Zásada č. 1: Účel
zákona
Zákonem se zřizuje
Národní nadační fond a upravuje se
jeho postavení a právní poměry.
Odůvodnění
V rámci kupónové privatizace
bylo na základě zákona České
národní rady č. 171 /1991 Sb., o působnosti
orgánů ČR ve věcech převodu
majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního
majetku ČR vyčleněno 1 % akcií z každé
společnosti privatizované ve druhé vlně
pro potřeby nadací. Vzniklé
portfolio akcií má nominální hodnotu
cca 2,8 miliardy Kč a k jeho správě byl Fondem
národního majetku zřízen Nadační
investiční fond, a.s.. (dále jen "NIF
a.s.")
Zákonem se zřizuje
Národní nadační fond, na který
je přenesena odpovědnost jediného akcionáře
NIF a.s. a odpovědnost za demokratické a účelné
přidělování prostředků
vytvořených hospodařením s tímto
a dalším majetkem nadacím se sídlem
v České republice.
Zásada č 2: Účel
a postavení Národního nadačního
fondu
Národní nadační
fond je právnickou osobou založenou podle tohoto zákona,
jejímž posláním je zajistit demokratické
a veřejností kontrolovatelné rozdělování
prostředků vytvořených hospodařením
NIF a.s. Národní nadační fond bude
podle stejných zásad rozdělovat i prostředky,
získané z případných darů,
případných dotací státního
rozpočtu a z dalších zdrojů.
Odůvodnění
Národní nadační
fond je pojímán jako samostatná právnická
osoba. Vzhledem k tomu, že dosud není přijat
zákon podrobněji upravující podmínky
zakládání, řízení a
zániku nadací, jsou požadavky kladené
na Národní nadační fond nad rámec
platné právní úpravy určeny
tímto zákonem.
Původní záměr
rozdělit akcie NIF a.s. přímo mezi jednotlivé
nadace na základě doporučení Rady
pro nadace, zřízené usnesením vlády
č. 428/1992, nebyl naplněn.
Převedením akcionářských
práv vůči NIF a.s. na Národní
nadační fond se sleduje cíl zajistit trvalou
existenci silného subjektu podléhajícího
veřejné kontrole. Operacionalizuje se tak původní
idea NIF a.s., že totiž kupónová privatizace
je též jedinečnou a neopakovatelnou
příležitostí, jak jednorázově
napomoci rozvoji nadačních aktivit, které
jsou organickou součástí demokratické
společnosti.
Zásada č. 3:
Působnost Národního nadačního
fondu
Národní nadační
fond je oprávněn poskytovat prostředky získané
z výnosů majetku spravovaného NIF a.s. a
z dalších zdrojů nadacím se sídlem
v České republice.
Nadace, které se mohou
ucházet o prostředky Národního nadačního
fondu, musí působit v těchto oborech:
1. charitativní a sociální
péče
2. péče o zdraví,
3. péče o rozvoj
vědy, vzdělání a osvěty,
4. péče o děti,
mládež, tělovýchovu a sport,
5. péče o rozvoj
kulturní a umělecké tvorby,
6. péče o stavební
a kulturní památky,
7. péče o životní
prostředí a ochranu přírody,
8. péče o rozvoj.osobnosti,
ochranu lidských práv a svobod.
Prostředky jsou poskytovány
na základě posouzení žádosti
nadace. Žádosti posuzují Oborové výbory
Národního nadačního výboru
(Zásada č. 9)
Nikdo nemá právní
nárok na prostředky Národního nadačního
fondu.
Odůvodnění
Zákon vymezuje využití
prostředků získaných hospodařením
s majetkem NIF a.s. a z dalších zdrojů k podpoře
nadačních činností ve vyjmenovaných
oborech. Podmínkou poskytnutí prostředků
Národního nadačního fondu je podání
žádosti, kterou posoudí
Oborový výbor Národního nadačního
fondu. Přitom na poskytnutí těchto prostředků
nevzniká žádné osobě právní
nárok.
Zásada č. 4: Majetek
a finanční zdroje Národní nadačního
fondu
Národní nadační
fond má 100% majetkovou účast v NIF a.s.
Zdroje Národního
nadačního fondu jsou:
a) výnosy ze 100% majetkové
účasti v NIF a.s.,
b) výnosy z darovaného
majetku nebo majetkových účastí,
c) výnosy z veřejných
sbírek,
d) úroky z vkladů,
e) peněžité
dary od fyzických a právnických osob,
f) dotace ze státního
rozpočtu.
Příjmy Národní
nadačního fondu jsou osvobozeny od daní.
Fond národního majetku
ČR převede akcie vyčleněné
pro NIF a.s. ve druhé vlně kupónové
privatizace do NIF a.s. do jednoho měsíce od účinnosti
tohoto zákona. NIF a.s. vydá odpovídající
množství akcií na jméno. Do jednoho
měsíce od ustavení orgánů Národního
nadačního fondu podle písmen a, b, c, e Zásady
č. 5 převede Fond národního majetku
ČR 100% akcií NIF a.s. na Národní
nadační fond.
Odůvodnění
Základní majetek
Národního nadačního fondu tvoří
100% majetková účast v NIF a.s., která
spravuje portfolio převzaté od Fondu národního
majetku. Zisk NIF a.s. je osvobozen od daní.
Ostatní zdroje majetku
a příjmů zákon explicitně vymezuje.
Zásada č. 5: Orgány
Národního nadačního fondu
Orgány Národního
nadačního fondu jsou:
a) Správní rada
Národního nadačního fondu
b) President Národního
nadačního fondu
c) Dozorčí rada
Národního nadačního fondu
d) Oborové výbory
Národního nadačního fondu
e) Ředitel sekretariátu
Národního nadačního fondu
Odůvodnění
Zásada určuje, které
orgány Národní nadační fond
zřizuje k plnění svého poslání.
Zásada č. 6: Správní
rada Národního nadačního fondu
Správní rada Národního
nadačního fondu (dále jen "správní
rada") je nejvyšším orgánem Národního
nadačního fondu.
Správní rada má
15 členů. Členy správní rady
volí na dobu 6 let Poslanecká sněmovna Parlamentu
České republiky. Správní rada se obměňuje
po třetinách. Po prvních volbách se
postupuje podle zásady č. 14. Kandidáty do
funkce členů správní rady navrhují
kluby Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.
Členství ve správní
radě je veřejnou funkcí a je nezastupitelné.
Členství ve správní
radě je neslučitelné s výkonem funkce
senátora nebo poslance, člena vlády, s funkcemi
ve vedení politických stran a politických
hnutí, s funkcemi ve vedení nadací, s funkcí
ředitele sekretariátu Národního nadačního
fondu, s členstvím v orgánech NIF a.s. a
s pracovním poměrem k Národnímu nadačnímu
fondu nebo k NIF a.s.
Členové správní
rady mají nárok na náhradu nutných
nákladů spojených s výkonem funkce
a na přiměřenou náhradu za ztrátu
času spojenou s výkonem funkce člena správní
rady. Tyto náhrady jsou výdajem spojeným
s činností Národního nadačního
fondu.
Člen správní
rady může být na návrh dvoutřetinové
většiny všech členů správní
rady nebo na návrh nadpoloviční většiny
všech členů dozorčí rady odvolán
Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky,
pokud
a) neplní své povinnosti
podle tohoto zákona po dobu delší než
9 měsíců,
b) svým jednáním
poškozuje zájmy Národního nadačního
fondu,
c) byl pravomocně odsouzen
pro úmyslný trestný čin,
d) byl pravomocně zbaven
způsobilosti k právním úkonům
nebo jeho způsobilost k právním úkonům
byla pravomocně omezena.
Člen správní
rady zvolený na místo odvolaného člena
správní rady je volen na funkční období
odvolaného člena.
Výkon funkce člena
správní rady končí
a) uplynutím funkčního
období,
b) písemně doloženým
odstoupením,
c) odvoláním,
d) úmrtím.
Na místo členů
správní rady uvolněné v průběhu
funkčního období jsou noví členové
v souladu s tímto zákonem voleni nejpozději
do tří měsíců.
Správní rada:
a) volí Presidenta Národního
nadačního fondu a dva vicepresidenty Národního
nadačního fondu,
b) vydává Statut
Národního nadačního fondu, kterým
jsou podrobněji upraveny otázky jednání,
rozhodování, dělby kompetencí a další
náležitosti činnosti Národního
nadačního fondu a schvaluje jeho změny,
c) potvrzuje platnost pravidel
oborových výborů Národního
nadačního fondu, kterými se tyto výbory
řídí při výběru nadací
projektů, na něž mohou být poskytnuty
prostředky Národního nadačního
fondu,
d) stanoví proporce pro
rozdělování prostředků Národního
nadačního fondu prostřednictvím oborových
výborů Národního nadačního
fondu; správní rada může rozdělovat
prostředky Národního nadačního
fondu výlučně prostřednictvím
oborových výborů Národního
nadačního fondu,
e) schvaluje rozpočet a
roční účetní závěrku
Národního nadačního fondu, f) schvaluje
roční výroční zprávu
Národního nadačního fondu,
g) valí a odvolává
členy Představenstva a Dozorčí rady
NIF a.s.
h) určuje správce
NIF na základě veřejného výběrového
řízení (postupuje podle zákona o zadávání
veřejných zakázek)
i) vypisuje veřejné
sbírky,
j) rozhoduje o nabytí, zcizení, zastavení
a pronájmu nemovitého majetku,
k) jmenuje a odvolává
ředitele sekretariátu Národního nadačního
fondu a stanoví jeho mzdu,
l) schvaluje počet pracovníků
sekretariátu Národního nadačního
fondu.
Správní rada se
schází podle potřeby, nejméně
však 2 krát do roka.
Odůvodnění
Správní rada jako
nejvyšší orgán Národního
nadačního fondu je složena z členů
navržených parlamentními výbory z osobností
veřejného života.
Šestileté funkční
období bude při použití přechodných
ustanovení o určení délky funkčního
období u členů první správní
rady znamenat obnovu jedné třetiny členů
správní rady stanoveným postupem jednou za
dva roky. V zásadě stanovené důvody
vedoucí k ukončení členství
ve správní radě poskytují prostor
pro uplatnění mechanizmů ochrany správní
rady před důsledky nevhodného výběru
osob i pro kontrolu výkonu této veřejné
funkce.
Zásada explicitně
vymezuje rozsah kompetencí správní rady.
Vedle funkcí obvyklých pro nejvyšší
orgán je do výhradní kompetence správní
rady svěřeno rozhodování o platnosti
pravidel pro výběr uchazečů o prostředky
Národního nadačního fondu a proporci,
ve kterých se tyto
prostředky mají dělit mezi jednotlivé
obory v daném období.
Správní rada je
rovněž oprávněna vyhlásit veřejnou
sbírku ve prospěch Národního nadačního
fondu.
V míře odpovídající
100% majetkové účasti v NIF a.s. je správní
rada Národního nadačního fondu rovněž
výlučně oprávněna k výkonu
práv vlastníka.
Zásada č. 7:
President Národního nadačního fondu
President Národního
nadačního fondu řídí činnost
správní rady a jedná jménem Národního
nadačního fondu navenek.
President Národního
nadačního fondu zejména:
a) předkládá
správní radě ke schválení návrh
statutu Národního nadačního fondu
a jeho změn, návrh rozpočtu, roční
účetní závěrku a výroční
zprávu.
b) předkládá
předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu
České republiky k informaci roční
výroční zprávu, a to nejpozději
v termínu pro předložení Státního
závěrečného účtu republiky
za uplynulý rok,
c) svolává zasedání správní
rady a navrhuje jeho program,
d) podepisuje smlouvy o poskytnutí
prostředků Národního nadačního
fondu na základě rozhodnutí oborových
výborů Národního nadačního
fondu.
K výkonu své funkce
President Národního nadačního fondu
užívá sekretariát Národního
nadačního fondu.
Za výkon funkce náleží
Presidentu Národního nadačního fondu
vedle náhrad podle zásady č. 6 odměna
ve výši 25 % mzdy sekretariátu Úřadu
Národního nadačního fondu.
Vicepresidenti Národního
nadačního fondu zastupují Presidenta Národního
nadačního fondu v době jeho nepřítomnosti
s výjimkou odstavce 2. písmen a) a b) této
zásady.
Odůvodnění
President Národního nadačního
fondu je volen správní radou a jedná jménem
Národního nadačního fondu navenek
ve všech podstatných věcech. Ve výkonu
některých funkcí může být
zastoupen jedním ze dvou volených místopředsedů.
Vzhledem k rozsahu odpovědnosti
a s výkonem funkce spojené časové
náročnosti se navrhuje vymezit jmenovitý
rozsah odměn v úměrné výši
k platu ředitele sekretariátu Národního
nadačního fondu.
Zásada č. 8: Dozorčí
rada Národního nadačního fondu
Dozorčí rada je
kontrolním orgánem Národního nadačního
fondu, který:
a) ověřuje roční
účetní závěrku a výroční
zprávu Národního nadačního
fondu,
b) kontroluje hospodaření
Národního nadačního fondu a pravidelně,
nejméně však jedenkrát ročně,
podává správní radě zprávu
o výsledcích své kontrolní činnosti.
Dozorčí rada je
oprávněna:
a) podat správní
radě návrh na odvolání ředitele
sekretariátu Národního nadačního
fondu,
b) podat předsedovi Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky návrh
na odvolání člena správní rady
c) nahlížet při
provádění kontrolní činnosti
do účetních knih Úřadu Národního
nadačního fondu a jiných dokladů a
kontrolovat tam obsažené údaje.
Dozorčí rada má
8 členů. Dozorčí rada se obměňuje
po polovinách. Na prvním zasedání
dozorčí rady se postupuje podle zásady č.
14. Členové dozorčí rady jsou voleni
oborovými výbor na čtyři roky. Každý
výbor volí jednoho člena dozorčí
rady, kterého může odvolat. Clen dozorčí
rady, zvolený na místo odvolaného člena
je volen na funkční období odvolaného
člena.
Člen dozorčí
rady může být na návrh dvoutřetinové
většiny všech členů příslušného
oborového výboru odvolán, pokud
a) neplní své povinnosti
podle tohoto zákona po dobu delší než
9 měsíců,
b) svým jednáním
poškozuje zájmy Národního nadačního
fondu,
c) byl pravomocně odsouzen
pro úmyslný trestný čin,
d) byl pravomocně zbaven
způsobilosti k právním úkonům
nebo jeho způsobilost k právním úkonům
byla pravomocně omezena.
Jinak pro funkční
období a členství v dozorčí
radě platí obdobné ustanovení o správní
radě podle zásady č. 6.
Odůvodnění
Dozorčí rada Národního
nadačního fondu je interním kontrolním
orgánem Národního nadačního
fondu dohlížejícím na plnění
statutu Národního nadačního fondu
a dodržování zákonů a nařízení
upravujících hospodaření Národního
nadačního fondu. Je nadána právem
návrhu na odvolání
ředitele sekretariátu Národního fondu
a právem nároku na odvolání člena
správní rady.
Zásada č. 9:
Oborové výbory Národního nadačního
fondu
Oborové výbory Národního
nadačního fondu se zřizují pro každý
z oborů působnosti Národního nadačního
fondu podle zásady č. 3 k výkonu rozhodnutí
o výběru nadace, která uplatnila žádost
o poskytnutí prostředků Národního
nadačního fondu podle tohoto zákona.
Oborový výbor Národního
nadačního fondu má nejméně
7 členů.
Členy oborového
výboru volí shromáždění
pověřených zástupců nadací
se sídlem v České republice působících
v příslušném oboru. Každá
nadace může takto delegovat své zástupce
jen pro volbu členů jednoho oborového výboru.
Shromáždění svolává správní
rada, která též rozhoduje o legitimitě
účasti jednotlivých
nadací na shromáždění.
Oborový výbor Národního
nadačního fondu:
a) volí ze svého
středu předsedu oborového výboru,
b) sleduje rozvoj nadačních
činností v oboru své působnosti,
c) stanoví a po schválení
správní radou Národního nadačního
fondu zveřejňuje kriteria, podle nichž mohou
být poskytovány prostředky pro příslušný
obor, vyčleněné správní radou
v daném období,
d) určuje experty pro posouzení
předkládaných žádostí,
e) na základě dokumentace
k podaným žádostem a posudků expertů
rozhoduje o poskytnutí prostředků Národního
nadačního fondu v mezích stanovených
správní radou Národního nadačního
fondu,
f) volí jednoho člena
Dozorčí rady Národního nadačního
fondu.
Mezi kriteria podle písmene
c) náleží zejména
A. efekt činnosti nadace
nebo konkrétního projektu,
B. dosavadní ohlas na činnost
nadace u odborné i laické veřejnosti, C.
poskytnutí záruk splnění předpokládaného
efektu,
D. ustanovení bránící
použití poskytnutých prostředků
k jiným účelům. oborové výbory
Národního nadačního fondu si mohou
vyžádat reference na žadatele k ověření
konkrétních údajů uvedených
v dokumentaci žadatele. Tyto reference jsou poskytovány
bez nároku na úhradu nákladů spojených
s jejich vyhotovením.
Činnost oborových
výborů Národního nadačního
fondu je organizačně zajišťována
v potřebném rozsahu sekretariátem Národního
nadačního fondu na náklady Národního
nadačního fondu.
Pro funkční období
a členství v oborovém výboru Národního
nadačního fondu platí přiměřeně
ustanovení zásady č. S, podrobněji
vymezená ve Statutu Národního nadačního
fondu
Odůvodnění
Vzhledem k odlišnostem a
specifickým odborným předpokladům
v různých oborech zákon počítá
s existencí oborových výborů Národního
nadačního fondu. Jejich úkolem bude jednak
sledovat rozvoj svého oboru z hlediska potřeb na
krytí nadačních činností, jednak
posuzovat žádosti o poskytnutí prostředků
a rozhodovat podle předem schválených, správní
radou Národního nadačního fondu potvrzených
a řádně zveřejněných
výběrových pravidel o vyhovění
či zamítnutí žádosti podaných
v daném období.
Zastoupení oborových
výborů v Dozorčí radě Národního
nadačního fondu dává oborovým
výborům možnost kontrolovat dodržování
zákonů a pravidel pro hospodaření
s prostředky Národního nadačního
fondu schválených správní radou.
Poslání oborových výborů
Národního nadačního fondu vyžaduje
možnost získávat informace o žadatelích
cestou dobrovolně poskytnutých referencí
na vyžádání a povinnost začlenit
mezi kriteria výběru kriteria zákonem předepsaná.
V činnosti oborových
výborů Národního nadačního
fondu bude těžiště práce Národního
nadačního fondu. Veškeré administrativní
a organizační práce s činností
oborových výborů spojené a náklady
na expertní posouzení žádosti zajišťuje
jednotně sekretariát Národního nadačního
fondu na náklady Národního nadačního
fondu.
Zásada č. 10: Ředitel
sekretariátu Národního nadačního
fondu
Ředitel sekretariátu
Národního nadačního fondu je výkonným
orgánem Národního nadačního
fondu. K Národnímu nadačnímu fondu
je v pracovněprávním vztahu.
Ředitel Sekretariátu
Národního nadačního fondu nemůže
být členem správní rady, Dozorčí
rady Národního nadačního fondu, členem
oborového výboru Národního nadačního
fondu, ani členem orgánů nebo zaměstnancem
NIF a.s.
Předpokladem pro výkon
funkce ředitele sekretariátu Národního
nadačního fondu je občanská bezúhonnost
a odborná způsobilost.
K zajištění
činnosti Národního nadačního
fondu je ředitel jeho sekretariátu oprávněn
najímat fyzické osoby do pracovněprávního
vztahu k Národnímu nadačnímu fondu
v počtu, který schválí správní
rada Národního nadačního fondu.
Ředitel sekretariátu
Národního nadačního fondu je oprávněn
jednat a rozhodovat jménem Národního nadačního
fondu ve všech věcech, které se týkají
národního nadačního fandu, pokud není
toto jednání a rozhodování vyhrazeno
zákonem, Statutem Národního nadačního
fondu nebo rozhodnutím správní rady jiným
orgánům.
Ve vztahu k ostatním pracovníkům
Národního nadačního fondu je ředitel
sekretariátu Národního nadačního
fondu vedoucím organizace.
Ze své činnosti
je ředitel sekretariátu Národního
nadačního fondu odpovědný správní
radě a v době mezi jejími zasedáními
presidentovi Národního nadačního fondu.
Ředitel řídí
činnost sekretariátu Národního nadačního
fondu. Sekretariát Národního nadačního
fondu je odborným útvarem k zajištění
věcných a organizačních úkolů
Národního nadačního fondu.
Odůvodnění
Řediteli sekretariátu Národního nadačního
fondu jako výkonnému orgánu
Národního nadačního
fondu přísluší odpovědnost za
hospodaření Národního nadačního
fondu a za zajištění administrativních
a organizačních náležitostí spojených
s činností orgánů Národního
nadačního fondu a spojených se stykem s nadacemi
a veřejností, pokud zákon nebo Statut Národního
nadačního fondu nestanoví jinak.
Zásada č. 11: Finanční
hospodaření Národního nadačního
fondu
Národní nadační
fond hospodaří s majetkem a zdroji podle zásady
č. 4.
Ve vztahu k NIF a.s. se Národní
nadační fond řídí obecně
platnými zákony. K řádnému
výkonu činnosti Národního nadačního
fondu může být spotřebováno nejvýše
5% ročního výnosu z majetku Národního
nadačního fondu.
Národní nadační
fond účtuje v soustavě podvojného
účetnictví.
NIF a.s. převádí
Národnímu nadačnímu fondu dividendu
jedenkrát ročně na základě
roční účetní uzávěrky.
Během roku může poskytnout zálohu.
Odůvodnění
Povinnost vyhotovení výroční
zprávy v zákonem stanoveném rozsahu je podmínkou
možnosti kontroly Národního nadačního
fondu veřejností
Právo nahlížení
do výroční zprávy jako do veřejné
listiny zajišťuje možnost občanské
kontroly a omezuje zneužívání účelu
Národního nadačního fondu.
Zákon č. 13: Statut
Národního nadačního fondu
Správní rada Národního
nadačního fondu vydá do šesti měsíců
od účinnosti tohoto zákona Statut Národního
nadačního fondu, kterým podrobněji
upraví organizační strukturu Národního
nadačního fondu a vymezí práva a povinnosti
orgánů Národního nadačního
fondu a jejich členů a zaměstnanců
v souladu s tímto zákonem.
Nedílnou součástí
Statutu Národního nadačního fondu
jsou pravidla pro rozhodování o příspěvcích
Národního nadačního fondu v oborových
výborech Národního nadačního
fondu.
Součástí
statutu je rovněž jednací řád
shromáždění pověřených
zástupců nadací a volební řád
pro volbu členů oborových výborů
Národního nadačního fondu.
Odůvodnění
Statut Národního
nadačního jako základní organizační
norma může podrobněji vymezit vzájemné
vztahy a dělbu pravomoci mezi jednotlivými orgány
Národního nadačního fondu a Sekretariátu
Národního nadačního fondu a určit
pravidla pro rozhodování jednotlivých orgánů
v konkrétních záležitostech a pro jednání
shromáždění
nadací svolaných správní radou k volbě
oborových výborů Národního
nadačního fondu.
Zásada č. 14: Závěrečná
a přechodná ustanovení
Do tří měsíců
od účinnosti tohoto zákona zvolí Poslanecká
sněmovna Parlamentu České republiky členy
správní rady, která do dvou měsíců
od svého prvního zasedání svolá
shromáždění zástupců nadací
podle jednotlivých oborů dle zásady č.
3 k volbě členů oborových výborů
podle zásady č. 9.
Jednotlivé oborové
výbory svolá k prvnímu zasedání
president Národního nadačního fondu
k volbě předsedy a člena dozorčí
rady.
První zasedání
správní rady svolá ten člen správní
rady, který obdržel nejvíce hlasů a
to nejpozději do dvou měsíců ode dne
zvolení. Pokud to neudělá, může
to udělat kterýkoli další zvolený
člen správní rady.
Na prvním zasedání
správní rada nejprve zvolí Presidenta Národního
nadačního fondu nadpoloviční většinou
hlasů všech členů správní
rady. Následně správní rada losem
určí jednu třetinu členů správní
rady, kterým funkční období skončí
po dvou letech a další třetinu
členů, kterým funkční období
skončí po čtyřech letech.
Odůvodnění
Vytvoření prvních
oborových výborů vyžaduje nejprve volbu
správní rady Národního nadačního
fondu.
Zásada stanoví mechanizmus,
kterým se rozčlení správní
rada Národního nadačního fondu tak,
aby byla zajištěna obnova jedné třetiny
jejich členů po dvou letech.
T. Ježek v. r. | V. Nájemník v. r. |
M. Benda v. r. | L. Novák st. v. r. |
A. Gjurič v.r. | T. Páv v.r. |
M. Hubová v.r. | J. Payne v. r. |
V. Krása v. r. | S. Pěnička v. r. |
K. Mach v. r. | J. Tebický v. r. |
Důvodová zpráva
V rámci kupónové
privatizace bylo na základě zákona České
národní rady č. 171 /1991 Sb., o působnosti
orgánů ČR ve věcech převodu
majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního
majetku ČR vyčleněno 1 % akcií z každé
společnosti privatizované ve druhé vlně
pro potřeby nadací. Vzniklé portfolio akcií
má nominální hodnotu cca 2,8 miliardy Kč
a k jeho správě byl Fondem národního
majetku zřízen Nadační investiční
fond, a.s.
Zatímco na straně
nabídky jsou přípravy na využití
majetku pro podporu soukromých nadací značně
pokročilé, přípravy na straně
poptávky byly dlouho poznamenány koncepční
neujasněností. Jako zcela neschůdné
se ukázalo řešení, podle něhož
měl Úřad vlády rozdělit prostředky
mezi stovky nadací, které se a příspěvek
ucházely. Předkládaný návrh
zásad zákona řeší tento problém
založením dvoustupňového systému,
kde prvním stupněm je správní rada
a druhým stupněm osm oborových výborů.
Správní rada tedy nebude muset řešit
problém porovnávání přínosů
různých nadací působících
v odlehlých oborech. Oborový výbor už
bude řešit homogenní problém rozdělování
prostředků mezi nadace ze stejného oboru.
Smyslem založení Národního
nadačního fondu je využít jednorázové
příležitosti, jakou poskytuje kupónová
privatizace, k podpoře vzniku paralelního systému
financování různých služeb a
aktivit, který je typický pro společnost
svobodných lidí.