky je pro českou stranu
náležitě pečováno, upozorňuji
Parlament ČR, že na majetek a.s. Chemopetrol a a.s.Kaučuk
byl podán návrh na předběžné
opatření ve věci zamezeni
s nakládáním a převodem majetku a
akciemi shora uvedených společností z důvodného
podezření o porušeni zákona o velké
privatizaci. Do rozhodnuti soudu by neměly být prováděny
MSNMP jakékoliv majetkové změny.
Jelikož každým
dnem probíhají pro celou českou veřejnost
neodůvodněně dokonale utajená jednáni
o osudu české petrochemie, žádám
Vás o zkrácený termín odpovědí.
Žádám Vás o konkrétní
odpověď i na jednotlivé otázky.
Za Vaše odpovědi předem
děkuji.
Vážený pan
Jan Ruml