Ministr vnitra Jan Ruml zaslal
odpověď na interpelaci poslance Jana Vika dopisem
ze dne 21. března 1995.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra vnitra Jana
Rum(a na interpelaci poslance Jana Vika. Odpověď je
přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 21. března 1995 | |
Č. j.: KM-64/95-PL |
Vážený pane
poslanče,
obdržel jsem Vaší
interpelaci ze dne 22. února 1995, která se týká
úniku informací ze složek Ministerstva vnitra
a Policie ČR ve vztahu ke sdělovacím prostředkům
a zejména k televizi NOVA.
Pokud se týká možného
úniku informací z policejního radioprovozu
jsem nucen bohužel konstatovat, že tento únik
nemohu vyloučit. V současné době je
provoz veden v rámci VKV na bázi simplexního
systému a ten zajišťuje pouze ochranu před
nekvalifikovaným odposlechem. Technicky jde o inverzi hovorového
spektra a nejde tedy o nepřekonatelnou bariéru.
Nelze tedy vyloučit ani eventualitu,
že některé hromadné sdělovací
prostředky disponují radiostanicemi, které
mohou pracovat v pásmu používaném Policií
České republiky.
Zásadní zvrat lze
v oblasti technického zabezpečení přenosu
informací očekávat až po vybavení
Policie České republiky novým VKV radiovým
systémem, který by měl zajišťovat
vysoké kryptologické hodnoty a jehož zavádění
do výkonu služby Policie České republiky
je závislé na rozpočtových možnostech
Ministerstva vnitra.
Pokud jde, vážený
pane poslanče, o Váš předpoklad, že
unikající informace "nejsou poskytovány
zadarmo" musím konstatovat, že mi není
známo, že by byly prokázány případy
poskytování policejních informací
ze strany Policie České republiky za úplatu.
Jsem si samozřejmě vědom, že takové
spekulace se v tisku objevují,
ale příslušné orgány se mohou
zabývat pouze konkrétními poznatky.
Ve věci záběrů
televize NOVA na údajné policejní materiály,
v nichž se mělo objevit Vaše jméno a další
"údaje" není zřejmé o jaké
" policejní materiály" by se mohlo jednat.
Nedisponuj i v této souvislosti konkrétními
poznatky, které by se mohly stát předmětem
šetření.
Vznesl jste, vážený
pane poslanče, výhradu k tomu, jak je v civilně
správním úseku Ministerstva vnitra nakládáno
s údaji o politických stranách. Dovolte mi,
abych Vás s uvedenými postupy seznámil.
Spisové materiály
politických stran a politických hnutí, založené
v odboru správním Civilněsprávního
úseku, nejsou veřej ně přístupné.
Jedná se o spisový materiál ve smyslu ustanovení
správního řádu, tzn., že do registračního
spisu strany a hnutí mohou nahlížet pouze účastníci
řízení a jejich zástupci, popř.
jiné osoby, pokud prokáží odůvodněnost
svého požadavku.
Toto stanovisko bylo v listopadu
1994 sděleno rovněž Nezávislé
televizní společnosti s. r. o. NOVA k jejímu
písemnému dotazu, zda lze nahlédnout
do spisového materiálu politických stran
a hnutí.
Je proto vyloučeno, aby
záběry TV NOVA na údajné stranické
materiály byly pořízeny na Civilněsprávním
úseku. Mimo to, stanovy založené v registračním
spise nejsou opatřeny registrační doložkou,
ta se vyznačuje pouze na výtisk, který dostává
k dispozici příslušná strana a hnutí.
Tato skutečnost sama o sobě vylučuje autentičnost
"záběru z Civilněsprávního
úseku" na stanovy politických stran s vyznačením
registrace.
Údaje, jež jsou poskytovány
z evidence stran a hnutí vedené Ministerstvem vnitra
ve smyslu zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování
v politických stranách a v politických hnutích,
ve znění pozdějších předpisů,
se týkají názvu strany a hnutí, dne
vzniku, sídla a jména a příjmení
statutárního zástupce.
Pokud jde o Váš požadavek,
abych spolu s policejním prezidentem podnikl některé
kroky k zabránění úniku informací
a všechny zjištěné případy
nekompromisně trestal, chtěl bych Vás ujistit,
že těmto otázkám věnujeme spolu
s policejním prezidentem značnou pozornost a to
nejen v oblasti systémových opatření,
tak při konkrétních případech.
Informace jsou zpravidla sdělovány
zejména tiskovými mluvčími policie.
Pokud se jedná o informace
označené "Pro služební potřebu"
nebo stupni utajení stanovenými zákonem,
je v Policii České republiky důsledně
dbáno na dodržování právních
předpisů v oblasti ochrany utajovaných skutečností
a případné prokázané úniky
takto označených informací jsou šetřeny
a vyvozovány příslušné důsledky.
Musím ovšem ve své
činnosti respektovat ústavně zakotvenou svobodu
projevu, která obsahuje i právo vyhledávat
a šířit informace, které může
být omezeno pouze zákonem z důvodů
stanovených Listinou základních práv
a svobod. Komunikační systém, který
jsme "podědili" bohužel
byl systémem, který svobodu projevu a priori vylučoval
a nepředpokládal pochopitelně únik
informací tisku, který byl plně pod kontrolou
totalitního systému. Musíme pochopitelně
budovat systém pro otevřenou společnost se
svobodou projevu a já nezastírám, že
nás někdy ať již z důvodů
možností rozpočtových, tak i z důvodů
opožděné reakce na technický vývoj
staví současná situace před nové
problémy. Za prioritu však pokládám
ústavně zakotvenou svobodu projevu a šíření
informací a nevidím žádný důvod
k tomu, aby nebyl občan
informován o subjektech politického systému
samozřejmě s nezbytnou ochranou osobních
údajů.
S pozdravem
Vážený pan
Jan VIK
poslanec
Parlament České republiky