Důchody starobní, invalidní, částečné
invalidní, za výsluhu let, vdovské a sirotčí
přiznané před 1. červencem 1995 se
zvyšují od splátky důchodu splatné
po 30. červnu 1995 o 5 % výše důchodu,
která občanu náleží ke dni, od
něhož se důchod zvyšuje; výší
důchodu se pro tyto účely rozumí měsíční
výše důchodu bez jeho zvýšení
o pevnou částku podle zvláštního
zákona. [§ 6 zákona č. 183/1994 Sb.,
o zvýšení vyplácených důchodů
a důchodů přiznávaných v roce
1994 a v roce 1995.]
Procentní zvýšení důchodů
přiznávaných od 1.července 1995 do
31.prosince 1995
Důchody starobní, invalidní, částečné
invalidní, za výsluhu let, vdovské a sirotčí
přiznávané od 1. července 1995 do
31. prosince 1995 se zvyšují ode dne přiznání
o 38,6 % výše důchodu, na kterou vznikl občanu
nárok ke dni přiznání důchodu;
výší důchodu se pro tyto účely
rozumí měsíční výše
důchodu po případné úpravě
podle § 56 zákona o sociálním zabezpečení.
[Zákon č.100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení, ve znění zákona
č.110/1990 Sb., zákona č.180/1990 Sb., zákona
č.1/1991 Sb. zákona č.46/1991 Sb., zákona
č.306/1991 Sb., zákona ČNR č. 482/1991
Sb., zákona č.578/1991 Sb.,zákona ČNR
č.582/1991 Sb., zákona č.235/1992 Sb., zákona
ČNR č.589/1992 Sb., zákona ČNR č.37/1993
Sb., zákona č.84/1993 Sb., zákona č.160/1993
Sb., zákona č.266/1993 Sb., zákona č.307/1993
Sb., zákona č. 182/1994 Sb. a zákona č.
241/1994 Sb.]
(1) Výše vdoveckého důchodu činí podle § 48a zákona o sociálním zabezpečení [Zákon č.100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění zákona č.110/1990 Sb., zákona č.180/1990 Sb., zákona č.1/1991 Sb. zákona č.46/1991 Sb., zákona č.306/1991 Sb., zákona ČNR č. 482/1991 Sb., zákona č.578/1991 Sb.,zákona ČNR č.582/1991 Sb., zákona č.235/1992 Sb., zákona ČNR č.589/1992 Sb., zákona ČNR č.37/1993 Sb., zákona č.84/1993 Sb., zákona č.160/1993 Sb., zákona č.266/1993 Sb., zákona č.307/1993 Sb., zákona č. 182/1994 Sb. a zákona č. 241/1994 Sb.] 1100 Kč měsíčně.
(2) Vdovecké důchody vyplácené ke dni účinnosti tohoto zákona se zvyšují od splátky důchodu splatné po 30.červnu 1995 o 100 Kč měsíčně. Vdovecké důchody, které se vyplácejí ve výši upravené podle § 56 odst.3 a 6 zákona o sociálním zabezpečení, [Zákon č.100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění zákona č.110/1990 Sb., zákona č.180/1990 Sb., zákona č.1/1991 Sb. zákona č.46/1991 Sb., zákona č.306/1991 Sb., zákona ČNR č. 482/1991 Sb., zákona č.578/1991 Sb.,zákona ČNR č.582/1991 Sb., zákona č.235/1992 Sb., zákona ČNR č.589/1992 Sb., zákona ČNR č.37/1993 Sb., zákona č.84/1993 Sb., zákona č.160/1993 Sb., zákona č.266/1993 Sb., zákona č.307/1993 Sb., zákona č. 182/1994 Sb. a zákona č. 241/1994 Sb.] se zvyšují od splátky důchodu splatné po 30.červnu 1995 o 50 Kč měsíčně.
(3) Pro úhrn vdoveckého a jiného důchodu
včetně zvýšení důchodu
pro bezmocnost platí § 4 odst. 1 věta druhá
obdobně.
(1) Zvýšení podle § 1 až 3 náleží i nad nejvyšší výměry důchodu nebo úhrnu důchodů a nad nejvyšší výměry stanovené pro souběh důchodu nebo úhrnu důchodů a zvýšení důchodu pro bezmocnost. Výše důchodu nebo úhrnu důchodů včetně zvýšení důchodu pro bezmocnost však nesmí po zvýšení podle § 1 až 3 přesáhnout částku 5100 Kč měsíčně.
(2) Pro zvýšení důchodů podle § 1 až 3 platí obdobně ustanovení § 2 odst.4, § 5 odst. 1 a 3 a § 6 až 8 zákona č.46/1991 Sb., o zvyšování důchodů.
(3) Vdovské a sirotčí důchody se podle
§ 1 a 2 nezvyšují, jestliže byly vyměřeny
z důchodů zvýšených podle těchto
ustanovení.
(1) Důchody starobní, invalidní, částečné invalidní, za výsluhu let, vdovské, vdovecké, sirotčí a manželky, které byly přiznány před 1. červencem 1995, se zvyšují od splátky důchodu splatné po 30. červnu 1995 o pevnou částku 680 Kč měsíčně. Zároveň od splátky důchodu splatné po 30. červnu 1995 zaniká u těchto důchodů nárok na dosavadní zvýšení důchodů o pevnou částku ve výši 420 Kč měsíčně podle zvláštního zákona. [§ 6 zákona č. 183/1994 Sb., o zvýšení vyplácených důchodů a důchodů přiznávaných v roce 1994 a v roce 1995.]
(2) Důchody starobní, invalidní, částečné invalidní, za výsluhu let, vdovské, vdovecké, sirotčí a manželky přiznávané od 1. července 1995 do 31. prosince 1995 se zvyšují ode dne přiznání o pevnou částku 680 Kč měsíčně.
(3) Pobírá-li poživatel důchodu dva nebo více důchodů, zvyšuje se podle odstavce 1 nebo 2 jen jeden důchod, a to důchod starobní, invalidní, částečný invalidní nebo za výsluhu let. V případě souběhu nároku na výplatu vdovského nebo vdoveckého důchodu a na výplatu sirotčího důchodu se zvyšuje důchod vdovský nebo vdovecký. Při vzniku souběhu nároků na výplatu důchodů zaniká nárok na zvýšení podle odstavce 1 nebo 2 k tomu důchodu, k němuž toto zvýšení podle předchozí věty nenáleží. Zanikne-li nárok na výplatu důchodu, který byl zvýšen podle odstavce 1 nebo 2 a vyplácen s jiným důchodem, zvýší se podle odstavce 2 tento jiný důchod.
(4) Zvýšení důchodu o pevnou částku podle odstavce 1 nebo 2 náleží i nad nejvyšší výměry důchodu nebo úhrnu důchodů a nad nejvyšší výměry stanovené pro souběh důchodu nebo úhrnu důchodů a zvýšení důchodu pro bezmocnost.
(5) Zvýšení důchodu o pevnou částku podle odstavce 1 nebo 2 náleží v plné výši, i když je důchod krácen pro souběh s jiným důchodem nebo příjmem.
(6) Vyplácí-li se poživateli důchodu důchod vypočtený se zřetelem k mezinárodní smlouvě nebo snížený podle § 58 odst. 1 zákona o sociálním zabezpečení [Zákon č.100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění zákona č.110/1990 Sb., zákona č.180/1990 Sb., zákona č.1/1991 Sb. zákona č.46/1991 Sb., zákona č.306/1991 Sb., zákona ČNR č. 482/1991 Sb., zákona č.578/1991 Sb.,zákona ČNR č.582/1991 Sb., zákona č.235/1992 Sb., zákona ČNR č.589/1992 Sb., zákona ČNR č.37/1993 Sb., zákona č.84/1993 Sb., zákona č.160/1993 Sb., zákona č.266/1993 Sb., zákona č.307/1993 Sb., zákona č. 182/1994 Sb. a zákona č. 241/1994 Sb.] podle poměru dob získaných v České republice k celkově získané době (dále jen "dílčí důchod"), stanoví se výše zvýšení dílčího důchodu o pevnou částku v poměru těchto dob, nestanoví-li jinak mezinárodní smlouva. Jsou-li současně splněny podmínky nároku na výplatu více dílčích důchodů, vyplácí se zvýšení o pevnou částku jen k tomu dílčímu důchodu, k němuž náleží toto zvýšení ve vyšší částce. Jsou-li současně splněny podmínky nároku na výplatu dílčího důchodu a jiného důchodu z českého důchodového zabezpečení, vyplácí se u tohoto jiného důchodu zvýšení o pevnou částku v plné výši a k dílčímu důchodu se zvýšení o pevnou částku nevyplácí.
(7) Při výpočtu důchodu, jehož
výše se stanoví z důchodu zvýšeného
o pevnou částku, se k tomuto zvýšení
nepřihlíží.
Nejvyšší výměry úhrnu vyplácených
důchodů (dávek) uvedené v § 56
odst.2, 4 a 5, § 64 odst.5, § 70 odst.2 a § 139
odst. 1 zákona o sociálním zabezpečení
[Zákon č.100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení, ve znění zákona
č.110/1990 Sb., zákona č.180/1990 Sb., zákona
č.1/1991 Sb. zákona č.46/1991 Sb., zákona
č.306/1991 Sb., zákona ČNR č. 482/1991
Sb., zákona č.578/1991 Sb.,zákona ČNR
č.582/1991 Sb., zákona č.235/1992 Sb., zákona
ČNR č.589/1992 Sb., zákona ČNR č.37/1993
Sb., zákona č.84/1993 Sb., zákona č.160/1993
Sb., zákona č.266/1993 Sb., zákona č.307/1993
Sb., zákona č. 182/1994 Sb. a zákona č.
241/1994 Sb.] a zvýšené podle § 6
zákona č.255/1993 Sb., o druhém zvýšení
důchodů v roce 1993 a o zvýšení
důchodů přiznávaných v roce
1994, a podle § 7 zákona č.183/1994 Sb., o
zvýšení vyplácených důchodů
a důchodů přiznávaných v roce
1994 a v roce 1995, se dále zvyšují o 300 Kč.
(1) Hranice důchodů, které jsou jediným zdrojem příjmu, činí podle § 54 odst. 1 a § 68 odst. 1 zákona o sociálním zabezpečení [Zákon č.100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění zákona č.110/1990 Sb., zákona č.180/1990 Sb., zákona č.1/1991 Sb. zákona č.46/1991 Sb., zákona č.306/1991 Sb., zákona ČNR č. 482/1991 Sb., zákona č.578/1991 Sb.,zákona ČNR č.582/1991 Sb., zákona č.235/1992 Sb., zákona ČNR č.589/1992 Sb., zákona ČNR č.37/1993 Sb., zákona č.84/1993 Sb., zákona č.160/1993 Sb., zákona č.266/1993 Sb., zákona č.307/1993 Sb., zákona č. 182/1994 Sb. a zákona č. 241/1994 Sb.] 2720 Kč měsíčně a podle § 54 odst.2 a § 68 odst.2 zákona o sociálním zabezpečení [Zákon č.100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění zákona č.110/1990 Sb., zákona č.180/1990 Sb., zákona č.1/1991 Sb. zákona č.46/1991 Sb., zákona č.306/1991 Sb., zákona ČNR č. 482/1991 Sb., zákona č.578/1991 Sb.,zákona ČNR č.582/1991 Sb., zákona č.235/1992 Sb., zákona ČNR č.589/1992 Sb., zákona ČNR č.37/1993 Sb., zákona č.84/1993 Sb., zákona č.160/1993 Sb., zákona č.266/1993 Sb., zákona č.307/1993 Sb., zákona č. 182/1994 Sb. a zákona č. 241/1994 Sb.] 4880 Kč měsíčně.
(2) Důchody vyplácené ke dni účinnosti tohoto zákona, které byly upraveny jako jediný zdroj příjmu, se zvýší bez žádosti od splátky důchodu splatné po 30.červnu 1995.
(3) Důchody starobní, invalidní, vdovské,
vdovecké a sirotčí oboustranně osiřelých
dětí, které dosud nebyly upraveny jako jediný
zdroj příjmu a ani po zvýšení
podle § 1, 2, 3 a 5 nedosahují výše stanovené
v odstavci 1, se upraví na žádost nejdříve
od splátky důchodu splatné po 30.červnu
1995.
(1) Sociální důchody přiznané před 1. červencem 1995 se zvýší bez žádosti od splátky důchodu splatné po 30. červnu 1995 o 260 Kč měsíčně, jde-li o jednotlivce, a o 520 Kč měsíčně, je-li na takový důchod odkázán též rodinný příslušník. Pobírá-li však poživatel sociálního důchodu nebo jeho rodinný příslušník důchod, který byl zvýšen podle § 1 a 5 nebo podle § 5, zvyšuje se sociální důchod jen tehdy, je-li zvýšení podle § 1 a 5 nižší než částky uvedené ve větě první; výše zvýšení se v tom případě stanoví ve výši rozdílu zvýšení podle § 1 a 5 a částek uvedených ve větě první.
(2) Výše sociálního důchodu přiznaného
po 30.červnu 1995 podle § 52 odst.2 zákona
o sociálním zabezpečení [Zákon
č.100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení,
ve znění zákona č.110/1990 Sb., zákona
č.180/1990 Sb., zákona č.1/1991 Sb. zákona
č.46/1991 Sb., zákona č.306/1991 Sb., zákona
ČNR č. 482/1991 Sb., zákona č.578/1991
Sb.,zákona ČNR č.582/1991 Sb., zákona
č.235/1992 Sb., zákona ČNR č.589/1992
Sb., zákona ČNR č.37/1993 Sb., zákona
č.84/1993 Sb., zákona č.160/1993 Sb., zákona
č.266/1993 Sb., zákona č.307/1993 Sb., zákona
č. 182/1994 Sb. a zákona č. 241/1994 Sb.]
činí nejvýše 2720 Kč měsíčně
u jednotlivce a nejvýše 4880 Kč měsíčně,
je-li na takový důchod odkázán též
rodinný příslušník.
Zákon č.183/1994 Sb., o zvýšení vyplácených důchodů a důchodů přiznávaných v roce 1994 a v roce 1995, se mění takto:
1. V § 3 se slova "do 31.prosince 1995" nahrazují slovy "do 30.června 1995".
2. § 6 se vypouští.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1.července 1995.
OBECNÁ ČÁST
Zvyšování důchodů zajišťuje zachování přiměřeného vývoje reálných příjmů důchodců ve vztahu k vývoji reálných příjmů ostatních skupin obyvatelstva. Od roku 1990 došlo ke zvýšení důchodů celkem devětkrát, přičemž zvýšení v prvních třech letech měla za cíl i postupné snižování rozdílů mezi důchody přiznanými v různých obdobích. Diferencovaným zvýšením se podařilo tyto rozdíly v zásadě odstranit a nadálé lze proto k celému souboru vyplácených důchodů přistupovat jednotný způsobem. Ke zvýšení důchodů dochází vždy na základě zvláštního zákona, přičemž k návrhům na zvýšení je přistupováno v souladu se zákonem č. 46/1991 Sb., o zvyšování důchodů, který na počátku procesu liberalizace cen stanovil kritéria pro potřebu dalšího zvýšení důchodů (růst životních nákladů o 10% nebo růst průměrné mzdy o 5%). Od března 1993 platí novela tohoto zákona, podle níž je jediným kritériem růst životních nákladů.
Při předpokládaném růstu spotřebitelských cen v průběhu roku 1995 o cca 10% dojde k naplnění startovací podmínky pro další zvýšení důchodů až v listopadu nebo prosinci 1995. Po zvýšení důchodů v prosinci 1994 činí reálná hodnota průměrného starobního důchodu 9 5 úrovně z června 1992 a do července 1995 poklesne o cca 5%.
Navrhuje se proto zvýšit od července vyplácené důchody a rovněž důchody přiznané v roce 1995 po účinnosti tohoto zákona. Vedle pětiprocentního zvýšení výše vypláceného důchodu (bez zvýšení o pevnou částku 420 Kč) se navrhuje zvýšit důchody též o pevnou částku 680 Kč a současně zrušit dosavadní zvýšení o pevnou částku 420 Kč. Takto konstruované zvýšení znamená, že příjem každého důchodce by se zvýšil o jednotnou částku 260 Kč měsíčně a o částku diferencovanou podle výše důchodu. Navrhované zvýšení tak opět klade důraz na naléhavější potřebu zvýšení u nízkopříjmových skupin důchodců, u nichž zvýšení o pevnou částku znamená, že budou de facto zvýšeny o vyšší procento.
Procentní zvýšení je pak nezbytné proto, aby se nesnižovala diferenciace vyplácených důchodů a nevytvořily se nepřiměřené rozdíly mezi nynějšími důchody a důchody, které budou přiznávány podle nového důchodového systému.
Návrh zákona počítá i se zvýšením hranic nízkých důchodů, které jsou jediným zdrojem příjmu důchodce, a sociálních důchodů. Uvedené hranice se zvýší o částku jednotného pevného zvýšení.
Navržené zvýšení důchodů
povede ke zvýšení průměrného
starobního důchodu o 408 Kč, tj. o 12.1%
a zajistí, aby reálná úroveň
příjmů důchodců znovu dosáhla
úroveň z června 1992.
Ekonomický dopad
výdaje na zvýšení důchodů
budou činit 6.56 mld Kč v roce 1995 a 13 mld Kč
v roce 199&. Administrativní náklady na zvýšení
důchodů, spočívající
ve zvýšení nákladů na tiskopisy,
tabelační papír, potřeby pro výpočetní
techniku, poštovné, služby, daň z přidané
hodnoty a na mzdové prostředky budou v roce 1995
činit 37 mil Kč. V roce 1995 bude tedy potřeba
6.6 mld Kč, které nejsou zahrnuty ve výdajích
státního rozpočtu na rok 1995. Toto potřebné
zvýšení rozpočtu lze pokrýt z
přebytku státního rozpočtu v roce
1994. S ohledem na to, že důchody jsou vypláceny
Českou správnou sociálního zabezpečení,
Vojenským úřadem sociálního
zabezpečení a orgány ministerstev vnitra
a spravedlnosti, je třeba navýšit finanční
prostředky do rozpočtů příslušných
resortů následovně:
Ministerstvo práce a sociálních věcí
- výdaje na dávky | |
- věcné výdaje | |
- mzdové prostředky | |
Celkem |
Ministerstvo obrany
- výdaje na dávky | |
- věcné výdaje | |
- mzdové prostředky | |
Celkem |
Ministerstvo vnitra
- výdaje na dávky | |
- věcné výdaje | |
- mzdové prostředky | |
Celkem |
Ministerstvo spravedlnosti
- výdaje na dávky | |
- věcné výdaje | |
- mzdové prostředky | |
Celkem | |
Úhrnem celkem |
ZVLÁŠTNÍ ČÁST
Navrhuje se zvýšit vyplácené důchody
o 5 % měsíční výše důchodu.
Uvedené procentní zvýšení se
netýká důchodů vdoveckých,
které jsou zvyšovány odlišně samostatným
ustanovením, a dále důchodu manželky
a sociálních důchodů, u nichž
je zvýšení provedeno rovněž samostatnými
ustanoveními, a to pouze zvýšením důchodu
o pevnou částku. Při stanovení výše
procentního zvýšení je třeba
vycházet z výše důchodu bez jeho zvýšení
o pevnou částku 420 Kč, dosud náležející
podle § 6 zákona č.183/1994 Sb.
K § 2:
Důchody, které budou přiznány v období
od data účinnosti tohoto zákona (tj. od 1.
července 1995) do 31. prosince 1995 se navrhuje zvýšit
ve stejném rozsahu jako důchody přiznané
v období od 1. ledna do 30. června 1995, které
jsou podle § 3 zákona č. 183/1994 Sb. při
přiznání zvyšovány o 32 % měsíční
výše důchodu, a dále podle § 1
tohoto zákona o 5 % měsíční
výše takto již zvýšeného důchodu.
Tomu odpovídá navržené procentní
zvýšení důchodu při přiznání
po 30.červnu 1995 o 38,6% měsíční
výše důchodu (1,32 x 1,05 = 1,386).
K § 3:
Vdovecké důchody jsou stanoveny pevnou částkou.
Navrhuje se zvýšit výši této důchodové
dávky ze současných 1000 Kč na 1100
Kč měsíčně. U vyplácených
vdoveckých důchodů tak dochází
ke zvýšení o 100 Kč měsíčně,
popřípadě o 50 Kč měsíčně
u vdoveckých důchodů upravených pro
souběh s jiným důchodem.
K § 4:
S cílem umožnit zvýšení též
pro důchody (úhrny důchodů), jejichž
zvýšení by bylo omezeno současnými
nejvyššími výměrami důchodů
(úhrnu důchodů) se navrhuje přiznat
procentní zvýšení důchodů
nad nejvyšší výměry důchodu
nebo úhrnu důchodů (včetně
zvýšení důchodu pro bezmocnost), nejvýše
však do částky 5100 Kč měsíčně.
K § 5:
Ke všem důchodům, s výjimkou sociálního důchodu, se navrhuje poskytovat zvýšení důchodu o pevnou částku ve výši 680 Kč měsíčně, místo zvýšení o 420 Kč měsíčně, které k těmto důchodům náleží podle § 6 zákona č. 183/1994 Sb. Částka dosavadního zvýšení důchodu o pevnou částku se tak zvýší o 260 Kč měsíčně. Podmínky nároku na zvýšení důchodu o pevnou částku zůstávají přitom zachovány, takže v případě souběhu nároků na dva nebo více důchodů náleží toto zvýšení jen jednou. Uvedené zvýšení o pevnou částku náleží v plné výši i tehdy, když je důchod vyplácen z důvodu souběhu s jiným důchodem nebo příjmem v nižší částce, než náleží. Zákon stanovuje, ke kterému důchodu uvedené zvýšení náleží v případě souběhu nároků na dva nebo více důchodů. Zvýšení důchodu o pevnou částku náleží i nad nejvyšší výměry důchodů (úhrnu důchodů).
Výslovně se stanovuje postup stanovení výše
zvýšení důchodů o pevnou částku
u dílčích důchodů a důchodů
upravených v případě souběhu
důchodu s důchodem z ciziny. Přitom způsob
stanovení výše zvýšení odpovídá
obecným principům nakládání
s touto částí důchodu.
K § 6:
Jak při zvýšení vyplácených
důchodů, tak i při zvýšení
důchodů, k němuž dochází
při přiznání, náleží
částky zvýšení nad nejvyšší
výměry důchodů (úhrnu důchodů).
Dojde-li však ke vzniku souběhu důchodů
nebo k přiznání zvýšení
důchodu pro bezmocnost (a tím k souběhu důchodu
a zvýšení důchodu pro bezmocnost) po
datu zvýšení důchodů, je výše
souběhu důchodů (důchodových
dávek) omezena nejvyššími výměrami
úhrnu vyplácených důchodů (důchodových
dávek) vyplývajícími ze zákona
o sociálním zabezpečení. Tyto výměry
byly již dvakrát zvýšeny, a to zákony
č. 255/1993 Sb. a č. 183/1994 Sb., celkově
o 600 Kč. Navrhuje se zvýšení o dalších
300 Kč. Po navrhovaném dalším zvýšení
by nejvyšší výměry činily
v případě souběhů týkajících
se důchodů z I.AA pracovní kategorie 4700
Kč, z I. pracovní kategorie 4150 Kč, z II.
pracovní kategorie 3800 Kč a z III. pracovní
kategorie 3700 Kč. Nad tyto částky ještě
náleží zvýšení důchodu
o pevnou částku.
K § 7:
Hranice důchodů upravených z titulu jediného
zdroje příjmu se zvyšují o částku
odpovídající částce zvýšení
důchodu o pevnou částku náležející
každému důchodci, tedy o 260 Kč u jednotlivce
a o 520 Kč v případě, že je na
důchod (úhrn důchodů) odkázán
též rodinný příslušník.
Proto se navrhuje, aby tyto částky činily
u jednotlivce 2720 Kč a u dvojice 4880 Kč měsíčně.
K § 8:
Sociální důchod je fakultativní důchodová
dávka určená osobám invalidním
nebo starším 65 let, jejichž životní
potřeby nejsou zajištěny (tj. v zásadě
osobám, které nesplnily podmínky nároku
na starobní nebo invalidní důchod). Výše
tohoto důchodu se stanovuje individuálně
s tím, že je stanovena maximální hranice,
do níž lze tento důchod přiznat. Tyto
hranice jsou stanoveny ve stejné výši, jako
hranice důchodu upraveného z titulu jediného
zdroje příjmu. Navrhuje se proto zvýšit
je na 2720 Kč měsíčně u jednotlivce
a na 4880 Kč měsíčně u dvojice.
Zvýšení vyplácených sociálních
důchodů se navrhuje provést zvýšením
výše důchodu o 260 Kč u jednotlivce
a o 520 Kč u dvojice, tedy o částky, o něž
se zvyšuje zvýšení důchodů
o pevnou částku.
K § 9:
Ustanovení zákona č. 183/1994 Sb. řešící
zvýšení důchodů přiznávaných
v roce 1995 musí být upraveno vzhledem k tomu, že
zvýšení důchodů přiznávaných
od 1. července 1995 do 31. prosince 1995 nově stanovil
tento zákon v § 2. Dále se navrhuje vypustit
ustanovení, podle něhož bylo dosud poskytováno
zvýšení důchodu o pevnou částku,
a to vzhledem ke skutečnosti, že dochází
k novému stanovení výše zvýšení
důchodu o pevnou částku.
K § 10:
Navrhovaná účinnost zákona vychází
z vývoje reálné hodnoty důchodu a
z potřeby jejího užšího sepětí
s vývojem ekonomiky. Navržený termín
je vhodný i proto, že zvýšení důchodů
v poslední třetině roku by bylo obtížně
administrativně proveditelné s ohledem na náročné
práce spojené s přípravou realizace
nového zákona o důchodovém pojištění.