Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslance Michala
Krause na ministra práce a sociálních věcí
Jindřicha Vodičku. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Vážený pane
ministře,
ve všech odpovědích
na mé předešlé interpelace ve věci
privatizace a transformace (případně restrukturalizace)
české petrochemie mne členové vlády
mimo jiné ujišťovali, že rozhodování
je vedeno pouze ekonomickými a technickými hledisky
a snahou o maximální objektivitu odpovídající
strategickým a ekonomickým
zájmům naší ekonomiky.
Po prostudování
návrhu materiálu, určeného jako podklad
pro rozhodnutí vlády ČR ve věci restrukturalizace
a transformace Rafinérsko Petrochemického Komplexu
(RPK), jsem nicméně nabyl dojmu, že za určitých
okolností by mohly být strategické a zejména
ekonomické, ale i ekologické zájmy české
ekonomiky silně ohroženy!!! Dokonce špatně
definovanými smluvními vztahy je ohrožena sociální
situace obyvatel naší země - České
republiky.
Navíc jsou zcela nedostatečně
řešeny ekologické otázky, které
jsou u RPK velmi významné a jejich odpovědné
řešení představuje i rozhodnuti o úloze
státu v ekonomice.
Protože závěrečné
rozhodnutí je věcí vlády, obracím
se na Vás s touto interpelací.
Žádám odpovědi
na následující otázky:
1) Kolik bude muset Český stát vynaložit finančních prostředků na vytvořeni několika tisíc nových pracovních míst pro propuštěné zaměstnance z RPK po provedení privatizace, transformace a restrukturalizace české petrochemie? U dalších navazujících zpracovatelů polotovarů z petrochemie a rafinérií dojde rovněž k omezení výroby a k propouštění zaměstnanců v důsledku ztráty odbytu, kterou zapříčiní zvýšení cen výrobků a ztráta konkurenceschopnosti nejen chemie, ale i dalších oborů (plastikářství, textilní průmysl, spotřební průmysl; farmacie, gumárenství, atd.). Tato skutečnost bude vyvolána útlumem v RPK poté, co zahraniční partneři ovládnou tržní prostor a budou dovážet rafinérské výrobky za svých mateřských závodů. V rafinériích a petrochemických závodech AGIP, TOTAL, Conoco, a SHELL jsou výrobní kapacity využívány hluboko pod svá maxima. Proto IOC potřebuje tržní prostor České republiky, co je již několik roků prokazováno prodejem pohonných hmot do České republiky pod běžné ceny, které jsou realizovány v EU. Bude tento vývoj pro Českou republiku přijatelný? Pokud ne, jak bude negativnímu vývoji za Vaše ministerstvo zamezeno?
Proč není tato očekávána
varianta doposud uvažována a jakým způsobem
bude Vaše ministerstvo prosazovat zájmy České
republiky?
2) Co jsou konkrétní zájmy
České republiky v oblasti rafinérii a petrochemie
a jak se mohou projevit v sociální oblasti?
3) Jaké ochranné
mechanismy budou do smlouvy mezi Unipetrolem a.s. (případně
se společností Česká rafinérská
a.s.) a Konsorciem IOC zahrnuty, které by zabránily
útlumu výroby v RPK a zamezí zvyšováním
cen petrochemických polotovarů a výrobků?
4) Aby nedošlo k tomu, že
po několika týdnech dostanu neuspokojivou písemnou
odpověď na nejzávažnější
rozhodování vlády o RPK, a koaliční
poslanci by tyto odpovědi odsouhlasil, rozhodl jsem se
pro podání těchto interpelací formou
veřejného dopisu, aby si odborná veřejnost
a vláda i parlament uvědomil rozsah rozhodnutí
o RPK, a jeho důsledky na další vývoj
celé české ekonomiky. Špatně
definovanými vztahy, nekonkrétními podmínkami
plné ní smlouvy, nedostatečnými kontrolními
mechanizmy a špatně vymahatelnými sankcemi
a pokutami může dojít k té skutečnosti
(podobně jako u VW - Škoda), že česká
strana ztratí jakýkoliv vliv nad rafinériemi
a petrochemii. Poté budou ohroženy nejen
daňové výnosy pro český rozpočet,
ale i sociální, ekonomické, ekologické
i zdravotní hlediska společnosti. Ohrožena
bude i strategická a bezpečnostní nezávislost
České republiky, v případě,
že budou nedostatečně definovány podmínky
minimálních strategických
zásob, jejich zajištění a povinnosti
pro jejich uvolňování. Uvědomme si,
že vyšší cena pohonných hmot se negativně
promítne do všech oborů a odvětví
české ekonomiky, sníží její
konkurenceschopnost a omezí její exportní
možnosti. Jaké jsou Vaše znalosti
k uvedeným skutečnostem a jak jste informován
o probíhajícím jednáni s IOC?
5) Jelikož všechna jednání
s IOC probíhají za zřejmého porušení
zákona o velké privatizaci (neodůvodněnou
změnou u privatizačních projektů Chemopetrolu
a Kaučuku), a současně jsou ignorována
práva kupónových akcionářů
vzešlých z druhé vlny KP, domnívám
se, že je nanejvýš žádoucí,
aby se transformací a restrukturalizací RPK začala
zabývat poslanecká sněmovna na svém
mimořádném zasedání, a také
aby se rozhodla pořádat Nejvyšší
kontrolní úřad,
aby postup privatizace RPK byl podroben důkladné
kontrole. Jedná se zejména o a.s. Chemopetrol Litvínov,
a.s. Kaučuk Kralupy a také a.s. Benzina: Jste stejného
názoru a podpoříte v parlamentu ČR
hlasování o provedení kontroly NKÚ
v privatizovaném
RPK Chemopetrol a.s., a Kaučuk a.s.,případně
Benzina a.s:?
Protože chci předejít
situaci, kdy nám poslancům mohou vzkázat,
vládní. představitelé ústy
svých tiskových mluvčích, že
je vše v pořádku a o veškeré námitky
je pro českou stranu náležitě pečována,
upozorňuji i Parlament ČR, že na majetek a.s.
Chemopetrol a a.s.Kaučuk byl podán návrh
na předběžné opatření
ve věci zamezeni s nakládáním a převodem
majetku a akciemi shora uvedených společností
z důvodného podezření o porušení
zákona o velké privatizaci.
Do rozhodnutí soudu by neměly být prováděny
MSNMP jakékoliv majetkové změny.
Jelikož každým
dnem probíhají pro celou českou veřejnost
neodůvodněně dokonale utajená jednání
o osudu české petrochemie, žádám
Vás o zkrácený termín odpovědi.
Žádám Vás o konkrétní
odpovědi na jednotlivé otázky.
Za Vaše odpovědi předem
děkuji.
Vážený pan
Jindřich Vodička