Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1691

INTERPELACE

poslance Jiřího Macháčka

na ministra školství, mládeže a tělovýchovy Ivana Pilipa

ve věci investic do výchovy a vzdělávání

Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Jiřího Macháčka na ministra školství, mládeže a tělovýchovy Ivana Pilipa. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 28. dubna 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

Poslanecký klub

Českomoravské unie středu

Ing. Jiří Macháček

poslanec

118 26 Praha, Sněmovní 4

Vážený pan

Ing. Ivan Pilip

ministr školství,

mládeže a tělovýchovy ČR

prostřednictvím

předsedy Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky pana PhDr. Milana Uhde

zde

Vážený pane ministře,

jako ministr resortu zabývající se výchovou a vzděláváním mi jistě dáte za pravdu, že investice do těchto oblastí jsou nejefektivněji vynaložené investice vůbec. Dále, že rozbor možností našeho ekonomického růstu, rozvoje hospodářství a jeho potenciálu jasně hovoří o tom, že Česká republiky může stavět pouze na hospodářství založeném na vysokém podílu přidané práce, t.j. na vysoké míře vzdělanosti, kvalifikované pracovní síle a intelektuálním potenciálu svých občanů vůbec.

Proti těmto faktům, které jistě nezpochybňujete, však stojí současný stav naší výchovně vzdělávací soustavy, tj. postavení učitelů ve společnosti a snaha vlády šetřit na úkor Vašeho resortu státní finance. V konečném důsledku lze tuto situaci vnímat tak, že vláda se snaží zbavit se odpovědnosti za jeho fungování.

Výsledkem je současná situace, jejíž dopad se objeví zhruba za 5 - 10 let a to v poklesu vzdělanosti občanů ČR se všemi konsekvencemi, které to bude mít pro vstup ČR do Evropské Unie.

Současný neklid mezi učiteli občané, a možná i Vaše ministerstvo, vnímají jako boj o platy. Jedná se však o hlubší problém, což dokladují čísla hovořící o personálním obsazení škol důchodci a nekvalifikovanými silami / viz. příloha č. 1 a 2/, při vší úctě k jejich práci, těžko mohou dát dětem a studentům vzdělání na vysoké úrovni, která je doposud v naší zemi tradiční.

Dávám proto, vážený pane ministře, následující podněty a žádám o odpověď, zda vůbec či jakým způsobem budou akceptovány:

1. Dodržet slíbených 20% navýšení platů a to k 1.6. 95.

2. Zvýšit tabulkové hodnoty platových tarifů rozpočtové sféry r. 1996 o 50 % oproti současnému stavu a tím vyrovnat reálnou hodnotu mezd v této oblasti.

3. Zapracovat do platů v rozpočtové sféře automatickou valorizaci platů jak je tomu u vyplácených důchodů.

4. Zavedení pravdivé statistické evidence, která by evidovala - výši platů podle odborností

- v čerpání financí evidovala zůstatky konce roku jako nutnou reservu, nikoliv jako přebytky resortu

5. Zavedení jasného financování škol, které by v návaznosti na schválení státního rozpočtu jasně stanovilo školským úřadům a ředitelům škol již na začátku roku, jaké mají možnosti nebo omezení.

Dále dávám k úvaze návrh na vytvoření Rady neekonomických ministrů, t. j. skupiny ministrů obhospodařujících resorty terciální sféry, jako protiváhy ryze ekonomizovanému pohledu na řízení i budoucnost naší společnosti.

Mám za to, že je totiž nejvyšší čas věnovat pozornost skutečným investicím do budoucnosti, kterými bezesporu jsou vzdělání věda, výzkum, které spadají pod Vaši přímou kompetenci.

S úctou

Jiří Macháček

V Praze 18. dubna 1995

Přehled některých údajů o personálním obsazení škol na Moravě a ve Slezsku v r. 1994 (stav k 15.9.1994)
Počet přijatých absolventů učitelských fakult - VŠ Počet učitelů, kteří odešli mimo rezort školství (v aktiv.věku) Počet učitelů - důchodců (bez přesluhujících) Počet neobsazených učitelských míst Počet nekvalifikovaných učitelů
412473897 183689

Pozn.:

Přehled je zpracován za 22 z 24 okresů Moravy a Slezska. Ne všechny OROSy uvedly všech 5 údajů, proto lze předpokládat, že skutečný stav je ještě dramatičtější, zejména u těch učitelů, kteří odešli mimo rezort školství a v počtu neobsazených učitelských míst.

Přehled uvádí souhrn za základní a střední školství.

Rozpis údajů za jednotlivé okresy je k dispozici na požádání na OROS Olomouc.

Jiří Valenta

místopředseda ČMOS

Personální obsazení základních a středních škol

Údaje, které jsou dále uváděny, zjišťovali předsedové oblastních rad našeho svazu na školách ve svém okrese. Upozorňujeme, že předsedové OROS nejsou uvolnění funkcionáři, ale řadoví pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci.

Tato sonda má tedy orientační charakter.

Personální obsazení ZŠ

Údaje předalo 75 okresů, na těchto okresech se podařilo získat údaje celkem z 3 979 škol na kterých pracuje 56 442 učitelů.

Z toho:

nekvalifikovaných 3 866. tj. 7 %

důchodců 4 130 tj. 7,5%

67 okresů uvádí, že v nejbližších 3 letech odejde v průměru 12 pedagogického sboru do důchodu.

Údaje se regionálně velmi liší, nejvážnější situaci signalizuje
Praha 9 nekvalifikovaných.9% důchodců 37%
Praha-východ6% 20%
Cheb33,5%13,5%
Plzeň-Město14% 7%
Česká Lípa21,5% 12%
Děčín11% 14.5%
Liberec.8% 15%
Břeclav11%12%
Most21% 11%
Karviná15% 7.5%

Dále okresy Praha 1, 4, 6, 7. Mělník, Nymburk, Příbram a Teplice uvádí celkem nekvalifikovaných a důchodců 20%.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP