kterým se doplňuje zákon České národní rady č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
V § 24 zákona České národní rady č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění zákona č. 210/1993 Sb., se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se novým odstavcem 2, který včetně odkazu pod čarou č. 5 zní:
"(2) Závazky Fondu vzniklé z převodu majetku a majetkových účastí státu na jiné osoby podle tohoto nebo zvláštního zákona 5), které nebudou v rámci likvidace Fondu uspokojeny, přecházejí dnem jeho zániku na Českou republiku.
_______________
5) Zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů.".
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
D ů v o d o v á z p r á v a
Usnesením vlády č. 506 ze dne 14.9.1994 bylo uloženo Ministerstvu financí předložit návrh zákona, kterým se doplní zákon č. 576/1990 Sb. o rozpočtových pravidlech tak, že po ukončení činnosti Fondu národního majetku České republiky převezme Česká republika majetkovou odpovědnost za závazky Fondu.
Na základě průběhu připomínkového řízení k návrhu této novely a jednání na úrovni Ministerstva financí a Ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci se navrhuje novelizovat zákon č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodu majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku, ve znění pozdějších předpisů, kam zakotvení předmětného ručení systémově náleží.
Hlavním důvodem navrhovaného zakotvení ručení České republiky za závazky Fondu národního majetku je posílení jistoty osob z předmětných závazků oprávněných (tedy smluvních a potenciálních smluvních partnerů Fondu) že jejich pohledávky vůči FNM budou uspokojeny. Je nutno si uvědomit, že samo zákonné ustanovení (stávající znění § 24 zákona č. 171/1991 Sb.) stanovící, že o zániku Fondu bude rozhodnuto zvláštním zákonem, představuje zdroj značné nedůvěry zejména zahraničních partnerů Fondu, zda tento předvídaný zákon nestanoví zrušení Fondu bez právního nástupce s tím, že za nevypořádané závazky Fondu nikdo neručí ani je nepřebírá. Tato nedůvěra se pak stává nedůvěrou v samotný proces privatizace v České republice.
Závazky Fondu národního majetku, o které se jedná (tedy závazky, které se mohou objevit až po případné likvidaci FNM nebo na jejichž úhradu již Fond nebude mít prostředky) a které nelze v současné době v žádném případě numericky kvantifikovat, vznikly či vzniknou zejména z titulu slev z kupní ceny z důvodu chybějících či vadných věcí, z titulu povinnosti doplatit vklad v případě, kdy při založení obchodní společnosti FNM nevložil do jejího majetku vklady, které vložit měl, z titulu ručení za závazky nesplněné nabyvatelem privatizovaného majetku (pokud přešly na nabyvatele majetku před účinností zákona č. 210/93 Sb.), z titulu úhrady nákladů vynaložených na vypořádání ekolog. závazků a z titulu poskytování zajištění úvěrů podnikům.