Předseda vlády Václav
Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslance Jaroslava
Vlčka dopisem ze dne 25. května 1995.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď předsedy vlády
Václava Klause na interpelaci poslance Jaroslava Vlčka.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Václav KLAUS
předseda vlády
České republiky
V Praze dne 25. 5. 1995
Čj.: 26726/95-ova |
Vážený pane
poslanče,
ve své písemné
interpelaci, ve které se zabýváte problematikou
jaderné elektrárny Temelín, jste mi položil
několik konkrétních otázek. Dovolte
mi proto, abych ve své odpovědi postupoval podle
těchto otázek.
1. Kdy bude jaderná
elektrárna Temelín dokončena podle stávajících
jednání se subdodavateli?
Za dostavbu jaderné elektrárny
je odpovědný její stavebník ČEZ,
a. s., který je zároveň jejím investorem
i budoucím provozovatelem. Ten uzavírá smlouvy
s generálním dodavatelem stavební části
(Vodní stavby Bohemia, a. s.) a generálním
dodavatelem technologie (Škoda Praha, a. s.) na dodávku
a uvedení do provozu celého díla. Tito generální
dodavatelé dále uzavírají smlouvy
s dalšími dodavateli.
V částí technologie uzavírá
Škoda Praha, a. s., další smlouvy s cca dvaceti
tzv. finálními dodavateli. V současné
době probíhá transformace celého smluvního
systému, který byl konstruován ještě
na základě původního hospodářského
zákoníku, na smlouvy o dílo podle
obchodního zákoníku.
Celý proces transformace
smluv s jednotlivými finálními dodavateli
bude uzavřen do konce června letošního
roku podpisem smlouvy o generální dodávce
technologie mezi ČEZ, a. s., a Škodou Praha, a. s.
Teprve termín, který bude uveden v takto uzavřeném
smluvním aktu, bude z právního hlediska závazný..
Vláda uložila ministru
průmyslu a obchodu, aby ji do konce června předložil
informaci o výsledcích transformace smluvních
vztahů, kde bude uveden i smluvně potvrzený
termín zavezení paliva do reaktoru 1. bloku JE Temelín.
Z průběžných výsledků
jednáni je zřejmé, že se bude jednat
o druhé pololetí roku 1997.
V současné době
tedy nelze jednoznačně sdělit, jaký
termín z jednání vyplyne, ale průběžné
výsledky jednáni ukazuji, že se bude jednat
zřejmě o druhé pololetí roku 1997.
2. O kolik stoupnou náklady
na dostavbu oproti plánované výši z
roku 1994 a jaké tedy budou celkové náklady
na dokončení.TETE?
Na problematiku nákladů
se v plném rozsahu vztahují informace uvedené
v odpovědi na předcházející
otázku. Definitivní údaje o aktuálních
nákladech bude možné poskytnout až po
dokončení transformace systému smluv, tedy
začátkem července letošního roku.
Platný souhrnný rozpočet činí
v současné době 71 mld. Kč (z toho
6, 2 mld. Kč na
úroky z úvěrů). Z údajů,
které jsou k dispozici z probíhajících
jednání o transformaci smluv lze usuzovat, že
v důsledku zmiňovaného prodloužení
termínu dostavby a změny smluvních vztahů
může dojít k nárůstu nákladů
maximálně do 10% předpokládané
částky.
3. Jaké bloky (o jakém
výkonu) tepelných elektráren v severních
Čechách budou odstaveny a v jakém časovém
harmonogramu po spuštění JETE?
Průběh odstavování
bloků tepelných elektráren v severních
Čechách je určován plněním
požadavků zákona č. 309/1991 Sb., o
ochraně ovzduší před znečišťujícími
látkami, jehož platnost není ovlivňována
termínem uvedení, JE Temelín do provozu.
Z tohoto důvodu nebude po roce 1998 v severních
Čechách provozován žádný
blok, který by nesplňoval předepsané
limity emisí škodlivin
do ovzduší. V souladu s programem výstavby
nových zdrojů ČEZ, a. s., jehož nedílnou
součástí je výstavba JE Temelín,
jsou postupně utlumovány všechny bloky, u kterých
není uvažováno s výstavbou odsiřovacích
zařízení.
Přechodné snížení
tuzemské spotřeby elektřiny v letech 1990
- 1994 umožnila vyřazovat tyto zdroje již v předstihu,
tj. před dokončením výstavby JE Temelín.
Dále je uveden stručný přehled ekologického
programu a vyřazování bloků ČEZ,
a. s. v severních Čechách:
Elektrárna Počerady,
6 x 200 MW
1 blok odstaven, 2 bloky odsířeny,
na 3 blocích odsíření budováno,
Elektrárna Ledvice, 1 x 200 MW, 4 x 110 MW
2 bloky po 110 MW již byly
odstaveny, blok 200 MW bude odstaven v roce 1997, dva bloky po
110 MW budou odsířeny v roce 1996, předpokládá
se vybudování fluidního kotle 110 MW
Elektrárna Tušimice 1, 4 x 110 MW
2 bloky již odstaveny, 2
bloky budou odstaveny v roce 1997, Elektrárna Tušimice
2, 4 x 200 MW všechny bloky zůstávají
v provozu, probíhá výstavba odsíření,
Elektrárna Prunéřov
1, 6 x 110 MW
2 bloky odstaveny, u 4 bloků
probíhá výstavba odsíření,
Elektrárna Prunéřov
2, 5 x 210 MW
všechny bloky zůstávají
v provozu, probíhá výstavba odsíření.
4. Kolik bude stát vybudování
systémů úložišť jaderného
odpadu atomových elektráren (Temelín. Dukovany).
Mám na mysli úložiště 1. stupně
až po 3. stupe (trvalé úložiště).
Úvodem odpovědi
na tuto otázku považuji za účelné
vyjasnit používanou terminologii. Do tří
etap, či stupňů, je členěno
vyřazování jaderných elektráren
z provozu. Přitom lze celý proces orientačně
rozdělit tak, že v první etapě jsou
odstraněna radioaktivní média vzniklá
při provozu, ve druhé je provedena dekontaminace
elektrárny a stavba je uvolněna k případnému
jinému využití a ve třetí etapě
je stavba odstraněna až "na zelenou
louku". Radioaktivní odpady vznikají.v prvních
dvou etapách. Možnost realizace celého postupu
až do třetí etapy byla prokázána
např. u JE Niederaichbach u německého Landshutu,
kde nyní probíhají závěrečné
práce třetí etapy.
Úložiště
radioaktivních odpadů jsou obvykle členěna
na úložiště středně a nízkoaktivních
odpadů, která jsou budována jako povrchová,
a úložiště vysoceaktivních odpadů
a vyhořelého jaderného paliva, která
jsou připravována jako hlubinná. Členění
úložišt na stupně se nepoužívá.
Úložiště
nízko a středněaktivních odpadů
pro celou produkci tohoto druhu odpadů z JE Dukovany i
JE Temelín je již vybudováno v areálu
JE Dukovany a je v provozu ad počátku letošního
roku. Podle údajů ČEZ, a. s., byly náklady
na jeho vybudování nižší než
250 mil. Kč.
Celkové náklady
na vybudování hlubinného úložiště
radioaktivních odpadů je velmi obtížné
v dnešní době stanovit. Souhrnné číslo
nemá navíc dobrou vypovídací hodnotu,
neboť práce budou probíhat řadu let,
část prostředků určená
na výzkum, vývoj a přípravu bude čerpána
průběžně a podstatná část
až po roce 2020.
Finanční prostředky
na tyto účely budou vytvářeny formou
pravidelných odvodů do speciálního
fondu, spravovaného organizací zřízenou
k tomu státem. Tento způsob bude umožňovat
pružně reagovat na eventuální změny
a modifikovat cílovou částku v návaznosti
na postupující poznáni. Horní odhad
částky, potřebné pro akumulaci prostředků
pro krytí nákladů na vybudování
úložiště a na uložení veškerého
předpokládaného množství vyhořelého
jaderného paliva
z jaderných elektráren Dukovany a Temelín
a ostatních vysoceaktivních odpadů, včetně
odpadů vzniklých při vyřazování
těchto elektráren z provozu, činí
cca 8 hal. z každé kWh elektrické energie vyrobené
těmito elektrárnami. Akciová společnost
ČEZ již nyní
analogický fond vytváří ze svého
zisku, a proto existence takovéhoto odvodu ani v budoucnosti,
po jeho očekávaném uzákonění,
nebude důvodem ke změnám cen elektřiny.
5. Kolik bude stát umrtvení
JE Dukovany a Temelín a případné vybudování
sarkofágů?
Úvodem odpovědi
opět považuji za účelné upřesnit
používanou terminologii. Pro formulaci odpovědi
je výraz "umrtvení" považován
za synonymum "vyřazení JE z provozu".
Budování sarkofágu se v souvislosti s budoucím
ukončením provozu českých jaderných
elektráren nepředpokládá v žádném
případě.
Konkrétní hodnota
očekávaných nákladů na vyřazení,
JE z provozu nemá rovněž v současné
době potřebnou vypovídací schopnost
zejména vzhledem k tomu, že se jedná o náklady,
které budou vynakládány v relativně
vzdálené budoucnosti. I v tomto případě
budou prostředky vytvářeny odváděním
prostředků na zvláštní fond.
Je předpoklad, že tento fond si bude vytvářet
sám provozovatel a stát bude pouze kontrolovat,
zda naplňování tohoto fondu a jeho velikost
odpovídá aktuálním předpokladům
očekávaných nákladů na vyřazení
JE z provozu. Stát bude kontrolovat vytváření
prostředků pouze na první dvě etapy
vyřazování JE z provozu podle výše
uvedeného členění, tj. do etapy úplného
odstranění radioaktivních médií
a kontaminovaných látek a
předmětů ze všech objektů. Pro
tyto účely se předpokládá,
že výše odvodu do speciálního fondu
bude tvořit cca 3 hal. na 1 kWh vyrobené elektrické
energie.
6. Jak velké plochy
půdy budou tímto zakonzervováním jaderných
elektráren natrvalo zabrány?
Na příkladech již
provedeného vyřazení JE z provozu ve světě
(např. již zmiňovaná JE Niederaichbach)
lze dokumentovat, že vyřazení elektrárny
z provozu nemusí být spojeno s žádným
trvalým záborem půdy. Ale již po ukončení
druhého stupně vyřazování (odstranění
všech radioaktivních
mědí a kontaminovaných látek a předmětů)
je možné využívat veškeré
zbylé objekty k jakýmkoliv účelům
a s výhodou použít i vybudovanou infrastrukturu
(silniční i železniční komunikace,
inženýrské sítě atd.).
Je však nutné rovněž
uvést, že některé postupy používané
ve světě předpokládají relativně
dlouhý časový prostor mezi jednotlivými
etapami (např. ve Velké Británii je předpokládána
prodleva mezi prvním a druhým stupněm až
l00 let).
7. Jaká je cena roční
ho provozu a paliva pro TE Dukovany a Temelín?
Podle informací poskytnutých
provozovatelem dosáhly vlastní měrné
náklady na dodávku elektřiny z JE Dukovany
v roce 1993 cca 31 hal./kWh, z čehož palivové
náklady činily cca 30% K tomu je nutné připočíst
vytvářené rezervy na generální
opravy, likvidaci odpadu a ukončení provozu, které
v tu dobu tvořily cca 14 hal./kWh. I po započtení
těchto nákladů jsou měrné náklady
na dodávku elektřiny z JE Dukovany nižší
než u klasických zdrojů.
Pro JE Temelín jsou v současné
době zpracovávány doplňující
ekonomické rozbory, které budou zahrnovat i skutečnosti,
které jsou rozebírány v odpovědích
na první dvě otázky.
Podrobnější
údaje o cenách paliva jsou předmětem
obchodního tajemství kupujícího i
prodávajícího a nelze je zveřejňovat.
Proto lze pouze uvést, že dodavatel paliva pro JE
Temelín byl vybrán z řady renomovaných
nabídek ve výběrovém řízení
a cena byla důležitým výběrovým
kritériem. Palivo pro JE Dukovany doposud dodává
ruský dodavatel, ale v současnosti probíhá
výběrové řízení na další
budoucí dodávky.
8. Staneme-li se členy
NATO, je případně i možné, že
u nás budou umístěny jaderné zbraně.
Z toto vyplývá, že případný
útočník či obránce musí
v případě konfliktu v prvé řadě
zaútočit na ty země, které mají
na svém území jaderné zbraně
a jak je připravena specielní ochrana, v tomto případě
našich jaderných energetických zařízení
a úložišť jaderného vyhořelého
paliva, které se tak mohou stát cílem zlomyslného
útoku?
Pro případ válečného
konfliktu, nezávisle na tom, zda je naše republika
členem nějakého konkrétního
vojenského uskupení, je pro ochranu jaderných
zařízení připravena řada opatření.
Opatření respektují jak skutečnost,
e tato zařízení představují
důležitý průmyslový objekt a
vel.m.i podstatný zdroj elektrické energie, tak
i specifické rysy
vyplývající z "jaderného"
charakteru objektů.
Vojenská ochrana těchto
zařízení je v případě
válečného konfliktu zabezpečována
Ministerstvem obrany a konkrétní údaje o
způsobu zajišťování takovéto
ochrany jsou předmětem utajení.
Pro případ možné
havárie na jaderných zařízeních
jsou zpracovány tzv. vnitřní a vnější
havarijní plány, které. velmi přesně
specifikují, jaké akce je nutné podniknout,
aby bylo zabráněno vzniku nežádoucích
dopadů na personál JS, na okolní obyvatelstvo
i na životní prostředí. Tyto
havarijní plány
jsou projednávány a schvalovány řadou
orgánů státní správy a je předpoklad,
že by se jim i přiměřeně řídily
postupy i v případě vzniku havárie
na JS v důsledku vojanského napadení.
Věřím, Vážený
pane poslanče, že pro Vás bude moje odpověd`
uspokojivá.
S pozdravem Václav Klaus
Vážený pan
RNDr. Jaroslav Vlček
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR