PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna

1995

I. volební období

1506

Vládní návrh

Zákon

o zvýšení vyplácených důchodů a důchodů přiznávaných v roce 1995

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

ČÁST PRVNÍ

ZVÝŠENÍ VYPLÁCENÝCH DŮCHODŮ

A DŮCHODŮ PŘIZNÁVANÝCH V ROCE 1995

§ 1

Procentní zvýšení důchodů přiznaných před 1.červencem 1995

Důchody starobní, invalidní, částečné invalidní, za výsluhu let, vdovské a sirotčí přiznané před 1. červencem 1995 se zvyšují od splátky důchodu splatné po 30. červnu 1995 o 5 % výše důchodu, která občanu náleží ke dni, od něhož se důchod zvyšuje; výší důchodu se pro tyto účely rozumí měsíční výše důchodu bez jeho zvýšení o pevnou částku podle zvláštního zákona. [§ 6 zákona č. 183/1994 Sb., o zvýšení vyplácených důchodů a důchodů přiznávaných v roce 1994 a v roce 1995.]

§ 2

Procentní zvýšení důchodů přiznávaných od 1.července 1995 do 31.prosince 1995

Důchody starobní, invalidní, částečné invalidní, za výsluhu let, vdovské a sirotčí přiznávané od 1. července 1995 do 31. prosince 1995 se zvyšují ode dne přiznání o 38,6 % výše důchodu, na kterou vznikl občanu nárok ke dni přiznání důchodu; výší důchodu se pro tyto účely rozumí měsíční výše důchodu po případné úpravě podle § 56 zákona o sociálním zabezpečení. [Zákon č.100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění zákona č.110/1990 Sb., zákona č.180/1990 Sb., zákona č.1/1991 Sb. zákona č.46/1991 Sb., zákona č.306/1991 Sb., zákona ČNR č. 482/1991 Sb., zákona č.578/1991 Sb.,zákona ČNR č.582/1991 Sb., zákona č.235/1992 Sb., zákona ČNR č.589/1992 Sb., zákona ČNR č.37/1993 Sb., zákona č.84/1993 Sb., zákona č.160/1993 Sb., zákona č.266/1993 Sb., zákona č.307/1993 Sb., zákona č. 182/1994 Sb. a zákona č. 241/1994 Sb.]

§ 3

Zvýšení vdoveckých důchodů

(1) Výše vdoveckého důchodu činí podle § 48a zákona o sociálním zabezpečení [Zákon č.100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění zákona č.110/1990 Sb., zákona č.180/1990 Sb., zákona č.1/1991 Sb. zákona č.46/1991 Sb., zákona č.306/1991 Sb., zákona ČNR č. 482/1991 Sb., zákona č.578/1991 Sb.,zákona ČNR č.582/1991 Sb., zákona č.235/1992 Sb., zákona ČNR č.589/1992 Sb., zákona ČNR č.37/1993 Sb., zákona č.84/1993 Sb., zákona č.160/1993 Sb., zákona č.266/1993 Sb., zákona č.307/1993 Sb., zákona č. 182/1994 Sb. a zákona č. 241/1994 Sb.] 1100 Kč měsíčně.

(2) Vdovecké důchody vyplácené ke dni účinnosti tohoto zákona se zvyšují od splátky důchodu splatné po 30.červnu 1995 o 100 Kč měsíčně. Vdovecké důchody, které se vyplácejí ve výši upravené podle § 56 odst.3 a 6 zákona o sociálním zabezpečení, [Zákon č.100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění zákona č.110/1990 Sb., zákona č.180/1990 Sb., zákona č.1/1991 Sb. zákona č.46/1991 Sb., zákona č.306/1991 Sb., zákona ČNR č. 482/1991 Sb., zákona č.578/1991 Sb.,zákona ČNR č.582/1991 Sb., zákona č.235/1992 Sb., zákona ČNR č.589/1992 Sb., zákona ČNR č.37/1993 Sb., zákona č.84/1993 Sb., zákona č.160/1993 Sb., zákona č.266/1993 Sb., zákona č.307/1993 Sb., zákona č. 182/1994 Sb. a zákona č. 241/1994 Sb.] se zvyšují od splátky důchodu splatné po 30.červnu 1995 o 50 Kč měsíčně.

(3) Pro úhrn vdoveckého a jiného důchodu včetně zvýšení důchodu pro bezmocnost platí § 4 odst. 1 věta druhá obdobně.

§ 4

Společná ustanovení k procentnímu zvýšení důchodů a ke zvýšení vdoveckých důchodů

(1) Zvýšení podle § 1 až 3 náleží i nad nejvyšší výměry důchodu nebo úhrnu důchodů a nad nejvyšší výměry stanovené pro souběh důchodu nebo úhrnu důchodů a zvýšení důchodu pro bezmocnost. Výše důchodu nebo úhrnu důchodů včetně zvýšení důchodu pro bezmocnost však nesmí po zvýšení podle § 1 až 3 přesáhnout částku 5100 Kč měsíčně.

(2) Pro zvýšení důchodů podle § 1 až 3 platí obdobně ustanovení § 2 odst.4, § 5 odst. 1 a 3 a § 6 až 8 zákona č.46/1991 Sb., o zvyšování důchodů.

(3) Vdovské a sirotčí důchody se podle § 1 a 2 nezvyšují, jestliže byly vyměřeny z důchodů zvýšených podle těchto ustanovení.

§ 5

Zvýšení důchodů o pevnou částku

(1) Důchody starobní, invalidní, částečné invalidní, za výsluhu let, vdovské, vdovecké, sirotčí a manželky, které byly přiznány před 1. červencem 1995, se zvyšují od splátky důchodu splatné po 30. červnu 1995 o pevnou částku 680 Kč měsíčně. Zároveň od splátky důchodu splatné po 30. červnu 1995 zaniká u těchto důchodů nárok na dosavadní zvýšení důchodů o pevnou částku ve výši 420 Kč měsíčně podle zvláštního zákona. [§ 6 zákona č. 183/1994 Sb., o zvýšení vyplácených důchodů a důchodů přiznávaných v roce 1994 a v roce 1995.]

(2) Důchody starobní, invalidní, částečné invalidní, za výsluhu let, vdovské, vdovecké, sirotčí a manželky přiznávané od 1. července 1995 do 31. prosince 1995 se zvyšují ode dne přiznání o pevnou částku 680 Kč měsíčně.

(3) Pobírá-li poživatel důchodu dva nebo více důchodů, zvyšuje se podle odstavce 1 nebo 2 jen jeden důchod, a to důchod starobní, invalidní, částečný invalidní nebo za výsluhu let. V případě souběhu nároku na výplatu vdovského nebo vdoveckého důchodu a na výplatu sirotčího důchodu se zvyšuje důchod vdovský nebo vdovecký. Při vzniku souběhu nároků na výplatu důchodů zaniká nárok na zvýšení podle odstavce 1 nebo 2 k tomu důchodu, k němuž toto zvýšení podle předchozí věty nenáleží. Zanikne-li nárok na výplatu důchodu, který byl zvýšen podle odstavce 1 nebo 2 a vyplácen s jiným důchodem, zvýší se podle odstavce 2 tento jiný důchod.

(4) Zvýšení důchodu o pevnou částku podle odstavce 1 nebo 2 náleží i nad nejvyšší výměry důchodu nebo úhrnu důchodů a nad nejvyšší výměry stanovené pro souběh důchodu nebo úhrnu důchodů a zvýšení důchodu pro bezmocnost.

(5) Zvýšení důchodu o pevnou částku podle odstavce 1 nebo 2 náleží v plné výši, i když je důchod krácen pro souběh s jiným důchodem nebo příjmem.

(6) Vyplácí-li se poživateli důchodu důchod vypočtený se zřetelem k mezinárodní smlouvě nebo snížený podle § 58 odst. 1 zákona o sociálním zabezpečení [Zákon č.100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění zákona č.110/1990 Sb., zákona č.180/1990 Sb., zákona č.1/1991 Sb. zákona č.46/1991 Sb., zákona č.306/1991 Sb., zákona ČNR č. 482/1991 Sb., zákona č.578/1991 Sb.,zákona ČNR č.582/1991 Sb., zákona č.235/1992 Sb., zákona ČNR č.589/1992 Sb., zákona ČNR č.37/1993 Sb., zákona č.84/1993 Sb., zákona č.160/1993 Sb., zákona č.266/1993 Sb., zákona č.307/1993 Sb., zákona č. 182/1994 Sb. a zákona č. 241/1994 Sb.] podle poměru dob získaných v České republice k celkově získané době (dále jen "dílčí důchod"), stanoví se výše zvýšení dílčího důchodu o pevnou částku v poměru těchto dob, nestanoví-li jinak mezinárodní smlouva. Jsou-li současně splněny podmínky nároku na výplatu více dílčích důchodů, vyplácí se zvýšení o pevnou částku jen k tomu dílčímu důchodu, k němuž náleží toto zvýšení ve vyšší částce. Jsou-li současně splněny podmínky nároku na výplatu dílčího důchodu a jiného důchodu z českého důchodového zabezpečení, vyplácí se u tohoto jiného důchodu zvýšení o pevnou částku v plné výši a k dílčímu důchodu se zvýšení o pevnou částku nevyplácí.

(7) Při výpočtu důchodu, jehož výše se stanoví z důchodu zvýšeného o pevnou částku, se k tomuto zvýšení nepřihlíží.

§ 6

Zvýšení nejvyšších výměr úhrnu důchodů (dávek)

Nejvyšší výměry úhrnu vyplácených důchodů (dávek) uvedené v § 56 odst.2, 4 a 5, § 64 odst.5, § 70 odst.2 a § 139 odst. 1 zákona o sociálním zabezpečení [Zákon č.100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění zákona č.110/1990 Sb., zákona č.180/1990 Sb., zákona č.1/1991 Sb. zákona č.46/1991 Sb., zákona č.306/1991 Sb., zákona ČNR č. 482/1991 Sb., zákona č.578/1991 Sb.,zákona ČNR č.582/1991 Sb., zákona č.235/1992 Sb., zákona ČNR č.589/1992 Sb., zákona ČNR č.37/1993 Sb., zákona č.84/1993 Sb., zákona č.160/1993 Sb., zákona č.266/1993 Sb., zákona č.307/1993 Sb., zákona č. 182/1994 Sb. a zákona č. 241/1994 Sb.] a zvýšené podle § 6 zákona č.255/1993 Sb., o druhém zvýšení důchodů v roce 1993 a o zvýšení důchodů přiznávaných v roce 1994, a podle § 7 zákona č.183/1994 Sb., o zvýšení vyplácených důchodů a důchodů přiznávaných v roce 1994 a v roce 1995, se dále zvyšují o 300 Kč.

§ 7

Zvýšení důchodů, které jsou jediným zdrojem příjmu

(1) Hranice důchodů, které jsou jediným zdrojem příjmu, činí podle § 54 odst. 1 a § 68 odst. 1 zákona o sociálním zabezpečení [Zákon č.100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění zákona č.110/1990 Sb., zákona č.180/1990 Sb., zákona č.1/1991 Sb. zákona č.46/1991 Sb., zákona č.306/1991 Sb., zákona ČNR č. 482/1991 Sb., zákona č.578/1991 Sb.,zákona ČNR č.582/1991 Sb., zákona č.235/1992 Sb., zákona ČNR č.589/1992 Sb., zákona ČNR č.37/1993 Sb., zákona č.84/1993 Sb., zákona č.160/1993 Sb., zákona č.266/1993 Sb., zákona č.307/1993 Sb., zákona č. 182/1994 Sb. a zákona č. 241/1994 Sb.] 2720 Kč měsíčně a podle § 54 odst.2 a § 68 odst.2 zákona o sociálním zabezpečení [Zákon č.100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění zákona č.110/1990 Sb., zákona č.180/1990 Sb., zákona č.1/1991 Sb. zákona č.46/1991 Sb., zákona č.306/1991 Sb., zákona ČNR č. 482/1991 Sb., zákona č.578/1991 Sb.,zákona ČNR č.582/1991 Sb., zákona č.235/1992 Sb., zákona ČNR č.589/1992 Sb., zákona ČNR č.37/1993 Sb., zákona č.84/1993 Sb., zákona č.160/1993 Sb., zákona č.266/1993 Sb., zákona č.307/1993 Sb., zákona č. 182/1994 Sb. a zákona č. 241/1994 Sb.] 4880 Kč měsíčně.

(2) Důchody vyplácené ke dni účinnosti tohoto zákona, které byly upraveny jako jediný zdroj příjmu, se zvýší bez žádosti od splátky důchodu splatné po 30.červnu 1995.

(3) Důchody starobní, invalidní, vdovské, vdovecké a sirotčí oboustranně osiřelých dětí, které dosud nebyly upraveny jako jediný zdroj příjmu a ani po zvýšení podle § 1, 2, 3 a 5 nedosahují výše stanovené v odstavci 1, se upraví na žádost nejdříve od splátky důchodu splatné po 30.červnu 1995.

§ 8

Zvýšení sociálních důchodů

(1) Sociální důchody přiznané před 1. červencem 1995 se zvýší bez žádosti od splátky důchodu splatné po 30. červnu 1995 o 260 Kč měsíčně, jde-li o jednotlivce, a o 520 Kč měsíčně, je-li na takový důchod odkázán též rodinný příslušník. Pobírá-li však poživatel sociálního důchodu nebo jeho rodinný příslušník důchod, který byl zvýšen podle § 1 a 5 nebo podle § 5, zvyšuje se sociální důchod jen tehdy, je-li zvýšení podle § 1 a 5 nižší než částky uvedené ve větě první; výše zvýšení se v tom případě stanoví ve výši rozdílu zvýšení podle § 1 a 5 a částek uvedených ve větě první.

(2) Výše sociálního důchodu přiznaného po 30.červnu 1995 podle § 52 odst.2 zákona o sociálním zabezpečení [Zákon č.100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění zákona č.110/1990 Sb., zákona č.180/1990 Sb., zákona č.1/1991 Sb. zákona č.46/1991 Sb., zákona č.306/1991 Sb., zákona ČNR č. 482/1991 Sb., zákona č.578/1991 Sb.,zákona ČNR č.582/1991 Sb., zákona č.235/1992 Sb., zákona ČNR č.589/1992 Sb., zákona ČNR č.37/1993 Sb., zákona č.84/1993 Sb., zákona č.160/1993 Sb., zákona č.266/1993 Sb., zákona č.307/1993 Sb., zákona č. 182/1994 Sb. a zákona č. 241/1994 Sb.] činí nejvýše 2720 Kč měsíčně u jednotlivce a nejvýše 4880 Kč měsíčně, je-li na takový důchod odkázán též rodinný příslušník.

ČÁST DRUHÁ

ZMĚNA ZÁKONA Č. 183/1994 SB., O ZVÝŠENÍ VYPLÁCENÝCH DŮCHODŮ A DŮCHODŮ PŘIZNÁVANÝCH V ROCE 1994 A ROCE 1995

§ 9

Zákon č.183/1994 Sb., o zvýšení vyplácených důchodů a důchodů přiznávaných v roce 1994 a v roce 1995, se mění takto:

1. V § 3 se slova "do 31.prosince 1995" nahrazují slovy "do 30.června 1995".

2. § 6 se vypouští.

ČÁST TŘETÍ

Účinnost

§ 10

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1.července 1995.

Důvodová zpráva

OBECNÁ ČÁST

Zvyšování důchodů zajišťuje zachování přiměřeného vývoje reálných příjmů důchodců ve vztahu k vývoji reálných příjmů ostatních skupin obyvatelstva. Od roku 1990 došlo ke zvýšení důchodů celkem devětkrát, přičemž zvýšení v prvních třech letech měla za cíl i postupné snižování rozdílů mezi důchody přiznanými v různých obdobích. Diferencovaným zvýšením se podařilo tyto rozdíly v zásadě odstranit a nadálé lze proto k celému souboru vyplácených důchodů přistupovat jednotný způsobem. Ke zvýšení důchodů dochází vždy na základě zvláštního zákona, přičemž k návrhům na zvýšení je přistupováno v souladu se zákonem č. 46/1991 Sb., o zvyšování důchodů, který na počátku procesu liberalizace cen stanovil kritéria pro potřebu dalšího zvýšení důchodů (růst životních nákladů o 10% nebo růst průměrné mzdy o 5%). Od března 1993 platí novela tohoto zákona, podle níž je jediným kritériem růst životních nákladů.

Při předpokládaném růstu spotřebitelských cen v průběhu roku 1995 o cca 10% dojde k naplnění startovací podmínky pro další zvýšení důchodů až v listopadu nebo prosinci 1995. Po zvýšení důchodů v prosinci 1994 činí reálná hodnota průměrného starobního důchodu 9 5 úrovně z června 1992 a do července 1995 poklesne o cca 5%.

Navrhuje se proto zvýšit od července vyplácené důchody a rovněž důchody přiznané v roce 1995 po účinnosti tohoto zákona. Vedle pětiprocentního zvýšení výše vypláceného důchodu (bez zvýšení o pevnou částku 420 Kč) se navrhuje zvýšit důchody též o pevnou částku 680 Kč a současně zrušit dosavadní zvýšení o pevnou částku 420 Kč. Takto konstruované zvýšení znamená, že příjem každého důchodce by se zvýšil o jednotnou částku 260 Kč měsíčně a o částku diferencovanou podle výše důchodu. Navrhované zvýšení tak opět klade důraz na naléhavější potřebu zvýšení u nízkopříjmových skupin důchodců, u nichž zvýšení o pevnou částku znamená, že budou de facto zvýšeny o vyšší procento.

Procentní zvýšení je pak nezbytné proto, aby se nesnižovala diferenciace vyplácených důchodů a nevytvořily se nepřiměřené rozdíly mezi nynějšími důchody a důchody, které budou přiznávány podle nového důchodového systému.

Návrh zákona počítá i se zvýšením hranic nízkých důchodů, které jsou jediným zdrojem příjmu důchodce, a sociálních důchodů. Uvedené hranice se zvýší o částku jednotného pevného zvýšení.

Navržené zvýšení důchodů povede ke zvýšení průměrného starobního důchodu o 408 Kč, tj. o 12.1% a zajistí, aby reálná úroveň příjmů důchodců znovu dosáhla úroveň z června 1992.

Ekonomický dopad

výdaje na zvýšení důchodů budou činit 6.56 mld Kč v roce 1995 a 13 mld Kč v roce 199&. Administrativní náklady na zvýšení důchodů, spočívající ve zvýšení nákladů na tiskopisy, tabelační papír, potřeby pro výpočetní techniku, poštovné, služby, daň z přidané hodnoty a na mzdové prostředky budou v roce 1995 činit 37 mil Kč. V roce 1995 bude tedy potřeba 6.6 mld Kč, které nejsou zahrnuty ve výdajích státního rozpočtu na rok 1995. Toto potřebné zvýšení rozpočtu lze pokrýt z přebytku státního rozpočtu v roce 1994. S ohledem na to, že důchody jsou vypláceny Českou správnou sociálního zabezpečení, Vojenským úřadem sociálního zabezpečení a orgány ministerstev vnitra a spravedlnosti, je třeba navýšit finanční prostředky do rozpočtů příslušných resortů následovně:

Ministerstvo práce a sociálních věcí

- výdaje na dávky
6 330 000 tis. Kč
- věcné výdaje
33 368 tis. Kč
- mzdové prostředky
3 000 tis. Kč
Celkem
6 366 368 tis. Kč

Ministerstvo obrany

- výdaje na dávky
120 000 tis. Kč
- věcné výdaje
200 tis. Kč
- mzdové prostředky
100 tis. Kč
Celkem
120 300 tis. Kč

Ministerstvo vnitra

- výdaje na dávky
107 000 tis. Kč
- věcné výdaje
234 tis. Kč
- mzdové prostředky
10 tis. Kč
Celkem
107 244 tis. Kč


Ministerstvo spravedlnosti

- výdaje na dávky
6 600 tis. Kč
- věcné výdaje
45 tis. Kč
- mzdové prostředky
15 tis. Kč
Celkem
6 660 tis. Kč
Úhrnem celkem
6 600 572 tis. Kč

ZVLÁŠTNÍ ČÁST

Navrhuje se zvýšit vyplácené důchody o 5 % měsíční výše důchodu. Uvedené procentní zvýšení se netýká důchodů vdoveckých, které jsou zvyšovány odlišně samostatným ustanovením, a dále důchodu manželky a sociálních důchodů, u nichž je zvýšení provedeno rovněž samostatnými ustanoveními, a to pouze zvýšením důchodu o pevnou částku. Při stanovení výše procentního zvýšení je třeba vycházet z výše důchodu bez jeho zvýšení o pevnou částku 420 Kč, dosud náležející podle § 6 zákona č.183/1994 Sb.

K § 2:

Důchody, které budou přiznány v období od data účinnosti tohoto zákona (tj. od 1. července 1995) do 31. prosince 1995 se navrhuje zvýšit ve stejném rozsahu jako důchody přiznané v období od 1. ledna do 30. června 1995, které jsou podle § 3 zákona č. 183/1994 Sb. při přiznání zvyšovány o 32 % měsíční výše důchodu, a dále podle § 1 tohoto zákona o 5 % měsíční výše takto již zvýšeného důchodu. Tomu odpovídá navržené procentní zvýšení důchodu při přiznání po 30.červnu 1995 o 38,6% měsíční výše důchodu (1,32 x 1,05 = 1,386).

K § 3:

Vdovecké důchody jsou stanoveny pevnou částkou. Navrhuje se zvýšit výši této důchodové dávky ze současných 1000 Kč na 1100 Kč měsíčně. U vyplácených vdoveckých důchodů tak dochází ke zvýšení o 100 Kč měsíčně, popřípadě o 50 Kč měsíčně u vdoveckých důchodů upravených pro souběh s jiným důchodem.

K § 4:

S cílem umožnit zvýšení též pro důchody (úhrny důchodů), jejichž zvýšení by bylo omezeno současnými nejvyššími výměrami důchodů (úhrnu důchodů) se navrhuje přiznat procentní zvýšení důchodů nad nejvyšší výměry důchodu nebo úhrnu důchodů (včetně zvýšení důchodu pro bezmocnost), nejvýše však do částky 5100 Kč měsíčně.

K § 5:

Ke všem důchodům, s výjimkou sociálního důchodu, se navrhuje poskytovat zvýšení důchodu o pevnou částku ve výši 680 Kč měsíčně, místo zvýšení o 420 Kč měsíčně, které k těmto důchodům náleží podle § 6 zákona č. 183/1994 Sb. Částka dosavadního zvýšení důchodu o pevnou částku se tak zvýší o 260 Kč měsíčně. Podmínky nároku na zvýšení důchodu o pevnou částku zůstávají přitom zachovány, takže v případě souběhu nároků na dva nebo více důchodů náleží toto zvýšení jen jednou. Uvedené zvýšení o pevnou částku náleží v plné výši i tehdy, když je důchod vyplácen z důvodu souběhu s jiným důchodem nebo příjmem v nižší částce, než náleží. Zákon stanovuje, ke kterému důchodu uvedené zvýšení náleží v případě souběhu nároků na dva nebo více důchodů. Zvýšení důchodu o pevnou částku náleží i nad nejvyšší výměry důchodů (úhrnu důchodů).

Výslovně se stanovuje postup stanovení výše zvýšení důchodů o pevnou částku u dílčích důchodů a důchodů upravených v případě souběhu důchodu s důchodem z ciziny. Přitom způsob stanovení výše zvýšení odpovídá obecným principům nakládání s touto částí důchodu.

K § 6:

Jak při zvýšení vyplácených důchodů, tak i při zvýšení důchodů, k němuž dochází při přiznání, náleží částky zvýšení nad nejvyšší výměry důchodů (úhrnu důchodů). Dojde-li však ke vzniku souběhu důchodů nebo k přiznání zvýšení důchodu pro bezmocnost (a tím k souběhu důchodu a zvýšení důchodu pro bezmocnost) po datu zvýšení důchodů, je výše souběhu důchodů (důchodových dávek) omezena nejvyššími výměrami úhrnu vyplácených důchodů (důchodových dávek) vyplývajícími ze zákona o sociálním zabezpečení. Tyto výměry byly již dvakrát zvýšeny, a to zákony č. 255/1993 Sb. a č. 183/1994 Sb., celkově o 600 Kč. Navrhuje se zvýšení o dalších 300 Kč. Po navrhovaném dalším zvýšení by nejvyšší výměry činily v případě souběhů týkajících se důchodů z I.AA pracovní kategorie 4700 Kč, z I. pracovní kategorie 4150 Kč, z II. pracovní kategorie 3800 Kč a z III. pracovní kategorie 3700 Kč. Nad tyto částky ještě náleží zvýšení důchodu o pevnou částku.

K § 7:

Hranice důchodů upravených z titulu jediného zdroje příjmu se zvyšují o částku odpovídající částce zvýšení důchodu o pevnou částku náležející každému důchodci, tedy o 260 Kč u jednotlivce a o 520 Kč v případě, že je na důchod (úhrn důchodů) odkázán též rodinný příslušník. Proto se navrhuje, aby tyto částky činily u jednotlivce 2720 Kč a u dvojice 4880 Kč měsíčně.

K § 8:

Sociální důchod je fakultativní důchodová dávka určená osobám invalidním nebo starším 65 let, jejichž životní potřeby nejsou zajištěny (tj. v zásadě osobám, které nesplnily podmínky nároku na starobní nebo invalidní důchod). Výše tohoto důchodu se stanovuje individuálně s tím, že je stanovena maximální hranice, do níž lze tento důchod přiznat. Tyto hranice jsou stanoveny ve stejné výši, jako hranice důchodu upraveného z titulu jediného zdroje příjmu. Navrhuje se proto zvýšit je na 2720 Kč měsíčně u jednotlivce a na 4880 Kč měsíčně u dvojice. Zvýšení vyplácených sociálních důchodů se navrhuje provést zvýšením výše důchodu o 260 Kč u jednotlivce a o 520 Kč u dvojice, tedy o částky, o něž se zvyšuje zvýšení důchodů o pevnou částku.

K § 9:

Ustanovení zákona č. 183/1994 Sb. řešící zvýšení důchodů přiznávaných v roce 1995 musí být upraveno vzhledem k tomu, že zvýšení důchodů přiznávaných od 1. července 1995 do 31. prosince 1995 nově stanovil tento zákon v § 2. Dále se navrhuje vypustit ustanovení, podle něhož bylo dosud poskytováno zvýšení důchodu o pevnou částku, a to vzhledem ke skutečnosti, že dochází k novému stanovení výše zvýšení důchodu o pevnou částku.

K § 10:

Navrhovaná účinnost zákona vychází z vývoje reálné hodnoty důchodu a z potřeby jejího užšího sepětí s vývojem ekonomiky. Navržený termín je vhodný i proto, že zvýšení důchodů v poslední třetině roku by bylo obtížně administrativně proveditelné s ohledem na náročné práce spojené s přípravou realizace nového zákona o důchodovém pojištění.

V Praze dne 1. února 1995

Předseda vlády

doc. ing. Václav Klaus, CSc., v. r.

Ministr práce a sociálních věcí

ing. Jindřich Vodička, v. r.



Zvyšování důchodů
měsíc
rok
Složka důchodu
Důchod celkem
Stanovené zvýšení
Úhrnné zvýšení
Reálná hodnota k VI.92
  
procentní
základní
 
+ %
+ Kč
o %
o Kč
 
          
11
1994
2813
220
3 033
     
85.9
12
1994
2953
420
3 373
5
200
11.2
339
95.1
6
1995
2955
420
3 375
     
91.4
7
1995
3103
680
3 783
5
260
12.1
408
101.5
12
1995
3105
680
3 785
     
96.3




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP