Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Jiřího Macháčka
na ministra školství, mládeže a tělovýchovy
Ivana Pilipa. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Poslanecký klub
Českomoravské unie středu
Ing. Jiří Macháček
poslanec
118 26 Praha, Sněmovní 4
Vážený pan
Ing. Ivan Pilip
ministr školství,
mládeže a tělovýchovy ČR
prostřednictvím
předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky pana PhDr. Milana Uhde
zde
Vážený pane ministře,
jako ministr resortu zabývající se výchovou
a vzděláváním mi jistě dáte
za pravdu, že investice do těchto oblastí jsou
nejefektivněji vynaložené investice vůbec.
Dále, že rozbor možností našeho ekonomického
růstu, rozvoje hospodářství a jeho
potenciálu jasně hovoří o tom, že
Česká republiky může stavět pouze
na hospodářství založeném na
vysokém podílu přidané práce,
t.j. na vysoké míře vzdělanosti, kvalifikované
pracovní síle a intelektuálním potenciálu
svých občanů vůbec.
Proti těmto faktům, které jistě nezpochybňujete,
však stojí současný stav naší
výchovně vzdělávací soustavy,
tj. postavení učitelů ve společnosti
a snaha vlády šetřit na úkor Vašeho
resortu státní finance. V konečném
důsledku lze tuto situaci vnímat tak, že vláda
se snaží zbavit se odpovědnosti za jeho fungování.
Výsledkem je současná situace, jejíž
dopad se objeví zhruba za 5 - 10 let a to v poklesu vzdělanosti
občanů ČR se všemi konsekvencemi, které
to bude mít pro vstup ČR do Evropské Unie.
Současný neklid mezi učiteli občané,
a možná i Vaše ministerstvo, vnímají
jako boj o platy. Jedná se však o hlubší
problém, což dokladují čísla
hovořící o personálním obsazení
škol důchodci a nekvalifikovanými silami /
viz. příloha č. 1 a 2/, při vší
úctě k jejich práci, těžko mohou
dát dětem a studentům vzdělání
na vysoké úrovni, která je doposud v naší
zemi tradiční.
Dávám proto, vážený pane ministře,
následující podněty a žádám
o odpověď, zda vůbec či jakým
způsobem budou akceptovány:
1. Dodržet slíbených 20% navýšení
platů a to k 1.6. 95.
2. Zvýšit tabulkové hodnoty platových
tarifů rozpočtové sféry r. 1996 o
50 % oproti současnému stavu a tím vyrovnat
reálnou hodnotu mezd v této oblasti.
3. Zapracovat do platů v rozpočtové sféře
automatickou valorizaci platů jak je tomu u vyplácených
důchodů.
4. Zavedení pravdivé statistické evidence,
která by evidovala - výši platů podle
odborností
- v čerpání financí evidovala zůstatky
konce roku jako nutnou reservu, nikoliv jako přebytky resortu
5. Zavedení jasného financování škol,
které by v návaznosti na schválení
státního rozpočtu jasně stanovilo
školským úřadům a ředitelům
škol již na začátku roku, jaké
mají možnosti nebo omezení.
Dále dávám k úvaze návrh na
vytvoření Rady neekonomických ministrů,
t. j. skupiny ministrů obhospodařujících
resorty terciální sféry, jako protiváhy
ryze ekonomizovanému pohledu na řízení
i budoucnost naší společnosti.
Mám za to, že je totiž nejvyšší
čas věnovat pozornost skutečným investicím
do budoucnosti, kterými bezesporu jsou vzdělání
věda, výzkum, které spadají pod Vaši
přímou kompetenci.
S úctou
Jiří Macháček
V Praze 18. dubna 1995
Počet přijatých absolventů učitelských fakult - VŠ | Počet učitelů, kteří odešli mimo rezort školství (v aktiv.věku) | Počet učitelů - důchodců (bez přesluhujících) | Počet neobsazených učitelských míst | Počet nekvalifikovaných učitelů |
412 | 473 | 897 | 183 | 689 |
Pozn.:
Přehled je zpracován za 22 z 24 okresů Moravy
a Slezska. Ne všechny OROSy uvedly všech 5 údajů,
proto lze předpokládat, že skutečný
stav je ještě dramatičtější,
zejména u těch učitelů, kteří
odešli mimo rezort školství a v počtu
neobsazených učitelských míst.
Přehled uvádí souhrn za základní
a střední školství.
Rozpis údajů za jednotlivé okresy je k dispozici
na požádání na OROS Olomouc.
Personální obsazení základních
a středních škol
Údaje, které jsou dále uváděny,
zjišťovali předsedové oblastních
rad našeho svazu na školách ve svém okrese.
Upozorňujeme, že předsedové OROS nejsou
uvolnění funkcionáři, ale řadoví
pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci.
Tato sonda má tedy orientační charakter.
Personální obsazení ZŠ
Údaje předalo 75 okresů, na těchto
okresech se podařilo získat údaje celkem
z 3 979 škol na kterých pracuje 56 442 učitelů.
Z toho:
nekvalifikovaných 3 866. tj. 7 %
důchodců 4 130 tj. 7,5%
67 okresů uvádí, že v nejbližších
3 letech odejde v průměru 12 pedagogického
sboru do důchodu.
Údaje se regionálně velmi liší, nejvážnější situaci signalizuje | ||
Praha 9 nekvalifikovaných. | 9% důchodců | 37% |
Praha-východ | 6% | 20% |
Cheb | 33,5% | 13,5% |
Plzeň-Město | 14% | 7% |
Česká Lípa | 21,5% | 12% |
Děčín | 11% | 14.5% |
Liberec. | 8% | 15% |
Břeclav | 11% | 12% |
Most | 21% | 11% |
Karviná | 15% | 7.5% |
Dále okresy Praha 1, 4, 6, 7. Mělník, Nymburk,
Příbram a Teplice uvádí celkem nekvalifikovaných
a důchodců 20%.