Ministr zdravotnictví Luďek Rubáš zaslal
odpověď na interpelaci poslance Bohuslava Kuby dopisem
ze dne 7. dubna 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
zdravotnictví Luďka Rubáše na interpelaci
poslance Bohuslava Kuby. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ
ČESKÉ REPUBLIKY
MUDr. LUDĚK RUBÁŠ
V Praze dne 23. března 1995 | |
Čj. SM 44405 |
Vážený pane poslanče,
dovolte, abych se ve své odpovědi soustředil
na opravdu konkrétní otázky a ponechal bez
reakce Vaše invektivy. Nejprve bych však chtěl
zásadně odmítnout Vaše nepodložené
obecné tvrzení o stále se zhoršující
situaci ve zdravotnictví. Váš omyl lze vysvětlit
neinformovaností a neznalostí základních
údajů vývoji ukazatelů zdravotního
stavu českého obyvatelstva, jakožto základního
cíle a výsledku snažení zdravotníků.
Zde by Vám mohla být k užitku tato tabulka:
Vývoj zdravotnických ukazatelů | ||||||
Ukazatel | ||||||
Kojenecká úmrtnost | 11,00 | 10,00 | 10,80 | 10.40 | 9,90 | 8,49 |
Incidence vrozených vad | 187,61 | 189,19 | 172,39 | 181,15 | 176,33 | 183,19 |
Střední délka života - muži | 68,10 | 68,10 | 67,50 | 68,20 | 68,50 | 68,90 |
Střední délka života -žen | 75,30 | 75,40 | 76,00 | 75,70 | 76,10 | 76,60 |
Úmrtnost - celkem | 1213,7 | 1232,3 | 1246,4 | 1205,7 | 1166,3 | 1144,0 |
Úmrtnost - nemoci oběhové soustavy | 676,00 | 692,80 | 698,60 | 674,10 | 649,90 | 638,0 |
Úmrtnost - novotvary | 271,20 | 270,10 | 274,40 | 274,10 | 271,50 | 272,00 |
Úmrtnost- poranění a otravy | 80,10 | 80,90 | 87,30 | 85,20 | 84,20 | 82,20 |
Odpovědi na Vaše otázky číslo 1, 2, a 4 přináší další, dosti obsáhlá tabulka na následující straně. V této tabulce jsou v přehledu uvedena jak již zavedená, tak i připravená a připravovaná opatření k racionalizaci úhrad a poskytování zdravotní péče. Tato opatření jsou významná i pro zvyšování kvality zdravotní péče, udržení její co nejširší dostupnosti a tím i ke zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva.
Doufám, že Vás předložený
soupis opatření, který je i zároveň
Vámi požadovaným harmonogramem, dostatečně
zbavuje obav o účelnost a systematičnost
našich záměrů a zároveň
Vám ozřejmuje, že ne všechna opatření
lze uskutečnit ze dne na den a že rovněž
ne všechna z dostupných řešení
lze bez problémů v reálném systému
aplikovat. Tato tabulka může obsahovat pouze nejzákladnější
informace o všech zde uvedených opatřeních.
Zevrubný výklad se vymyká možnostem
této odpovědi.
Možnosti regulace úhrad za poskytovanou zdravotní péči v systému všeobecného zdravotního pojištění
soupis významnějších opatřeni, která byla zavedena, jsou připravena nebo jsou připravována ministerstvem zdravotnictví (ev. ministerstvem financí) | ||
1 cenová relace | ||
2 definice nečastějších výkonů; vč. metodik vykazováni některých zdravotních výkonů | ||
3 vymezení obsahu plné a částečně hrazené péče | ||
4 přímá finanční spoluúčast pacientů u některých zdravotních výkonů | ||
5 omezení bez platného přístupu k odbornému lékaři bez doporučení praktickým lékařem | ||
6 omezeni v užití zdravotní dopravní služby | ||
7 agregace některých zdravotních výkonů v lůžkové péči do paušální úhrady za ošetřovací den | ||
8 zvýšená regulace nákladů na léčiva; zejména formou:
a. limitní úhrad ze generické skupiny léčiv (skupin podle druhu a obsahu účinné látky) b. vymezení skupiny léčiv nehrazených ze systému zdravotního pojištění c. snížení počtu léčiv hrazených vždy ze systému zdravotního pojištění (život zachraňující léčiva) | ||
9 vyšší účinnost revizního systému zdravotních pojišťoven (zejm. dle § 31 Zdravotního řádu) | ||
10 sestupná sazba paušální úhrad za ošetřovací den v nemocniční péči na smluvním základě | ||
11 možnost omezení rozsahu a struktury poskytování zdravotní péče ukončení smluvní povinnosti | ||
12 limitace možnosti úhrady "nehrazené péče" z prostředků zákonného pojištění | ||
13 obecně závazná sestupná sazba paušální úhrad za ošetřovací den v nemocniční péči | ||
14 agregace výkonů v primární ambulantní péči | ||
15 časová limitace počtu výkonů | ||
16 reg. objemu vykazované ambulantní péče (sestupná úhrada o překročení stanoveného limitu) | ||
17 generický seznam léčiv | ||
18 stanovení a aplikace diferencovaných obchodních přirážek k cenám léčiv | ||
19 pevnou částkou (limitovaná spoluúčast na úhradě pobytu v lůžkových zdravotnických zařízeních | ||
20 jiné způsoby úhrad za poskytnutou zdravotní péči (kromě platby za výkon) na smluvním základě | ||
21 platba za ošetřeného pacienta v péči primárního lékaře (kapitace) | ||
22 platba podle druhu (typu) onemocnění a odbornosti v nemocniční péči | ||
23 poměrná spoluúčast na úhradě ambulantní péče s ročním limitem celkové vše spoluúčasti | ||
24 finanční limit objemu předepsaných léků při poskytování ambulantní péče (pozit/neg. bonifikace) | ||
25 vyhlášení pevných cen léčiv = pozastavení možnosti zvýšení cen léčiv (cenové moratorium) | ||
26 stanovení standardů léčebné péče (metodické opatření MZ) | ||
27 fázovaný přechod na pokladenský systém ve stomatologické péči |
3. Není opravdu věcí Ministerstva zdravotnictví
zasahovat do chodu zdravotních pojišťoven. Naopak,
je povinností především Ministerstva
zdravotnictví a Ministerstva financí stanovit zákonný
rámec činnosti zdravotních pojišťoven.
5. Přiměřený stupeň paušalizace
v různých typech zdravotnických zařízení
a druzích péče o zdraví nemá
v žádném případě protitržní
charakter. Je směřován k usnadnění
administrativy zdravotnických zařízení,
k racionalizaci vykazování činnosti pro potřeby
plátce zdravotní péče. Jsme přesvědčeni,
že námi navrhovaný systém je co do stupně
agregace výkonů vyvážený a z
hlediska hladkého fungování zdravotnických
zařízení nezbytný.
6. V současné době poskytuje 84% lékařů
primární péčí v soukromých
praxích, privátní je i značná
část péče ambulantních specialistů.
Privátního vlastníka má 65 % lékáren.
Schváleno bylo již přes 2 800 privatizačních
projektů na polikliniky a na lůžková
zařízení a probíhá proces postupného
přebírání majetku, který si
ovšem nutně vyžaduje určitý nezbytný
čas.
7. Ministerstvo zdravotnictví vychází z přesvědčení, že částka vynakládaná v České republice na zdravotnictví odpovídá současným ekonomickým možnostem státu a je
dostačující. Státní zdravotní
politika je proto zaměřena na zajišťování
účelného vynakládání
veřejných prostředků na péči
o zdraví, tedy na zabezpečení optimální
efektivity a kvality zdravotní péče.
Pokud budete mít, vážený pane poslanče,
pocit, že jsem neodpověděl na všechny
Vaše otázky, rád své odpovědi
příležitostně doplním.
S pozdravem
Luděk Rubáš |
Vážený pan
Bohuslav Kuba
poslanec PSP ČR
Sněmovní 4