Příloha č.8
Průměrná doba a věk dožití
při dosažení důchodového věku
(současný stav) a míra závislosti
ve vybraných státech
|
|
|
|
| |
| Stát | |||||
| Česká republika | |||||
| Austrálie | |||||
| Belgie | |||||
| Dánsko | |||||
| Finsko | |||||
| Francie | |||||
| Holandsko | |||||
| Irsko | |||||
| Island | |||||
| Itálie | |||||
| Japonsko | |||||
| Kanada | |||||
| Lucembursko | |||||
| Maďarsko | |||||
| Německo:SRN | |||||
| býv.NDR | |||||
| Norsko | |||||
| Nový Zéland | |||||
| Polsko | |||||
| Portugalsko | |||||
| Rakousko | |||||
| Řecko | |||||
| Španělsko | |||||
| Švédsko | |||||
| Švýcarsko | |||||
| Turecko | |||||
| Velká Británie | |||||
| USA | |||||
Průměrná doba a věk dožití při dosažení důchodového věku
a míra závislosti po zvýšení
důchodového věku, které navrhují
uvedené státy
|
|
|
|
| |
| Stát | |||||
| Česká republika | |||||
| Itálie | |||||
| Nový Zéland | |||||
| Portugalsko | |||||
| Rakousko | |||||
| Řecko | |||||
| Švédsko | |||||
| Velká Británie | |||||
| USA |
*) pružná věková hranice od 60 do 65
let pro muže i ženy
Poznámka:
Míra závislosti = počet osob v postproduktivním
věku na 1000 ekonomicky aktivních. Průměrnou
dobou dožití rozumíme počet let, kterých
se v průměru dožijí lidé, kteří
již dosáhli uvedeného důchodového
věku.
Prameny: Social Security Throughout the World, Social Security
Administration, USA Demographic Yearbook 1991
Příloha č. 9
Poměr doby ekonomické aktivity osob a průměrně
doby pobírání starobního důchodu
ve vybraných státech (současný stav)
|
|
|
| |||
| Stát | ||||||
| Česká republika | ||||||
| Austrálie | ||||||
| Belgie | ||||||
| Dánsko | ||||||
| Finsko | ||||||
| Francie | ||||||
| Holandsko | ||||||
| Irsko | ||||||
| Island | ||||||
| Itálie | ||||||
| Japonsko | ||||||
| Kanada | ||||||
| Lucembursko | ||||||
| Maďarsko | ||||||
| Německo:SRN | ||||||
| býv. NDR | ||||||
| Norsko | ||||||
| Nový Zéland | ||||||
| Polsko | ||||||
| Portugalsko | ||||||
| Rakousko | ||||||
| Řecko | ||||||
| Španělsko | ||||||
| Švédsko | ||||||
| Švýcarsko | ||||||
| Turecko | ||||||
| Velká Británie | ||||||
| USA | ||||||
Poměr doby ekonomické aktivity osob a průměrné
doby pobírání starobního důchodu
po zvýšení důchodového věku
ve státech, které zvýšení navrhují
|
|
|
| |||
| Stát | ||||||
| Česká republika | ||||||
| Itálie | ||||||
| Nový Zéland | ||||||
| Portugalsko | ||||||
| Rakousko | ||||||
| Řecko | ||||||
| Švédsko | ||||||
| Velká Británie | ||||||
| USA | ||||||
*) pružná věková hranice od 60 do 65
let pro muže i ženy
Průměrnou dobou dožití rozumíme
počet let, kterých se v průměru dožijí
lidé, kteří již dosáhli uvedeného
důchodového věku.
Prameny: Social Security Throughout the World Social Security Administration.USA
Demographic Yearbook 1991
Příloha č. 10. 1

Příloha č.10.2
Příloha č.11
PŘEDPOKLADY MODELOVÝCH VÝPOČTŮ
| meziroční růst v ° | |||
| Rok |
| ||
| 1994 | |||
| 1995 | |||
| 1996 | |||
| 1997 | |||
| 1998 | |||
| 1999 | |||
| 2000 | |||
| 1996-2000*) | |||
| 2001-2005*) | |||
| 2006-2010*) | |||
| 2011-2020*) | |||
| 1996-2020*) | |||
| *)průměrný růst za dané období
Spotřebitelské ceny: do roku 1997 MF, dále odhad MPSV Průměrná mzda: odhad MPSV | |||
V propočtech je zohledněn vývoj nezaměstnanosti a dopad změn věkových hranic na počet důchodců se zřetelem i na možné zvýšení invalidních a předčasných důchodů a vychází se z těchto vstupních údajů:
| Objem vyměřovacích základů (vč. ozbr.složek) - rozpočet na r.1995 | |
| Výdaje na důchody (vč. ozbr. složek) rozpočet na r. 1995 | |
| Výdaje na důchody (vč. ozbr. složek) včetně zvýšení od července 1995 | |
| Odhad průměrné mzdy fyzických osob v roce 1994 (MPSV) | |
| Počet sociálně pojištěných v roce 1993 (ČSÚ) |
| Příloha č.12 |
§ 64 návrhu zákona obsahuje zmocnění pro vládu provést zvýšení vyplácených důchodů. Stanovuje podmínky a určuje rozsah tohoto zvyšování.
Odstavec (1) ukládá vládě povinnost zvýšit vyplácené důchody,.jakmile je splněna podmínka vzrůstu úhrnného indexu spotřebitelských cen minimálně o 5 %.
Odstavec (2) určuje minimální výši
zvýšení v závislosti na růstu
spotřebitelských cen. Navíc stanoví
povinnost zvýšit důchod v závislosti
na růstu reálné mzdy v případě,
že ve dvou po sobě následujících
kalendářních rocích předcházejících
roku, v němž se důchody zvyšují
podle odstavce (1), dosáhne index růstu reálné
mzdy za kalendářní rok hodnoty větší
než 1.
V této.příloze je uveden modelový
příklad výpočtu minimální
výše souhrnného zvýšení
vyplácených důchodů, který
vychází z předpokladů uvedených
v Příloze č.11. Příklad ukazuje,
kdy a v jaké minimální výši by
mohlo probíhat zvyšování v průběhu
let 1996 -- 2000.
Zavedeme následující označení:
Mt = průměrná nominální
mzda v roce t
IMt = Mt/ Mt-1 = index růstu průměrné nominální mzdy v roce t
Ct = úhrnný index meziročního růstu spotřebitelských cen v roce t
C = úhrnný index růstu spotřebitelských cen od posledního zvýšení
Rt= IMt / Ct = index růstu reálné mzdy v roce t
Z = index souhrnného zvýšení vyplácených
důchodů
Zvýšení důchodů se provede,
jestliže C je větší nebo rovno než
1.05.
Minimální výše (v % souhrnného zvýšení vyplácených důchodů je rovna (Z - 1) * 100%, kde Z určíme následujícím způsobem:
Z = C, jestliže Rt-1 je menší než
1 nebo Rt-2 je menší než 1 (nebo platí
obojí) nebo při druhém a dalším
zvýšení v kalendářním
roce;
Modelový výpočet indexu souhrnného
zvýšení vyplácených důchodů
podle § 64
| Zvýšení
v měsíci | |||||||
| Rok | |||||||
| 1994 | |||||||
| 1995 | |||||||
| 1996 | |||||||
| květen | |||||||
| prosinec | |||||||
| 1997 | |||||||
| srpen | |||||||
| 1998 | |||||||
| duben | |||||||
| 1999 | |||||||
| leden | |||||||
| listopad | |||||||
| 2000 | |||||||
| listopad | |||||||
1) celkové zvýšení v roce 1996 je 1.1 *1.053 = 1.158
2) celkové zvýšení v roce 1999 je 1.062
* 1.05 = 1.115
| Příloha č. 13 |
Návrh zákona o důchodovém pojištění
byl zpracován podle zásad, které dne 15.prosince
1993 schválila vláda České republiky.
Ve srovnání se zásadami zákona došlo
v návrhu zákona k těmto hlavním změnám:
1. Osobní rozsah důchodového pojištění
Podle zásad měly být účastny
pojištění osoby pečující
o dítě do tří let jeho věku,
návrh zákona prodlužuj e dobu účasti
při péči do čtyř let věku
dítěte; kromě toho zavádí novou
náhradní dobu pojištění - pobírání
důchodu za výsluhu let - a to i za období
před 1. lednem 1996.
Změna je zdůrazněním zájmu
o prodlužování mateřské péče;
pečující osoba nebude za tuto dobu platit
pojistné.
2. Výpočet důchodů
Zásady předpokládaly lineární
způsob výpočtu závislý pouze
na výpočtovém základu a délce
doby pojištění, návrh. zákona
obsahuje (kromě terminologických změn) skladbu
všech důchodů ze dvou složek.
Důchod se bude skládat ze základní
výměry a procentní výměry.
Základní výměra bude určena
pevnou jednotnou částkou (navrhuje se ve výši
680 Kč; tato částka zohledňuje i předpokládané
zvýšení důchodů v roce 1995).
Při souběhu nároků na více
důchodů bude náležet základní
výměra pouze jednou. Procentní výměra
bude závislá na délce doby pojištění
a výpočtovém základu. U důchodů
přiznaných před 1.1.1996 se za procentní
výměru bude považovat výše vypláceného
důchodu bez zvýšení o pevnou částku
(podle zákona č. 183/1994 Sb. a podle zákona
o zvýšení důchodů v roce 1995).
Zvýšení o tuto pevnou částku
se bude považovat za základní výměru
důchodu.
Dvousložková konstrukce znamená zvýšení
míry sociální solidarity. Součet obou
složek bude dostatečný k zamezení chudoby
u nízko příjmových kategorií.
Po dobu deseti let navíc bude platit ustanovení,
že nově přiznaný důchod nesmí
být nižší než podle dnešních
předpisů. Pro vyšší příjmové
kategorie bude důchod mírně výhodnější
než v současném systému. V průměru
zůstane úroveň důchodů zachována.
Úpravami jednotlivých složek důchodů
dvousložková konstrukce umožní variabilně
reagovat na ekonomické pohyby.
V důsledku dvousložkové konstrukce důchodů
byla potřebným způsobem upravena všechna
příslušná ustanovení týkající
se výše důchodů a výše úhrnu
důchodů.
3. Roční vyměřovací základ
Zásady předpokládaly při stanovení
indexovaného osobního vyměřovacího
základu použití nárůstu všeobecného
vyměřovacího základu za dobu mezi
rokem, za který byl rozhodný příjem
dosažen, a rokem zpravidla předcházejícím
roku přiznání důchodu: návrh
zákona období pro indexaci o rok zkracuj e. Změna
vychází z technických možností
Českého statistického úřadu,
protože nárůst je možno objektivně
zjistit až ve třetím čtvrtletí
následujícího kalendářního
roku, tedy v době, kdy je již důchod zpravidla
přiznán. Tento časový posun však
bude vyrovnáván při periodických zvyšováních
vyplácených důchodů.
Zásady vázaly omezování průměrného
osobního vyměřovacího základu
ve vyšších příjmových kategoriích
na každoroční vývoj všeobecného
vyměřovacího základu a navíc
stanovily limit pro zápočet výdělků
pro výpočet důchodu. Návrh zákona
stanoví jako redukční hranice určité
částky.
Při určení výpočtového
základu se navrhuje započítávat částku
4500 Kč v plné výši, z částky
nad 4500 Kč do 9000 Kč se započte 30 % a
z částky nad 9000 Kč se započte 10
%.
Vládě se ukládá za stanovených
podmínek tyto částky zvyšovat. Navržený
způsob je jednodušší a změna opět
respektuje technické možnosti ČSÚ, které
by proces zvyšování redukčních
hranic zpožďovaly.
4. Předčasné poskytování
starobního důchodu
Zásady přejímaly pouze obsah zákona
č. 39/1994 Sb., o předčasném pobírání
starobního důchodu a o změně zákonů
na úseku zaměstnanosti; návrh zákona
obsahuje ještě další typ tohoto způsobu
poskytování, t.j. až tři roky před
dosažením důchodového věku.
Změna umožňuje poskytovat starobní důchod
též za podmínek mírnějších
než je dosavadní právní úprava,
přičemž jsou v jeho výši promítnuty
pojistně matematické principy, a to rovněž
zmírněně pojaté; určení
výše je oproti zásadám koncipováno
výhodněji i pro přejímaný typ
předčasného poskytování.
5. Poskytování starobního důchodu
při další pracovní činnosti
Zásady předpokládaly neposkytovat tento důchod
po dobu dvou let od vzniku nároku na něj při
příjmu z výdělečné činnosti
přesahujícím částku minimální
mzdy; návrh zákona toto kritérium nahrazuje
částkou životního minima jednotlivce.
Změna je výhodnější nejen z pohledu
nominální částky, ale i z hlediska
jejího vývoje, protože zvyšování
životního minima má vláda zákonem
uloženo.
6. Valorizace důchodů
Valorizace důchodů se bude vázat nejen na
vývoj cen, ale i na vývoj průměrné
mzdy. Vyplácené důchody se budou zvyšovat,
jestliže od předchozího zvýšení
vzroste úhrnný index spotřebitelských
cen aspoň o 5%. Při stanovení částek
se přihlédne i k vývoji průměrné
mzdy. Částky zvýšení stanoví
vláda nařízením. Přitom stanoví
i novou částku základní výměry
a upraví hranice redukce výpočtu základu
tak, aby byl v souladu vývoj nově přiznaných
a vyplácených důchodů.
Změna směřuje k zachování přiměřené
relace mezi růstem mezd a výší vyplácených
důchodů.
7. Trvání nároku na vdovský (vdovecký)
důchod
Zásady stanovily jako jednu z podmínek pro trvání
nároku na vdovský důchod dosažení
důchodového věku, a u vdoveckého důchodu
dosažení věku 62 let; návrh na obě
tyto hranice snižuje. Změna rozšiřuje
okruh těchto osob o generaci "předdůchodového"
věku.
8. Úhrnná výše pozůstalostních
dávek
Zásady počítaly s tím, že úhrn
pozůstalostních dávek nesmí přesáhnout
výši důchodu zemřelého, z něhož
byly odvozeny; návrh zákona od toho upouští.
Změna zachovává současný právní
stav.
9. Přechodná ustanovení
a) Plný invalidní důchod
Zásady předpokládaly zachování
tzv. stavovského důchodu za dosavadních podmínek,
dosáhne-li jeho poživatel ke dni účinnosti
zákona věku 5 let; návrh zákona tuto
hranici snižuje v návaznosti na důchodový
věk.
Změna spočívá v rozšíření
právní ochrany o další generační
skupinu.
b) Důchod za výsluhu let
Zásady zrušily nárok i na vyplácené
důchody při kompenzaci 12 měsíčními
splátkami: návrh zákona mění
tento druh důchodu na částečný
invalidní se všemi důsledky, přičemž
umožňuje volbu mezi touto změnou a výplatou
24 měsíčních splátek.
Změna výrazně posiluje právní
záruky nabytých nároků.
c) Vdovsky důchod
Zásady předpokládaly zánik nároku
v případech, kdy nebudou splněny podmínky
nového zákona; návrh zákona zachovává
tyto nároky podle dosavadních předpisů.
Změna rovněž posiluje právní
záruky.
d) Důchod manželky a sociální důchod
Zásady předpokládaly ponechání
důchodu manželky za dosavadních podmínek
a zrušení sociálních důchodů;
návrh zákona oba druhy důchodů mění
na starobní nebo plné invalidní v závislosti
na věku důchodce.
Změna nejen posiluje právní záruky,
ale v řadě případů dané
důchodce zvýhodňuje zahrnutím těchto
důchodů do systému jejich zvyšování.
10. Účinnost
Účinnost zákona o důchodovém
pojištění se navrhuje stanovit dnem 1. ledna
1996.

