Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

1. volební období

1580 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Bohuslava Kuby

na ministra zdravotnictví Luďka Rubáše

ve věci celkové situace ve zdravotnictví

Ministr zdravotnictví Luďek Rubáš zaslal odpověď na interpelaci poslance Bohuslava Kuby dopisem ze dne 7. dubna 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra zdravotnictví Luďka Rubáše na interpelaci poslance Bohuslava Kuby. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 12. dubna 1995

Milan Uhde v.r.

Příloha

MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ

ČESKÉ REPUBLIKY

MUDr. LUDĚK RUBÁŠ

 V Praze dne 23. března 1995
 Čj. SM 44405

Vážený pane poslanče,

dovolte, abych se ve své odpovědi soustředil na opravdu konkrétní otázky a ponechal bez reakce Vaše invektivy. Nejprve bych však chtěl zásadně odmítnout Vaše nepodložené obecné tvrzení o stále se zhoršující situaci ve zdravotnictví. Váš omyl lze vysvětlit neinformovaností a neznalostí základních údajů vývoji ukazatelů zdravotního stavu českého obyvatelstva, jakožto základního cíle a výsledku snažení zdravotníků. Zde by Vám mohla být k užitku tato tabulka:

Vývoj zdravotnických ukazatelů
Ukazatel
1988
1989
1990
1991
1992
1993
Kojenecká úmrtnost11,00 10,0010,8010.40 9,908,49
Incidence vrozených vad187,61 189,19172,39181,15 176,33183,19
Střední délka života - muži 68,1068,1067,50 68,2068,5068,90
Střední délka života -žen 75,3075,4076,00 75,7076,1076,60
Úmrtnost - celkem1213,7 1232,31246,41205,7 1166,31144,0
Úmrtnost - nemoci oběhové soustavy 676,00692,80698,60 674,10649,90638,0
Úmrtnost - novotvary271,20 270,10274,40274,10 271,50272,00
Úmrtnost- poranění a otravy 80,1080,9087,30 85,2084,2082,20

Odpovědi na Vaše otázky číslo 1, 2, a 4 přináší další, dosti obsáhlá tabulka na následující straně. V této tabulce jsou v přehledu uvedena jak již zavedená, tak i připravená a připravovaná opatření k racionalizaci úhrad a poskytování zdravotní péče. Tato opatření jsou významná i pro zvyšování kvality zdravotní péče, udržení její co nejširší dostupnosti a tím i ke zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva.

Doufám, že Vás předložený soupis opatření, který je i zároveň Vámi požadovaným harmonogramem, dostatečně zbavuje obav o účelnost a systematičnost našich záměrů a zároveň Vám ozřejmuje, že ne všechna opatření lze uskutečnit ze dne na den a že rovněž ne všechna z dostupných řešení lze bez problémů v reálném systému aplikovat. Tato tabulka může obsahovat pouze nejzákladnější informace o všech zde uvedených opatřeních. Zevrubný výklad se vymyká možnostem této odpovědi.

Možnosti regulace úhrad za poskytovanou zdravotní péči v systému všeobecného zdravotního pojištění

soupis významnějších opatřeni, která byla zavedena, jsou připravena nebo jsou připravována ministerstvem

zdravotnictví (ev. ministerstvem financí)

opatření
forma
termín
1 cenová relace
Cenové předpisy MF
1990
2 definice nečastějších výkonů; vč. metodik vykazováni některých zdravotních výkonů
Věstník MZ ČR
1.Q 94
3 vymezení obsahu plné a částečně hrazené péče
Zdravotní řád a vyhl.
3.Q 94
4 přímá finanční spoluúčast pacientů u některých zdravotních výkonů
Zdravotní řád a vyhl.
3.Q 94
5 omezení bez platného přístupu k odbornému lékaři bez doporučení praktickým lékařem
Zdravotní řád a vyhl.
3.Q 94
6 omezeni v užití zdravotní dopravní služby
Zdravotní řád a vyhl.
3 Q 94
7 agregace některých zdravotních výkonů v lůžkové péči do paušální úhrady za ošetřovací den
Zdravotní řád a vyhl.
3.Q 94
8 zvýšená regulace nákladů na léčiva; zejména formou:

a. limitní úhrad ze generické skupiny léčiv (skupin podle druhu a obsahu účinné látky)

b. vymezení skupiny léčiv nehrazených ze systému zdravotního pojištění

c. snížení počtu léčiv hrazených vždy ze systému zdravotního pojištění (život zachraňující léčiva)

Seznam léčiv
3.Q 94
9 vyšší účinnost revizního systému zdravotních pojišťoven (zejm. dle § 31 Zdravotního řádu)
Zdravotní řád
3.Q 94
10 sestupná sazba paušální úhrad za ošetřovací den v nemocniční péči na smluvním základě
vyhláška
4.Q 94
11 možnost omezení rozsahu a struktury poskytování zdravotní péče ukončení smluvní povinnosti
zákon
1.Q 95
12 limitace možnosti úhrady "nehrazené péče" z prostředků zákonného pojištění
zákon a Zdravotní řád
1.Q 95
13 obecně závazná sestupná sazba paušální úhrad za ošetřovací den v nemocniční péči
nový Seznam výkonů
1.Q 95
14 agregace výkonů v primární ambulantní péči
nový Seznam výkonů
1.Q 95
15 časová limitace počtu výkonů
nový Seznam výkonů
1.Q 95 `
16 reg. objemu vykazované ambulantní péče (sestupná úhrada o překročení stanoveného limitu)
Zdravotní řád
2.Q 95
17 generický seznam léčiv
Seznam léčiv
2.Q 95
18 stanovení a aplikace diferencovaných obchodních přirážek k cenám léčiv
Cenové předpisy MF
2.Q 95
19 pevnou částkou (limitovaná spoluúčast na úhradě pobytu v lůžkových zdravotnických zařízeních
Seznam výkonů
1995
20 jiné způsoby úhrad za poskytnutou zdravotní péči (kromě platby za výkon) na smluvním základě
zákon
1995
21 platba za ošetřeného pacienta v péči primárního lékaře (kapitace)
Seznam výkonů
1996
22 platba podle druhu (typu) onemocnění a odbornosti v nemocniční péči
Seznam výkonů
1996
23 poměrná spoluúčast na úhradě ambulantní péče s ročním limitem celkové vše spoluúčasti
Seznam výkonů
1996
24 finanční limit objemu předepsaných léků při poskytování ambulantní péče (pozit/neg. bonifikace)
Zdravotní řád
95/96
25 vyhlášení pevných cen léčiv = pozastavení možnosti zvýšení cen léčiv (cenové moratorium)
Cenové předpisy MF
95/96
26 stanovení standardů léčebné péče (metodické opatření MZ)
Věstník MZ ČR
95/96
27 fázovaný přechod na pokladenský systém ve stomatologické péči
zákon
97/98

3. Není opravdu věcí Ministerstva zdravotnictví zasahovat do chodu zdravotních pojišťoven. Naopak, je povinností především Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva financí stanovit zákonný rámec činnosti zdravotních pojišťoven.

5. Přiměřený stupeň paušalizace v různých typech zdravotnických zařízení a druzích péče o zdraví nemá v žádném případě protitržní charakter. Je směřován k usnadnění administrativy zdravotnických zařízení, k racionalizaci vykazování činnosti pro potřeby plátce zdravotní péče. Jsme přesvědčeni, že námi navrhovaný systém je co do stupně agregace výkonů vyvážený a z hlediska hladkého fungování zdravotnických zařízení nezbytný.

6. V současné době poskytuje 84% lékařů primární péčí v soukromých praxích, privátní je i značná část péče ambulantních specialistů. Privátního vlastníka má 65 % lékáren. Schváleno bylo již přes 2 800 privatizačních projektů na polikliniky a na lůžková zařízení a probíhá proces postupného přebírání majetku, který si ovšem nutně vyžaduje určitý nezbytný čas.

7. Ministerstvo zdravotnictví vychází z přesvědčení, že částka vynakládaná v České republice na zdravotnictví odpovídá současným ekonomickým možnostem státu a je

dostačující. Státní zdravotní politika je proto zaměřena na zajišťování účelného vynakládání veřejných prostředků na péči o zdraví, tedy na zabezpečení optimální efektivity a kvality zdravotní péče.

Pokud budete mít, vážený pane poslanče, pocit, že jsem neodpověděl na všechny Vaše otázky, rád své odpovědi příležitostně doplním.

S pozdravem

 Luděk Rubáš

Vážený pan

Bohuslav Kuba

poslanec PSP ČR

Sněmovní 4

118 26 Praha 1


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP