Ministr dopravy Jan Stráský
zaslal odpověď na interpelaci poslanců Pavla
Hirše, Pavla Kuličky, Miroslava Kašpárka,
Vítězslava Valacha a Jaroslava Ungera dopisem ze
dne 17. března 1995.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra dopravy Jana
Stráského na interpelaci poslanců Pavla Hirše,
Pavla Kuličky, Miroslava Kašpárka, Vítězslava
Valacha a Jaroslava Ungera. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne března 1995 | |
Č. j. 5178/95-KM | |
3/95-P |
Vážený pane
poslanče,
na základě Vaší
interpelace č. 1555 uplatněné v I. volebním
období Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky dne 28. 2. 1995 spolu s poslanci Miroslavem Kašpárkem,
Pavlem Kuličkou, Jaroslavem Ungrem a Vítězslavem
Valachem ve věci ručení za škody způsobené
v železniční dopravě, uvádím
následující:
Podstatou Vaší interpelace
je obava z neschopnosti subjektů - provozovatelů
drah hradit škody vzniklé provozováním
dráhy třetím osobám. Přitom
nerozlišujete škody vzniklé na základě
činnosti provozovatele dráhy a škody způsobené
provozováním drážní dopravy,
které navíc mohou být dvojího charakteru,
a to škody vzniklé z přepravní smlouvy
a škody vzniklé z
provozu dopravních prostředků. Vedle těchto
škod vyplývajících ze specifického
charakteru podnikání na dráhách a
při provozování drah mohou vznikat samozřejmě
i škody, jejichž odpovědnost je řešena
obecným režimem podle občanského zákoníku.
Současně k tomu poznamenáváte, že
žádná pojišťovna neprovede v železniční
dopravě povinné pojištění odpovědnosti
za škody způsobené třetím osobám.
Vážený pane
poslanče, jsem nucen konstatovat, že Vaše interpelace
vychází z úplně jiné myšlenky,
než která byla rozhodující pro tvorbu
nového zákona o dráhách. Cílem
tohoto zákona bylo v první řadě umožnit
státu ustoupit od státního monopolu nad provozováním
železničních drah a vytvořit podmínky
pro možné podnikání na dráhách
pro soukromé subjekty. Místo státního
monopolu nastupuje ze zákona regulace nejenom podnikání
na dráhách a s dráhami, ale jakéhokoliv
provozování drah a provozování drážní
dopravy. Při regulaci je rozhodující důraz
kladen na zajištění bezpečného
provozování drah a drážní dopravy.
Nebylo úmyslem stanovovat
při regulaci provozování drah a drážní
dopravy vedle bezpečnostních podmínek podmínky,
jejichž naplnění by nebylo v reálných
možnostech potencionálních podnikatelů
v podmínkách České republiky a které
by je spíše odradilo než povzbudilo.
V této souvislosti je nutné
upozornit, že výkon samotné činnosti
provozování dráhy či drážní
dopravy ve své podstatě vylučuje uchazeče
bez potřebného technického, ekonomického,
organizačního či jiného potřebného
zázemí. Je tudíž absurdní vůbec
připustit myšlenku totálně nemajetného
"podnikatele", když tento budoucí podnikatel
musí kupříkladu svoji žádost
o vydání licence k provozování drážní
dopravy doložit údajem o počtu a druhu drážních
vozidel, které bude provozovat.
Dále upozorňuji,
že celý systém regulace provozování
drah i drážní dopravy je postaven ne na "přidělování"
úředního povolení či licence,
ale na "rozhodování" o udělení
úředního povolení či licence,
v čemž je zásadní rozdíl. Rozhodování
podléhá správnímu řízení,
na kladné rozhodnutí o udělení
licence není právní nárok a kladné
rozhodnutí o udělení úředního
povolení může být vydáno pouze
za předpokladu, že žadatel kromě jiného
předloží doklad o technické způsobilosti
dráhy, kterou chce provozovat. Při rozhodovacím
procesu se musí brát v úvahu skutečnost,
o jakou dráhu vůbec jde, zda se jedná o významnou
železniční dráhu nebo naopak o lanovou
dráhu místního významu.
Vezmeme-li si tedy z tohoto pohledu
Vámi kritizovanou sféru finanční garance
za náhrady případně vzniklých
škod z provozu především u fyzických
osob a společností s ručením omezeným
jako provozovatelů dráhy, musím připomenout
zásadní všeobecně uznávaný
platný právní princip odpovědnosti
všech účastníků právních
vztahů k dodržování zákonem stanovených
povinností a tu skutečnost, že i tyto
osoby odpovídají za každou škodu celým
svým majetkem.
Vytvoření prostoru
pro přístup soukromých provozovatelů
drah a soukromých dopravců nesporně nese
s sebou čitelnější odpovědnostní
vztahy za veškerou jimi vykonávanou činnost
vůči všem zúčastněným
subjektům. Je všeobecně známo, že
z tohoto hlediska "odpovědněji" jedná
soukromý provozovatel než státní provozovatel,
za kterým stojí stát - státní
rozpočet.
Rovněž je zřejmé,
že dopravce musí mít poměrně
vysoký majetek a při abnormálně vysoké
škodě může být tento majetek předmětem
výkonu rozhodnutí.
Jsem přesvědčen,
že nastolení podmínky finančního
jištění provozované činnosti
by vedle dalšího požadavku potřebného
finančního zajištění znamenalo
v současných podmínkách v lepším
případě jednoznačné znevýhodnění
tuzemské kapitálové fronty oproti zahraniční
a v horším případě pak úplné
znemožnění nastíněné cesty
podnikání na dráhách. statně
v řadě dalších významných
odvětví snad vyjma obchodování s vojenským
materiálem nebylo přistoupeno na stanovení
takovýchto limitujících
podmínek podnikání, které uchazeče
předem eliminovaly.
Chci Vás ubezpečit,
vážený pane poslanče, že Ministerstvo
dopravy i já osobně se při veškeré
uvedené činnosti účinně zasadíme
o to, aby budoucí vývoj podnikání
na dráhách prokázal, že současně
vyslovované obavy z nedostatečného finančního
jištění této činnosti směrem
k zabezpečení náhrad škod se ukážou
jako zbytečné.
S pozdravem
Vážený pan
Dr. Ing. Pavel Hirš
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky